Cagiva Mito-tråden

Min oljenivå är en bit över markeringen på pinnen efter jag hade hällt i de rekommenderade 7,5dl, därför jag blev lite extra osäker på om jag hällt i för mycket nu :va någon som har koll på vad som händer om man har i för mycket olja i lådan?

Letar också nytt drivpaket. kollade på ebay.de och där kan man får ett D.I.D drivpaket med O-ringskedja för under 1000kr inklusive frakt. skickas från Tyskland, så antar att leveranstiderna inte är alltför hemska :)
Har du för mkt olja är det risk att du spränger packningarna i motorn så att det droppar olja mellan blocken... :D Men har du hällt i 7,5 dl i en princip tom motor kan du vara lugn, det är helt lagom. :tummenupp
 
nä håller du dig på två hjul lär du ha sjukt kul :) själv skulle jag inte våga riskera kåporna, men har funderat på att ta hem ett set krashkåpor från England så kanske man vågar sig ut sen :rolleyes:
Ja, ska bli riktigt kul o testa bana :) Men man får ju ta det lugnt, vill ju inte skrapa kåporna, speciellt inte nu när den förmodligen ska in på annons i helgen. :)

I början när jag köpte den så funderade jag på att skaffa mig ett par kraschkåpor men det blev inget med det...

Har för mig att jag har 14/43 drev på min, är inte det standard? :va
 
Ja, ska bli riktigt kul o testa bana :) Men man får ju ta det lugnt, vill ju inte skrapa kåporna, speciellt inte nu när den förmodligen ska in på annons i helgen. :)

I början när jag köpte den så funderade jag på att skaffa mig ett par kraschkåpor men det blev inget med det...

Har för mig att jag har 14/43 drev på min, är inte det standard? :va

jo, har en känsla att det kommer bli så för mig med. man har så mycket tankar och planer i början :rolleyes:

kanske är det möjligt att dom bytte standard drevning när dom gick över till 6-växlat? är rätt säker på att det är 14/41 på min 7-växlade och även geiwiz.de uppger det som standard.

Har du för mkt olja är det risk att du spränger packningarna i motorn så att det droppar olja mellan blocken... :D Men har du hällt i 7,5 dl i en princip tom motor kan du vara lugn, det är helt lagom. :tummenupp

det skull verkligen vara ulimata scenariot för mig som aldrig öppnat ett motorblock förut :D

borde det inte vara någon typ av lätt skålform i motorblocket med urtappningsskruven som lägsta punkt för att all olja verkligen ska rinna ut? hade den stående på en snålvariant av depåstöd (såna stöd som man använder vid bildäcksbyte, en vid varje sida om bakdäcket :rolleyes: ) och den stod i princip helt rakt så jag borde väl inte oroa mig:)
 
Last edited:
jo, har en känsla att det kommer bli så för mig med. man har så mycket tankar och planer i början :rolleyes:

kanske är det möjligt att dom bytte standard drevning när dom gick över till 6-växlat? är rätt säker på att det är 14/41 på min 7-växlade och även geiwiz.de uppger det som standard.

Mycket möjligt! :tummenupp

Tror inte att det där med växellådsoljan är några som helst problem :D

De har nog räknat med sånt :) tror nästan man skulle kunna hälla i 850ml utan problem...
 
Last edited:
Ja, ska bli riktigt kul o testa bana :) Men man får ju ta det lugnt, vill ju inte skrapa kåporna, speciellt inte nu när den förmodligen ska in på annons i helgen. :)

I början när jag köpte den så funderade jag på att skaffa mig ett par kraschkåpor men det blev inget med det...

Har för mig att jag har 14/43 drev på min, är inte det standard? :va
Najs med bana. :)

jo, har en känsla att det kommer bli så för mig med. man har så mycket tankar och planer i början :rolleyes:

kanske är det möjligt att dom bytte standard drevning när dom gick över till 6-växlat? är rätt säker på att det är 14/41 på min 7-växlade och även geiwiz.de uppger det som standard.



det skull verkligen vara ulimata scenariot för mig som aldrig öppnat ett motorblock förut :D

borde det inte vara någon typ av lätt skålform i motorblocket med urtappningsskruven som lägsta punkt för att all olja verkligen ska rinna ut? hade den stående på en snålvariant av depåstöd (såna stöd som man använder vid bildäcksbyte, en vid varje sida om bakdäcket :rolleyes: ) och den stod i princip helt rakt så jag borde väl inte oroa mig:)
Ne, det är ingen fara... :)
 
Last edited:
Najs med bana. :)


Ne, det är ingen fara... :)

skönt med lite bekräftelse :tungan
hur gör ni när ni gör rent avgasporten förresten? hade bort min och rengjorde den för några dagar sen, men vet inte riktigt hur det ska göras egentligen. jag skrapade bara bort dom värsta sotavlagringarna på den undre delen av porten (var flera milimeter tjockt på sina ställen). ytorna som avgasporten glider på var bara lätt missfärgad av ett tunt, tunt sotlager. känns inte som om det ger någon effekt att göra rent den eftersom den förmodligen kommer att se likadan ut bara några mil senare. eller är jag fel ute? :gnissla
 
skönt med lite bekräftelse :tungan
hur gör ni när ni gör rent avgasporten förresten? hade bort min och rengjorde den för några dagar sen, men vet inte riktigt hur det ska göras egentligen. jag skrapade bara bort dom värsta sotavlagringarna på den undre delen av porten (var flera milimeter tjockt på sina ställen). ytorna som avgasporten glider på var bara lätt missfärgad av ett tunt, tunt sotlager. känns inte som om det ger någon effekt att göra rent den eftersom den förmodligen kommer att se likadan ut bara några mil senare. eller är jag fel ute? :gnissla

Jag gjorde rent den med lite broms-rens a.k.a Bräkleen.
Då blev den blank och fin. Sen satte jag bara tillbaka den.
 
Jag gjorde rent den med lite broms-rens a.k.a Bräkleen.
Då blev den blank och fin. Sen satte jag bara tillbaka den.

ska kommas ihåg till nästa gång :tummenupp
efter mitt oljebyte har jag riktigt svårt att få i friläge vid stillastående med motorn igång. om jag däremot rullar i några km/h eller stänger av motorn går det felfritt.. en bieffekt man kan få efter oljebyte som blir bättre med tiden eller står något fel till? :va
 
ska kommas ihåg till nästa gång :tummenupp
efter mitt oljebyte har jag riktigt svårt att få i friläge vid stillastående med motorn igång. om jag däremot rullar i några km/h eller stänger av motorn går det felfritt.. en bieffekt man kan få efter oljebyte som blir bättre med tiden eller står något fel till? :va
Detta fenomen har jag alltid på min hoj... Och det verkar förstärkas ju mer olja man har i. Eftersom du verkade ha för lite olja innan låter det naturligt att att den gör så nu. :tummenupp
 
Last edited:
Detta fenomen har jag alltid på min hoj... Och det verkar förstärkas ju mer olja man har i. Eftersom du verkade ha för lite olja innan låter det naturligt att att den gör så nu. :tummenupp

jaja, det är väl bara jag som oroar mig för mycket :gnissla ..

hur många av er körde krypbanan på uppkörningen med era mitos? har övat ett bra tag idag och det verkar i princip vara omöjligt :huvet
 
Hejsan, min mito den orkar inte dra i 5 och 6 an, den är riktigt pigg i alla upp till 4. Är detta bara för den motorn och det är väck till regleraren i avggasporten? och isåfall har ni några bilder eller kan beskriva hur den ska vara inställd?

Många tack för svar :)
 
Hejsan, min mito den orkar inte dra i 5 och 6 an, den är riktigt pigg i alla upp till 4. Är detta bara för den motorn och det är väck till regleraren i avggasporten? och isåfall har ni några bilder eller kan beskriva hur den ska vara inställd?

Många tack för svar :)

En 125:a är trött på övre växlar, det går inte att komma ifrån. Har du problem med avgasporten blir det ju förstås värre.
 
Jag gjorde krypbanan o hela uppkörningen med min mito :yoparty :tuttar

:Bugar

Hejsan, min mito den orkar inte dra i 5 och 6 an, den är riktigt pigg i alla upp till 4. Är detta bara för den motorn och det är väck till regleraren i avggasporten? och isåfall har ni några bilder eller kan beskriva hur den ska vara inställd?

Många tack för svar :)

är avgasporten inkopplad kan du se hur solenoiden (stavning?:gnissla ) drar i vajern till avgasporten när du vrider på tändningen. den drar då upp den i det läget som den är när motorn varvar över ~8000 varv, håller den där någon sekund och släpper sedan ner den till "lågvarvsläget". kontrollera sen att solenoiden gör samma sak om du varvar upp motorn.

Ang inställning: ta bort kröken och kolla in mot kolven så ser du avgasporten. vrid om tändnigen och se hur mycket den rör sig. om du vill se hur min ser ut i öppet/stängt läge kan jag fixa ett par bilder på det senare idag.

fast jag tvekar på att du kommer få drag på 5an och 6an. dom är lite trötta för det :rolleyes:
 
Last edited:
Okej, Tack så mycket. Nej men den orkar inte varva ut i 5 och 6an, den går typ bara i 140. :P tacktack.

Du har uteslutit att det är strypt cdi, strypning i avgasröret eller i insuget/luftboxen antar jag?
aja.. här är i alla fall bilderna. dom var sämre än jag trodde men du ser i alla fall porten i:

stängt läge
DSC00283.JPG

öppet läge
DSC00284.JPG
 
Mito på bana är svinkul! :banana Fast man har så dåligt tryck ut på rakorna men i kurvorna hänger man på vilken hoj som helst :tummenupp

Man va ju lite rädd om kåporna, men hojen visade ingen tendens till att lägga sig...det va helt enkelt skitskoj!

Blev en fin mito-runda igår också med Tewdie, med en välbehövlig glass i ystad! ;)
 
Mito på bana är svinkul! :banana Fast man har så dåligt tryck ut på rakorna men i kurvorna hänger man på vilken hoj som helst :tummenupp

Man va ju lite rädd om kåporna, men hojen visade ingen tendens till att lägga sig...det va helt enkelt skitskoj!

Blev en fin mito-runda igår också med Tewdie, med en välbehövlig glass i ystad! ;)
Och som vi åt glass! Blev nog runt 30 mil för mig igår... :D
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top