Supermoto trimtråden!

Apropå portning av förgasare - var någonstans ska det tas ur och vilka delar lämnar man orörda? Jag har en FCR41 av den gamla modellen (ej MX) och skulle vilja ta den till motsvarande 42-43mm. Är det ovalt (uppe/nere) eller lite runt om? Bara inne i halsen där det är som mest trångt eller på andra ställen med?
 
Nu har farbror Boost startat upp the xr from hell:D startade motorn nere i källaren och det höll på att sluta med sjukhusvistelse!! Fan jag såg inte att gasvijern hade hängt sig på halv gas !! så när den tände vart det ett bakslag som hette duga (Foppatofflor) som tur var slant tofflan när det small så jag klarade mig med blotta förskräckelsen:gnissla Men sedan så var det bara kicka en ggr så gick den fint,, rullade ut skapelsen utan kåpor och sadel och körde lite på grusvägen utanför kåken. Det dumma var att jag hade gammelsoppa i tanken sedan agusti!! och med 13-1 komp-f så spikade den på lägre varv så jag fick hålla igen på gasen en hel del:gnissla Men första intrycket är att den är ohärrans stark påminde om en diseldriven motor med turbo!! jag provade att lägga i 3ans växel och körde strax över tomgång och vred därifrån det resulterade i villt hjulspinn från ovanligt låga varv. Så det ska bli spännande att testa ute på asfalten senare ev i helgen, jag har en hel del jobb kvar på den org kuftburken ska bort och ersättas med stort kn replika filter även avgasystemet ska kortas och större dim från förgrening och genom dämparen 3 tum!! Återkommer med kördata ....
 
Apropå portning av förgasare - var någonstans ska det tas ur och vilka delar lämnar man orörda? Jag har en FCR41 av den gamla modellen (ej MX) och skulle vilja ta den till motsvarande 42-43mm. Är det ovalt (uppe/nere) eller lite runt om? Bara inne i halsen där det är som mest trångt eller på andra ställen med?

Det viktiga är att inte ändra venturin dvs koningen, från trotteln och mot insuget så brukar förgasare utvidga sig (inte alla) och då måste man hålla den lutningen (svårt) likadant kan det vara på inugssidan gasaren. Rör inte så mycket i golvet allra hellst inte där munstycket är. man kan säga att man försöker ha gasaren så smal som möjligt längre ner för att ha bra gashastighet. starta att porta längs uppe i taket max!! så det nästa går hål fortsätt sedan neråt och ta ur så du nästan ser igenom gasaren:D Se upp så du inte slipar så trotteln får problem att hålla sig kvar och att tomgången inte går att ställa ner!! Man kan" slipa i golvet,,,men då måste man fräsa ner nålmunstycket också lika mycket!!
 
Tjena!

Jag har ju satt på ett öppet system ( yoshimura compseries) Nu smäller den en del på avslag. vad skall jag göra?

huvud: 172
lågfart: 48


hur mycket brukar man öka på lågfarten för att det skall minska? blir ett 52 bra tro ? :gnissla
 
Tjena!

Jag har ju satt på ett öppet system ( yoshimura compseries) Nu smäller den en del på avslag. vad skall jag göra?

huvud: 172
lågfart: 48


hur mycket brukar man öka på lågfarten för att det skall minska? blir ett 52 bra tro ? :gnissla

Är detta compserie ett helsystem?,,,vilka munstycken sitter i org med öppen dämpare i hög resp lågfart? och ja prova 52. En annan vanlig orsak till avgssmällar är dålig tätning mot toppen/krökarna., läker det lilla minsta där så får man otroliga avgassmällar hur man än bestyckar. (faktist fränt) Jag måste prova att borra ett litet hål frami kröken så man får lite eldflames:D
 
Är detta compserie ett helsystem?,,,vilka munstycken sitter i org med öppen dämpare i hög resp lågfart? och ja prova 52. En annan vanlig orsak till avgssmällar är dålig tätning mot toppen/krökarna., läker det lilla minsta där så får man otroliga avgassmällar hur man än bestyckar. (faktist fränt) Jag måste prova att borra ett litet hål frami kröken så man får lite eldflames:D

yepp det är ett helsystem. orginal är mainjet 160 o lågfarten är 45. skall kolla upp det där med att den kanske läcker, men jag tror inte det :va
 
Tjena!

Jag har ju satt på ett öppet system ( yoshimura compseries) Nu smäller den en del på avslag. vad skall jag göra?

huvud: 172
lågfart: 48


hur mycket brukar man öka på lågfarten för att det skall minska? blir ett 52 bra tro ? :gnissla

Tjena. jag skulle inte prova med 52 i lågfart, jag har provat med 50 på min 434 och det fungerade INTE bra, den dog på tomgången.
så gå på 50 om du ska prova större lågfart!

Jag kör med 185/48 och 2.25-2.5varv på soppaskruven (FCR41mx)

Mvh // Johan
 
yepp det är ett helsystem. orginal är mainjet 160 o lågfarten är 45. skall kolla upp det där med att den kanske läcker, men jag tror inte det :va

Jag brukar smeta på pacningsilicone på krökanslutningen..... kan tänkas att du bör gå upp i högfart till närmare 180. kolla stiftets färg efter en fullgasrepa!!
 
Jag brukar smeta på pacningsilicone på krökanslutningen..... kan tänkas att du bör gå upp i högfart till närmare 180. kolla stiftets färg efter en fullgasrepa!!

Jag tycker det låter högt med 180:va
jag har ju trots allt stängd luftburk.
 
Jag tycker det låter högt med 180:va
jag har ju trots allt stängd luftburk.

Å huuuuva det får du inte ha kapa genast sönder den totalt:D
och jag hoppas du inte kör org filter du måste ha minst ett twinair eller liknande mer genomsläppligt
 
Å huuuuva det får du inte ha kapa genast sönder den totalt:D
och jag hoppas du inte kör org filter du måste ha minst ett twinair eller liknande mer genomsläppligt

tyvärr kör jag helt orginal burk. Men det är bara för att jag snart skall besiktiga hojen :pannkyss
 
Nu har farbror Boost startat upp the xr from hell:D startade motorn nere i källaren och det höll på att sluta med sjukhusvistelse!! Fan jag såg inte att gasvijern hade hängt sig på halv gas !! så när den tände vart det ett bakslag som hette duga (Foppatofflor) som tur var slant tofflan när det small så jag klarade mig med blotta förskräckelsen:gnissla Men sedan så var det bara kicka en ggr så gick den fint,, rullade ut skapelsen utan kåpor och sadel och körde lite på grusvägen utanför kåken. Det dumma var att jag hade gammelsoppa i tanken sedan agusti!! och med 13-1 komp-f så spikade den på lägre varv så jag fick hålla igen på gasen en hel del:gnissla Men första intrycket är att den är ohärrans stark påminde om en diseldriven motor med turbo!! jag provade att lägga i 3ans växel och körde strax över tomgång och vred därifrån det resulterade i villt hjulspinn från ovanligt låga varv. Så det ska bli spännande att testa ute på asfalten senare ev i helgen, jag har en hel del jobb kvar på den org kuftburken ska bort och ersättas med stort kn replika filter även avgasystemet ska kortas och större dim från förgrening och genom dämparen 3 tum!! Återkommer med kördata ....

Spännande! Blir intressant att se bromspapper och sen TURBO!:yoparty
 
Har testat lite hårdare nu....Hällde ur gammelsoppan och i med förhoppningstvis 98okt? macken på by:gnissla Ställde även tändningen org.. .vad jag direkt märker är att registret är mycket gämnare än förut med vanlig snikportning och 10-1 komp... dvs den drar tidigare och starkare i hela registret jag kan inte säga än om den går bättre i toppvarvet för det spinner så in i hell på grusvägen hela 4ans växel ut och inte speciellt hal väg!! men det kunde den göra förut också har jag för mig??? jag har även en pillsnerdämpare på nu som killar effekten toklång och utan ull:gnissla (tillfällig) ville bara höra om den spikade,,,, och det gjorde den:gnissla från 2500-4500v, förmodligen har jag en bestyckningsmiss där ,men jag ska inte lägga någon energi på bestycka den här gasaren (mikuni 41 pro serie) ska ju dit med portad 44-46 lectron snart. har inte satt dit rätta filtret än ,,fortfarande SKUMFILTER på org box:näsblod . Hotvire ska ju också dit och lättade svänghjulet och lättade lamellkorg.. Jo lameller jag tog ju faktist en kort repa på asfalten och det var skumt, det var svårt att hålla nere framhjulet dom första 3växlarna men när jag la i 4an tyckte jag faktist att lamellerna släppte?? Och det är konstigt då de höll för turbo,,,,ev är dom slut?? Återkommer med mer kördata efter lite moddning:)
 
Har testat lite hårdare nu....Hällde ur gammelsoppan och i med förhoppningstvis 98okt? macken på by:gnissla Ställde även tändningen org.. .vad jag direkt märker är att registret är mycket gämnare än förut med vanlig snikportning och 10-1 komp... dvs den drar tidigare och starkare i hela registret jag kan inte säga än om den går bättre i toppvarvet för det spinner så in i hell på grusvägen hela 4ans växel ut och inte speciellt hal väg!! men det kunde den göra förut också har jag för mig??? jag har även en pillsnerdämpare på nu som killar effekten toklång och utan ull:gnissla (tillfällig) ville bara höra om den spikade,,,, och det gjorde den:gnissla från 2500-4500v, förmodligen har jag en bestyckningsmiss där ,men jag ska inte lägga någon energi på bestycka den här gasaren (mikuni 41 pro serie) ska ju dit med portad 44-46 lectron snart. har inte satt dit rätta filtret än ,,fortfarande SKUMFILTER på org box:näsblod . Hotvire ska ju också dit och lättade svänghjulet och lättade lamellkorg.. Jo lameller jag tog ju faktist en kort repa på asfalten och det var skumt, det var svårt att hålla nere framhjulet dom första 3växlarna men när jag la i 4an tyckte jag faktist att lamellerna släppte?? Och det är konstigt då de höll för turbo,,,,ev är dom slut?? Återkommer med mer kördata efter lite moddning:)

En sak är nog säker Boost med det kompet som du har så har du nog inte mycket marginal till spikning någonstans i registret. Så fugge inställningen är nog en mycket delikat fråga!! Keep up the good Work Benny!! :tummenupp

Mvh Christer
 
En sak är nog säker Boost med det kompet som du har så har du nog inte mycket marginal till spikning någonstans i registret. Så fugge inställningen är nog en mycket delikat fråga!! Keep up the good Work Benny!! :tummenupp

Mvh Christer

Ja ,,jag vart inte riktigt nöjd med BARA nästan 13-1 så jag råkade även ta bort den 0,5mm tjoka bottenpackningen så nu kan det vara över 13,5-1:D :yoparty kan lova att kolven snusar i toppen högst 0,6 klämspalt/squish:skrämd
 
Ska till å kapa min nya ljuddämpare i rätt längd nu. Frågan är om det finns någon "optimal" längd som man ska sträva efter?
 
Onkel Boost har gjort framsteg i dag...... Nu är spikningarna bortblåsta:tummenupp fick höja trottelnålen till den milda grad så spåren inte räckte till!! fick dessutom shimsa med en bricka på 1mm! jag fegade även och sänkte tändningen 2 grader under org (ev behövdes ej?) så nu finns inte tillstymmelse till spik. Jag ficksade även till 5 kusar till genom att slänga bort skumfiltret och org burken, trotts att jag fortfarande inte har ett bra filter på så ökade effekten med 5 kusar!! Filtret är ett för litet mc express turbofilter som ser ut som det genomgått ett krig,,, Inte speciellt effektivt! Helt klart så ska den här trimmningen ha kort insugslängd för att ge ut allt. Nu fick jag värkligen vatten på kvarn när det gäller skumfilter ,, det var ett sprillans nytt tvinnair utan olja och ingen sidokåpa alls! och det tappade jag säkert 2-3kusar gämfört med kn på org burk! Så nu måste jag tillverka ett så kort insug med så stort filter som möjligt, (förbannade ram i vägen). nu går den så pass bra att jag inte behöver hålla fullt spett för att ha våldsamma hjulspinn på 4an på grusväg, Drog även en sväng på asfalten och det Bär ov ordenligt!! lätt att dra upp weelisar på 4an i runt 115-150kmt. Nu ska även 44 lektronen dit som kanalen är gjord för så man får nu hoppas att det går att skaka fram 5 kusar till med tändförstärkare ,gasare,bättre filter och riktig dämpare + lättade svänghjulet. jag misstänker att den redan nu ligger på 72-75 kusar i ett underbart register jag har nog full effekt redan vid 7000v nu:tummenupp

Ska till å kapa min nya ljuddämpare i rätt längd nu. Frågan är om det finns någon "optimal" längd som man ska sträva efter?

Då måste jag först veta vilken hoj,trimmningsgrad i övrikt, typ om kammen är bytt? vilken dämpare du köpt? Vilka krökar?
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top