Trimma trött Dr 800

Tjo.
Testade att borra ut pirat 140:t till 200 o satte i det, hojen går likadant iaf.
Vet inte vad jag ska göra riktigt,det skumma är att den låter som en moppe med loppa på stiftet om jag håller kvar rullen ett tag, den bluddrar lixom inte men ändå misständer grovt,men släpper jag av på gasen går den hur fint som helst.
Svårt att veta om det är nåt elrelaterat eller sopparelaterat.
Vid första uppstart efter renovering så gick han fint på tomgång, ca 2000-2500 varv när vi starta han första gången,märkte först när jag brumma iväg att han misstände som fan , då var det ena tändkabeln som hade släppt från hatten så han gick bara på ena stiftet, vilket uppenbarligen räckte till fint på tomgång men inte vid belastning.
Frågan är om det är nåt liknande nu med, kanske att ett av stiften/kablarna är halvpaj, eller att de stiften som sitter i är "för tunga" för mina spolar eller nåt. Sitter nån dubbel elektrod tjosan i nu, kanske kan vara dom som spökar ?

Det skumma är att han startar direkt men det gjorde han även efter renoveringen med lös tändkabel, 2-3 sekunder så var han igång, men kanske orkar det inte med att gnista när man öppnar spjällen ?

Till saken kommer ändå det faktum att oavsett om jag ligger i 50 o vrider på eller i 120 så blir det likadant, vilket ändå torde peka på förknasar fel ?

Långskott; kan det vara så att mina munstycken är totalslut så att jag istället skulle bestyckat ner han iställer för upp från första början ?
Blir ju inte rättvist att kolla stiftet eftersom jag inte kan ligga på fullt , utan färgen man ser är ju efter bestyckning vid kvartsgas .

Massa text men jag vettifan , skulle kunnat testat lite nu istället för att skriva men eftersom jag köpte fel stiftnycklar är det ett heslike att komma åt o jag har ingen lust att åka 4 mil igen :)
Dom hade 2 stifthylsor så jag köpte båda, 16 resp 20,6, mina stift är 18 mm ... ( ja vet skulle mätt innan men trodde det var standard )

Fler tips o tankar är välkomna speciellt om nån vet om det kan låta som trasigt stift / loppa när det är fel bestyckat ?

Hitta just ett inlägg i en annat forum där någon gjort ungefär samma trimning som mig på en dr800, som åxå hade bestyckat upp och då fått samma symptom, gått till baks till std bestyckning hade löst det hela.
Felet i mitt fall är väl att jag bytte munstycke innan jag visste att det behövdes, men jag var rädd att den skulle gå för snålt och ev ge motorskador, men i början så körde jag ju inte över kvartsgas så därför märkte jag ju inte att det blev fel.

Ska testa återkommer senare.

Jäpp, blev av med misständningarna nu, dock så har jag nog "liite" justering framför mig, måste nog justera nålar och bränsleskruvar en himla massa innan jag får traktorn o gå bra,den är inte alls så pigg som den borde vara .
(ja alltså allt är ju relativt,55hk är väl aldrig pigga)

Ska ut sen när det blir tid o testa lite mer, så han får bli helt varm o så ska jag lirka med choken lite o se på vilka varv den hjälper.

Last edited:
Jäpp, blev av med misständningarna nu, dock så har jag nog "liite" justering framför mig, måste nog justera nålar och bränsleskruvar en himla massa innan jag får traktorn o gå bra,den är inte alls så pigg som den borde vara .
(ja alltså allt är ju relativt,55hk är väl aldrig pigga)

Ska ut sen när det blir tid o testa lite mer, så han får bli helt varm o så ska jag lirka med choken lite o se på vilka varv den hjälper.

Lysade blir offta så när man höjt kompet så det kan sluta med ännu minder munstycken!! men du har väl helt öppnad lufftburk nu då? och bestyckar in effter den. Men den borde väl gå bättre än innan trimm?

Har vart ute o gasat lite nu i helgen,måste säga att han går rätt bra nu, han är fortfarande som en traktor (i positiv mening) på lågvarv men han drar fint upp till rödmarkering nu, ca 7500 men jag plågarn inte så mkt, men har testat lite fullgas korta sträckor.
Det pinnar på bra upp till 140 nu sen avtar det lite, han är ju optimal som vindfång och vill inte dra han så länge på fullt heller så här i början.

Dock så är han lite "nysig" på tomgång och vid krypkörning, så kanske får byta lågfartsmunstycken alt testa flytta nål och justera bränsleskruven.
Speciellt när han är kall så låter det som han hoppar över en tändning nån gång ibland på tomgång, vet inte om det kan ha med andra kamtider att göra iofs men det var mindre "nys" (på tomgång) när jag hade de stora munstyckena i så antar att det är en justeringsfråga.

Nån som vet vilket område som bränsleskruvarna påverkar ?

Nån som vet vilket område som bränsleskruvarna påverkar ?

Kolla stickyn om förgasarjustering!
Men blandningsskruvarna påverkar från 0-1/4 gas. Ungefär.
Det är där de regerar.

Men glöm inte bort att de finns med sen i hela registret med den mängd du ställt in. De ligger alltså på hela tiden och levererar.

OTE=Sundan;sägaNån som vet vilket område som bränsleskruvarna påverkar ?[/QUOTE]

Som dr B säger.....
Helt klart ska du sätta i större lågfartare låter det som

Tackar båda två :tummenupp

edit ; antar att nästan alla justeringar man gör på verkar lite i hela registret eftersom han blev lugnare på tomgång o lågfart med större huvudmunstycken. Kan ju bli så jag får investera i mindre munstycken än orginal då i slutändan.

Last edited:
Jaha det var det roliga,han sa upp sig igår o det blir säkert en dyr historia :huvet

Var ute o brumma lite grus igår och vid en växling så lät det som kedjan hoppade/gick av så jag kopplade men då stanna motorn direkt.
När jag stannat kollade jag och drivkedjan var intakt så jag drog på starten men det låter som om bara startmotorn går runt.
Lägger i en växel o rullar så går det jättelätt, som om ventilerna står i öppet läge hela tiden så antar att det är en kedja som gått av, men antingen kamkedjan eller balansaxel kedjan :(
Växelspaken känns skum åxå så vet inte vad som har hänt, med min tur är det väl drevsoppa därinne ...

Enda positiva är att motorn inte läcker olja nånstans så det är iaf helt på utsidan :tummenupp

Uppdatering : Lyfte bort kåpan nu och hittade balansaxelkedjan på botten av blocket, men tycker så här utan att bli alltför positiv att det andra runt omkring ser helt ut, ska beställa hem en ny kedja o se om det funkar då eller om det uppdagas nåt mer fel när man kan få runt alltihop.

Uppdatering : Lyfte bort kåpan nu och hittade balansaxelkedjan på botten av blocket, men tycker så här utan att bli alltför positiv att det andra runt omkring ser helt ut, ska beställa hem en ny kedja o se om det funkar då eller om det uppdagas nåt mer fel när man kan få runt alltihop.

På dom flesta maskiner så krockar balancen och veven med varandra direkt vid ett sådan kedjebrott..Jag vet faktist inte om dr har längre avstånd mellan balancevikt och vev? Vi får hålla tummarna!!

Tjo !
Hur kan jag se om dom har krockat ? Vart går det sönder isf osv ?
Ingen ide o beställa kedja ifall det med stor sannolikhet är kaputt.

Tjo !
Hur kan jag se om dom har krockat ? Vart går det sönder isf osv ?
Ingen ide o beställa kedja ifall det med stor sannolikhet är kaputt.

Det är svårt att se.. går inte utan att riva lös cylindern och titta ner i vevhuset. Om du hade haft en kick har du kunnat kicka försiktigt och känt om det slår i . MEN rör int elstaren! Problemet är ju OM" det nu slagit i så "kan" det ligga metallflisor nere i vevhuset. men kolla på någon sprängskiss om dom kan slå ihop? Jag har ev någon sida jag kan kolla....Återkommer

Väntar med spänning :tummenupp

Ps fått tag på en som hade kedja + packning liggandes hemma så kommer imorrn med lite tur, så måndag blir det nog :)

Väntar med spänning :tummenupp

Ps fått tag på en som hade kedja + packning liggandes hemma så kommer imorrn med lite tur, så måndag blir det nog :)

fanns tyvär ingen bild på 800 motor där jag kollar, endast 650 och där såg det ut som vikten satt bakom cyllen högt upp och ev på bra avstånd från veven. Humm Du får montera och dra igång helt enkelt och hoppas på det bästa:gnissla Vill du vara seriös och orkar så ta lös cylindern och besikta nere i vevhuset och toppen, kolla att det står rätt till med ventiler,kammkedja,kolv och skrot nere i vevhuset...:gnissla

Orkar inte lyfta bort motorn igen, fan har ju bara haft ihop den 2-3 månader ju, får bli o sätta dit kedja o tajma in allt o sen vrida på starten utan stiften i eller nåt o höra hur det låter.

Happ, var ute nu o skulle sätta dit kamkedjan,experten var här idag o skulle hjälpa mig tajma in allt, men när vi höll på o skulle dra av svänghjulet så fick jag se att det var ett titthål på ovansidan av motorn :/

Det jobbiga är att hålet är längre in än vad kedjan sitter, så det är inte kedjebrottet i sig som orsakat det, utan nåt i mittendelen av motorn.
Kanske har veven gått av och slagit stopp i nånting och det i sin tur har frestat på kedjan så hårt att den gått av.

Skit åxå ...

(Nån som har en Dr750/800 motor liggandes?)

Nyheter
Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form