bästa sporthoj med några år på nacken

moppefukco

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
rr09
Hej alla! det här blir min första tråd, har kollat runt på sporthoj ett tag men aldrig kommit mig för att skriva nåt. Så hej igen!
Har kört motard ett tag men nu är det åter dags för en "plastraket":tungan
men med en aning fetare budget den här gången

Så nu till min fråga, vilken sporthoj har visat sig vara bäst i 900 - 1100cc klassen 5-8 år gamla?
Tänker då mest på kvalitet och ekonomi. är inne på en R1:a (mest för att de är snyggast) är det då värt att satsa på en med insprut t.ex.?

Last edited:
Bästa val är antagligen en "blejd", Honda har onekligen kvalitutta, sen är frågan vad du har för budget...
K1 Sukka har sprut, ingen dålig cykel...
R1 kom med sprut först 02!
Oavsett vilken så lär farten räcka för att du ska skrämma dig själv vettlös iaf i ett par år om du överlver...:D

Fredrik:tummenupp

Skulle ha satsat på en Blade (Honda). KVALITET!!!
Suzukin har grymt pulver!
R1 snygg...

I och för sig bara 4 år på nacken men lätt den snyggaste färgsättningen på en blejd ! Hondan ska ju vara riktigt bra kvalitets mässigt också.

Bifogat

• blejd.jpg
    blejd.jpg
    39 KB · Visningar: 76
Färgsättning

I och för sig bara 4 år på nacken men lätt den snyggaste färgsättningen på en blejd ! Hondan ska ju vara riktigt bra kvalitets mässigt också.
Nix , den snyggaste färgsättningen på Honda är Repsolen så klart :yoparty :tummenupp
Att det är kvalite kan jag dock hålla med på.

Bifogat

• Repsol.jpg
    Repsol.jpg
    201.7 KB · Visningar: 88
Alla röstar ju såklart för det dom själva åker.. Nu är det väl fler än jag som haft flera olika modeller, men jag har haft R1, Cbr mm.

På landsväg tycker jag millen är kuligast, du kan ligga på ett skönt vrid, samt slippa bromsa så hårt eftersom du har en djävulsk kompression på twinnar, bara slå av gasen..ligga på hög växel, men ändå ha kraft ut ut kurvor, samt tillräckligt hög växel för att få upp fart på kortare rakor utan att växla. Tar man hojjarna kring 01/02, så är millen i mina ögon överlägsen med tanke på chassie/fjädringskomponenter. 100-200 så tappar nog millen ngn hojlängd rakt fram, men över 200 så är millen å andra sidan minst lika vass..men spela roll egentligen, skills avgör mer än marginalerna på pappret.

Sen är det rea på försäkringar, jag åker mille R -02, 900kr / mån halv och avställbar till hösten. R1or & Cbr kostade det dubbla minst...

Ett stort + är att man åker ngt som inte alla andra åker, ja sen ljudet och allt annat. Den gedigna känslan :yoparty

nääää,R6!

Om vi inte talar om många år då blir det RD500!

Faller ju liiiiite utanför 9-1100 men bara så lite så det gör ju inget.

Last edited:
Jo, alla tror att man kan ha dubbla kompen utan spikningar i just twinnar :D

Jag kollade lite snabbt, en Honda Deauville (stavning?) har 10:1 i komp, en CBR600 har 12,3:1, en Suzuki V-Strom 1000 11,3:1 och en Gixxer 1000 har 12,5:1... :rolleyes:
Hittade info om Aprilia RSV1000R också, 11,8:1 i komp. Fortfarande högst komp i alla twinnar? :D

Last edited:
Sen är det rea på försäkringar, jag åker mille R -02, 900kr / mån halv och avställbar till hösten. R1or & Cbr kostade det dubbla minst...

Nej det vill jag inte hålla med om... Min CBR är inte dubbelt så dyr.. det där är vad vi betalar för det.. Och SÅ mycket billigare blev den inte bara för att vi flyttade till västerås.

Som förslag t trådstartaren:
Jag skulle nog välja en K1 K2 nånstans.. jag har som sagt en CBR och det är en jättetrevligt hoj, pålitlig, rolig att köra, osv... MEN om du är van att köra något så lättsvängt som en motard så vill du inte brottas med en CBR. Sukkan är mycket mer lätthanterlig. Nåja. det var min fem öre...:)

Är långt ifrån jättelätt att hitta en K1 som är i gott skick..

Är långt ifrån jättelätt att hitta en K1 som är i gott skick..
Sen är K1'or ganska fula.

Jag vet att jag är dryg, är bara trött på att hojar kallas efter årsmodell istället för modell.

Bifogat

• K1onJune04front34.jpg
    K1onJune04front34.jpg
    58.1 KB · Visningar: 49
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard