Racehjälmar - billigt på nätet?

Jag tänker på ett inlägg som Freddy Papunen gjorde 2006 ang. olika hjälmar och att de skyddar olika. Han hade haft 4 hjärnskakningar, sedan bytt till Shoei X-Spirit och sedan aldrig fått en hjärnskakning igen. Vad vet jag, men jag slog i bakhuvudet med en RAID 2 och fick hjärnskakning, trots att det enda som syntes på hjälmen var att 2mm färg saknades. Hade hjälmen varit bättre konstruerad och tagit upp mer av rörelseenergin i sin uppbyggnad, kanske t.o.m deformerats synligt, hade jag kanske inte fått nån hjärnskakning. Nu köpte jag iofs en RAID 2 igen, men jag ångrar mig lite grann. Men den sitter så skönt på huvudet och var billig....

Det är inte höljet som deformeras när hjälmen tar upp kraften. Höljet är oerhört starkt och syftet med det är att det ska sprida ut belastningen över en större del av den stötupptagande inredningen. För det är inredningen i skumplast/frigolit som tar upp smällen. Det är den som blir förstört efter en hårdare smäll. Höljet på en modern hjälm tål nästan att man krockar med en yxa utan att gå sönder.

Har du fått hjärnskakning så har hjälmen deformerats men tittar du på höljet så kommer du inte att se det eftersom det är inredningen som deformeras. På ungefär samma sätt som att man kan få hjärnskakning utan att huvudet har spruckit eller skallbenet deformerats. Hårt på ytan och mjukare inuti.
 
Testat kbc?
Anser att de har prisvärda hjälmar.
Inte allra högsta kvalitén, men sen e priset inte som dom värsta hjälmarna heller. Kör själv med VR2 vilken jag tycker sitter väldigt skönt.

www.pmcbike.se där kan du se alla modeller
 
Det är inte höljet som deformeras när hjälmen tar upp kraften. Höljet är oerhört starkt och syftet med det är att det ska sprida ut belastningen över en större del av den stötupptagande inredningen. För det är inredningen i skumplast/frigolit som tar upp smällen. Det är den som blir förstört efter en hårdare smäll. Höljet på en modern hjälm tål nästan att man krockar med en yxa utan att gå sönder.

Har du fått hjärnskakning så har hjälmen deformerats men tittar du på höljet så kommer du inte att se det eftersom det är inredningen som deformeras. På ungefär samma sätt som att man kan få hjärnskakning utan att huvudet har spruckit eller skallbenet deformerats. Hårt på ytan och mjukare inuti.

Min hjälm sprack ju ganska rejält och jag fick ingen hjärnskakning.

Min uppfattning är att hjälmen skyddade bra då jag trotsallt slagit huvudet i backen ganska hårt då skalet var så pass trasigt och ändå inte fick hjärnskakning.
 
Min hjälm sprack ju ganska rejält och jag fick ingen hjärnskakning.

Min uppfattning är att hjälmen skyddade bra då jag trotsallt slagit huvudet i backen ganska hårt då skalet var så pass trasigt och ändå inte fick hjärnskakning.

Ja. Visst kan höljet spricka även utan att du får en hjärnskakning. Träffar man något vasst eller hårt på "rätt" sätt eller man har slagit i hjälmen några gånger så att det uppstått en försvagning så kan det hända.
Men det viktiga är ju att huvudet efteråt är helt. Hjälmen ska man ju ändå kassera lixom.:yoparty
 
Jo, men alla ovan nämnda egenskaper är önskvärda för vilken motorcyklist som helst som använder sin hoj till lite av varje.

Tja, en del vill istället för välventilerad ha helt tyst hjälm etc.

Hur den beter sig aerodynamiskt i fart blir mindre viktigt vid racing på vanliga banor då du ligger i extremt hög fart otroligt kort tid och dessutom ligger under kåpglaset etc.

Så kraven och behoven skiljer sig en hel del!

Många gatåkare (och speciellt de med glasögon) vill ofta ha en hjälm som är öppningsbar etc.

Dubbel D-ring är väl ett krav inom RR!

NEJ, inget krav inom roadracing. Snäppfästen etc är tillåtna.

Men de hjälmar jag provat så kan jag med snäppfästen inte dra fast hjälmen så hårt som jag skulle vilja, det kan jag med d-ringar.

Tänk på att tillåtet inte alltid är rekommenderat.
 
Last edited:
NEJ, inget krav inom roadracing. Snäppfästen etc är tillåtna.

Men de hjälmar jag provat så kan jag med snäppfästen inte dra fast hjälmen så hårt som jag skulle vilja, det kan jag med d-ringar.

Tänk på att tillåtet inte alltid är rekommenderat.

När jag reste mig upp efter min första vurpa var inte snäppfästet ihopsnäppt längre... otrevligt.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top