Serviceintervaller Husaberg 501???

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tänkte åka och titta på en Husa 501 FE idag..
Nån som kan berätta nåt jag borde titta noga på, eller som man bara borde veta innan köp.

Budstart på 20 000:- för en -00 i bruksskick. han verkar inte ha järnkoll på grejerna själv utan har "servat när den blir lite svår att starta".. Men det behöver ju inte betyda att det är en idiotaffär för det.

Hur bör man sköta serviceintervaller?
Är det den typen motor som skär om man kör 3 mil motorväg?

Typ..

Den kan du bjuda 50000 för. det är nämligen Husas bästa motor!! Inget kan gå snett i den motorn,,,,. Det sitter nämligen vanligt motbalaceparti i den inte den skit som kom senare som går väck stup i kvarten och sabbar hela motorer:gnissla Låter den bra så köp helt enkelt. sevise? Tja vid vanligt busåka som jag gör så bytte jag olja efter 150mil och ställde ventiler /kollade var 300 mil utan problem. Du kan ju kolla hur mycket det är kvar innan byte av kamkedja genom att räkna hur många snäppen som är kvar på sträckaren. jag skulle också skruvat av ventilkåpan och besiktat eller bytt rullvippor så man vet att det går att köra minst 600+ mil vid nya . det går att köra mer än 1000 busmil med dessa rullar. kostnad 500kr!!

Angående motorn, SEM och Dellorto är ingen höjdare. Plus att det är en ganska gammal hoj. Svinglager, gaffel, stötdämpare plus allt annat borde vara ganska slitet. Så inga 50 tusen inte. Satsa på nyare årsmodell skulle jag gjort.

Angående motorn, SEM och Dellorto är ingen höjdare. Plus att det är en ganska gammal hoj. Svinglager, gaffel, stötdämpare plus allt annat borde vara ganska slitet. Så inga 50 tusen inte. Satsa på nyare årsmodell skulle jag gjort.

Jag är inte så haj på att skruva 4-takt, alls faktiskt :gnissla . (sist jag meckade var det hederliga 2-taktscrossar från 90-talet)

Vad är SEM?
Vad är Dellorto?

Inga 50 lök, 20 är budtstart, före förhandling ;-)!

Jag ska ha den till grusbus, kanske motardhjul på senare, åka i skogen lite. Samt att tempot ofta blir lugnare då jag ska övningsköra med tjejen på den!

Är för dåligt insatt i alla modeller så jag vet inte vad jag ska leta efter. Därför att nubie-frågor kommer upp här.

(En EXC 200 till tjejen, är det ett smart köp?)

Jag är inte så haj på att skruva 4-takt, alls faktiskt :gnissla . (sist jag meckade var det hederliga 2-taktscrossar från 90-talet)

Vad är SEM?
Vad är Dellorto?

Inga 50 lök, 20 är budtstart, före förhandling ;-)!

Jag ska ha den till grusbus, kanske motardhjul på senare, åka i skogen lite. Samt att tempot ofta blir lugnare då jag ska övningsköra med tjejen på den!

Är för dåligt insatt i alla modeller så jag vet inte vad jag ska leta efter. Därför att nubie-frågor kommer upp här.

(En EXC 200 till tjejen, är det ett smart köp?)
Dellorto är förgasarmärket. :tummenupp

Ska du ha kokusan tänning och Keihin förgasare så måste du upp till 04. Annars är det som dom säger, 00ans motor är en fin motor och håller bra, men som RaceMe även säger så har ju hojen några år på nacken och kan vara sliten i länkage osv, kika på det. Är de fint så har du en bra hoj. :tummenupp Min fråga är däremot.... är den LV reggad? När jag landsvägsregistrerade min 501 00 så hade jag inte sett någon annan 00a som var det, och har ännu inte sett någon på några år till.

Ska du ha kokusan tänning och Keihin förgasare så måste du upp till 04. Annars är det som dom säger, 00ans motor är en fin motor och håller bra, men som RaceMe även säger så har ju hojen några år på nacken och kan vara sliten i länkage osv, kika på det. Är de fint så har du en bra hoj. :tummenupp Min fråga är däremot.... är den LV reggad? När jag landsvägsregistrerade min 501 00 så hade jag inte sett någon annan 00a som var det, och har ännu inte sett någon på några år till.

E-reg men med alla papper och intyg.. Han hävdar att det bara är att slå på blinkers och hastighetsmätare.. Jag ska ringa vv och dubbelkolla mot registrena.

Du som kör den.. Den jag testade hade värsta pizzadrevet för skogen. jag vill ha grusbus (mer som motard med crossdäck). Hur blir den om man drevar ner den bak?

Nu kändes det som att den varvade ur på tvåan innan framhjulet ens hann upp halvvägs till balanspunkten, lite märklig känsla när man är van vid SuperDuke.

Lager och sånt kändes ok, lite känningar av småglapp om man ville hitta dem, men helt klart inom toleransgränserna som jag bedömde det. Däremot var framgaffel som sirap. WP-dämpare på den, går det att slå i hårdare olja, pumpa upp med luft och skruva åt kompen så att man får lite känsla i dem, eller är det enduro-edition?

E-reg men med alla papper och intyg.. Han hävdar att det bara är att slå på blinkers och hastighetsmätare.. Jag ska ringa vv och dubbelkolla mot registrena.

Du som kör den.. Den jag testade hade värsta pizzadrevet för skogen. jag vill ha grusbus (mer som motard med crossdäck). Hur blir den om man drevar ner den bak?

Nu kändes det som att den varvade ur på tvåan innan framhjulet ens hann upp halvvägs till balanspunkten, lite märklig känsla när man är van vid SuperDuke.

Lager och sånt kändes ok, lite känningar av småglapp om man ville hitta dem, men helt klart inom toleransgränserna som jag bedömde det. Däremot var framgaffel som sirap. WP-dämpare på den, går det att slå i hårdare olja, pumpa upp med luft och skruva åt kompen så att man får lite känsla i dem, eller är det enduro-edition?

LV regga är en hel process, skulle jag inte göra om. Både kostsamt och omståändigt, dessutom var det inte helt ärligt enligt alla lagar och paragrafer som den tillslut gick igenom. Skippa helst det. :pannkyss

Annars fin hoj, lite för mjuk dämpning för gatan, men jag har å andra sidan inte ställt om ett skit då jag skiftat hjul en del. Ska enligt vad dom säger gå att ställa in skapligt, är ingen skillnad på den endurodämpningen mot andra, går ställa in hårdheten litegrann osv som på alla andra. Finns ganska mycket justeringsmöjligheter.
Drevning minns inte exakt vad jag kört med, längesen jag bytte drivpaket senast. Men blandningen jag tyckte passade bäst var maxfart på 160 och gasres på 4an sittandes (långt bak) och lite ryck i styret.

EDIT: Ska du köra gata och övningsköra så rekommenderar jag något annat. Motorn klarar inte av att gå sakta (krypkörning), och är inte helt rolig att serva bara för att köra lite tråkig landsväg. Finns bättre åkning att lägga dyra serviceintervaller på. :)

Last edited:
LV regga är en hel process, skulle jag inte göra om. Både kostsamt och omståändigt, dessutom var det inte helt ärligt enligt alla lagar och paragrafer som den tillslut gick igenom. Skippa helst det. :pannkyss

Drevning minns inte exakt vad jag kört med, längesen jag bytte drivpaket senast. Men blandningen jag tyckte passade bäst var maxfart på 160 och gasres på 4an sittandes (långt bak) och lite ryck i styret.

Oki.. kanske ska avvakta då..

Jag vill ju inte behöva stressa motorn för att kör 1-3 mil transport till de där vägarna man vill åt.. Så ca 100 km/h på marschvarv vill jag ha.

Det blir ju lite så, "Ta sig ur stan, kör till X ställe, utgå därifrå¨n och mys på sköna grusvägar - ta sg hem".. Då blir det fuck att ha 4an i i 35 km/h

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back