TL-tråden - v2 !

som sagt innan ingen som har erfarenheter av stealth bromsskivor?:huvet

Jag har för mig att det är två streetfightade (kanske chopchisel, eller vad han nu heter) på TLZ har den sågtandade versionen. (Fast, jag tycker den ser lite B ut, där emot den vanliga wave skivan är bling blingig :) )
 
Batteriet är ok, håller 12.6-12.7V enligt mätning ett par dar efter laddning. Så tror inte det är det. Svår att starta kall men lätt varm, så då borde det väll inte vara TPS eller?

Hmm. Har inte haft problem på det hållet någon gång. Får nog ställa samma fråga som Dempen.
Hur definierar du svårstartad? Förutom att du måste stänga av lamporna. Hur låter det när du drar runt den med startmotorn? ansträngt, eller snurrar det på normalt, bara att det inte tänder?

BTW- 12.6V är faktiskt lite lågt. Det ska hålla minst 12.7V för att vara 100% friskt.
Vid 20grader Celcius.
Så betyder 12.64V att du bara har ca 90% kvar av batterikapaciteten.

Det dyker brant därefter:
12,56 volt = 80%
12,48 volt = 70%
12,40 volt = 60%
12,32 volt = 50%
12,24 volt = 40%
12,16 volt = 30%
12,08 volt = 20%
12,00 volt = 10%
11,92 volt = 0% volt kvar av batterikapaciteten.

Och fråga inte varför jag kan dessa siffrorna... :rolleyes:


Ska du ha 100% ackurata mätvärden så måste du koppla loss batteriet från alla belastningar (dvs, koppla loss pluspolen tex på hojen) och ladda det, och låta det stå några timmar efter laddningen är klar. Därefter mäter du.
Du ska då förhoppningsvis ha minst 12.72 V på mätaren.

Det är inte unikt att en TL sliter ut batteriet på något år.... :gnissla:

Lycka till
:hej
 
Last edited:
Glömde jag säga att jag efter 2 år nu gått och skaffat mig hoj igen och att det blev en TL1000S? =) Så är det iaf ;)

Kom över en TL 1000S -97a som gått 2600 mil med 2 ägare. Riktigt fint skick på den så det känns bra men det är en sak jag måste fixa som jag känner mig väldigt novis på.

Fjädringen. Vet inte om den är moddat för helt annan typ av snubbe än mig eller om något är defekt för hojen känns väldigt svajig vid nedläggningar och bakpartiet beter sig snuskigt även i låga hastigheter. När jag körde hem den så började det regna och även om jag är ringrostig efter 2 års avhållsamhet så brukar jag kunna svänga men det gick bara inte. Fick sjunka ner till 50-60 på 70 vägar ibland av rädsla ...

Finns det någon med lite kompetens som kan säga mig hur jag ska ställa in fjädringen för en 75kg tung förare? Vet det skiljer från person till person lite men vill ha en bra utgångspunkt för att veta om det fjädringen som är anledningen eller om det är något annat som spökar.

Alternativt säga mig vad som är default på alla fjädringspunkter så jag kan få fabriksinställningarna och ha det som utgångsläge i efterhand.

Är halvnovis på mekandet men kan skruva isär saker (inte lika bra på att få ihop dem) ;)

Tips ?

Och ena annan sak. sluta skriv så förbannat mycket ;) har försökt läsa ifatt gamla TL tråden för att få lite tips och ideer men det slutar ju bara med att ja kommer efter i den här tråden istället :D

/Stefan
 
vilka årsmodeller av gixxers bromskivor passar till tl1000r-99? Någon guru som vet detta?
Är egentligen inte speciellt svårt att ta reda på... Kolla upp bromsskivor för din TL på nån site, och sen ser du bara vilka fler modeller som har samma artikelnummer...

Ex:TLR/S97-00 har samma wave-skivor som:
GSX600R 97-00
GSX750R 96-01
GSX1000R 01-04
GSX1300R 99-
GSX1400 02-
 
Tror inte att de gör de för Hayabusan har likadan bromsskiva fram som TLR, och enligt den här länken så passar inte de låset... o TLR finns inte med på den sidan.
http://www.abus.de/de/main.asp?ScreenLang=de&sid=558587911010512705200819318221&select=0105c&Marke=Suzuki&MarkenID=7

Gaah säg inte sådär jag har ju just köpt ett sådant lås men har bara använt kättingen än så länge runt hjulet. Får väl testa på skivan när jag kommer hem då

(jag köpte alltså den med kätting+skivlås)

/Stefan
 
Hej!

Har ett litet mysko problem vid påslag.
Glider in mot en kruva utan gas, sen när man ska möta med gas och få lite spänning på kedjan som hostar den gärna till lite innan den skuttar en skvätt och sen är "normal" igen. Blir ju rätt intressant när man gör ett skutt mitt i en kruva :gnissla

Ska på SMC kurs på söndag så är som sagt lite brådis att fixa, någon som har en bra teori att lägga fram? :va
 
Hmm. Har inte haft problem på det hållet någon gång. Får nog ställa samma fråga som Dempen.
Hur definierar du svårstartad? Förutom att du måste stänga av lamporna. Hur låter det när du drar runt den med startmotorn? ansträngt, eller snurrar det på normalt, bara att det inte tänder?

Det är inte unikt att en TL sliter ut batteriet på något år.... :gnissla:

Lycka till
:hej

Fått erbjudande om att kolla min likriktare, ska bara få tummen ur röven och släppa tetaplugget ett par timmar. Sen kanske det är läge med nytt batteri iaf, men min skönhet verkar ha slita ut batterin på en säsong. Men är det priset så är det väll ok :) Har mätt på den direkt efter laddning i rummet och med intervaller på några timmar. Planade ut till 12.64 men om det bara är 90% så...

Påverkar batteriets kapacitet att ta emot laddning hur mycket laddning likriktaren ger ifrån sig? Mht 0.2 ej inkopplad men 13,nått inkopplad men inmte 14,nått vid 5000v utan fortfarande 13,nått
om nån förstår nått :)

Svårtstartad i form av att seg och inte tänder till ordentlligt. Klarar inte av att dra samtidigt som impuls till tändnings skall ges känns det som, ryggraden säger för klent med kräm till starten. Men om det beror på batteri eller så har ajg klurat på att den behöver hjälp från den lilla ström som ackumuleras i generator/likriktaren för att driva runt starten.

Men när dn startats en gång så mycketlättare sen. Skall undersöka likriktarna och ev köpa nytt batteri sen återkommer jag. Lite funky hela grejen...
 
Hej!

Har ett litet mysko problem vid påslag.
Glider in mot en kruva utan gas, sen när man ska möta med gas och få lite spänning på kedjan som hostar den gärna till lite innan den skuttar en skvätt och sen är "normal" igen. Blir ju rätt intressant när man gör ett skutt mitt i en kruva :gnissla

Ska på SMC kurs på söndag så är som sagt lite brådis att fixa, någon som har en bra teori att lägga fram? :va
"Justera din TPS" är nog det första jag kommer att tänka på.
 
Barnett fjädrar... ROFFES MC

Ursäkta det sena svaret, har varit lite upptagen ett par dagar...

Jag fick kopplings-slir förra sommaren och bytte till barnettfjädrar. Jag köpte mina från Roffes MC i Sthlm. Kanonservice :tummenupp

De hade slut på fjädrar till TL när jag ringde men jag fick snacka med en kille på försäljningen som berättade att det var samma fjädrar som till Honda 500 (tror det var CX 500) och han bröt en sådan förpackning och plockade ihop ett paket till mig.

Mina lameller var väl inom tolleranserna men nya fjädrar gjorde susen...

Ring Roffes... de har säkert barnettfjädrar på lager.

/ Rickar
 
Hej!

Har ett litet mysko problem vid påslag.
Glider in mot en kruva utan gas, sen när man ska möta med gas och få lite spänning på kedjan som hostar den gärna till lite innan den skuttar en skvätt och sen är "normal" igen. Blir ju rätt intressant när man gör ett skutt mitt i en kruva :gnissla

Ska på SMC kurs på söndag så är som sagt lite brådis att fixa, någon som har en bra teori att lägga fram? :va

Dåligt drivpaket/ryckutjämnare kan också spela lite spratt när du går från slack kedja till pådrag.
Men om du är säker på att det är motorn så kan det kanske vara att den går lite fett/kallmappning pga för kall termostat, (eller är jag ute o cyklar Octo?)

Båda är lätta att ordna till i alla fall...
 
Dåligt drivpaket/ryckutjämnare kan också spela lite spratt när du går från slack kedja till pådrag.
Men om du är säker på att det är motorn så kan det kanske vara att den går lite fett/kallmappning pga för kall termostat, (eller är jag ute o cyklar Octo?)

Båda är lätta att ordna till i alla fall...

Hej motorn arbetar runt 72-77 grader någonstans!
Drivpaketet är nytt och kedjan spänd men ska kolla ryckutjämnaren.

Hur svårt är det att justera TPS:en?
 
Hej motorn arbetar runt 72-77 grader någonstans!
Drivpaketet är nytt och kedjan spänd men ska kolla ryckutjämnaren.

Hur svårt är det att justera TPS:en?
Inte svårt, kolla instruktionsfilmen och se till att vara försiktig och nogrann.
 
Hej motorn arbetar runt 72-77 grader någonstans!
Drivpaketet är nytt och kedjan spänd men ska kolla ryckutjämnaren.

Hur svårt är det att justera TPS:en?

Då bör du byta termostaten, eftersom du riskerar att köra hojen på kallmappning hela tiden. (Har för mig att proffsen på den här tråden har sagt att varmmappningen slår på vid 78 grader...)
I alla fall; köp en termostat till en Nissan Micra -00, den är identiskt och billig, och du byter på 20 min.
Kan inte garantera att din hoj hostar pga det, men det är en sak du behöver göra i alla fall för att den skall gå över till varm-mappning.
 
Ska göra en ventilinställning på hojen imorgon och undrar om man generellt kan återanvända packningen eller om regel är att den ska bytas. För isf måste jag nog lokalisera fram en lite snabbt tills imorgon.

/Stefan
 
Då bör du byta termostaten, eftersom du riskerar att köra hojen på kallmappning hela tiden. (Har för mig att proffsen på den här tråden har sagt att varmmappningen slår på vid 78 grader...)
I alla fall; köp en termostat till en Nissan Micra -00, den är identiskt och billig, och du byter på 20 min.
Kan inte garantera att din hoj hostar pga det, men det är en sak du behöver göra i alla fall för att den skall gå över till varm-mappning.

För en novis som vet att han behöver byta termpostat... Finns det någon liten to do list om hur man gör detta ?

Min motor kommer normal dag inte upp till 70 ens och det vet jag är för dåligt. När jag körde hem den så regnade det och då låg motorn på 55 grader när jag pressade den. Så vet jag behöver byta termostat. frågan är hur gör man =)

/Stefan
 
För en novis som vet att han behöver byta termpostat... Finns det någon liten to do list om hur man gör detta ?

Min motor kommer normal dag inte upp till 70 ens och det vet jag är för dåligt. När jag körde hem den så regnade det och då låg motorn på 55 grader när jag pressade den. Så vet jag behöver byta termostat. frågan är hur gör man =)

/Stefan
Ska försöka svara lite kortfattat. Mitt tips är att du skapar en användare på http://www.tlzone.net och kollar i sektionen "Frequent mods" för en bra tutorial över att uppgradera kylsystemet.

Motorn går över på varmmappning vid 80°.
Du behöver byta termostathus till ett TLS 98+ eller TLR. Byt termostat till Nissan Micra som är på 90° (har jag för mig). Sen behöver du byta antingen vattenpumphus till TLS 98+, alternativt bygga ett T-stycke att sätta i kylarslangen från pumphuset till kylaren. Anledningen är att det ska gå en "bypass-kanal" därifrån till termostathuset.
Sen är det klart. :)

OBS! Byt INTE termostat utan att ha fixat bypass-kanalen också. Termostaten på TLS-97 har ett stort bypasshål för att klara grundcirkulation utan bypasskanal. Byter du till en annan termostat utan det stora hålet så riskerar du att få för högt tryck när termostaten är stängd.

Den modden löste alla mina uppvärmningsproblem.

Ska göra en ventilinställning på hojen imorgon och undrar om man generellt kan återanvända packningen eller om regel är att den ska bytas. För isf måste jag nog lokalisera fram en lite snabbt tills imorgon.

/Stefan
Antar att du menar den feta mjuka packningen under topplockskåpan. Jo, den går bra att återanvända om den bara ser fräsch ut. Min som är 11 år är mjuk och fin och gick perfa att återanvända.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top