Det fattas olja efter tankrengöring! (villa)

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Nä nu jävlar!

Blev anmodad av kommunen att min nedgrävda oljetank skulle inspekteras, visst, det är ju viktigt såklart.

Bara för att jag är en nojig person av naturen så mätte jag nivån igår kväll, 21 cm.
Idag efter rengöring av tanken mäter jag igen...11 cm!

I en 3000 liters rund tank är 10 cm flera hundra liter (& rätt mkt pengar..en kubik kostar över 11.000:-)....min fråga är..var tog dom vägen?

Hur fan ska man framföra detta till firman som gjorde detta? :va

Om det är väldigt längesedan den är rengjord så kan det vara riktigt mycket gegga i botten, inte alls omöjligt med 10-15Cm med smörja. Tyvärr.

10 cm i början eller slutet på tanken är inte så mycket, medans 10cm i mitten på tanken är jäkligt mycket...

Släng upp måtten så kan någon mattenerd räkna ut antalet liter mellan 21 och 11cm, jag är inte mattenerd.

10 cm i början eller slutet på tanken är inte så mycket, medans 10cm i mitten på tanken är jäkligt mycket...

Släng upp måtten så kan någon mattenerd räkna ut antalet liter mellan 21 och 11cm, jag är inte mattenerd.
Vad yrar du nu om? 10 cm är alltid 10 cm..

Jag är helt säker på att du vill inte ha tillbaka den där decimetern som fattas. Det kan vara jävligt skitigt i botten på en gammal tank.
Har tagit reda på 3-4 tankar tidigare. Vatten, gegga, vete fan vad man ska kalla det för.
Men inte vill man då ha det i tanken i alla fall.

Mats

Det försvinner alltid olja vid rengöring då det är för skitigt för att fylla tillbaka allt, de sa de till mig när de rengjorde tanken på jobbet förra veckan. Mätte inte innan så jag vet inte hur mycket som försvann men det kom på tal när vi snackade.
Och har du som sagt en rund farmartank så är det precis som Guw säger inte lika mycket med 10cm på botten som i mitten, men det visste du ju redan.

Halloj, klart som fan jag fattar att 10 cm i botten är mindre än 10 cm uppåt. tanken är en rund liggande...
Det roliga är att när jag mäter med en tummstock så är den ALDRIG kletig eller geggig på toppen...borde den inte vara det om tanken hade varit full med gegga? :va

Börjar tro att gossarna sätter detta i system..sen åker dom till polaren med ett par hundra liter ...skulle inte förvåna mig ett jävla dugg!:huvet

Halloj, klart som fan jag fattar att 10 cm i botten är mindre än 10 cm uppåt. tanken är en rund liggande...
Det roliga är att när jag mäter med en tummstock så är den ALDRIG kletig eller geggig på toppen...borde den inte vara det om tanken hade varit full med gegga? :va

Börjar tro att gossarna sätter detta i system..sen åker dom till polaren med ett par hundra liter ...skulle inte förvåna mig ett jävla dugg!:huvet

Jo den borde vara kletig och geggig på toppen. Tycker att det luktar sunk

Förresten? Ni som har massa gegga och klet i botten på tanken, vad eldar ni med? Eldningsolja 5 eller?

FY FAN!!!

Mkt intressant detta!
Snackade med deras chef, som i sin tur bad den som gjorde jobbet att ringa mig.

Jag la upp hela fallet för honom & det orimliga i att det fattas 300 liter felfri olja i min tank....

"ehh ja, Klas, vi gör såhär...vi kommer förbi & häller i lite olja i din tank"

WTF!! det är ju ett rent erkännande att dom gjort fel!!

Fan häll i en kubik så kontaktar jag inte Ashberg..skulle man sagt!

Herregud....

FY FAN!!!

Mkt intressant detta!
Snackade med deras chef, som i sin tur bad den som gjorde jobbet att ringa mig.

Jag la upp hela fallet för honom & det orimliga i att det fattas 300 liter felfri olja i min tank....

"ehh ja, Klas, vi gör såhär...vi kommer förbi & häller i lite olja i din tank"

WTF!! det är ju ett rent erkännande att dom gjort fel!!

Fan häll i en kubik så kontaktar jag inte Ashberg..skulle man sagt!

Herregud....

:D Han kommer tappa ner värsta gröten i din tank så du kommer inte få göra något annat en o byta filter till pannan hela vintern:D :D

Edit. Inte för o försvara firman men den sörjan han antagligen sög upp från din utetank den vill du inte ha tillbaka. Utetankar ligger sällan specielt djupt nedgrävda så det bildas ganska mycket kondensvatten sen den sörjan som ligger i är oftast bakterier som lever o växer i tanken JA DET E SANT:) ser ut som lakrisgegga. sen blir det utfällningar även från dieseln som geggar igen tank o filter. Nope har inte jobbat med tankrengörning men kört tankbil o levererat olja:tummenupp

Last edited:
Nop! jag VET vad jag hade i tanken.....fyllde på 1000 liter senast för 2 månader sedan, har petat med pinne i botten av tanken & aldrig sett en skymt av sediment eller annan gegga....dom gjorde fel, eller...i värsta fall, har dom satt detta i system..åker hem till nån polare & säljer billigt..skulle inte förvåna mig!

Dessutom, har jag kollat ingående filter i huset, vilket är helt rent..hade jag så mycket klegg i tanken hade det väl varit ngt i mitt filter..
Detta osar katt!

Vad yrar du nu om? 10 cm är alltid 10 cm..

se sketch, blir viss skillnad i diametrar och därmed volymer som rymms på ena eller andra stället. så tror jag:)

edit: såg nu att du redan förstått:huvet jaja, alltid roar det nån:D

Bifogat

• tankmått.jpg
    tankmått.jpg
    26.6 KB · Visningar: 40
Last edited:
Lånar din bild...såhär är alltså läget, det handlar om i runda slängar lite drygt 300 liter....borta!

Bifogat

• tankm%C3%A5tt.jpg
    tankm%C3%A5tt.jpg
    24.9 KB · Visningar: 67
Jag behöver veta längden eller radien på tanken för att räkna på volymen av de nedersta 11 centimetrarna.

*/ ?>
Back