Triumph Speed Triple-tråden

E S3a! Willkommen! :)

Skulle gärna byta upp mig till en liknande men det finns det tyvärr inte budget för... (Försöker köpa ett hus istället, det är... ÅNGEST för en som totalt missat bostadsrallyt som varit, priserna är ju som dom är... :gnissla)

Jo tjenare, vet vad du menar.
Skrev på köpeavtal på ett hus för 3 veckor sedan, är i full fart med att sälja lägenhet nu. Smått förödande för nerverna (och ekonomin)...
:gnissla
 
Då kommer första frågan till er kunniga :)

Jag har triumphs egna slip on på hojen och enligt säljaren ska hojen vara mappad för dessa.
När jag släpper av på gasen vid ca 4k varv så får jag en del avgasknallar, ingen eld eller så men det smäller till lite.
Kan det vara så att den är dåligt mappad eller är det normalt på S3?
 
Då kommer första frågan till er kunniga :)

Jag har triumphs egna slip on på hojen och enligt säljaren ska hojen vara mappad för dessa.
När jag släpper av på gasen vid ca 4k varv så får jag en del avgasknallar, ingen eld eller så men det smäller till lite.
Kan det vara så att den är dåligt mappad eller är det normalt på S3?

Jag tror det är helt ok. Jag har fortfarande orginalburkarna på (inte länge till) och min smäller som bara f-n :yoparty Låter gött.
 
...Skrev på köpeavtal på ett hus för 3 veckor sedan, är i full fart med att sälja lägenhet nu. Smått förödande för nerverna (och ekonomin)...
...men utomordentligt för försäkringspremierna:tummenupp . Grattis till huset! Jojo - bostadspriserna har skjutit i höjden. Nu får man nästan betala sjusiffrigt för en riktigt fräsch villa i kommunen:tungan . Å andra sidan kom det en dm snö i helgen:huvet
 
Då kommer första frågan till er kunniga :)

Jag har triumphs egna slip on på hojen och enligt säljaren ska hojen vara mappad för dessa.
När jag släpper av på gasen vid ca 4k varv så får jag en del avgasknallar, ingen eld eller så men det smäller till lite.
Kan det vara så att den är dåligt mappad eller är det normalt på S3?

Det är normalt i och med den SAI (Secondary Air Injection) du har på din hoj.
Vid gasavslag öppnas det för luft från luftboxen efter avgasventilerna vilket gör att oförbränt bränsle brinner upp.
Sägs att det inte gör någon skada, men det kan möjligtvis göra att dämpullen i ditt slip-on bränns bort snabbare.

Det går att med lite pill blockera SAI så att du slipper detta. Gör du så krävs dock ytterliggare en ommappning.

...men utomordentligt för försäkringspremierna:tummenupp . Grattis till huset! Jojo - bostadspriserna har skjutit i höjden. Nu får man nästan betala sjusiffrigt för en riktigt fräsch villa i kommunen:tungan . Å andra sidan kom det en dm snö i helgen:huvet

Tackar! :)

Visst, priserna har skjutit i höjden, men tyvärr inte sen lägenheten vi bor i nu köptes.

Nästan sjusiffrigt? :rofl
 
Last edited:
Då kommer första frågan till er kunniga :)

Jag har triumphs egna slip on på hojen och enligt säljaren ska hojen vara mappad för dessa.
När jag släpper av på gasen vid ca 4k varv så får jag en del avgasknallar, ingen eld eller så men det smäller till lite.
Kan det vara så att den är dåligt mappad eller är det normalt på S3?

Ja, det är normalt.
Orsaken stavas SAI = Secondary Air Injection.
Det är helt enkelt en ventil i luftboxen som vid motorbroms öppnar och släpper luft genom ett membran ner i motorn för att hjälpa till och förbränna oförbrända gaser/bränsle. Det sitter där för att hjälpa vid avgaskrav.

Många väljer att blockera den eller helt enkelt montera bort det för att de antingen hatar ljudet eller för att de tycker att den går att mappa lite bättre. Dock råder det delade meningar om det är nödvändigt eller inte.
För min del tänker jag ha det kvar. Jag älskar ljudet när man motorbromsar och vad mappning anbehagar tycker jag inte att det borde spela någon större roll när det enbart jobbar vid motorbroms.
Jag kan dock ha fel, men så tycker jag. :)

Edit: xyx hann före.
 
Det är normalt i och med den SAI (Secondary Air Injection) du har på din hoj.
Vid gasavslag öppnas det för luft från luftboxen efter avgasventilerna vilket gör att oförbränt bränsle brinner upp.
Sägs att det inte gör någon skada, men det kan möjligtvis göra att dämpullen i ditt slip-on bränns bort snabbare.

Det går att med lite pill blockera SAI så att du slipper detta. Gör du så krävs dock ytterliggare en ommappning.

Så länge hojen inte tar skada så gör det inget om det smäller lite, tufft ju :tungan

Styrdämpare har jag sett att många skriver om, och igår förstod jag varför, hojen känns lite smått orolig i kurvorna när man öppnar upp ordentligt.

Vilka styrdämpare ska man kolla efter? Och vilka priser rör det sig om?
 
Så länge hojen inte tar skada så gör det inget om det smäller lite, tufft ju :tungan

Styrdämpare har jag sett att många skriver om, och igår förstod jag varför, hojen känns lite smått orolig i kurvorna när man öppnar upp ordentligt.

Vilka styrdämpare ska man kolla efter? Och vilka priser rör det sig om?

Sai :tummenupp
Har man sen en kortare pipa på så brinner det sådär läckert blått på natten :yoparty
 
Tänkte lägga upp 2 bilder på min fina SIII som nu står i garaget och är lite ledsen.

Sprättlappen sågade jag bort. Hållaren för nummerplåten kapade jag ur en 2mm plåt och lackade svart. Miniblinkerserna tyckte jag passade riktigt bra där jag monterade dem. :)

Nästa steg i processen blir nog ett Trident-Exhaust Stainless Oval Highpipe. :D
 

Bifogat

  • DSC_1119.jpg
    DSC_1119.jpg
    218.8 KB · Visningar: 79
  • DSC_1122.jpg
    DSC_1122.jpg
    151.7 KB · Visningar: 78
Tänkte lägga upp 2 bilder på min fina SIII som nu står i garaget och är lite ledsen.

Sprättlappen sågade jag bort. Hållaren för nummerplåten kapade jag ur en 2mm plåt och lackade svart. Miniblinkerserna tyckte jag passade riktigt bra där jag monterade dem. :)

Nästa steg i processen blir nog ett Trident-Exhaust Stainless Oval Highpipe. :D

Hepp! Ser fint ut! Ser att du även sågat bort reflexet bak, det tycker inte besiktningsmannen om :mattias :)
 
2002-2004 Triplarna som var för svenska marknaden levererades väl utan SAI?

Det har jag ingen aning om faktiskt. Jag har det iaf på min -04. Och knallar en Triple vid motorbroms så har den nog SAI. Eller? :va

Hepp! Ser fint ut! Ser att du även sågat bort reflexet bak, det tycker inte besiktningsmannen om :mattias :)

Tror inte besiktningsmannen tycker om att blinkerserna sitter så tätt ihop heller. Eller mitt nya slip-on som är beställt. Men hakuna matata, det tar jag när besiktningen närmar sig. :D
 
2002-2004 Triplarna som var för svenska marknaden levererades väl utan SAI?

Kan stämma, men det gjordes en del rokader mellan olika Triumph agenturer i slutet av 2004/början av 2005.

Min är t.ex. först intagen till Italien av Triumph Italy och sen vidare till Triumph Sverige.

Jag tror detsamma gäller för Dede's här på forumet. Kanske även petterekmans som ser ut att vara ur samma serie (röda 04or som såldes under våren 2005 i sverige).
 
Kanske även petterekmans som ser ut att vara ur samma serie (röda 04or som såldes under våren 2005 i sverige).

Min togs in 040820 till Triumph i Kungens Kurva, sen tog MC Varuhuset den 050208 och 050219 såldes den till första ägaren.

Ifall nu någon brydde sig. :rolleyes:
 
SAI är kungligt!! :D Dock är det kanske lite bättre utan eftersom man sparar lite på temperaturen.
Dessutom valde jag att ta bort min eftersom min lilla pipa annars lät som en howitzer!!:D :yoparty :yoparty
Inget fel men jag höll på att bli döv på kuppen!:)
 
Dessutom valde jag att ta bort min eftersom min lilla pipa annars lät som en howitzer!!:D :yoparty :yoparty
Inget fel men jag höll på att bli döv på kuppen!:)

Påminner mig om nån gång förra sommaren, då jag tog ut hojen och hade glömt öronpropparna.
Slog av inför en rondell i stan och höll på att skrämma skiten ur mig själv med den jävla smällen som plötsligt lades av. Vände mig om och tittade runt efter vad det kunde ha varit....
Måste haft medvind och mycket gynsamma aukustiska förhållanden eller något.

Sen insåg att det var nog det som brukar låta "poff" när man kör med propparna i. :D
 
Jo stämmer att det kan bli lite oordnat under övergångar. Min är iaf utan SAI och smäller bara när den är "felmappad", finns väl både för och nackdelar med det. :)
 
SAI är kungligt!! :D Dock är det kanske lite bättre utan eftersom man sparar lite på temperaturen.
Dessutom valde jag att ta bort min eftersom min lilla pipa annars lät som en howitzer!!:D :yoparty :yoparty
Inget fel men jag höll på att bli döv på kuppen!:)

Hur tar man enklast bort den. Om man nu skulle vilja. Ska kolla hur det låter när jag satt på Zard pipan först.
 
JEFLA SKIIIT!!

I tre veckor har ja väntat på lite grejer ja beställde från usa (brittish customs) och idag kom dom äntligen, 593$ kostade d med frakt ca 3500 sek..

När ja ska hämta grejerna på postens utlämnings ställe frågar killen om ja vill betala med kontanter lr kort!? VA?? ja har ju redan betalat svarar jag!?
Då visar det sig att det står i finstil att tullen ska ha tullavgift o moms på 992kr...

Va fan e det för mening med o köpa från staterna om det kostar så där jävla mycket o ta in grejerna?? vilka jävla tjuvar!!

Men d är inte allt, jag köpte pazzo grepp i guld eftersom ja har guld styre, kan ju bli najs tänkte jag, jätte najs =( dom va betydligt mörkare guld än styret så jag gillade det inte alls :zpy ...

TILL SALU Pazzo grepp iguld, oanvända o passar speed triple 05 o framåt, kanske även till fler, finns lite nr man kan kolla med...
 
Last edited:
Back
Top