glykol på höger sida motorn på husaberg

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
det verkar komma ur ett litet hål på höger sida motorn, tror nästan det bara kommer när jag kör på bakhjulet men e inte helt säker. vad är trasigt när detta fenomen uppstår?
det måste va väldigt lite som kommer ut för nivån i kylet är fortfarande bra.
/mvh erik

Det är väl packboxen i vattenpumpen som gett sig?

jag funderar på det men jag har aldrig råkat ut för detta tidigare, nån husaberg ägare som vet?

vilka delar beöver man köpa då? bara packboxen?

Bifogat

• vatten.JPG
    vatten.JPG
    67.3 KB · Visningar: 140
Om du har den gammal packboxen ( den i plast ) så kan du får ur den utan att behöva ta av hela transkåpan då behövs bara ny packbox och packning till vattenpumpen. Men om den är bytt till den nyare som är i metall så måste du ta av kåpan. Då behövs nr: 2 (om du inte använder silicon) 4, 11, 15, 19, 20 samt den lilla o-ringen som sitter på axeln som vatten impellern sitter på (syns inte på bilden). Köp även packboxen till kickaxeln som kom 04...

Om du har den gammal packboxen ( den i plast ) så kan du får ur den utan att behöva ta av hela transkåpan då behövs bara ny packbox och packning till vattenpumpen. Men om den är bytt till den nyare som är i metall så måste du ta av kåpan. Då behövs nr: 2 (om du inte använder silicon) 4, 11, 15, 19, 20 samt den lilla o-ringen som sitter på axeln som vatten impellern sitter på (syns inte på bilden). Köp även packboxen till kickaxeln som kom 04...

tackar för det!
ska gå ner å se vad som finns kvar av packningssatsen jag fick med hojen. sen blir det till å plocka isär i kolla.
/mvh erik

packboxen ser ut att vara i metall. jag har ingen oring på axeln, eller sitter den bakom packboxen?
hittar ingen o-ring på varken 03 eller 04 katalogen. du har möjligtvis inte numret på -04packboxen till kickaxeln?
tack för hjälpen!
/mvh erik

Skrev du fel på höger och vänster i ditt första inlägg :va

Där det kan komma vatten på högra sidan är avluftningen i toppen och om det kommer något där räcker det säkerligen att skriva åt den skruven lite...

Skrev du fel på höger och vänster i ditt första inlägg :va

Där det kan komma vatten på högra sidan är avluftningen i toppen och om det kommer något där räcker det säkerligen att skriva åt den skruven lite...

nej, det kommer glykol på höger sida och vattenpumpen sitter ju på vänster så jag har lite svårt att få ihop det... var sitter skruven man drar åt då?
/mvh erik

packboxen ser ut att vara i metall. jag har ingen oring på axeln, eller sitter den bakom packboxen?
hittar ingen o-ring på varken 03 eller 04 katalogen. du har möjligtvis inte numret på -04packboxen till kickaxeln?
tack för hjälpen!
/mvh erik

Den sitter bakom vattenpumpen innuti lagret, du kommer se den när du tar av kåpan... Art-nr: 0770010013
Packbox kickaxel Art-nr:0760182442

Ska tillägga att sätt inte dit den nya packboxen som felar nu innan du fått tillbaka kåpan. Kan bli väldigt tajt på vissa och man skadar packboxen när man trycker dit kåpan. Jag brukar knacka dit den det sissta jag göra. Smörj även den lilla o-ringen med lite 5-56.

Henke

Last edited:
nej, det kommer glykol på höger sida och vattenpumpen sitter ju på vänster så jag har lite svårt att få ihop det... var sitter skruven man drar åt då?
/mvh erik

Sorry.
Jag var ute och cyklade. Kikade snabbt på bilden på din hoj - svart = rätt ny. Såg nu att det var en 03a och den har INTE den avluftningen jag var ute efter, den kom senare.
På de nyare sitter en liten bult med kopparpackning precis bredvid stifthålet som man med fördel lossar lite på för att få ur luft i kylsystemet.

uppdateringen av läget.

nu är grejerna isär, packboxen såg rätt sjysst ut, dock hade nån kletat packning på tub bakom packboxen och nån oring fanns inte, är det där sen ska sitta? bakom packboxen innanför kåpan?

var ska man sätta packboxen till kickaxeln (jo jag vet att den ska sitta på axeln men var?)

/mvh erik

är det nån som kan förklara för mig hur det kan komma glykol ur det lilla hålet på andra sidan motorn när packboxen e trasig? borde inte glykolen gå in i motoroljan istället bara?

angående packboxen till kickaxeln, ska den sitta utanför kåpan mellan kicken å kåpan istället för oringen eller?

/mvh erik

Alltså, klart det inte är packboxen som är trasig om det läcker på högersida. Är packboxen trasig läcker det ur "skavaller hålet" i framkant på pumpen.

Säker på att det är glykol? Har du nyligen tvättat hojen är där ju en dräneringshål för tändstiftet den kan sippra ur vatten ifrån. Annars har du ju evakuerings slangen från kylaren som det oxå kan komma ifrån. Ska ju inte komma glykol där normalt, men har du stått länge på tomgång eller krypkört länge i stan t.ex. behöver det inte ta lång stund innan det kokar.

Annars är det ju bara fortsätta att se vart det kan komma ifrån. Brukar inte vara så svårt att följa och med hjälp av uteslutningsmetoden komma fram till var det kommer ifrån.

Alltså, klart det inte är packboxen som är trasig om det läcker på högersida. Är packboxen trasig läcker det ur "skavaller hålet" i framkant på pumpen.

Säker på att det är glykol? Har du nyligen tvättat hojen är där ju en dräneringshål för tändstiftet den kan sippra ur vatten ifrån. Annars har du ju evakuerings slangen från kylaren som det oxå kan komma ifrån. Ska ju inte komma glykol där normalt, men har du stått länge på tomgång eller krypkört länge i stan t.ex. behöver det inte ta lång stund innan det kokar.

Annars är det ju bara fortsätta att se vart det kan komma ifrån. Brukar inte vara så svårt att följa och med hjälp av uteslutningsmetoden komma fram till var det kommer ifrån.

höhö, ja tyckte väl det verkade väldigt konstigt, jaja, då får ja lite nya fräscha packboxar vid transkåpan iaf :D

evakueringsslangen från kylet var lite sprucken i böjen men det såg inte ut att komma därifrån, va inte blött där. och ja jag är helt säker på att det är glykol, blågrönt som aldrig torkar. har inte krypkört å inte stått på tomgång, bara kört på slangen :tummenupp

jaja, jag får väl montera ihop skiten å tvätta av den å försöka se mer exakt var det kommer ifrån men det ser precis ut som det kommer från dräneringshålet till tändstiftet (för det var väl det hålet på höger sida var?)
/mvh erik

höhö, ja tyckte väl det verkade väldigt konstigt, jaja, då får ja lite nya fräscha packboxar vid transkåpan iaf :D

evakueringsslangen från kylet var lite sprucken i böjen men det såg inte ut att komma därifrån, va inte blött där. och ja jag är helt säker på att det är glykol, blågrönt som aldrig torkar. har inte krypkört å inte stått på tomgång, bara kört på slangen :tummenupp

jaja, jag får väl montera ihop skiten å tvätta av den å försöka se mer exakt var det kommer ifrån men det ser precis ut som det kommer från dräneringshålet till tändstiftet (för det var väl det hålet på höger sida var?)
/mvh erik

Ja, packboxarna varar ju inte för evigt så det är inte dumt att byta ändå :)

Japp, dräneringen för tändstift sitter precis ovanför skarven mellan topp/cylinder i linje med tändstrift.

Ja, packboxarna varar ju inte för evigt så det är inte dumt att byta ändå :)

Japp, dräneringen för tändstift sitter precis ovanför skarven mellan topp/cylinder i linje med tändstrift.

hmm, det e precis i det hålet ja har fått för mig att det läcker men ja får kolla igen när jag har skruvat ihop den...
/mvh erik

lackaget kommer från topp-packningen, inte ovanför, inte under utan igenom packningen på mitten...
körde en timme för att se om det försvann mycket vatten men det märks inte nånting i kylet, ser ut att va samma nivå där men det blir lite blött/nerstänkt på höger sida motorn + högerfoten.

Alltså, klart det inte är packboxen som är trasig om det läcker på högersida. Är packboxen trasig läcker det ur "skvallerhålet" i framkant på pumpen.

Precis så har min Husa börjat bete sig från och med igår...:huvet

Vad behöver man för prylar för att fixa till detta? Kom inte och säg att det är jobbigt för jag har precis bytt ett rostigt styrlager.... :rolleyes:

Edit: var ute och fotade...... 1. det är ur detta lilla hål som det kommer vatten. Fråga 2: ska det sitta någon skruv eller liknande där jag ringat in. Har nog aldrig tänkt på detta tidigare.
Jag VET att hojen ser för jäklig ut, blev överraskad av regnet när jag var ute och körde sist :näsblod

Bifogat

• Vattenläcka.jpg
    Vattenläcka.jpg
    165.6 KB · Visningar: 138
Last edited:
Precis så har min Husa börjat bete sig från och med igår...:huvet

Vad behöver man för prylar för att fixa till detta? Kom inte och säg att det är jobbigt för jag har precis bytt ett rostigt styrlager.... :rolleyes:

Edit: var ute och fotade...... 1. det är ur detta lilla hål som det kommer vatten. Fråga 2: ska det sitta någon skruv eller liknande där jag ringat in. Har nog aldrig tänkt på detta tidigare.
Jag VET att hojen ser för jäklig ut, blev överraskad av regnet när jag var ute och körde sist :näsblod

Du behöver bara en ny packbox.

Nä, ingen skruv. Det är ett sk. "skvaller hål". Dvs det ska läcka där för att du ska upptäcka att packboxen är kass o att vattnet inte ska kunna tryckas in i motorn.

Där sitter två packboxar. Så länge du inte får in vatten i motorn är det troligtvis bara den yttre som är helt kass. Den går byta bara genom att plocka bort impellern. Men, eftersom det i ditt fall troligtvis handlar om att du faktiskt slitit ut den yttre packboxen kan man ju förutsätta att det börjar att bli dax att även byta den innre. Det måste du göra fr. insidan av transmisionskåpan. Lite mer jobb, men fortfarande relativt enkelt.

drog toppen 60grader till per skruv och det blev tätt, saken är biff!

nu är det bara det satans elfelet kvar....

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back