Körkort 2008

Körde upp igår och kuggade precis på det du undrar om.. Var i Kinna körandes mot Borås på 90 väg, körde ut på väggrenen då jag hade mkt trafik bakom och mötande, väntade in trafiken och en lucka och svängde sedan över (körde i Kinna med Ashid eller liknande, trevlig kille) Dock (och såhär i efterhand var det ju hjärnsläpp) blinkade jag vänster innan från väggrenen och det var typ kuggning direkt.. körde hela rundan klart dock innan han sa det men resten gick bra, manöverbanan i Kinnan lutar lite neråt så går inte balansera något speciellt med gasen. Killen före mig satte ner foten i rundningen och tog sig ändå vidare.. åkte dock ut på inbromsningen där han låste bakhjulet 2 gånger.
Ny uppkörning om ca 2 veckor så jag skall mest fundera över landsvägs scenarion för resten funkade tydligen bra.

Tjena!

Körde du upp på morgonen elller eftermiddagen?
Jag körde nämligen upp igår i Kinna för Asim Sayid.

Jag klarade det... lider med dig, för att släppa förbi på grenen var OK sa Thomas i Skene, tur då att jag inte fick en vänstersväng på uppkörningen.

Ha det!
 
Vad blev du kuggad för då? Jag förstår inte. Är det själva manövern att du åkte ut på väggrenen som inte var bra eller var utförandet av detta som var kasst?

Det jag blev kuggad för var framförallt att jag blinkade vänster när jag stod stilla på väggrenen (detta var då mitt hjärnsläpp.. skulle ju aldrig kört så med bilen tex..) Men sedan tyckte han inte det var lämpligt att med MC göra "trafikavtömning" eller vad det heter utan man skall helt enkelt köra mot mittlinjen och försöka planera in svängen så man inte behöver stå still (vilket jag i denna situation tyckte var jäkligt sketzy men men, inte bitter var ju ett uppenbart fel från min sida och har ny tid om 12 dar =) Lärde sig något nytt, är bara nöjd det gick klockrent på manöverprovet, det har stressat ihjäl mig de senaste dagarna, kör upp med en kompis hoj så har inte kunnat träna speciellt mkt med den. Men detta om något kommer ju på varje uppkörning så är nog ett hyffsat tips.
 
Det jag blev kuggad för var framförallt att jag blinkade vänster när jag stod stilla på väggrenen (detta var då mitt hjärnsläpp.. skulle ju aldrig kört så med bilen tex..) Men sedan tyckte han inte det var lämpligt att med MC göra "trafikavtömning" eller vad det heter utan man skall helt enkelt köra mot mittlinjen och försöka planera in svängen så man inte behöver stå still (vilket jag i denna situation tyckte var jäkligt sketzy men men, inte bitter var ju ett uppenbart fel från min sida och har ny tid om 12 dar =) Lärde sig något nytt, är bara nöjd det gick klockrent på manöverprovet, det har stressat ihjäl mig de senaste dagarna, kör upp med en kompis hoj så har inte kunnat träna speciellt mkt med den. Men detta om något kommer ju på varje uppkörning så är nog ett hyffsat tips.

Okej, då förstår jag.

Visst, självklart vill man ju utföra vänstersvängen utan att behöva stanna men det är ju inte upp till dig utan mötande trafik. Fanns det någon möjlighet att svänga höger och köra rakt över?

Jo jag har ju också hört att detta dyker upp på varenda uppkörning så det kan vara bra att veta hur man ska göra. Man kan ju tydligen bli kuggad om man gör ett misstag här även om allt annat gått strålande.

Körde du upp privat så har du det ju ännu tuffare tyvärr.
 
Tjena!

Körde du upp på morgonen elller eftermiddagen?
Jag körde nämligen upp igår i Kinna för Asim Sayid.

Jag klarade det... lider med dig, för att släppa förbi på grenen var OK sa Thomas i Skene, tur då att jag inte fick en vänstersväng på uppkörningen.

Ha det!

Körde på eftermiddagen.. jo mkt skumt.. fick också veta att skolans sätt att köra på kvartersgator inte är helt ok
 
Det jag blev kuggad för var framförallt att jag blinkade vänster när jag stod stilla på väggrenen (detta var då mitt hjärnsläpp.. skulle ju aldrig kört så med bilen tex..) Men sedan tyckte han inte det var lämpligt att med MC göra "trafikavtömning" eller vad det heter utan man skall helt enkelt köra mot mittlinjen...

Jag förstår fortfarande inte felet. Kör man ut på väggrenen måste man ju blinka innan man får köra ut på vägen igen. Känns något fel att blinka höger då. Missade du kolla speglar och döda vinkeln innan du blinkade?
 
Jag förstår fortfarande inte felet. Kör man ut på väggrenen måste man ju blinka innan man får köra ut på vägen igen. Känns något fel att blinka höger då. Missade du kolla speglar och döda vinkeln innan du blinkade?

Nepp, men det är fel att stå på väggrenen och blinka vänster, visar ju igentligen att du skall svänga ut i körfältet, jag stod där och blinkade som en idiot medans bilarna körde förbi.. som jag sa hjärnsläpp..
 
För att sammanfatta det kort så bör man aldrig använda sig utav väggrenen på uppkörningen utan antingen svänga höger och sen rakt över korsningen eller fortsätta fram och göra en lämpling vändning och sedan svänga höger.

Så alltså, undvik väggrenen. Verkar vara ett gränsfall då många tycker att det är okej tydligen, men det är inget jag hade riskerat då två ovannämnda alternativ är 100% säkra.
 
Okej, då förstår jag.

Visst, självklart vill man ju utföra vänstersvängen utan att behöva stanna men det är ju inte upp till dig utan mötande trafik. Fanns det någon möjlighet att svänga höger och köra rakt över?

Jo jag har ju också hört att detta dyker upp på varenda uppkörning så det kan vara bra att veta hur man ska göra. Man kan ju tydligen bli kuggad om man gör ett misstag här även om allt annat gått strålande.

Körde du upp privat så har du det ju ännu tuffare tyvärr.

Nja som handledaren sa.. han skiter fullständigt i om du kör privat eller inte, det är en skröna att jag skulle bry mig i det sa han och det tror jag faktiskt på. Kännde mig inte ett dugg mer granskad men jag gjorde ett tydligt fel även om resterande körning gick kanon. Fanns ingen möjlighet köra av och köra rakt över, bara planera körningen så man slipper stanna i mitten helt enkelt. Tror inte det hade varit rätt alternativ att köra vidare.. utan man skall kunna visa mer på planering, stod ganska länge och snackade och fick lite tips på hur han ville se att man gjorde. Som sagt han var ganska chill som karl men klart han kapar en om man gör fel tyvärr.. där av min tidigare fråga om 10k ;)
 
Last edited:
Nja som handledaren sa.. han skiter fullständigt i om du kör privat eller inte, det är en skröna att jag skulle bry mig i det sa han och det tror jag faktiskt på. Kännde mig inte ett dugg mer granskad men jag gjorde ett tydligt fel även om resterande körning gick kanon. Fanns ingen möjlighet köra av och köra rakt över, bara planera körningen så man slipper stanna i mitten helt enkelt.

Men hur ska du lösa ett sådant problem om det inte fanns någon möjlighet att svänga höger, samt som du inte kunde tömma på trafik bakom OCH dessutom hade mötande trafik vid tillfället? Jag menar, det är ju lite man kan göra om man vill göra vänstersvängen direkt utan att stanna, beror ju helt på mötande trafik och bakomvarande trafik. Planera javisst, men du kan ju inte åka genom bilarna eller utan får hitta någon annan lösning.

Har man ingen bakomvarande trafik och har mötande trafik när man gör vänstersvängen - blir man kuggad om man stannar och väntar då?
 
Har man ingen bakomvarande trafik och har mötande trafik när man gör vänstersvängen - blir man kuggad om man stannar och väntar då?

Vet ej om det är samma som för tung trafik men när jag övningskörde CE så frågade jag och han sa att det råder parkeringsförbud på allmän väg,alltså,så länge du rullar och inte har trafik bakom dig så är det ok men stannar du så är du körd.

Kan ju komma någon när du står där om du får vänta lite,är det lite trafik i möte så anpassa hastigheten så du rullar fram tills luckan kommer,då är det grönt givtevis förutsatt att det är tomt bakåt.

Henrik
 
Vet ej om det är samma som för tung trafik men när jag övningskörde CE så frågade jag och han sa att det råder parkeringsförbud på allmän väg,alltså,så länge du rullar och inte har trafik bakom dig så är det ok men stannar du så är du körd.

Kan ju komma någon när du står där om du får vänta lite,är det lite trafik i möte så anpassa hastigheten så du rullar fram tills luckan kommer,då är det grönt givtevis förutsatt att det är tomt bakåt.

Henrik

Det står tydligt i teoribioken att där det råder stoppförbud så får du stanna enbart om trafiken kräver det.

På huvudled råder parkeringsförbud så om man stannar för att väja för mötande trafik så är man inte parkerad utan man tillämpar väjningsplikt helt enkelt...

Den enda anledningen till varför man blir kuggad för att man stannar vid en vänstersväng är risken av att bli påkörd bakifrån för att man är stillastående.
 
Det står tydligt i teoribioken att där det råder stoppförbud så får du stanna enbart om trafiken kräver det.

På huvudled råder parkeringsförbud så om man stannar för att väja för mötande trafik så är man inte parkerad utan man tillämpar väjningsplikt helt enkelt...

Den enda anledningen till varför man blir kuggad för att man stannar vid en vänstersväng är risken av att bli påkörd bakifrån för att man är stillastående.


Jo,precis,och då blir det per automatik parkeringsförbud vid vänstersväng på en uppkörning vilket var vad jag fick svar på fast på ett lite mer skämtsamt sätt.
Trodde det gick fram.

Henrik
 
ett alternativ vore ju att fortsätta förbi korsningen då, åka vidare tills man hittar ett ställe att svänga höger på, sen vända å köra tillbaka och göra en ofarlig högersväng:)

men då undrar man ju va han skulle tycka om de, man kanske inte vet hur långt de e till nästa höger, kanske e en lång bit...:va

men de vore la de bästa om man känner att svängen e osäker, han kan ju inte kugga för att man åkt 1km längre och säkert.
 
ett alternativ vore ju att fortsätta förbi korsningen då, åka vidare tills man hittar ett ställe att svänga höger på, sen vända å köra tillbaka och göra en ofarlig högersväng:)

men då undrar man ju va han skulle tycka om de, man kanske inte vet hur långt de e till nästa höger, kanske e en lång bit...:va

men de vore la de bästa om man känner att svängen e osäker, han kan ju inte kugga för att man åkt 1km längre och säkert.


Jo, det undrar jag också. Man blir ju inte riktigt klok. Det viktigaste är att du kör säkert och därför är det lämpligt att göra så som du säger, sen om du kör lite långt för att kunna vända är inget du bör kunna kugga på ifall svängen verkligen var osäker.

Man skulle ju även kunna ge sig på en u-sväng ifall det är fritt från både mötande och bakomvarande trafik och kan ske säkert... ett alternativ ifall man inte hittar att svänga höger in på en annan väg.

Längtar tills uppkörningen är över och man kirrar det för då kan man verkligen sluta oroa sig och titta på alla dessa petitesser...
 
Last edited:
Längtar tills uppkörningen är över och man kirrar det för då kan man verkligen sluta oroa sig och titta på alla dessa petitesser...

Säger desamma! De e jobbigt de här för man känner sig säker på en sak sen läser man något i tråden å blir osäker igen:huvet
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top