Startproblem Bandit 600 -96

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Börjar bli riktigt trött på att min Bandit ibland är väldigt svår att få igång. Det började med att jag fick använda startgas vilket gjorde att hon hoppade igång direkt. Efter ett tag så fungerade inte detta heller. Skruvade då ut stiften och kollade gnistan. Ingen gnista. Skruvade in stiften igen och testade att rulla igång. Då startade hon igen. Hmm dåligt batteri tänkte jag fast att det är nytt. Kom hem satte batteriet på laddning, men samma problem nästa morgon. Bytte till nya tändkablar och då fungerade det bra ett tag till, men nu är problemet tillbaks. Har också misstänkt att bränslekranens vakumkoppling inte har fungerat då hon startar efter ett tag om jag vrider kranen till prime. Det vore ju förståligt att behöva vrida till prime om hon stått still ett längre tag, men nu sker det även om jag bara stoppar motorn och försöker starta igen. När hon väl går så har det inte varit några problem alls. Tills nyligen då jag kan känna när jag ligger på jämn gas runt 6000 rpm att hon hackar till lite, ingen stor men ändå märkbar bromsning.

Återigen när hon väl startat så går hon hur bra som helst förutom de små rycken på jämn gas.

Vad tror den samlade expertisen?
Dåligt batteri? (Borde belastningstesta detta)
Tändsystemet?
Förgasarna: flottörhus, munstycken annat?
Startmotorn? Drar den för mycket kräm så att det inte räcker till att ladda tändspolarna?

Förutom batteriet!
Om du har problem med bränsletillförseln så:
600 modellen skall ha ett separat bränslefilter på slangen under tanken(om det nu sitter kvar) har du kollat/bytt den? Reparationssats för bränslekranen finns på Maxmc GSF 600 Bandit 96-98 225515 FCK 21 för 213:-. Även om det troligen inte är det. Vakumstyrningen till bensinkranen sitter på 2ans eller fyrans förgasare(beror på årsmodell). Kontrollera att den inte ligger i kläm eller läcker.
De små rycken på jämn gas kan bero på antingen att förgasarna behöver synkas eller slitna förgasarnålar/emulsionsrör.

Förutom batteriet!
Om du har problem med bränsletillförseln så:
600 modellen skall ha ett separat bränslefilter på slangen under tanken(om det nu sitter kvar) har du kollat/bytt den?

Tack för svaren :tummenupp .

På min årsmodell finns det inget externt bränslefilter. Det kom med -00 modellerna. Funderar på att sätta dit ett ändå. Kan väl inte skada antar jag? Har kollat på filtren som sitter direkt på rören inne i tanken och de var rena och fina. Igår tömmde jag ett av flottörhusen och det var fullt med ren bensin så det känns lite som att bränsletillförseln fungerar som den ska.

De små rycken på jämn gas kan bero på antingen att förgasarna behöver synkas eller slitna förgasarnålar/emulsionsrör.

Ska ta och plocka ur förgasarna vid ett senare tillfälle och kolla över dem.

Liten uppdatering.
Nytt batteri hjälpte inte.
Har plockat ur fuggarna och kollat över dem. Rena och fina.
Misstänker att felet ligger i att tändkablarna sitter lite glappt. Har tejpat och buntat fast dem mot spolarna nu. Imorse startade hon utan att protestera. Återstår att köra ett tag och se om felet återkommer.

Tänkte ta och uppdatera den här tråden lite nu när sässongen har startat igen.
Startproblemet kvarstår, men jag har av en slump upptäckt hur jag kan få igång henne.
Det verkar som att tändningen bryts på något sätt när hon varit avstängd, för ingenting hjälper. Däremot så kommer gnistan åter oftast (annars upprepade procedurer):
Om jag vrider av tändningsnyckeln och rullar henne med växel i någon centimeter. Vrider på nyckeln igen och startar.

Är det någon som har någon idé??

tröttsamt

Tänkte ta och uppdatera den här tråden lite nu när sässongen har startat igen.
Startproblemet kvarstår, men jag har av en slump upptäckt hur jag kan få igång henne.
Det verkar som att tändningen bryts på något sätt när hon varit avstängd, för ingenting hjälper. Däremot så kommer gnistan åter oftast (annars upprepade procedurer):
Om jag vrider av tändningsnyckeln och rullar henne med växel i någon centimeter. Vrider på nyckeln igen och startar.

Är det någon som har någon idé??

:va Prova o koppla över brytaren för sidostödet!:) Alltid en grej mindre...
holm

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...