Cagiva Mito-tråden

dött de va i den här tråden då :banana livar upp den lite med ett par frågor..
har i princip alltid haft problem med att miton inte vill starta när det är kallt (läs: <5 grader) så när jag ännu en gång plockade bort tändstiftet som surnat efter startförsök reagerade jag på att avståndet mellan ledarna var väldigt kort, ca 0,4. kollade lite snabbt i instruktionsboken där det stod att det ska vara runt 0,45-0,55 så jag ställde försiktigt upp avståndet till ~0,55. har efter det inte testat starta den i kyla pga.. ja, värme. Men låter det här som någon som kan ha orsakat att den var såpass svårstartad i kyla?

och en fråga till.. hur har ni tomgången inställd på era mitos? min ligger nu runt 1200rpm och det känns lite gränsfall till för lite, även om den håller sig vid liv.
Hade tomgången sådär innan... Som sagt, den håller sig vid liv, men lite högre är nog att rekommendera. :)
 
tar en fråga till när jag ändå håller på.. i instruktionsboken till mito evo -94 står det att det ska vara 0,8 liter olja i motorn. antar att det är samma växellåda på min 99a och samma volym olja som ska i? står inte evo i mitt regbevis men den är sjuväxlad så..
 
blev lite orolig när jag bytte olja och det bara rann ur uppskattningsvis 5dl nattsvart olja.. blev osäker på om jag fått ur allt, men cykeln stod rakt så det kan knappast varit många cl kvar..
Såg på oljefyllnadsskruven att det fanns någon typ av nivåmätare som går ner i motorn. plastpinnen har en tydlig nivåmarkering och en mycket svagare markering längre upp. ska oljenivån ligga precis vid den tydliga markeringen eller mellan de båda?
 
blev lite orolig när jag bytte olja och det bara rann ur uppskattningsvis 5dl nattsvart olja.. blev osäker på om jag fått ur allt, men cykeln stod rakt så det kan knappast varit många cl kvar..
Såg på oljefyllnadsskruven att det fanns någon typ av nivåmätare som går ner i motorn. plastpinnen har en tydlig nivåmarkering och en mycket svagare markering längre upp. ska oljenivån ligga precis vid den tydliga markeringen eller mellan de båda?

Jag bytte olja i fredags :) fick också ut lite för lite olja kan jag tycka, men det är nog inget o oroa sig för...kändes som att den blev lite mjukare i växlingarna efter oljebytet i alla fall, eller så var det ren inbillning:D

Jag kollade bara nivån när motorn var kall o kollade bara på den tydliga markeringen på pinnen. Det spelar nog inte så stor roll, så länge man vet att man har hällt i vad som rekommenderas...

Sen behöver jag ny kedja:gnissla drev är inte så värst slitna , men kedjan är helt slut, så jag snackade med biscaya o deras kedja kostade 950 kr medans ett helt drivpaket kostade 805kr på mc-depån i staffanstorp dock skulle drivpaketet levereras den 10 juni, så jag pallade inte vänta på det.

Var kan man hitta en billig kedja med snabbleverans tid? :va

Björn7 skrev:
Finns det nya mitor (-08or) och vad kostar de?

Finns det återförsäljare i Stockholm?

http://www.cagiva.it/_vti_g6_rv.aspx?rpstry=175_

Sök på Sweden där, så kanske kan någon av de mc-firmorna hjälpa dig? :)
 
Jag bytte olja i fredags :) fick också ut lite för lite olja kan jag tycka, men det är nog inget o oroa sig för...kändes som att den blev lite mjukare i växlingarna efter oljebytet i alla fall, eller så var det ren inbillning:D

Jag kollade bara nivån när motorn var kall o kollade bara på den tydliga markeringen på pinnen. Det spelar nog inte så stor roll, så länge man vet att man har hällt i vad som rekommenderas...

Sen behöver jag ny kedja:gnissla drev är inte så värst slitna , men kedjan är helt slut, så jag snackade med biscaya o deras kedja kostade 950 kr medans ett helt drivpaket kostade 805kr på mc-depån i staffanstorp dock skulle drivpaketet levereras den 10 juni, så jag pallade inte vänta på det.

Var kan man hitta en billig kedja med snabbleverans tid? :va

Min oljenivå är en bit över markeringen på pinnen efter jag hade hällt i de rekommenderade 7,5dl, därför jag blev lite extra osäker på om jag hällt i för mycket nu :va någon som har koll på vad som händer om man har i för mycket olja i lådan?

Letar också nytt drivpaket. kollade på ebay.de och där kan man får ett D.I.D drivpaket med O-ringskedja för under 1000kr inklusive frakt. skickas från Tyskland, så antar att leveranstiderna inte är alltför hemska :)
 
Ni som har 35mm Mikuni på era Mitos, vilken märkning har nål respektive nålmunstycke?

MVH
Mitofar
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top