Hur många körlektioner tog ni?

endel kanske borde inse att de inte är menade för att ha mc-kort?...
Några speciella du tänker på?

Vissa verkar ju för all del ha lagt en hel del pengar på kortet, men har man inte kört något alls tidigare och inte har möjlighet att övningsköra privat så är det ju inte konstigt att det går åt en del lektioner. Fast du ville väl bara vara dryg antar jag?
 
Några speciella du tänker på?

Vissa verkar ju för all del ha lagt en hel del pengar på kortet, men har man inte kört något alls tidigare och inte har möjlighet att övningsköra privat så är det ju inte konstigt att det går åt en del lektioner. Fast du ville väl bara vara dryg antar jag?

Ne jag ville inte vara dryg jag ville bara säga de jag tycker o tänker.
Har man sutte ett par dygn totalt på MCn o kört upp sisådär 100 ggr o ändå inte klarat det så kanske de borde säga personen nåt, men de klart man ska kämpa på o aldrig ge upp.

Men de känns lite som när en ultradefensiv back tillslut efter 30 års fotbollsspelande snubblar in en boll i målet :D
 
Inga körlektioner. Köpte hoj, körde ca 50 mil trafik samt en hel del nötande på konbanorna. Kirrade uppkörningen fem veckor efter hojköpet. Mycket flit men även vinnarskalle! :mad:
Givetvis hjälpte moppeåren en på traven.
 
Jag tog en lektion 2 veckor innan uppkörning, sen 4h lektion måndag+tisdag och uppkörning på onsdagen. Det gick galant! Endast 1 månad crescent compact som tidigare erfarenhet. (10 år innan mc-kortet).

Plus lite privat övningskörning.
 
Har man sutte ett par dygn totalt på MCn o kört upp sisådär 100 ggr o ändå inte klarat det så kanske de borde säga personen nåt, men de klart man ska kämpa på o aldrig ge upp.
Aha, jag trodde du syftade på folk som skrivit i den här tråden (eftersom det var den du skrev i), men du menade alltså rent allmänt. Här verkar ju de flesta ha tagit det på första eller möjligen andra uppkörningen (plus ett par på tre och en på fyra försök).

Att det finns en del andra som inte borde ha kort håller jag med om, men det är ju inte dagen news flash direkt...
 
två lektioner á en timme styck plus en jävla massa privat körning och sen togs kortet:tummenupp
 
Aha, jag trodde du syftade på folk som skrivit i den här tråden (eftersom det var den du skrev i), men du menade alltså rent allmänt. Här verkar ju de flesta ha tagit det på första eller möjligen andra uppkörningen (plus ett par på tre och en på fyra försök).

Att det finns en del andra som inte borde ha kort håller jag med om, men det är ju inte dagen news flash direkt...

Mjae om nån vill ta åt sig så får de men de va rent allmänt tycke som väcktes iom denna tråd o kändes som inte helt offtopic för att tillåta mig själv att skriva det.
Men man blir ju helt klart skraj ibland när man läser hur folk kämpar för o få kortet, kanske inte främst va de gäller MC för de gör inte så stor skada på mig i trafiken men däremot folk som kämpar med bilkörkortet o sen teslut lyckas efter mkt om o men. Då e de många som kör omkring me 1ton bil med noll kontroll :näsblod

Sen att jag blir förundrad över folk som ens låter sig själva ta 10 dubbellektioner de e en annan sak :D
Öva upp balansen på en cykel är både enklare o billigare :tungan
 
Vi var tre som delade på två lektioner.

Teorin fick vi genom "en mopedkurs" genom ett studieförbund gav väl en hundralapp
 
Last edited:
ja skrev så jä-a RÄTT på teorin att ja inte behövde köra upp!?:hojsmilie

Du är rolig Du
Du såg inte (eller förstod inte) att det var ett tag sedan och vi var inte så otroligt duktiga som en del är här, men vi viste vår och hojarnas begränsning. sen fick vi lära oss den hårda vägen.

Såg först inte att du hade en Buell, så nu förstår jag att Du inte behövde köra upp, det behöver man inte för traktor heller. det behövs väl inget mc kort för att köra en Buell
 
Last edited:
Sen att jag blir förundrad över folk som ens låter sig själva ta 10 dubbellektioner de e en annan sak :D
Tja, ska man rakna in all korning pa cross och trimmade moppar som jag hade hunnit med innan jag borjade fundera pa mc-kort sa motsvarar det ju betydligt mer korning an sa, sa har man ingen san erfarenhet tycker jag inte att 10 lektioner verkar orimligt mycket. Sjalv skulle jag daremot kant mig ratt missnojd om jag behovt sa manga lektioner (tyckte mina 4 kandes mycket), men det ar ju en lite orattvis jamforelse.
 
Tja, ska man rakna in all korning pa cross och trimmade moppar som jag hade hunnit med innan jag borjade fundera pa mc-kort sa motsvarar det ju betydligt mer korning an sa, sa har man ingen san erfarenhet tycker jag inte att 10 lektioner verkar orimligt mycket. Sjalv skulle jag daremot kant mig ratt missnojd om jag behovt sa manga lektioner (tyckte mina 4 kandes mycket), men det ar ju en lite orattvis jamforelse.

Jag kom till körskolan inför min första körning o läraren hade gjort iordning en varsin hoj för att dra iväg, så fråga han hur mkt jag kört o jag kläckte ur mig att ja körde moppe när ja va 15.
Då fick jag sätta mig bakpå honom o åka till en stor parkering istället :D
Men vi åkte hem med honom bakpå, sen blev de två körningar till o sen sa han te mig att han inte orka lägga ner mer tid på mig. Jävla dansk.
:D
 
Jag körde väl 5 dubbellektioner om jag inte minns fel.
Efter 4 lektioner bedömde körskolläraren att jag var färdig men det var ju 4 veckor väntetid till uppkörningen så jag tog en till strax innan för att slippa komma till uppkörningen totalt ringrostig. Tog kortet på första försöket.
Jag körde taktiken att inte nämna någonting om uppkörning utan jag väntade tills han tyckte att jag var redo eftersom jag hellre klarade på första försöket än att få vänta en månad på att försöka igen.

För övrigt var han riktigt trevlig. Jag tror att det i dom flesta fallen inte är något problem om man blir lite polare med körskolläraren som en del skriver i tråden. Dom har helt enkelt så mycket elever att dom helst vill få oss vidare och klara kortet för att hinna med. Har dom elever som inte hinns med så innebär det ju missnöjda kunder och det är aldrig bra. Så var det i alla fall på min körskola.
Om det är någon som bor i Uppsala och inte har körkort så kan jag med andra ord rekommendera Upplands Trafikskola.
 
Pluggade till skrivprovet i två dagar (läste hemma över en helg i boken och gjorde lite prov på nätet). Klarade det med 5 fel.

Jag tog 4 lektioner utspritt på två dagar (en måndag och en tisdag). Körde upp men fixade det inte på första. Anledningen var att jag hade hållt 60 på en oskyltad grusväg (där det för övrigt är 70). Inspektören sa att "du ska inte tro att du är någon motocross förare, 60 är alldeles för fort på rullgrus"... jojo....

Så, jag åkte hem från dalarna och bokade första bästa privata uppkörningstid på Barkarby och klarade det utan problem.
 
Jag tror jag körde 3-4 på bana och 3 i trafik. Enkellektioner (45 min).

Klarade uppkörningen på första.

Billigt kort..
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top