ER6-tråden

Och så kommer det ett inlägg som går mot strömmen när man läser de senaste sidorna om effekthöjning osv...
Nu är "Semlans" ER6:a strypt och färdig, MC Kompaniets orgonalstrypsats satt som kepsen, enkelt och smidigt... En klar fördel för alla som går i mellanklasstankar... Öppnar upp för ÄN FLER ER6 Medlemmar...
Bara i vår familj så är det ju två :-)

(Gillar själv att låna dem båda):yoparty
 
Ja vad skoj, fick hem min Valtermoto skylt idag, men tror Ni inte Nilsson skickar till en R1/R6 hoj istället?

Lagom glad man är, har blinkers och skyltbelysning hemma men så skickar dom fel skylt #¤%&/()=, trist hade ju planerat in detta byte i helgen...
 
Ni som hade problem med era batterier på -06orna, hur gick det?
Min -06a har stått i värme vintertid med laddning ett par ggr/vinter, men nu verkar batteriet valt att ge väldigt lite kräm....
Fick ni nytt batteri på garantin? Min lilla guling börjar närma sig 2år, men borde inte ett batteri hålla mer är 2 år, då det inte ens nyttjas vintertid eller!!
Nån som haft liknande diskution med ÅF? Orkar inte djupdiskutera med dem, då de suger onödig energi av mig, som kan tas ut på annat istället....
(nu låter man som DiLeva oxå...):rolleyes:
 
Och så kommer det ett inlägg som går mot strömmen när man läser de senaste sidorna om effekthöjning osv...

Mitt slipon sitter på för ljudets skull.
Hade jag varit ute efter effekt hade jag behållt ninjan :D
 
Ni som hade problem med era batterier på -06orna, hur gick det?
Min -06a har stått i värme vintertid med laddning ett par ggr/vinter, men nu verkar batteriet valt att ge väldigt lite kräm....
Fick ni nytt batteri på garantin? Min lilla guling börjar närma sig 2år, men borde inte ett batteri hålla mer är 2 år, då det inte ens nyttjas vintertid eller!!
Nån som haft liknande diskution med ÅF? Orkar inte djupdiskutera med dem, då de suger onödig energi av mig, som kan tas ut på annat istället....
(nu låter man som DiLeva oxå...):rolleyes:

Jag har 06a och mitt batteri la av i vintras, trots underhållsladdning :mad:
Totalt kapitalt stendött, ~6V. Köpte ett Biltemabatteri för typ 400 spänn, original skulle gå på 1300 eller nåt. "Nääää asså, biltemas pajar DIII-REKKT! Du måste tjacka original!" Eeeeh, knappast, DET pajar ju uppenbarligen efter 2 år! :mad:
 
Jag har 06a och mitt batteri la av i vintras, trots underhållsladdning :mad:
Totalt kapitalt stendött, ~6V. Köpte ett Biltemabatteri för typ 400 spänn, original skulle gå på 1300 eller nåt. "Nääää asså, biltemas pajar DIII-REKKT! Du måste tjacka original!" Eeeeh, knappast, DET pajar ju uppenbarligen efter 2 år! :mad:

Men Faaan, ett bilbatteri håller ju betydligt längre trots vinterbruk ju...... D måste ju va nå fab fel på dessa små syrabehållare eller....
 
När jag gick gipsad i somras så stod ER6:an i två månader minst och jag tänkte inte på någon underhållsladdning då så batteriet var skräp efter det. Jag fick ett nytt på garanti helt utan problem, Beviks i Linköping sade att Kawa hade haft problem med vissa batterier.

Hade jag behövt betala själv hade det blivit Biltema.
 
Hittade nog den hojen i olyckstråden..

08mars205.jpg

http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyhet=Lund-Motorcykelolycka&notisid=20139

http://www.polisen.se/inter/util/nodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=11898228

Njee. Inte samma "olycka". Den du hänvisar till hände den 8 mars. Det jag såg inträffade nu den 5 maj. Och hojåkaren jag såg verkade helt ok. ER6:an verkade inte lagd eller så, bara nåt annat fel, typ soppa-torsk, el-fel eller liknande.
Men det var observant, för visst var det silvriga ER6:or som var inblandade i båda händelserna!
 
Att modifiera sina motorcyklar har väl folk gjort i alla tider, tycker det är väldigt stark förknippat just med motorcyklar. Farsan har berättat om då sin nya Honda CB750 på 70-talet, bland det första han gjorde var att byta avgassystemet, vidare monterade han på clip-on styre, bytte blinkers osv. Man lyssnar på hans berättelser med ett stort leende och känner igen snacket från den här och många andra trådar på SH... :)


Att installera PCIII ger kanske det där extra som man saknat tidigare, har man tur så räcker det och man kan köra vidare med en hoj med billig drift/försäkring. Istället för att sälja hojen och köpa en 1000cc med högre kostnader.
Ja, jag vet, det var en dum man-skall-inte-jämföra-äpple-och-päron. :huvet Men ändå :rolleyes:

Själv har jag bara ett slipon på hojen än så länge men inköpslistan fylls på och skall betas av, sakta.

//Fredrik
 
jag har mailat till fuelmoto i usa o frågat om dom har ett färdigt performance kit till min lilla er, dom tar ca 275 dollar för en pcIII, 2-300 för ett slip on (beroende på vilket märke det skulle bli), o en liten slant för ett filter.
Förhoppningsvis så blir det ett bra paketpris om dom svarar snart :-)
Sen tillkommer ev lite tull o sånt tjafs men jag räknar med att jag ska få prylarna för ungefär 5500kr hemma i handen.:tummenupp

Personligen känner jag inte att det saknas kraft på dom kurviga vägarna man letar efter, hojen går betydligt fortare än jag vågar köra iaf, jag vill mest få den att gå mjukare och med mindre juckande i låg fart.
Vägunderhållet är bedrövligt med så man lyckas alltid hitta grus o annat skit i kurvorna som bromsar upp en.

Förresten... är det nån som har ett elchema till hojen? funderar på att koppla in ett larm jag har liggande.
 
Personligen känner jag inte att det saknas kraft på dom kurviga vägarna man letar efter, hojen går betydligt fortare än jag vågar köra iaf, jag vill mest få den att gå mjukare och med mindre juckande i låg fart.

Har monterat PC3+filter+slipon men jag upplever verkligen inte att hojen går något mjukare nu än innan. Snarare tvärt om. Avgasknallar är obligatoriskt vid motorbroms och det är inget mindre juck vid körning i t.ex. trafikstockning. Kanhända att jag har en dålig map till min setup men jag vill i alla fall höja ett varningens finger om det bara är mjukare och jämnare gång du är ute efter.
 
Humm.. då var vi 3 ER6N på min gata.. Förutom min så bor här en svart -07:a och en gul -06:a..

Lite avis dock att ni andra verkar ha slipon.. men i dagsläget är körkort prio över ljud ;)
 
jag har mailat till fuelmoto i usa o frågat om dom har ett färdigt performance kit till min lilla er, dom tar ca 275 dollar för en pcIII, 2-300 för ett slip on (beroende på vilket märke det skulle bli), o en liten slant för ett filter.
Förhoppningsvis så blir det ett bra paketpris om dom svarar snart :-)
Sen tillkommer ev lite tull o sånt tjafs men jag räknar med att jag ska få prylarna för ungefär 5500kr hemma i handen.:tummenupp

Personligen känner jag inte att det saknas kraft på dom kurviga vägarna man letar efter, hojen går betydligt fortare än jag vågar köra iaf, jag vill mest få den att gå mjukare och med mindre juckande i låg fart.
Vägunderhållet är bedrövligt med så man lyckas alltid hitta grus o annat skit i kurvorna som bromsar upp en.

Förresten... är det nån som har ett elchema till hojen? funderar på att koppla in ett larm jag har liggande.

Länken nedan är till servicemanualen för både f och n där finns elschema
ca 25 Mb.
bara och ladda hem ! ligger kvar i en vecka

http://download.yousendit.com/FD98CBB5519AD0C9
 
Ur manualen (p.20):

"Cassette Type Transmission

The transmission of the current model is unable to be removed without disassembling upper and lower crankcase halves.
The ER650A/B enables transmission to be removed from the right side of engine as an assy, without disassembling crankcase halves"

Öhm, säger inte dessa meningar emot varandra? Måste man eller måste man inte riva isär hela rovan för att byta 2ans drev? :näsblod
 
ER-6f

Så har även jag skaffat en ER-6f, silver/guld helt ny 2006:a , fick så bra pris på Johans MC så jag kunde inte låta bli, det har blivit 150 trevliga mil hittills.
 
Har monterat PC3+filter+slipon men jag upplever verkligen inte att hojen går något mjukare nu än innan. Snarare tvärt om. Avgasknallar är obligatoriskt vid motorbroms och det är inget mindre juck vid körning i t.ex. trafikstockning. Kanhända att jag har en dålig map till min setup men jag vill i alla fall höja ett varningens finger om det bara är mjukare och jämnare gång du är ute efter.

Tycker hojen går jämnare om du försöker hålla "samma varv" i stadstrafik, än före, efter att ha bytt till pc3+slipon. Visst är hojen lite mer nervös, men det har jag inga problem med... råder bot på det med en känslig gashand.

Avgasknallar får jag, men då har jag inte pluggat pair-ventilen heller, upplever det inte som ett problem, mer feature än bug. :)

Som sagt, mer nervös, men sen röck jag subthrottleplatesen också, självförvållat & i like it. :D
 
sitter en kontakt på högra sidan i tailen. där bör den fästas har jag för mig. dufår lossa lite skruvar och grejor så du får av kåporna å då kommer kabelhärvorna fram. lite pill men klart på en kvart

Jag har ett relä som stämmer bra överens med ditt på bilderna och min är strypt 25kw, en fråga bara stryps alltså hojen med skruven i spjällhuset + relä't?

Isåfall, sitter något relä där orginal eller bara o dra ut utan ersättare?

Tacksam för svar, Mvh Johan
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top