Rolle Rotax
Ny medlem
Vad kännetecknar en racehjälm?
LÅG vikt, med fördel dubbla D-ringar även om snabbsnäppen är tillåtna.
Urplockningsbar OCH tvättbar inredning då man svettas mycket mer under racing än touring.
Extremt bra ventilation.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad kännetecknar en racehjälm?
Jo, men alla ovan nämnda egenskaper är önskvärda för vilken motorcyklist som helst som använder sin hoj till lite av varje.LÅG vikt, med fördel dubbla D-ringar även om snabbsnäppen är tillåtna.
Urplockningsbar OCH tvättbar inredning då man svettas mycket mer under racing än touring.
Extremt bra ventilation.
Dubbel D-ring är väl ett krav inom RR!
Nja? Jag körde med "snabblås" på min förra hjälm och det var ingen som klagade på besiktningen. (2005/2006)
Jag tänker på ett inlägg som Freddy Papunen gjorde 2006 ang. olika hjälmar och att de skyddar olika. Han hade haft 4 hjärnskakningar, sedan bytt till Shoei X-Spirit och sedan aldrig fått en hjärnskakning igen. Vad vet jag, men jag slog i bakhuvudet med en RAID 2 och fick hjärnskakning, trots att det enda som syntes på hjälmen var att 2mm färg saknades. Hade hjälmen varit bättre konstruerad och tagit upp mer av rörelseenergin i sin uppbyggnad, kanske t.o.m deformerats synligt, hade jag kanske inte fått nån hjärnskakning. Nu köpte jag iofs en RAID 2 igen, men jag ångrar mig lite grann. Men den sitter så skönt på huvudet och var billig....
Det är inte höljet som deformeras när hjälmen tar upp kraften. Höljet är oerhört starkt och syftet med det är att det ska sprida ut belastningen över en större del av den stötupptagande inredningen. För det är inredningen i skumplast/frigolit som tar upp smällen. Det är den som blir förstört efter en hårdare smäll. Höljet på en modern hjälm tål nästan att man krockar med en yxa utan att gå sönder.
Har du fått hjärnskakning så har hjälmen deformerats men tittar du på höljet så kommer du inte att se det eftersom det är inredningen som deformeras. På ungefär samma sätt som att man kan få hjärnskakning utan att huvudet har spruckit eller skallbenet deformerats. Hårt på ytan och mjukare inuti.
Min hjälm sprack ju ganska rejält och jag fick ingen hjärnskakning.
Min uppfattning är att hjälmen skyddade bra då jag trotsallt slagit huvudet i backen ganska hårt då skalet var så pass trasigt och ändå inte fick hjärnskakning.

Jo, men alla ovan nämnda egenskaper är önskvärda för vilken motorcyklist som helst som använder sin hoj till lite av varje.
NEJ, inget krav inom roadracing. Snäppfästen etc är tillåtna.
Men de hjälmar jag provat så kan jag med snäppfästen inte dra fast hjälmen så hårt som jag skulle vilja, det kan jag med d-ringar.
Tänk på att tillåtet inte alltid är rekommenderat.
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |