Trimma trött Dr 800

Som jag fått det beskrivit genom div trådar jag sett på en del sidor om Dr800:an så kvittar det om man sätter 140+140 eller 130+150, resultatet ska ändå bli detsamma ? Isf har jag ju redan mer än 140+140.

Snackade med en kille som har en custom 1500 borrad till 1600 osv, satt lite störr munstycke än org redan, åkte o bänka o där syndes tydligt att den tappa efter halvgas, bytte till "största dom hade" till nästa test o då hade han 10 kus mer på fullt mot förra gången, inte så vetenskapligt kanske men han blev nöjd .

Så jag tror ett 160 till kan nog inte skada, hellre för möe än för lite då det kan ge skador, vet folk som fått ras pga bestyckning, inte så kul.

Har förresten sett en del folk som har 150+150 + ändrade nålar med bara öppnad luftburk + lazer så mindre än så bör man väl inte ligga på ?

Visserligen krävs det inte så mkt mer soppa om man ökar kompet säger dom ju, men när man märker att hojen inte drar ordentligt bara för att det är kallt o dimmigt(massa najsigt syre) så ligger man väl på tok för lågt ?

Sen undrar jag en sak, nålen, ger den mer över hela registret eller bara under delar av registret, samma med huvudmustycket, den bör ju ge mer sås över hela registret eller ?

Sen sitter det bränsleskruvar på undersidan av förgasarna, en per gasare, vilket register påverkar dom ? Sen vilket håll ger mer resp mindre ?

Nu är vi egentligen inne på modellspecifik mek här men kanske inte gör så mkt, mikuni sitter ju trots allt på massa hojar.

Förresten, för att stiftet ska hinna få rätt färg, är det fullt ös i ett par minuter eller räcker det o varva ur han på en raka o slå på dödarn ?

Last edited:
Som jag fått det beskrivit genom div trådar jag sett på en del sidor om Dr800:an så kvittar det om man sätter 140+140 eller 130+150, resultatet ska ändå bli detsamma ? Isf har jag ju redan mer än 140+140.

Snackade med en kille som har en custom 1500 borrad till 1600 osv, satt lite störr munstycke än org redan, åkte o bänka o där syndes tydligt att den tappa efter halvgas, bytte till "största dom hade" till nästa test o då hade han 10 kus mer på fullt mot förra gången, inte så vetenskapligt kanske men han blev nöjd .

Så jag tror ett 160 till kan nog inte skada, hellre för möe än för lite då det kan ge skador, vet folk som fått ras pga bestyckning, inte så kul.

Har förresten sett en del folk som har 150+150 + ändrade nålar med bara öppnad luftburk + lazer så mindre än så bör man väl inte ligga på ?

Visserligen krävs det inte så mkt mer soppa om man ökar kompet säger dom ju, men när man märker att hojen inte drar ordentligt bara för att det är kallt o dimmigt(massa najsigt syre) så ligger man väl på tok för lågt ?

Sen undrar jag en sak, nålen, ger den mer över hela registret eller bara under delar av registret, samma med huvudmustycket, den bör ju ge mer sås över hela registret eller ?

Sen sitter det bränsleskruvar på undersidan av förgasarna, en per gasare, vilket register påverkar dom ? Sen vilket håll ger mer resp mindre ?

Nu är vi egentligen inne på modellspecifik mek här men kanske inte gör så mkt, mikuni sitter ju trots allt på massa hojar.

Förresten, för att stiftet ska hinna få rätt färg, är det fullt ös i ett par minuter eller räcker det o varva ur han på en raka o slå på dödarn ?

Detta där med bestyckning är skitsvårt verkligen.... Om jag tar min xr650 så slutade bestyckningen efter toktrimmning på samma som org. Org gav den 50 bhp och efter trimm runt 80bhp jag kör ju med lamdasond fastsvetsad i kröken och en liten mätare på styret. För stora munstycken gör bara att den drar bra på lägre varv och kan svara lite bättre på gasen men slutvarvseffekten uteblir och den kommer att gå sämmre och sämmre tack vare att den sotar igen ventiler och utblås,kolvtopp förbränningsrum +drar ofanligt med soppa.
fullgastestet är mycket bra test. se bara till att stifftet är rengjort ,,kör sedan allmänt hårt på full gas så mycket som möjligt 10min ,,dra sedan fullt i 1km och slå av motorn medans du har rullen i botten fortfarande,,tryck in kopplingen samtidigt och rulla till lämpligt ställe. kolla färgen då.. utgå från elektråden, och den ska ju vara hellst gyllenbrun då. om den är åt vitare hållet så i med större munstycke. Nålen påverkar från tomg till 70-80% gas men mest i mellanregget . och högfarten från 60% till 100% gas ungefärligt, Jag tycker mig märka att högfarten även påverkar betydligt tidigare även från 30% gaspådrag. Lågfartsmunstyckena påverkar tomgång och till 10-20% gaspåslag. Luftskruvarna i underkant fugge påverkar samma som lågfartarna . Offtast fetar dom vid inskruvning.
Kör med lika stora munstycken i gasarna för att få bästa gämmnast förbränning i toppen och bästa effekt. varför dom strular och kör olika munstycken i gasarna är för att Slippsfarbrornisse och hans mormor ska få en lungnare färd dvs soppan kommer lite försiktigare in i toppen så den blir lite mjukare i svar på gas. men är ohällsosamt för otimal förbränning i toppen.
Dynojets kitt till dr800 kör 135/135 med slipon och kn filter men då får man visserligen med nya nålar!! Det kan mycket väl sluta med 150-150 eller 160-160. ut och testa....jo dra lös stifftet med kall motor så det sitter lite lösare när du ska ta lös för att kolla med varm motor (gänpajsrisk annars!!)

Han som trimmat åt mig är inne på samma som dig, den bör inte behöva dra mer soppa, dock så vill den ha mer, men ska testa att återställa luftburken så gott det går imorgon o se om det gör skillnad, hålet std är la som en femma ungefär, den ytan har jag minst tredubblat med sticksågen så det är väl det som ställer till det, dock så är frågan ändå; kväva lufttillförseln vs mata på med mer soppa, så borde det väl bara bäst effektmässigt att mata på mer soppa än strypa luft ?

Att jag kapa upp luftfiltret var inspiration från dr800 sidan där folk sa att det hjälpte. Vet inte om det gav så hemskans mycket men jag ökade ju bara med +10 på ett munstycke, det sades behövas ca 145+145 med den moden + avgas, så när han andas bättre nu ökas väl det trefalt kan jag tro.

(ps det låter riktigt gött från luftburken med den uppkapad :) )

Hursomhelst är ju munstycken billiga så ska väl dra in imorrn fm o handla nåt med lite rejält hål i för att testa med.

Han som trimmat åt mig är inne på samma som dig, den bör inte behöva dra mer soppa, dock så vill den ha mer, men ska testa att återställa luftburken så gott det går imorgon o se om det gör skillnad, hålet std är la som en femma ungefär, den ytan har jag minst tredubblat med sticksågen så det är väl det som ställer till det, dock så är frågan ändå; kväva lufttillförseln vs mata på med mer soppa, så borde det väl bara bäst effektmässigt att mata på mer soppa än strypa luft ?

Att jag kapa upp luftfiltret var inspiration från dr800 sidan där folk sa att det hjälpte. Vet inte om det gav så hemskans mycket men jag ökade ju bara med +10 på ett munstycke, det sades behövas ca 145+145 med den moden + avgas, så när han andas bättre nu ökas väl det trefalt kan jag tro.

(ps det låter riktigt gött från luftburken med den uppkapad :) )

Hursomhelst är ju munstycken billiga så ska väl dra in imorrn fm o handla nåt med lite rejält hål i för att testa med.
Du får inte stänga luftburken snarare ta bort helt. på med soppa och se vad som händer bara

För sent kom nyss in, tejpade igen burken eftersom han gick lika pissigt idag som då sent på kvällen, tog inte emot gas utan mest hacka.

Men tejpa igen 2 tredjedelar ungefär och mycket riktigt så gick han rent då, tog gas på alla varv.

Kontsigt det där för innan gick han ju rent på dagarna, iofs drog ja han ju inte så hårt då iom inkörning, men det var så skumt s åjag trodde nästan det var nåt med flottörnivån där ett tag. Men nu vet jag ju att det inte är det så det är bra.

(soppa är billigt så jag ska handla nya munstycken till han, kanske 2*180 direkt )

För sent kom nyss in, tejpade igen burken eftersom han gick lika pissigt idag som då sent på kvällen, tog inte emot gas utan mest hacka.

Men tejpa igen 2 tredjedelar ungefär och mycket riktigt så gick han rent då, tog gas på alla varv.

Kontsigt det där för innan gick han ju rent på dagarna, iofs drog ja han ju inte så hårt då iom inkörning, men det var så skumt s åjag trodde nästan det var nåt med flottörnivån där ett tag. Men nu vet jag ju att det inte är det så det är bra.

(soppa är billigt så jag ska handla nya munstycken till han, kanske 2*180 direkt )
Det låter bra!! jag blir alltid överlycklig när dom stuper när man öppnar lufburken för då finns det gubbar att hämte:tummenupp Men 180!! Det går lika bra att köpa borrar på järhandeln, kan bli billigare då. det är faktist inte så noga hur rakt man borrar bara att borra.. Prova först 1,5mm borr seda 1,6 s 1,7 och så vidare

Verkar vara en känslig jäkel, tejpade ju igen med en bredd av 2*silvertejp, o då (kall) gick han rent. Sen skulle jag lite senare brumma in till stan för att köpa munstycken då hacka han o hade sig igen, fick vända tebax hem, testade att ta bort en av tejparna, och då funka det igen ...

Går inte helt 100% om man håller rullen kvar en stund men till lite mer än normal körning går han rent iaf , ska genast ta upp det där tipset om att borra själv, ska ut i garaget o se vad som finns, 1,5 är väl standard i alla borrlådor nästan. Då blir det ju 150+160 så det bör ju ge lite.

Nä inga borr inte :(

Sitter här o klurar lite; varför gick han rent från början, men börja hacka sedan ?
Trodde ju att det berodde på hög luftfuktighet samt kall luft då det var kväll (00.15) första gången det kom, men sen var han ju likadan på dagen efter åxå ...
Det enda jag kom att tänka på var att på resan till stan, samma dag som felet uppstod, var att båda gasjvajrarna inte var åtdragna, så låsmuttrarna gängade upp sej o gled ner på vajern o en av dem lade sig ikläm så att spjället inte kunna returneras helt, spännande iofs men det löste sej bara vända å åka hem (120 utan att röra gasen) o fixa det, vände på skutan efter fixat det o åkte tillbaks mot stan igen o då gick han som vanligt, så felet borde inte uppstått där.

Tänkte att iom att jag fick lyfta på tanken lite så kanske nåt kommit ikläm men då borde han ju strulat på vägen dit åxå, har förövrigt vart ute nu o tittat o känt så gott det går på alla slangar o inget ser klämt eller vridet ut.

Bytte ju till 160 i ena fuggen häromdan, tanken slog mej att kanske det gängat upp sig om jag dragit det för löst ? Får kolla imorrn.
Luktar soppa i luftfiltret men det kan ju vara sen jag hade det nästan helt igentejpat.

Ska köpa en burk startgas åxå för o se om det läcker tjyvluft nånstans, var ett elände att få dit dom i gummina så kanske nåt av dom gett med sig.

Många saker att kolla o så lite tid, hojta gärna om nån får nån ide om vad det kan vara, det skumma är ju som sagt att det inte varit hela tiden.

Ska tilläggas att den går fint startar lätt o drar bra nu, men om man håller i ett tag så märker man att han tappar lite.

Verkar vara en känslig jäkel, tejpade ju igen med en bredd av 2*silvertejp, o då (kall) gick han rent. Sen skulle jag lite senare brumma in till stan för att köpa munstycken då hacka han o hade sig igen, fick vända tebax hem, testade att ta bort en av tejparna, och då funka det igen ...

Går inte helt 100% om man håller rullen kvar en stund men till lite mer än normal körning går han rent iaf , ska genast ta upp det där tipset om att borra själv, ska ut i garaget o se vad som finns, 1,5 är väl standard i alla borrlådor nästan. Då blir det ju 150+160 så det bör ju ge lite.

Du bör ha minst dubbla orginala insugshålet eller motsvarande ett runt hål på 12cm i luftburken och inte röra detta hål!! endast bestycka. Nu ska jag klatra till det ännu mer för dig:D
Jo när man har sådana där skitfuggar (vacum) då har man verkligen problem med bestyckningen tack vare att trottlarna styrs av fjädertryck och vacum endast:gnissla det du skulle har gjort är att rengöra trottelspåren så dom går toklätt!! Sedan när du liks har locket av och fjädern lös så kan du dra ihop fjädern 15mm ungefär . Ta bara vanlig sytråd och linda runt fjädern där du klämt ihop den rätt många varv droppa sedan dit vanlgt superlim/snabblim på sytråden då blir det starkt kan jag lova, Då har du inte förstört fjädern förgått och är lätt att ändra:tummenupp Fördelen man får då är att fjädertrycket harmonerar bättre med den öppnade luftburken och då svarar den bättre på gasen och går allmänt finare och bättre:tummenupp

Hur stora är förgasarna ?

Last edited:
Var ute o satte i ett 160 till så 2*160 sitter i nu, var ute o testa o bättre tycker jag att det blev, men problemet kvarstår, kör man normalt märker man inte av det alls, han drar bra osv, men om man vid lite högre varv ger på mer än halv gas så börjar han snart hicka :(

Nu tog jag visserligen bort min lilla luftburksstrypning samtidigt får väl testa o sätta tillbaks den igen, är väl så att ju öppnare det är där desto mindre vacuum får han. (Även med tejpen på är hålet större än org)

Var ute o satte i ett 160 till så 2*160 sitter i nu, var ute o testa o bättre tycker jag att det blev, men problemet kvarstår, kör man normalt märker man inte av det alls, han drar bra osv, men om man vid lite högre varv ger på mer än halv gas så börjar han snart hicka :(

Nu tog jag visserligen bort min lilla luftburksstrypning samtidigt får väl testa o sätta tillbaks den igen, är väl så att ju öppnare det är där desto mindre vacuum får han. (Även med tejpen på är hålet större än org)

Hummm.. Du skulle köra ett tag i det besvärliga området höga varv och fullt gärn!! Och sedan kollat färgen på stiftet,, Endera går den för fett eller för snålt. Det kan sluta med 125-125 i munstycke eller större än 160!!

Passade på att kolla stiftet när jag plocka bort avgasröret för att komma åt munstycket på högersidan + div kåpor o tjafs, och då hade jag ju visserligen inte hållt full o sen dödat utan legat på 100-120 (4500-5000rpm) hem från jobbet o sen kört ett par hundra meter lugnt in i samhället där jag bor, och elektråden (den i mitten som går upp i stiftet) var vitaktig, men längst upp på "gnistytorna" var det lite sotigt, det borde väl betyda att den sotar på sig lite på lågfart men går snålt på topp.
Ska tejpa igen ett par cm på burken igen vid tillfälle o se,även skaffa startgas för o se om han tjyvar nånstans, tror dock inte det för han går på tomgång utan att stanna o så.

Det som stör mig är att han inte röck i början utan att det kommit senare.
Visserligen nya ringar o kam så det kanske kan ändras lite när det gått in sej ?

Passade på att kolla stiftet när jag plocka bort avgasröret för att komma åt munstycket på högersidan + div kåpor o tjafs, och då hade jag ju visserligen inte hållt full o sen dödat utan legat på 100-120 (4500-5000rpm) hem från jobbet o sen kört ett par hundra meter lugnt in i samhället där jag bor, och elektråden (den i mitten som går upp i stiftet) var vitaktig, men längst upp på "gnistytorna" var det lite sotigt, det borde väl betyda att den sotar på sig lite på lågfart men går snålt på topp.
Ska tejpa igen ett par cm på burken igen vid tillfälle o se,även skaffa startgas för o se om han tjyvar nånstans, tror dock inte det för han går på tomgång utan att stanna o så.

Det som stör mig är att han inte röck i början utan att det kommit senare.
Visserligen nya ringar o kam så det kanske kan ändras lite när det gått in sej ?

Det låter onekligen som du skulle kunna sopa i större munstycken.
har du köpt orginal munstycken? jag frågar för ibland så näms måtten i helt andra siffror vid piratmunstycken!! Borrar man själv så är man säker..Rycken försvinner nog när du hittat rätt bestyckning.

Vet inte vad det är jag köpt, ena gången kosta det 20 spänn, andra 40 spänn, på samma firma för samma munstycke :)

Inte så jäkla kul o hålla på o gissa heller, tar en timme eller nåt o byta munstycke på högersidan...

Vet inte vart jag ska vända mig heller riktigt, vill ju ha den injusterad i bänk men inte hunnit kolla upp det ännu, samt om dom kan justera där eller inte heller, vissa bänkar ju bara, så då måste man ju fippla i nåt man tror på, åka o bänka, åka hem byta till nytt sen boka ny tid osv ...

Vet inte vad det är jag köpt, ena gången kosta det 20 spänn, andra 40 spänn, på samma firma för samma munstycke :)

Inte så jäkla kul o hålla på o gissa heller, tar en timme eller nåt o byta munstycke på högersidan...

Vet inte vart jag ska vända mig heller riktigt, vill ju ha den injusterad i bänk men inte hunnit kolla upp det ännu, samt om dom kan justera där eller inte heller, vissa bänkar ju bara, så då måste man ju fippla i nåt man tror på, åka o bänka, åka hem byta till nytt sen boka ny tid osv ...

Kolla på munstycket om det finns orginal mikuni märket fyrkant!!
Om det inte finns det märket så är det pirat och då finns risken att måtten går helt på tok.
Gör så att du gämför ett orginalt 130 med ett som enligt siffrorna ska vara större då ser du om det stämmer går åt rätt håll. Köper man ett pirat 150 så brukar dom motsvara runt 120!!:gnissla Piratmunstycken = borra dom själv

Istället för att bromsa dyrt och inte säkert få rätt bestyckning så köp dynojet kitt för runt 1000-1700kr då får du rätt munstycken och nya trottelnålar. Dynojet kitt är ju utprovade i flera timmar på denna maskin. Då får du med ett papper där dom rekomenderar något av munstyckena som följer med beroende på vilka moddar som är gjorda

Last edited:
Är det så illa ?
Så när jag satt i 160 kan det alltså tom vara mindre än det 130 som satt i ?

Det första 140 jag köpte är från samma butik som de andra ska kolla hur det ser ut vs 130 org.

Ang dynojet så har jag sökt men icke funnit till min hoj.

Edit; var ute o kolla nu, jämförde org 130 med pirat(ingen fyrkant) 140 och 140 är faktiskt större än 130, så det bör ju även 160 vara.

Börjar fundera på om man ska offra ett par dar på o riva bort förgasarna o kolla så allt är helt i dom, funderar på om nåt membran pajat eller nåt, så att en av trottlarna leker flipperspel när man gasar på eller nåt.
Till saken hör att det var ett helvete att få dit förgasarna så jag tar ogärna bort dom igen, men det tror jag jag måste för att kunna justera nålar o inspektera dom närmare.

Last edited:
Är det så illa ?
Så när jag satt i 160 kan det alltså tom vara mindre än det 130 som satt i ?

Det första 140 jag köpte är från samma butik som de andra ska kolla hur det ser ut vs 130 org.

Ang dynojet så har jag sökt men icke funnit till min hoj.

Edit; var ute o kolla nu, jämförde org 130 med pirat(ingen fyrkant) 140 och 140 är faktiskt större än 130, så det bör ju även 160 vara.

Börjar fundera på om man ska offra ett par dar på o riva bort förgasarna o kolla så allt är helt i dom, funderar på om nåt membran pajat eller nåt, så att en av trottlarna leker flipperspel när man gasar på eller nåt.
Till saken hör att det var ett helvete att få dit förgasarna så jag tar ogärna bort dom igen, men det tror jag jag måste för att kunna justera nålar o inspektera dom närmare.

Ja men då är det lungt med storlekarna,, men håll koll på dom..
Riva fuggarn lät som en bra ide tokrengör trottelspåren så dom garanterat går snorlätt smörj ej in med olja bara!! torrt och ren endast..

Finn inte dynojet till denna? Till dr 650 finns det

Inte på deras site o inte heller på motospeeds sida iaf.

Ska borra 2mm i ett av org munstyckena imorrn om jag hinner innan jobbet o se om det blir skillnad, blir det inte det så är det bara leta nån annanstans.
Alltså testa 200+160.

Inte på deras site o inte heller på motospeeds sida iaf.

Ska borra 2mm i ett av org munstyckena imorrn om jag hinner innan jobbet o se om det blir skillnad, blir det inte det så är det bara leta nån annanstans.
Alltså testa 200+160.

Ska bli roligt att höra!! Dynojet hittar jag folk som köpt men inte vart:gnissla

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda