Motorsport för alla !

Minimoto är en motorsport som man får börja tävla i från 7 års ålder...

Mellan 7-10 år så körs i Junior A med 4,2 hk
Från 10-14 Junior B 6,5 hk
Från 14 och uppåt är det standard motorer som ger mellan 10-13 hk, detta ger alltså ganska bra skjuts när hojen väger ca 25 kg !

I senior klasserna är det i dagsläget uppdelat i -75kg och +75kg och utövare som är upp mot 45 år

Träningar och tävlingar bedrivs utomhus på svemo besiktade gokartbanor och har ett eget reglemente som tillhandahålls av svemo.

Alltså en ganska bred motorsport för dom allra flesta som vill syssla med nåt kul på sommarhalvåret

Målet är att försöka nå ut till flera som kan bli nyfikna på denna roliga form av motorsport !

Fråga på om ni undrar över något så ska jag göra vad jag kan för att svara eller skaffa fram svar...

/Jonas

UPP !

Lite mer frågor o funderingar måste väl ändå finnas ? :tummenupp

Kom igen nu ! :D

Har letat lite efter lämplig junior A hoj utan resultat (4,2 hk).
Kinamoto är väl inte godkänt?

Helst skulle man ju vilja att grabben fick testa lite innan man slänger ut en massa pengar på nya grejer.:gnissla

Gott om banor runt Mälardalen är det iallafall, det är man ju inte bortskämd med annars.

Helst skulle man ju vilja att grabben fick testa lite innan man slänger ut en massa pengar på nya grejer.:gnissla

Gott om banor runt Mälardalen är det iallafall, det är man ju inte bortskämd med annars.

Hojen måste inte vara 4,2hk, reglementet säger att man ska ha en bricka i utblåset med ett hål som är 9mm i junior A. Därför kan man köra med en hoj som är 6,5 eller även 9-10 hk...

Jag vet nog om ett par stycken tror jag, ska se om jag hittar så skickar jag PM :tummenupp

/Jonas

Kom på också att det finns eller funnits en kille i Västerås som har hyrverksamhet på Minimoto...Vet dock ej om han har till Junior .http://www.rent-and-race.se/

För övrigt så är det nog så att det är klart tätast mellan banorna där uppe, nästan orättvist tätt :D

Västerås har nog den mest utbredda verksamheten av banorna.

Det där verkade ju svinkul. Fast hua vad det lär kännas i lederna efteråt. :P

Har du kollat filmklippen? :D

Ja visst kan det kännas i kroppen om man kört mycket eller är ovan...Men du har helt rätt...det är svinkul, o fartkänslan finns där jag lovar. :tummenupp

Kan vara lite tunnare med banor uppe där du bor...men du kanske har någon lokal gokartbana som inte är registrerad som minimotobana där man kan köra ändå! men kolla in på länkarna som jag lagt tidigare eller hör av dig så ska jag hjälpa dig att hitta om du eller någon annan är intresserad ! :tummenupp

Mjo, ett himla ös på somliga klipp på youtube. Hade varit kul att prova, men då ska man bo granne med en bana. :)

Hade gärna köppt en mini och kört lite träningar med, men... Det är så jäkla svårt att hitta banor inom rimligt avstånd. Hade det funnits en bana här i stan, som man bara kunde åka till, betala en 20a och sen köra tills soppan tog slut, då hade jag köpt mig en liten kines direkt:tummenupp

Sen finns det ju såklart cykelbanor, men det är inte något alternativ för mig.

Mjo, ett himla ös på somliga klipp på youtube. Hade varit kul att prova, men då ska man bo granne med en bana. :)

Ja det där med banor kan ju ställa till det lite ibland, men är man några som är intresserade så får man leta upp närmsta gokartbanan o förhöra sig hur dom ställer sig till minimoto körning...

På en del håll är det dessvärre lite kärvt av någon anledning, kan nog ibland ses som att man "tar" kartens bantid om man inte har fritt med bullertid kanske.

Själv har jag 7,5 mil till min närmsta bana o nästa ligger ca 22 mil ifrån så det är ju tyvärr ett litet problem på vissa håll, men ju flera intresserade desto lättare att trycka på o påverka . :tummenupp

Ser att det finns i alla fall någon typ av bana i Hudiksvall, man kan ju alltid kolla upp vad som gäller, dessvärre ser det ju ut att bara vara inomhus.
http://portal.minimoto.se/readarticle.php?article_id=9
Här har du dom flesta svemo besiktade banor som hade verksamhet under -07

Hade gärna köppt en mini och kört lite träningar med, men... Det är så jäkla svårt att hitta banor inom rimligt avstånd. Hade det funnits en bana här i stan, som man bara kunde åka till, betala en 20a och sen köra tills soppan tog slut, då hade jag köpt mig en liten kines direkt:tummenupp

Sen finns det ju såklart cykelbanor, men det är inte något alternativ för mig.

Det där med cykelbanor o allmänna vägar är just vad som föstör ryktet med minimoto...

Genom att använda sig av detta som argument, (bland annat) så kan man ju få banägare o kommuner lite mera intresserade...

Det är betydligt säkrare att köra på en bana, för o inte tala om hur mycket roligare det är ! Det går över huvud taget inte att jämföra bankörning med körning rakt fram på vägen i villa sammhället !

Det är först i kurvorna som man får känslan...:tummenupp

Vad det gäller körning i Göteborg så är nog närmaste stället i nuläget Borås.
Vad jag har hört så har det varit prat om en helt ny kartbana i Göteborg, men det är för tidigt att säga någonting om det ännu...

/Jonas

Har du kanske reggat dig på minimotoportalen ? Såg att där var någon ny medlem reggad ! :tummenupp

Såg också att Tomas på: http://www.rent-and-race.se/ I Västerås hyr ut hojar till både vuxna o barn...!:tummenupp

Last edited:

Har fått reda på att det är en "prova på" hoj på gång till Södertälje också...

För övrigt så har också Borås några kinahojar för prova på verksamhet för dom som bor på det hållet !:tummenupp

Har fått reda på att det är en "prova på" hoj på gång till Södertälje också...

För övrigt så har också Borås några kinahojar för prova på verksamhet för dom som bor på det hållet !:tummenupp

Oops!

Södertälje måste ju kollas upp.
Nej, har inte reggat mig på minimotoportalen, ännu.:D

Tack för tipsen, härligt med entusiaster. :tummenupp

Minimoto är en motorsport som man får börja tävla i från 7 års ålder...

Mellan 7-10 år så körs i Junior A med 4,2 hk
Från 10-14 Junior B 6,5 hk
Från 14 och uppåt är det standard motorer som ger mellan 10-13 hk, detta ger alltså ganska bra skjuts när hojen väger ca 25 kg !

I senior klasserna är det i dagsläget uppdelat i -75kg och +75kg och utövare som är upp mot 45 år

Träningar och tävlingar bedrivs utomhus på svemo besiktade gokartbanor och har ett eget reglemente som tillhandahålls av svemo.

Alltså en ganska bred motorsport för dom allra flesta som vill syssla med nåt kul på sommarhalvåret

Målet är att försöka nå ut till flera som kan bli nyfikna på denna roliga form av motorsport !

Fråga på om ni undrar över något så ska jag göra vad jag kan för att svara eller skaffa fram svar...

/Jonas

Flera som är nyfikna på Minimoto som motorsport kanske?.....

Kom igen nu o fram med era frågor i så fall....:tummenupp

Nu till helgen kommer årets första RM i minimoto att köras på Lockarps gokartbana i Malmö...Alla som är nyfikna kan leta sig dit o ta en titt på dessa små värstingmaskiner....

Det blir träning på Fredag o Lördag o Tävlingar på Söndagen alltså 2-3-4/5 :tummenupp

Nu till helgen kommer årets första RM i minimoto att köras på Lockarps gokartbana i Malmö...Alla som är nyfikna kan leta sig dit o ta en titt på dessa små värstingmaskiner....

Det blir träning på Fredag o Lördag o Tävlingar på Söndagen alltså 2-3-4/5 :tummenupp

Helgen 24-25/5 blir det RM Nr:2 på gokartbanan i Enköping, passa på o kolla in detta arrangemang:tummenupp

Någon som var o kollade på minimoto i Enköping i helgen som var, tror att jag såg ett par stycken med sporthojströjor där ?

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back