Konstigt! Halva framdäcket utslitet.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Hur kan detta komma sig? Halva framdäcket är utslitet. Däcket har gått 400 mil. Bak ser det normalt ut. Jag har inte legat och pressat i cirkulationsplatser. Tourar mest och gasar lite raktfram ibland.

Bifogat

• framdäck.JPG
    framdäck.JPG
    64.7 KB · Visningar: 307
det brukar nötas mer på vänster sida pga vägbanan lutar så vatten ska kunna rinna av

För att varje dag när du är på väg hem från(eller kanske till...) jobbet bromsar du in genom första fjärdedelen av din favoritkurva som råkar vara en vänsterkurva.

Däcket ser ut att ha varit med ett tag. Det är normalt att vänster halva slits mer. I och med att vi har högertrafik kör vi längre åt vänster än åt höger. I en 90-graders korsning blir färdvägen mångfalt längre åt vänster. Den korta radien i högerkurvor gör också att man håller igen lite mer om man inte nyttjar vägen som en racebana och struntar i på vilken sida man kör in och ut ur kurvor.

För lite bakhjul. Hoho! :värmeslag

Däcket ser ut att ha varit med ett tag. Det är normalt att vänster halva slits mer. I och med att vi har högertrafik kör vi längre åt vänster än åt höger. I en 90-graders korsning blir färdvägen mångfalt längre åt vänster. Den korta radien i högerkurvor gör också att man håller igen lite mer om man inte nyttjar vägen som en racebana och struntar i på vilken sida man kör in och ut ur kurvor.

Jepp vänster SLITER mer både fram och bak! Har tydligt tecken på min hoj med efter 16 mil banåka och efter det 30 mil väg, allt "gnugg och löst" är bortslitet på vänstra sidan, ej höger sidan helt ännu.

Jag får efter lite meditation på hoj backa på en sak. Min minnes bil nu är att säljaren av hojen inte sa att framdäcket var nytt utan bra. Det bak det var som nytt. Framdäcket har med andra ord gått mer än 400mil.

Dock har jag under mina tre framdäck på ZR-7an 2 bridgestone och ett Pilot road inte sett denna skillnad mellan sidorna.

Blir och ringa och beställa Pilot Power 2CT på måndag.... Nudlar är gott och nyttigt...

Sitter du rakt på cykeln? Många har en tendens att omedveten sitta snett på hojen. Be någon åka bakom och kolla.

Jag sitter sällan rakt på hojen....men det brukar jämna ut sig. :)

Sitter du rakt på cykeln? Många har en tendens att omedveten sitta snett på hojen. Be någon åka bakom och kolla.

Jag sitter sällan rakt på hojen....men det brukar jämna ut sig. :)

Är en ensamvarg så har ingen att fråga, men om jag skulle luta cykeln så att den plana yta som bildats på sidan skulle bli paralell med marken så är det rena circusakten. Ja rena stuntet. :yoparty

Är en ensamvarg så har ingen att fråga, men om jag skulle luta cykeln så att den plana yta som bildats på sidan skulle bli paralell med marken så är det rena circusakten. Ja rena stuntet. :yoparty

Dåså - då finns inte problemet. :)

Du har inte fått något magiskt att hända pga dåligt med luft? Tycker att varenda kotte man känner åker med 2kg luft både bak och fram, vilket är duktigt för lite med de flesta gatdäck....det kan ge spännande mönsterslitage.

Dåså - då finns inte problemet. :)

Du har inte fått något magiskt att hända pga dåligt med luft? Tycker att varenda kotte man känner åker med 2kg luft både bak och fram, vilket är duktigt för lite med de flesta gatdäck....det kan ge spännande mönsterslitage.

Kör med 3 bak och 2,8 fram. Det är 0,2 högre än rek.

Det konstiga är att på den sida som är slut så har det bildats "plattor" som om hjulet vore 100-kantigt eller nåt. Så blev hela däcket när jag hade rekomenderat tryck på andra cykeln.

I och med att vi har högertrafik kör vi längre åt vänster än åt höger.

Exakt!
Jag sliter mera på vänster sida helt enkelt för att jag är duktigare på att svänga vänster än höger. En grej som man har tränat in sen man var liten. Minns när jag var ute och cyklade och skulle slajda så slajda man alltid till vänster. Samma sak när jag åker skidor, mycket enklare med vänsterkurva.

Tycker dock att det är något konstigt med trådskaparens däck. :va

Last edited:
Hur tänker du nu :D

Kör du banorna baklänges, då de flesta banor trots allt går i högervarv :va

/ Micke

Nej nej nej....EFTER banåkat i trafken så har "gnugget" som bildades på banan slitits bort vid normalt landsvägsåka, och det försvann först på vänstersidan, mao så slits däck hårdare på vänstersidan!!!

Mitt däck var efter Kinnekulle ring INNAN jag var ut i trafiken igen, mer slitet på högersidan, som du själv säger höger varv på banan, och den långa utdragna högerkurvan.

Last edited:
snackade med en gummiverkstad häromdan .. å han menade på att de kan ha med gaffelbenen å göra om de tex läck olja eller fjädrarna e slut

snackade med en gummiverkstad häromdan .. å han menade på att de kan ha med gaffelbenen å göra om de tex läck olja eller fjädrarna e slut

Där sa du nåt intressant. När jag fick cykeln noterade jag att dämpningen på den sidan var hårdare justerad.

Edit: Jag har förövrigt sedan i förrgår papper på att däcket skall bytas..... Dock kostade pappret inget. :)

Last edited:
Jag slet ut mitt förra framdäck på samma vis.
Kanske beror på körstilen.
Jag föreställer mig att om man går in fort i kurvorna och ligger på broms så belastas framdäcket hårt i kurvorna.

I mitt fall tror jag även att framdäcket slits så när jag omedvetet lutar mig utåt på mc:n i kurvorna.
Jag upplever att man då får trycka lite på innerhandtaget för att få mc:n genom kurvorna.
(skulle jag då släppa styret så skulle mc svänga för mycket, därav trycket på innerhandtaget, som gör att däcket slits)
Jag upplever att Mc:n går bättre igenom kurvorna när jag medvetet försöker luta mig lite inåt istället.
När det känns rätt så skulle man kunna släppa styret i kurvan, och då tror jag inte att framdäcket slits på detta viset.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back