Hur gör man folköl (3,5%, 2,8%)

Man kan även ta mindre näring till jästen.
Då jäser denna ut och procenten stannar.
Dock är inte den bryggden "Söt"

Vill man ha kolsyra så tappar man upp det på flaska och häller ca 1/3 - 1/2 tsk socker i varje flaska och sen sätter man på kapsyl. Då blir det kolsyrat ungefär som ett ale. Inte så mycket i alla fall men alltid något. Men det är en del jobb att stå och mickla med det förstås.

Ett annat sätt är förståss att använda sodastreamern... det gjorde jag när jag var yngre.. men man fick skynda sig att dricka upp innan kolsyran försvann igen...:D

Ett annat sätt är förståss att använda sodastreamern... det gjorde jag när jag var yngre.. men man fick skynda sig att dricka upp innan kolsyran försvann igen...:D

Det är ju ett väldigt snabbt och effektivt sätt. Fast det finns en viss risk att det bubblar över väldigt effektfullt när man plochar ur flaskan ur sodastreamern. Det har jag testat och verifierat. Jag var glad att sodastreamern stod på diskbänken då för annars hade det nog runnit öl både här och där. Men jag kolsyrade å andra sidan ganska häftigt. Är man lite lugnare och mindre otålig än jag var så funkar det säkert.

jo det var inte så jättefarligt jag höll till i klädkammaren(!) jag spillde itne över någonting.... Men jag tror som sagt att sockret fungerar bättre om man har tid och ork..

"Du tar en lättöl och fryser ner den, sen tinar du upp den jevvlit fort, då blire´ starköl! De e sääkert!"

-Robert Gustafsson

:D :D :D jag tänkte precis på den !

Pripps Blå dålig?

Njaaa... jag skulle säga att den inte är sämre än andra liknande. Pröva och gör ett blindtest med ljus lager. Ta med t ex Pripps Blå, Mariestad, Carlsberg, Norrland och Åbro Original. Jag lovar att ni inte får många rätt.

När jag vill ha riktigt god ljus lager köper jag Nils Oscar eller Jämtlands Hell. Det är riktig öl det :)

Last edited:
Jag fattar inte att den varit så långlivad. Utan tvekan sveriges sämsta öl.

Orsaken till att skitöl som skulle användas som avfettning i andra länder (för att befinnas vara värdelös avfettning och sedan läggas ner) lever och frodas i det här landet är enkel:

"Eeeen scht... schto... SCHTOOOR schtark, taksch, frkn..."

Är nog fan det enda landet som aspirerar på att ha ölkultur där folk får för sig att beställa helt ospecificerat. All heder till han som kör Bishops Arm's i Norrköping. Han vägrar tydligen servera folk som bara beställer en stor stark tills dess att de har specificerat närmare vad de vill ha.

Uppsök läkare.

Han skrev faktiskt att den inte är sämre "än andra liknande". Det innebär ju i praktiken att den inte är mycket sämre än rävpiss. Det kan han ju ha rätt i.

Vilken öl är effektivast?

...

...

...

Åbro. Den smakar piss redan i munnen...

Varför smakar folköl man tillsatt sprit till så jävla äckligt? Borde det inte teoretiskt sett bli starköl om man häller i en skvätt absolut i en 3.5:a för att ta ett exempel? :va

EDIT: En fråga som jag tänkt på i åratal. :fakta

Varför smakar folköl man tillsatt sprit till så jävla äckligt? Borde det inte teoretiskt sett bli starköl om man häller i en skvätt absolut i en 3.5:a för att ta ett exempel? :va

EDIT: En fråga som jag tänkt på i åratal. :fakta
Tillsätt re-beerer.
I min ungdom körde vi Lyckholms, hemkört och re-beerer.
Ny kapsyl på flaskan.
En del som undrade varför man gick runt och hinkade lättöl..

Sedan gick vi över på hembränt i T-röd flaska.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back