Årsförsäkringar.?? Hjälp!!

Lite OT men försäkringsrelaterat:
Jag köpte nyligen ny hoj och försäkrade den i samma bolag (IF). När jag fick hem pappren så stod det att jag skulle betala halvårsvis. Vilket kostar 400kr extra jämfört med att betala hela årsbeloppet på en gång. Dessutom hade de missat att jag hade 2000 innestående från den förra försäkringen. "Oj det glömde vi visst." Men skulle jag missat att betala så hade de nog fan inte "glömt". Jävla ägg.

Tacksam för alla svar. !!

Har ställt på den nu. Och "säljer" i höst. Vill ingen köpa min ruggigt fina hoj pga antal agare är det derasd huvudvärk :huvet . Tänker inte gynna dem mer pengar än den höjda trafikförsäkringen :arsele

Tack

Fick offert på 40+ årsförsäkring på min CBR 1000-07 , kostnad 10300:- helförsäkrat /helår och ej avställningsbar.
Samma bolag gav alternativ avställningsbar helförsäkrat/helår 12 800:-. Kör ca 6 månader , lätt att räkna ut att avställningsbar blir billigare , ca 1000:-/månad. Måste vara billigt på en sådan hoj att köra helförsäkrat 6 månader för ca 6000:- och sen ställa av .

Förut tog jag en konventionell försäkring o kunde ställa av o på som jag ville. Hade 2 hojar då o växlade lite emellan.
Men rätta mig om jag har fel... Visst kostar det 50 kr för varje påställning nu ? Har för mig jag fick info om det i brevlådan vid årsskiftet.. (eller har jag drömt det). Alltså inte till försäkringsbolagen , utan till VV. Ställer man bara på 1 gång/år så spelar det ju ingen roll.... men det lär ju stoppa såna som mig som klöddade o ställde av o på 10-15-20 ggr / säsong....:tungan

Förut tog jag en konventionell försäkring o kunde ställa av o på som jag ville. Hade 2 hojar då o växlade lite emellan.
Men rätta mig om jag har fel... Visst kostar det 50 kr för varje påställning nu ? Har för mig jag fick info om det i brevlådan vid årsskiftet.. (eller har jag drömt det). Alltså inte till försäkringsbolagen , utan till VV. Ställer man bara på 1 gång/år så spelar det ju ingen roll.... men det lär ju stoppa såna som mig som klöddade o ställde av o på 10-15-20 ggr / säsong....:tungan

Dessutom har försb.bol rätt att räkna om premien vid varje påställning igen, & jag VET att vissa bolag höjer premien 30-50&% efter att man ställt av/på ett visst antal ggr.
Det är ju så att när man ställer av hojen upphör överenskommelsen man gjort, att gälla, så när man ska ställa på igen är det i praktiken en "ny" försäkring igen.
Så ena gången kan det kosta, låt oss säga 12.000kr, nästa gång 16.000kr. :huvet
Så numera kör jag med årsförsäkring. Samma kostnad som om jag skulle haft avst.bar försäkring 4månader..

OT:
Jag har då aldrig blitt sugen på att ta ut hojen ur vinterförvaringen bara för att solen skiner i februari... Lite väl kallt dessutom :)
Men det är ju sådana livsinjektioner som gör att man överlever dysterperioden mellan november och april! :tummenupp Ledig söndag, sol, helt torra vägar, klarblå himmel, termometern nånstans mellan -5 och +5... extra långkalsonger och jacka, och vara snäll mot däcken. Det kanske bara blir en halvtimme eller trekvart innan man börjar frysa, men det är väldigt mycket roligare än ingenting.:tungan
Det där med formell vinterförvaring är väl egentligen inget som man nödvändigtvis behöver bry sig så förtvivlat mycket om, ifall hojen är yngre än... säg 20 år. Jag menar, kör man hyfsat regelbundet med hojen under ca 8 av årets månader känns det inte som om man behöver göra några mer omfattande konserveringsåtgärder för att den mest skall stå still i 4. Det gör åtminstone inte vi.

De har bytt till årsförsäkringar för att spara tid (o pengar) vid fakturering, detta svar har jag fått från både Trygghansa o Salus Ansvar.
Alltså, de slipper räkna om massa siffror.

Så jag har numera folksam, fick ganska bra försäkring där ändå.

Jag menar, kör man hyfsat regelbundet med hojen under ca 8 av årets månader känns det inte som om man behöver göra några mer omfattande konserveringsåtgärder för att den mest skall stå still i 4. Det gör åtminstone inte vi.

Nej och sen kan man ju starta den ett par ggr och kasta på Cetecken efteråt så batteriet får sitt.

Fast denna vinter stog jag inte ut att vänta så den 11:e jan var jag tvungen att köpa en lite offroad för att dämpa den mest akuta abstinensen. :yoparty

Lite osäker om vi snackar enbart helförsäkring nu men...

Jag blir förundrad över att ingen har tipsat om att köra halvförsäkring på vintern (när hojen ändå står i garaget) och helförsäkring på sommaren... om man nu har en "icke avställningsbar årsförsäkring".

Har själv gjort så här i två år nu och för mig blir det en absolut mycket billigare årskostnad än en försäkring med möjlighet till avställning.

OT:

Men det är ju sådana livsinjektioner som gör att man överlever dysterperioden mellan november och april! :tummenupp Ledig söndag, sol, helt torra vägar, klarblå himmel, termometern nånstans mellan -5 och +5... extra långkalsonger och jacka, och vara snäll mot däcken. Det kanske bara blir en halvtimme eller trekvart innan man börjar frysa, men det är väldigt mycket roligare än ingenting.:tungan
Det där med formell vinterförvaring är väl egentligen inget som man nödvändigtvis behöver bry sig så förtvivlat mycket om, ifall hojen är yngre än... säg 20 år. Jag menar, kör man hyfsat regelbundet med hojen under ca 8 av årets månader känns det inte som om man behöver göra några mer omfattande konserveringsåtgärder för att den mest skall stå still i 4. Det gör åtminstone inte vi.

WORD ! :fakta :fakta

Själv så kör jag med en avställningsbar halvförsäkring.
1833:- i månaden för avställningsbara betalar jag. Istället för 1400:- för året runt försäkringen. Har hojen bara påställd i ca 5 månader så det blir billigare totalt.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd