Civilkurage?

coffe_aberg

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSX750F -97
Idag vid ett-tiden åker jag buss ned till stan. Bussen är full med folk, vissa får stå. Längst bak sitter fyra killar i 15-20-årsåldern. Helt plötsligt börjar de slåss utav bara helvete! De vevar och sparkar allt vad de orkar och kan. Jag sitter i den bakre halva av bussen. Runt omkring mig sitter en hel drös med killar i 20-25-årsåldern. Jag är den enda på hela jävla bussen som reagerar och går in och försöker bryta. Jag tar tag i ena killen runt nacken och pressar ned en annan kille i sätet. De är som sagt fyra stycken så jag har det lite halvkämpigt. Till sist ropar jag "kan man få lite hjälp här", då kommer två killar till och går emellan. Grabbarna som slåss vägrar ge sig. Bussen stannar och de försöker fortfarande i stort sätt ta livet av varandra. När de till sist lugnar sig lite och två av killarna kliver av blir plötsligt alla grabbar jäkligt sturska och reser sig upp och ska hjälpa till och avstyra bråket. Fega jävla svenskar säger jag! Nästa gång kan det fan vara jag som blir överfallen och då är det ju förbannat skönt att veta att i stort sätt ingen skulle bry sig om att gå in och försöka bryta!

Till saken hör att jag är en väldigt fredlig kille. 27 år och har inte slagits en gång. Om någon försöker mucka så går jag därifrån. Jag tycker fan det är beklämmande att folk är så förbannat tafatta! Jag försöker inte måla upp mig själv som någon slags vardagshjälte här, utan jag trodde verkligen att folk tog det för självklart att gå in och bryta om de ser att folk slåss. Hur skulle de själva reagera om deras lillebror fick stryk eller deras syster blev våldtagen och folk bara står och kollar som nå jävla fån utan att våga gå emellan?

Det var den värsta generalisering jag sett...(dumma jävla svenskar).
E du rasist eller :-p

För övrigt så e det tyvärr som du skriver, folk är rädda att beblanda sig i bråk...även om dom ser att det går åt helvete ordentligt för någon...trist.

Hehe, jag är svensk själv. Med svenskar menar jag dessutom folk som bor i Sverige, vare sig de är etniska svenskar eller inte. Jag menar folk i allmänhet. Så det var ingen generalisering på så sätt. :-)

Jag kan bara instämma, folk i Sverige är rädda att ta tag i saker som verkar otrevliga och istället vända huvet åt andra hållet. Jag önskar själv att jag var så modig du att gå imellan oftare.
Svenskar är generellt dåliga på att ta konflikter, tyvärr.

Ja, vad fan, ingen annan verkar sugen så jag får väl göra det:

Ut med packet!!

Det har inte med sånt att göra, jag har varit med om Svenskar som muckat stryk bara för skoj skull.
Nej, jag vet. Men den kommer ju garanterat dyka upp förr eller senare i tråden så det är lika bra att få det överstökat :)
Hursomhelst så anser jag mig vara en av de personer som alltid rycker in när det krävs i situationer som den du beskriver. Sen kanske det är lätt att sitta här och vara tuff bakom tangentbordet, men så är det iallafall.
Det hade ju varit intressant att se varför de andra på bussen var så likgiltiga.
Låta darwinismen ha sin gång kanske?
I vilket fall som helst så borde det ligga i varje persons intresse att gör sitt bästa för att styra upp samhällets förfall, men så är ju inte fallet, uppenbarligen.

Nu blev jag lite väl lådvinsfilosofisk känner jag, men vad fan, det bjuder jag på. :)

Ja, skika hem domm!!

Last edited:
En sak som slog mig nu; killarna som slogs längst bak i bussen var inte etniska svenskar. Undrar om folk hade varit mer benägna att gå emellan om de hade varit det...

Verkar vara ett typiskt fall av den senaste trenden: varför ska jag, det kan någon annan göra...

Jag ryckte alltid in förr, men sommaren -94 avstyrde jag en misshandel av en kille och hans tjej. Detta resulterade i att jag fick försvara mig själv ganska kraftigt, eftersom killen och hans polare var där och jag inte hade några vittnen så fick jag 1 månads semester i statlig regi. Detta var kostsamt både ekonomiskt, mentalt och på diverse andra sätt.

Skulle aldrig i helvete lägga mig i igen om inte misshandeln gällde någon anhörig och då helst utan vittnen. Man får det samhälle man förtjänar med de lagar och regler man tillämpar. Jag tycker helt enkelt att det är för riskabelt att i efterhand få reda på om man gjorde rätt eller fel av ett gäng kostymklädda, gråhåriga herrar i rätten som troligen aldrig varit i situationen själv.

Men jag förstår inte riktigt, gick du mellan för att bryta ett bråk mellan 4 personer som slogs med varandra eller misshandlade 4 personer 1 ensam stackare? Var det det förstnämnda så skulle jag troligtvis bara ställa mig och kolla på mest för skojs skull, varför lägga sig i ett jämnt bråk?
Var det 4st som slog en ensam stackare skulle jag springa in och veva på allt som rörde sig och sen hoppas att man själv står upp när det är slut, men oftast brukar det vara alkohol med i bilden när man springer in på det viset...
Snällt gjort av dig iaf, jag skulle vara glad om någon kom till min undsättning om jag blev misshandlad utan att förtjäna det.

Det var fyra personer som slogs med varandra, 2 mot 2. Så visst var det jämnt. Grejen är att det var på en buss full med folk. De tjejer som satt i närheten blev ju fullständigt livrädda. När det är fullt slagsmål på en så pass trång buss är det risk att någon oskyldig får sig en känga mitt i huvudet. De vevade och sparkade verkligen för glatta livet.

Visst kan man tycka att de får skylla sig själva om de blir skadade. Men det är lätt hänt att någon får in en lyckträff som resulterar i men för livet. Även om de själva valde att bråka är det rätt onödigt enligt mig. Dessutom kan vi använda skattepengarna till roligare saker än att plåstra ihop övertända ungdomar. :-)

Det var fyra personer som slogs med varandra, 2 mot 2. Så visst var det jämnt. Grejen är att det var på en buss full med folk. De tjejer som satt i närheten blev ju fullständigt livrädda. När det är fullt slagsmål på en så pass trång buss är det risk att någon oskyldig får sig en känga mitt i huvudet. De vevade och sparkade verkligen för glatta livet.

Visst kan man tycka att de får skylla sig själva om de blir skadade. Men det är lätt hänt att någon får in en lyckträff som resulterar i men för livet. Även om de själva valde att bråka är det rätt onödigt enligt mig. Dessutom kan vi använda skattepengarna till roligare saker än att plåstra ihop övertända ungdomar. :-)

:hihi ha ha så det var därför du bröt för att impa på tjejerna :brynad du spelade hjälte i hopp om att få ligga :tuttar

Jag håller mig borta från andras bråk i möjligaste mån. Jag vill inte vara hjälte om det innebär att jag får en kniv i magen, och risken för det är för hög i dagens samhälle.

Ring polisen.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...