Effektiv tvätt av MC?!

Jag kör WD40 på fälg och dylikt för att få bort fett och olja.

När det gäller insekter och skit använder jag Turle plasttvätt. Egentligen gjord för att göra rent utemöbler o dyl, men funkar klockarent på hojen och bilen med. Jag har använt medlet i ett par år nu och har inte upptäckt några negativa effekter av det. Flugor och skit bara rinner av hur intorkade de än är.

Bifogat

• tvätt.jpg
    tvätt.jpg
    21.6 KB · Visningar: 766
Lacknafta på en ren bomullstrasa gör rent sjukt bra på skitiga fälgar,

Men tvätta bort lacknaftan direkt med yes eller vanligt rengöringsmedel
annars blir det en vit hinna,

Men det fräter inte eller så...
Brukar även ta lite grann på kedjan, sen torkar jag bort lacknaftan och smörjer
med castrols kedjesmörja (den är bäst, har provat alla möjliga)

Det är mitt tips, funkar mycket bra på speciellt ingrodd skit

Tvätta normalt, det som inte försvinner använder du lacknafta eller wd40 på. Skonsamt och effektivt.

Jag som alltid har tyckt att jag är lite av en putsbög men efter lite läsning i den här tråden blir man ju nästan mörkrädd. :hihi

Tvätta hojen oftare så hinner inte skiten sätta sig och du slipper problemen i viss mån.

Motul har en produkt som heter dry wash & wax..
den fixar allt tillsammans med en torr trasa.
ca 80:- för 500 ml.

Testa statoil, anväder det som kallas "fälgrent" funkar kanon för mig. Men läs instruktionen innan bara. Okay kostar en del. men det funkar.

Är det den silverfärgade flaskan du menar och när man väl sprutat på skiten blir det lila färg på skummet??....såååå fruktansvärt bra iaf om det inte var det du tänkte på..också dyrt men det funkar

För att få väck allt äckel som kedjan sprider (samt annat junk efter asfalt osv, svarta prickar på undertails och liknande) så finns ett medel som är till för att göra rent kedjan. Chain Cleaner, finns olika tillverkare Motorex, Castrol osv osv.
Spraya på, låt verka nån minut torka/spola bort.
Sen tar man Lahegas programserie med insect remover, tvätt, vax (därefter kan man köra med Hydrowax resterande tvättar för säsongen) Blir utmärkt lätt att hålla ren sen.

Tro fan att ni inte får bort all smuts/flugor när ni använder avfettning så flitigt.

Med en välvaxad hoj behöver man inte avfettning :pannkyss

När ni är igång med att vaxa kan ni ta bikinilinjen samtidigt :näsblod

Köra hoj

Komma hem

Smörja kedjan

Tvätta hojjen

Ev vaxa. Vaxar efter 2 max 3 tvättar. Kan vänta tills dagen efter.

Efter det så är det dags för att Ligga

Trådlyft!

Funderar på om man skulle vaxa fälgarna efter nästa rejäla rengöring, kan detta månne göra det enklare att hålla rent framöver? Vaxade kåpor tar ju en pisskvart att göra rent så jag tänkte att detsamma kanske gäller kedjeklet på fälgar?

Yupp.
Jag vaxar mina fälgar. Och vanligtvis kan jag borsta av kjedjeskiten när det har torkat. :tummenupp

Man behöver inte ens vaxa varjegång man tvättar hojen. Men avfettar du hojen så försvinner det ju förståss.

Nu blev jag inspirerad! Ska ut och tvätta hojen imorgon bitti :) Eller nu kanske, blir ju ljust snart:)

Blir första tvätten av nya hojen, lite mer plast och kåpor och skit på 750n.
Kör med nån fälgtvätt/avfettning, och nån gammal(riktigt gammal) flaska med Turtle Wax vax:tummenupp på med vaxet med en wettexduk, väntar några minuter, polerar bort "pulvret" med polertrassel :tummenupp

Tvätta ofta

Jag som alltid har tyckt att jag är lite av en putsbög men efter lite läsning i den här tråden blir man ju nästan mörkrädd. :hihi

Tvätta hojen oftare så hinner inte skiten sätta sig och du slipper problemen i viss mån.

Delar dina åsikter, hur svårt kan det va?

Last edited:
Kör Biltemas supertvätt dirket på en insektssvamp en sån lite mindre grövre tar bort allt asfalsfläckar kedjeklegg allt utan större ansträngning å inte så skadligt som avfettnigsmedel.
Ganska billigt också tror en flaska kostar 30 kr svampen 5 pack 20kr räcker till typ 50 tvättar på hojen.

Motorex Motoclean 900!
Outstanding!

Mikaelzii skrev det ovanför och jag skriver det igen: svamp.:tummenupp
Det är önsketänkade att man skall kunna tvätta hojen (bilen, cykeln, båten, whatever) genom att bara 1) spraya på ett mirakelmedel och 2) skölja bort det...:rolleyes: Tror man det så har man kollat för mycket på tv-shop på nätterna. Sanningen är att det inte behövs något mirakelmedel eller industrial grade rengöringsmedel alls. Däremot att man använder svamp eller borste. Flugsvamp där det behövs, vanlig mjuk tvättsvamp på övriga ytor. Då funkar det utmärkt med vanligt bilschampo över hela hojen och vilken-som-helst kallavfettning på asfaltfläckar.

*/ ?>
Back