R6-08 jämförelse test mot övriga 600cc?

Liten sväng på en 06a,klart potent hoj men 05ans 6a är smidigare och känns mer hanterbar bara som första intryck,krävs ju lite mer innan man hittar rätt på hojen så man kan köra lite hårdare.

Effekt fanns ju så det räckte till och blev över men på en kurvig väg är jag osäker om det skulle gå fortare annat än mellan svängarna om man inte ligger rätt i växlarna på 6an,ligger man rätt får det nog bli längre rakor om det ska skilja något nämvärt.

Kände att för att tillfullo utnyttja effektövertaget på literhojen får jag nog köra bra mycket mer än jag gjort,har inte nog erfarenhet att fullt utnyttja 6an än och innan dess så blir det ingen liter för mig(mao,kanske aldrig!)

Men men,gillar du att köra aktivt så är en 600 nog något för dig annars vete fan,litern får du ju bra fart ur kurvorna på högsta växeln med medans du får peta ner om det ska gå riktigt fort på 600an.

Spelar nog för övrigt ingen roll viket märke du tittar på men har du kört R1 så finner du dig kanske mer hemma på en R6a vid första kontakten med den annars är dom väl hyfsat likvärdiga(lite tveksam till triumphen,bekant till mig tyckte den kändes lite instabil eller väl snabbsvängd kontra R6an men det kanske krävs lite tillvänjning på den)

Henrik

R1:an är rena drömhojen för mig, tycker den är lättsvängd och lätt att köra fort med om man är försiktig med högerhanden. Jag tycker otroligt nog att R1:an är ganska seg under 10000 rpm och jag försöker alltid ligga mellan 10-14000 rpm där omständigheterna tillåter det. Jag kör ALLTID på den växel som ger bäst respons vilket innebär att jag aldrig slökör på 6:an med R1:an. Då blir det bara segt och tråkigt.

Med R6:an vill jag egentligen åt variation i första hand, tror ärligt talat att R1:an är svårslagen på det hela taget. Det är verkligen en kanonhoj som skänkt mig mycket glädje....livsfarlig glädje....

För några år sedan tyckte jag det var fruktansvärt drag i en Aprilia RS 250 med 60 bakhjulshästar och nu tycker man R1:an är seg under 10000 rpm. Man blir så farligt avtrubbad och det är dags att vända lite på trenden. Hoppas R6:an får ut mig på bana där den och min körstil gör sig bättre. Jag utvecklas inte mer på R1:an utan sätter bara mitt liv på spel. Det tråkiga med aktiv landsvägskörning är att det bara blir farligare och farligare utan att man för dens skull egentligen blir en skickligare förare. Man kan aldrig lita på någonting ute på vägen, det är så många parametrar som man måste ta hänsyn till att man aldrig kan köra i närheten av ens egen och hojens potential.

En R6:a hoppas jag passar mig och får ut mig på bana. Annars får man lägga ner MC intresset och börja kappsegla igen:)

/D.

Ja du,tycker du R1an är trött under 10 så är nog inte 6an något för dig.

Om du tycker det går för fort så är ju en R6 bara en tröttare höghastighetsmissil,mao. det går inte direkt långsammare utan tar bara en aning längre tid att komma dit så farligheten är ju kvar.

Vad gäller bankörning så funkar väl din där med så jag ser ingen anledning till byte,skulle tro att du tröttnar ganska snabbt på den lägre effekten.

Henrik

Ja du,tycker du R1an är trött under 10 så är nog inte 6an något för dig.

Om du tycker det går för fort så är ju en R6 bara en tröttare höghastighetsmissil,mao. det går inte direkt långsammare utan tar bara en aning längre tid att komma dit så farligheten är ju kvar.

Vad gäller bankörning så funkar väl din där med så jag ser ingen anledning till byte,skulle tro att du tröttnar ganska snabbt på den lägre effekten.

Henrik

Sedan är det som du skrev tidigare....en vanlig dödlig (med ungar och fru) kan aldrig komma upp i hojens potential. Jag anser att jag egentligen inte är duktig på att köra och R6:an kanske är mer förlåtande då man skall börja prova gränser. Egentligen är det ju sjukt att inte vara nöjd med typ 110 bakhjulshästar som R6:an har, även den är en missil och sålänge den är bättre än jag (alltid ) tror jag det går att vara nöjd med effekten. Det roliga är kurvorna inte rakan....

Jag återkommer med testrapport. Tack för infon! /D

Detta ska följas då jag själv ska kolla på R6 och 1000 cc cyklar...hoppas du kan skriva ett "utförligt test" :tummenupp

Idag bar det iväg till Lund för provkörning av en R6-08. Körde dit med R1:an för att få bästa möjliga referensgrund. Tanken med testen var att förutsättningslöst känna om R6:an var ett seriöst alternativ till R1:an som jag bara har positiva åsikter om.

Väl i R6:ans sadel kände jag mig hemma direkt, hojen hade gått under 10 mil och däcken var fulla av silikon. Det jag direkt reagerade på var det underbara insugsljudet !!! Tala om att man kände sig som man satt på en fullblodsräser :) . Väl ute på den polisfria vägen drog jag på och ylandet övergick till ett vrålade...hukade mig fram och tog ett stadigt grepp om styret. Skrattade åt mig själv då jag kom fram till att accet inte motsvarade ljudet :D . Hade R1:an hörts så hade man passerat ljudvallen...

Men som sagt...den rörde på sig klart tillräckligt och efter ett tag hittade jag ett par slingrande småvägar med fina rakor. Den reser sig fint på gasen i 1:an och sedan är det bara att lägga i 2:an och fortsätta på bakhjulet om man så önskar. Silikonet försvann sakta men säkert och mitt leende ökade i takt med motorvarvet. Chassiet, motorn och fjärdingen var i mina amatörmässiga ögon kanonbra. Frambromsarna var på detta exemplar helt off vilket måste bero på att de inte var inkörda eller ett fel på just detta exemplar.

R6:an är definitivt lika underhållande som R1:an fast den saknar R1:ans extra 50 bakhjulshästar. För min del räckte denna provkörning till för att bestämma mig för en R6:a, min R1-08 byts in mot en R6-08 nästa vecka och jag ser mycket fram emot en sommar med en 600 kubikare. Har haft 3 st R1:or och variation är alltid kul. R1:an är absolut inte en sämre eller mindre underhållande hoj men för mig som älskar varv och ständigt växlande är R6:an värt ett försök. Hade jag haft en R6:a tidigare och provat en R1:a hade resultatet blivit ett R1 köp. Ibland är det helt enkelt kul att få nya upplevelser.

Ser fram emot nästa vecka :tummenupp .

/D

Idag bar det iväg till Lund för provkörning av en R6-08. Körde dit med R1:an för att få bästa möjliga referensgrund. Tanken med testen var att förutsättningslöst känna om R6:an var ett seriöst alternativ till R1:an som jag bara har positiva åsikter om.

Väl i R6:ans sadel kände jag mig hemma direkt, hojen hade gått under 10 mil och däcken var fulla av silikon. Det jag direkt reagerade på var det underbara insugsljudet !!! Tala om att man kände sig som man satt på en fullblodsräser :) . Väl ute på den polisfria vägen drog jag på och ylandet övergick till ett vrålade...hukade mig fram och tog ett stadigt grepp om styret. Skrattade åt mig själv då jag kom fram till att accet inte motsvarade ljudet :D . Hade R1:an hörts så hade man passerat ljudvallen...

Men som sagt...den rörde på sig klart tillräckligt och efter ett tag hittade jag ett par slingrande småvägar med fina rakor. Den reser sig fint på gasen i 1:an och sedan är det bara att lägga i 2:an och fortsätta på bakhjulet om man så önskar. Silikonet försvann sakta men säkert och mitt leende ökade i takt med motorvarvet. Chassiet, motorn och fjärdingen var i mina amatörmässiga ögon kanonbra. Frambromsarna var på detta exemplar helt off vilket måste bero på att de inte var inkörda eller ett fel på just detta exemplar.

R6:an är definitivt lika underhållande som R1:an fast den saknar R1:ans extra 50 bakhjulshästar. För min del räckte denna provkörning till för att bestämma mig för en R6:a, min R1-08 byts in mot en R6-08 nästa vecka och jag ser mycket fram emot en sommar med en 600 kubikare. Har haft 3 st R1:or och variation är alltid kul. R1:an är absolut inte en sämre eller mindre underhållande hoj men för mig som älskar varv och ständigt växlande är R6:an värt ett försök. Hade jag haft en R6:a tidigare och provat en R1:a hade resultatet blivit ett R1 köp. Ibland är det helt enkelt kul att få nya upplevelser.

Ser fram emot nästa vecka :tummenupp .

/D

Kul att du gillade den,trist med bromsarna dock.

Har ifs inte det där tvära hugget som jag har på 05an utan lite längre spel från lite broms till max,lättare att dosera istället om det är det du tänker på.

Lyfter iaf bakhjulet med 2 fingrar utan ansträngning så funkar gör dom.

Henrik

Jag har gjort nästan samma byte som du. Förra sommaren körde jag 1500 mil R1 -04, varav 30 mil på Ringen (den i Tyskland såklart :P) Körde ner dit från Piteå vilket är ca 240 mil enkel väg... Sen bytte jag och hade en R1 -02 i slutet av förra sommaren men har bytt mot en R6 -08 för en vecka sen. Det är ju lite svårt att jämföra med -04an eftersom det är 9 månader sen jag körde den sist men självklart känns den ju slöare på låga varv, rentav riktigt slö under 10000 varv. Däremot är det ju förstås en annan utväxling, ca 120 på ettan mot R1ans 160, så den accar ju ändå bra.
Jag tror dock att jag kommer att ha lika roligt med 600cc som 1000cc även om toppfarten inte är riktigt lika hög. Det jag längtar till är att åka många varv på den där Ringen igen och jämföra varvtiderna mot tusingen :)
Hoppas du blir nöjd med din, det är iaf jag. Vilken färg blir det?

Mvh, Daniel

Utan att ha lest igenom tråden ordentligt sticker jag in en liten fråga.

Vilken av dessa 08:or är störst? Och så även rymmligast om man har rätt långa ben?

Jag har gjort nästan samma byte som du. Förra sommaren körde jag 1500 mil R1 -04, varav 30 mil på Ringen (den i Tyskland såklart :P) Körde ner dit från Piteå vilket är ca 240 mil enkel väg... Sen bytte jag och hade en R1 -02 i slutet av förra sommaren men har bytt mot en R6 -08 för en vecka sen. Det är ju lite svårt att jämföra med -04an eftersom det är 9 månader sen jag körde den sist men självklart känns den ju slöare på låga varv, rentav riktigt slö under 10000 varv. Däremot är det ju förstås en annan utväxling, ca 120 på ettan mot R1ans 160, så den accar ju ändå bra.
Jag tror dock att jag kommer att ha lika roligt med 600cc som 1000cc även om toppfarten inte är riktigt lika hög. Det jag längtar till är att åka många varv på den där Ringen igen och jämföra varvtiderna mot tusingen :)
Hoppas du blir nöjd med din, det är iaf jag. Vilken färg blir det?

Mvh, Daniel

Fler som gått på det hållet :) ...

Färgen blir samma som på min R1-08 d.v.s grafitgrå eller vad den nu kallas...

/D.

Kul att du gillade den,trist med bromsarna dock.

Har ifs inte det där tvära hugget som jag har på 05an utan lite längre spel från lite broms till max,lättare att dosera istället om det är det du tänker på.

Lyfter iaf bakhjulet med 2 fingrar utan ansträngning så funkar gör dom.

Henrik

Jo allt på hojen var till min fulla belåtelse men bromsarna var inte som de skulle...alltså.... inte jag som är kräsen utan det var verkligen något som inte stämde. En kollega till mig provkörde också samma R6:a och även han reagerade, han provade också en CBR 600 RR som hade ett helt annat bett i bromsarna. Antingen beläggen som inte fått rätt yta eller ett fel på just det exemplaret av R6 med andra ord.

/D.

Som min då :tummenupp 04an jag hade var blå med guldlackade fälgar, vilket ju årets blå också har så lite sugen på den var jag ju men de hade bara den grå/svarta i butiken och det är ju himla snyggt det också. Passar dessutom bättre till övrig utrustning :tungan
Glömde skriva i förra inlägget att det blir intressant att se hur den känns efter 120 mils körning ner till Ringen... Dock troligtvis uppdelat på två dagar istället för som ifjol, gbg-Adenau på en dag, dock med två färjeöverfarter vilket var alldeles lämpliga återhämtningspauser :)

Jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha en R1 eller R6 som nästa hoj. Lutar mer mot R6:an nu dock. Kurviga vägar är ju det som är roligt och jag använder inte i närheten av all effekt ens i den Hornet 600 jag kör nu (förutom vissa långa rakor).

Ett plus är ju att R6:an ser mer kompakt och rejsig ut också. :tuttar

Last edited:
Utan att ha lest igenom tråden ordentligt sticker jag in en liten fråga.

Vilken av dessa 08:or är störst? Och så även rymmligast om man har rätt långa ben?

Svår fråga...men allt jag läst och hört pekar på att CBR:en har rymligast sittställning trots att den är den minsta och lättaste av 600.orna.

/D.

Jag kan inte bestämma mig för om jag vill ha en R1 eller R6 som nästa hoj. Lutar mer mot R6:an nu dock. Kurviga vägar är ju det som är roligt och jag använder inte i närheten av all effekt ens i den Hornet 600 jag kör nu (förutom vissa långa rakor).

Ett plus är ju att R6:an ser mer kompakt och rejsig ut också. :tuttar

Hämtade min R6:a idag och fick en givande 20 mila runda direkt. Blev ganska klar över hur R6-08:an fungerar och skillnaderna mot min R1-08:a. Personligen är jag klart imponerad över botten och mellanregistret som är vida bättre än jag någonsin kunde tro. På topp blev jag inte direkt rädd om man säger så, jämfört mot R1:an hörs R6:an den mer än den går. Men som sagt...det finns effekt så det räcker och blir över.

Skulle kunna skriva hur mycket somhelst om skillnaderna mellan R1-08 och R6-08 men tror inte många är speciellt intresserade av att läsa :rolleyes: :) . Sammanfattar det hela med följande fakta:

1) Det finns nog ingen hoj som är bättre och snabbare än R1:an på att ta långa svepande kurvor på ett säkert odramatiskt sätt.
2) R1:an känns enklare och lugnare att hantera i samma hastighet på samma väg.
3) R6:an är betydligt livligare och roligare att köra, man får jobba lite mer för att hålla farten uppe vilket är kul.
4) R6:an är löjligt snygg och har ett insugsljud som bara det är värt priset på hojen.
5) R6:an känns mer klar för rejs.

Som jag ser det har R1-07/08 få svagheter och är tvivelsutan en suverän hoj. R6:an är fräckare, rejsigare och mer intensiv. Tyvärr saknas styrdämpare vilket definitivt behövs och borde finnas på en sådan hoj. Fick ett par feta styrfladder idag på samma kuperade ställen som R1:an bara ruskar lite på sig i samma fart eller högre.

Jag är riktigt nöjd med mitt val och kommer inte att sakna R1:an trots att det är en riktigt toppenhoj den också...förmodligen ännu bättre än R6:an men definitivt inte så rolig .....

/D.

Hämtade min R6:a idag och fick en givande 20 mila runda direkt. Blev ganska klar över hur R6-08:an fungerar och skillnaderna mot min R1-08:a. Personligen är jag klart imponerad över botten och mellanregistret som är vida bättre än jag någonsin kunde tro. På topp blev jag inte direkt rädd om man säger så, jämfört mot R1:an hörs R6:an den mer än den går. Men som sagt...det finns effekt så det räcker och blir över.

Skulle kunna skriva hur mycket somhelst om skillnaderna mellan R1-08 och R6-08 men tror inte många är speciellt intresserade av att läsa :rolleyes: :) . Sammanfattar det hela med följande fakta:

1) Det finns nog ingen hoj som är bättre och snabbare än R1:an på att ta långa svepande kurvor på ett säkert odramatiskt sätt.
2) R1:an känns enklare och lugnare att hantera i samma hastighet på samma väg.
3) R6:an är betydligt livligare och roligare att köra, man får jobba lite mer för att hålla farten uppe vilket är kul.
4) R6:an är löjligt snygg och har ett insugsljud som bara det är värt priset på hojen.
5) R6:an känns mer klar för rejs.

Som jag ser det har R1-07/08 få svagheter och är tvivelsutan en suverän hoj. R6:an är fräckare, rejsigare och mer intensiv. Tyvärr saknas styrdämpare vilket definitivt behövs och borde finnas på en sådan hoj. Fick ett par feta styrfladder idag på samma kuperade ställen som R1:an bara ruskar lite på sig i samma fart eller högre.

Jag är riktigt nöjd med mitt val och kommer inte att sakna R1:an trots att det är en riktigt toppenhoj den också...förmodligen ännu bättre än R6:an men definitivt inte så rolig .....

/D.
Kul att du är nöjd. Omväxling förnöjer definitivt. Efter ett tag med samma hoj tröttnar man, oavsett hur bra den är. Och som du säger, det är kul att jobba lite med växelspaken på kurviga vägar. Känns mer rejsigt.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!