Supermoto trimtråden!

Onkel Boost har gjort framsteg i dag...... Nu är spikningarna bortblåsta:tummenupp fick höja trottelnålen till den milda grad så spåren inte räckte till!! fick dessutom shimsa med en bricka på 1mm! jag fegade även och sänkte tändningen 2 grader under org (ev behövdes ej?) så nu finns inte tillstymmelse till spik. Jag ficksade även till 5 kusar till genom att slänga bort skumfiltret och org burken, trotts att jag fortfarande inte har ett bra filter på så ökade effekten med 5 kusar!! Filtret är ett för litet mc express turbofilter som ser ut som det genomgått ett krig,,, Inte speciellt effektivt! Helt klart så ska den här trimmningen ha kort insugslängd för att ge ut allt. Nu fick jag värkligen vatten på kvarn när det gäller skumfilter ,, det var ett sprillans nytt tvinnair utan olja och ingen sidokåpa alls! och det tappade jag säkert 2-3kusar gämfört med kn på org burk! Så nu måste jag tillverka ett så kort insug med så stort filter som möjligt, (förbannade ram i vägen). nu går den så pass bra att jag inte behöver hålla fullt spett för att ha våldsamma hjulspinn på 4an på grusväg, Drog även en sväng på asfalten och det Bär ov ordenligt!! lätt att dra upp weelisar på 4an i runt 115-150kmt. Nu ska även 44 lektronen dit som kanalen är gjord för så man får nu hoppas att det går att skaka fram 5 kusar till med tändförstärkare ,gasare,bättre filter och riktig dämpare + lättade svänghjulet. jag misstänker att den redan nu ligger på 72-75 kusar i ett underbart register jag har nog full effekt redan vid 7000v nu:tummenupp

Ska till å kapa min nya ljuddämpare i rätt längd nu. Frågan är om det finns någon "optimal" längd som man ska sträva efter?

Då måste jag först veta vilken hoj,trimmningsgrad i övrikt, typ om kammen är bytt? vilken dämpare du köpt? Vilka krökar?
 
Last edited:
Då måste jag först veta vilken hoj,trimmningsgrad i övrikt, typ om kammen är bytt? vilken dämpare du köpt? Vilka krökar?

Allting är original, förutom dom vanliga sakerna :näsblod. Ska dock på kn-filter om det har någon betydelse?

Dämparen är hemmabygge :hihi


Edit: Hojjen är såklart en xr650 :D
 
Allting är original, förutom dom vanliga sakerna :näsblod. Ska dock på kn-filter om det har någon betydelse?

Dämparen är hemmabygge :hihi


Edit: Hojjen är såklart en xr650 :D

Om innerdimetern på röret ligger runt 50 så bör du ha normal längd på den inte kapa! endast om du har toklitet hål igenom kan du ha fördel.. om man kapar så förlorar man botten vrid . Om nu krökarna hade varit grövre och du haft en vildare kam så skulle det bli lite fördel på varvtal över 6500v
 
Onkel Boost har gjort framsteg i dag...... Nu är spikningarna bortblåsta:tummenupp fick höja trottelnålen till den milda grad så spåren inte räckte till!! fick dessutom shimsa med en bricka på 1mm! jag fegade även och sänkte tändningen 2 grader under org (ev behövdes ej?) så nu finns inte tillstymmelse till spik. Jag ficksade även till 5 kusar till genom att slänga bort skumfiltret och org burken, trotts att jag fortfarande inte har ett bra filter på så ökade effekten med 5 kusar!! Filtret är ett för litet mc express turbofilter som ser ut som det genomgått ett krig,,, Inte speciellt effektivt! Helt klart så ska den här trimmningen ha kort insugslängd för att ge ut allt. Nu fick jag värkligen vatten på kvarn när det gäller skumfilter ,, det var ett sprillans nytt tvinnair utan olja och ingen sidokåpa alls! och det tappade jag säkert 2-3kusar gämfört med kn på org burk! Så nu måste jag tillverka ett så kort insug med så stort filter som möjligt, (förbannade ram i vägen). nu går den så pass bra att jag inte behöver hålla fullt spett för att ha våldsamma hjulspinn på 4an på grusväg, Drog även en sväng på asfalten och det Bär ov ordenligt!! lätt att dra upp weelisar på 4an i runt 115-150kmt. Nu ska även 44 lektronen dit som kanalen är gjord för så man får nu hoppas att det går att skaka fram 5 kusar till med tändförstärkare ,gasare,bättre filter och riktig dämpare + lättade svänghjulet. jag misstänker att den redan nu ligger på 72-75 kusar i ett underbart register jag har nog full effekt redan vid 7000v nu:tummenupp



Då måste jag först veta vilken hoj,trimmningsgrad i övrikt, typ om kammen är bytt? vilken dämpare du köpt? Vilka krökar?


Boost, har du bänkat hojen eller?
 
Boost, har du bänkat hojen eller?

Nej långt ifrån..... Håller bara på att gämföra med baken än så länge. men det kommer så fort jag snickrat ihop avgaset och isuget och lektronen och hot viren och lättade svänghjulet och lamdamätare så jag kan bestycka in bättre Puuuusssssssst
 
Boost 3 , kan du inte knöla dit ett dubbelkonfilter avsett till bil.
Tex BMC , KN 2.5 tums anslutning.
Bör klara flödet till din motor.

Kolla Micro vett ja :tummenupp
 
En liten jämförelse mellan originalkam och trim - inte så stor visuell skillnad. Sedan är det 101mm cylle och kolv, samt 105mm dito. Notera hur ren och fin både cylinder och kolv är - väl inkört så att det håller tätt :tummenupp Kolvens gröna yta är en specialbehandling som minskar friktion och slitage (ifall oljefilmen bryts).
 

Bifogat

  • kammar.jpg
    kammar.jpg
    51.2 KB · Visningar: 78
  • DSC00252.JPG
    DSC00252.JPG
    125.2 KB · Visningar: 92
  • DSC00250.JPG
    DSC00250.JPG
    132 KB · Visningar: 93
En liten jämförelse mellan originalkam och trim - inte så stor visuell skillnad. Sedan är det 101mm cylle och kolv, samt 105mm dito. Notera hur ren och fin både cylinder och kolv är - väl inkört så att det håller tätt :tummenupp Kolvens gröna yta är en specialbehandling som minskar friktion och slitage (ifall oljefilmen bryts).

What a fuck?? Militärgrön kolv,, Näää nu är vi skojande försenat aprilskämmt:D Nog för att jag sett keramikbehanlade kolvtoppar men militärgröna kolvsidor:va

Boost 3 , kan du inte knöla dit ett dubbelkonfilter avsett till bil.
Tex BMC , KN 2.5 tums anslutning.
Bör klara flödet till din motor.

Kolla Micro vett ja :tummenupp

Jajamen det är ett sådant filter jag har köpt på mekonomen ser exakt ut som kn 320kr:tummenupp

Jasså du har en så exakt brombänk i din bak:D

Ja faktum är att jag brukar gissa rätt så när på någon kuse hit eller dit, Underligt nog har det stämt varje gång man farit och bromsat en hoj vilket trimm som hellst bara det är en enstonka!! gissade exat rätt när jag brommsade med turbo, och även nu senast:tummenupp
 
Last edited:
What a fuck?? Militärgrön kolv,, Näää nu är vi skojande försenat aprilskämmt:D Nog för att jag sett keramikbehanlade kolvtoppar men militärgröna kolvsidor:va

Det är någon form av molybdendisulfid (MoS2) som ger den gröna färgen. Det finns en del produkter som ger bra motståndskraft mot slitage, miskar friktionen och är värmebeständiga. Den här sändes till Estland för behandling och gick faktiskt bara på en femhundring.
 
Det är någon form av molybdendisulfid (MoS2) som ger den gröna färgen. Det finns en del produkter som ger bra motståndskraft mot slitage, miskar friktionen och är värmebeständiga. Den här sändes till Estland för behandling och gick faktiskt bara på en femhundring.

Undra vart det finns något liknande färg att få tag på , skulle ju vara bra att behandla insug sedan man spacklat klart. Har du kört länge med den behandlingen? Den ser ju ut som nybehandlad!
har du något bromspapper på denna maskin? Hur går den? Vilken cc blir det med 105mm cyllen?
 
Undra vart det finns något liknande färg att få tag på , skulle ju vara bra att behandla insug sedan man spacklat klart. Har du kört länge med den behandlingen? Den ser ju ut som nybehandlad!
har du något bromspapper på denna maskin? Hur går den? Vilken cc blir det med 105mm cyllen?

Jag googlade lite på "green low friction coating" och fick upp en del alternativ som troligen matchar ungefär vad just denna innehåller. Bör finnas svenska firmor som pysslar med sånt också, möjligen med en annan prislapp :rolleyes: Fördelen med Estland var att det var billigt och att de kan slabba med produkter som kanske inte är helt tillåtna här hemma :näsblod

Jag har haft den kolven i sedan vintern 03/04 och kanske kört i runda slängar 150mil (eller lite drygt) - i stort sett bara bana. Inkörd på fullgas nästan från början :tummenupp

Jag har bara en bromsning med denna topp och cylinder, men med gammalt avgassystem, utan K&N och med en 40mm förgasare. Så det gav inte motorn riktig rättvisa och resultatet blev magert - 68 Nm och 62 hk som bäst (med minst 2000 varv kvar till varvstopp). Det får bli en ny körning nångång när jag plockat ihop grejerna igen och fixat den där sista finputsningen. Bör finnas potential för en tio hästar till åtminstone.

Jag har 620:ns ganska korta slag kvar och det blir då 658cc istället för original 609.
 
Jag googlade lite på "green low friction coating" och fick upp en del alternativ som troligen matchar ungefär vad just denna innehåller. Bör finnas svenska firmor som pysslar med sånt också, möjligen med en annan prislapp :rolleyes: Fördelen med Estland var att det var billigt och att de kan slabba med produkter som kanske inte är helt tillåtna här hemma :näsblod

Jag har haft den kolven i sedan vintern 03/04 och kanske kört i runda slängar 150mil (eller lite drygt) - i stort sett bara bana. Inkörd på fullgas nästan från början :tummenupp

Jag har bara en bromsning med denna topp och cylinder, men med gammalt avgassystem, utan K&N och med en 40mm förgasare. Så det gav inte motorn riktig rättvisa och resultatet blev magert - 68 Nm och 62 hk som bäst (med minst 2000 varv kvar till varvstopp). Det får bli en ny körning nångång när jag plockat ihop grejerna igen och fixat den där sista finputsningen. Bör finnas potential för en tio hästar till åtminstone.

Jag har 620:ns ganska korta slag kvar och det blir då 658cc istället för original 609.

Om du kört 150 mil bana och det ser så oslitet ut så måste det vara bra klägg!! Frågan är om nickasilen i cylindern får mer stryk istället? Ser cyllen lika fin ut? bromsningen lät väldigt bra med dom prylarna du räknade upp hellst vridet!! Om du skulle kunna tänka dig att offra lite nm genom att sätta i lite vassare kam så skulle man förmodligen kunna se siffror på över 75 kusar o 75nm (med rätt avgas) vad har du för avgas nu?
 
Om du kört 150 mil bana och det ser så oslitet ut så måste det vara bra klägg!! Frågan är om nickasilen i cylindern får mer stryk istället? Ser cyllen lika fin ut? bromsningen lät väldigt bra med dom prylarna du räknade upp hellst vridet!! Om du skulle kunna tänka dig att offra lite nm genom att sätta i lite vassare kam så skulle man förmodligen kunna se siffror på över 75 kusar o 75nm (med rätt avgas) vad har du för avgas nu?

Cyllen ser riktigt fin ut! Snudd på obegagnad.

Systemet jag har nu är Sebring Factory Replica (för 660 FR) med stora Hunterdämpare:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=147967&d=1149709977
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=147966&d=1149709977
 
Cyllen ser riktigt fin ut! Snudd på obegagnad.

Systemet jag har nu är Sebring Factory Replica (för 660 FR) med stora Hunterdämpare:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=147967&d=1149709977
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=147966&d=1149709977

oj det var mig det värsta!! Vilket kanonbra system Ett liknande sådant rörmockeri skulle jag vilja ORKA bygga till xrn. Sådär ska ett riktigt dubbelsystem se ut:tummenupp Tveklöst 75 kusars möjlighet med detta system och cyllen du har även toppen hade ju bra portning och det räcker med endast en 42-44 gasare!! men för att nå denna effekt måste du ha en kam som har en insugsdurr på 271grader in och ut 271grad lyft 9,75-10 . vet att bergos har sina tornados men har för mig att den ena kammen är för slö och steg 3 är för vild, med steg 3 så måste man varva uppimot 9-10000v:näsblod har du någon aning vilken vevstake och komp-förhållande du har
Med rätt kam skulle det vara roligt att se vilken av maskinerna som skulle lämna mest pullver i bänk BOOST xr eller tomK helvetes KTM För vi har ju samma cc :tummenupp Utan att veta vilken kam du har så gissar jag att den ligger på runt 265 durr in och ut 260 lyft runt 9,5???????
Här har du tornados- Kolla in g3!! Tyvär misstänker jag att den blir föööör slö ända upp till 7000v!! och g2 är nog ungfär vad du har http://www.gw-racing-parts.com/english/produkte/Produkte.html
 
Last edited:
oj det var mig det värsta!! Vilket kanonbra system Ett liknande sådant rörmockeri skulle jag vilja ORKA bygga till xrn. Sådär ska ett riktigt dubbelsystem se ut:tummenupp Tveklöst 75 kusars möjlighet med detta system och cyllen du har även toppen hade ju bra portning och det räcker med endast en 42-44 gasare!! men för att nå denna effekt måste du ha en kam som har en insugsdurr på 271grader in och ut 271grad lyft 9,75-10 . vet att bergos har sina tornados men har för mig att den ena kammen är för slö och steg 3 är för vild, med steg 3 så måste man varva uppimot 9-10000v:näsblod har du någon aning vilken vevstake och komp-förhållande du har
Med rätt kam skulle det vara roligt att se vilken av maskinerna som skulle lämna mest pullver i bänk BOOST xr eller tomK helvetes KTM För vi har ju samma cc :tummenupp Utan att veta vilken kam du har så gissar jag att den ligger på runt 265 durr in och ut 260 lyft runt 9,5???????
Här har du tornados- Kolla in g3!! Tyvär misstänker jag att den blir föööör slö ända upp till 7000v!! och g2 är nog ungfär vad du har http://www.gw-racing-parts.com/english/produkte/Produkte.html

Systemet är dyrt i alla fall :D Jag fick dock en bra deal och hade det gamla dubbelsystemet att sälja, så det blev inte många tusen som behövde läggas ut tack och lov. Och skillnaden mot det gamla - som hade samma rördiameter hela vägen - märks!

Det enda jag vet om kammen, är att det skulle vara "rejz önly" på bred tyska. Jag fick frågan om jag skulle ha för gata eller tävling - svaret var ju givet. Och sedan kom grejerna hem i ett paket efter några månader. Går det att mäta upp på något sätt och översätta till durationsmått? De anteckningar jag har kvar från trimjobbet, är bara balanseringen/lättningen av vevpartiet (totalt 21 gram lättat) och så något som jag inte riktigt har pejl på (för tändningen kanske - den retarderades en aning?)

Eö 24-26 grader - Aö 47-49 grader
Esch 50-52 grader - Asch 23-25 grader
...och måttet 29mm

Säger det dig något?

Veven är original, men cyllen har en tunnare fotpackning, toppen planades rejält och så är det en högkompkolv. Kan bara gissa vad det ger för kompression - jag skaffade nu en kompmätare på Biltema, så det ska väl kunna ge ett svar när jag väl fått ihop grejerna - om det funkar :)
 
Systemet är dyrt i alla fall :D Jag fick dock en bra deal och hade det gamla dubbelsystemet att sälja, så det blev inte många tusen som behövde läggas ut tack och lov. Och skillnaden mot det gamla - som hade samma rördiameter hela vägen - märks!

Det enda jag vet om kammen, är att det skulle vara "rejz önly" på bred tyska. Jag fick frågan om jag skulle ha för gata eller tävling - svaret var ju givet. Och sedan kom grejerna hem i ett paket efter några månader. Går det att mäta upp på något sätt och översätta till durationsmått? De anteckningar jag har kvar från trimjobbet, är bara balanseringen/lättningen av vevpartiet (totalt 21 gram lättat) och så något som jag inte riktigt har pejl på (för tändningen kanske - den retarderades en aning?)

Eö 24-26 grader - Aö 47-49 grader
Esch 50-52 grader - Asch 23-25 grader
...och måttet 29mm

Säger det dig något?

Veven är original, men cyllen har en tunnare fotpackning, toppen planades rejält och så är det en högkompkolv. Kan bara gissa vad det ger för kompression - jag skaffade nu en kompmätare på Biltema, så det ska väl kunna ge ett svar när jag väl fått ihop grejerna - om det funkar :)
Man kan inte mäta upp kompförhållande med kompmätare! Du får endast reda på hur tät den är i cyllen... det är lite trixigt att mäta upp påett bra sätt , man kan ex hälla vatten i förbränningsrummet i toppen och mäta hur mycket som får plats och på så sätt andvända det måttet för uträkning av förhållandet (inte min avdelning) kammens siffror begriper inte jag iaf
 
Man kan inte mäta upp kompförhållande med kompmätare! Du får endast reda på hur tät den är i cyllen... det är lite trixigt att mäta upp påett bra sätt , man kan ex hälla vatten i förbränningsrummet i toppen och mäta hur mycket som får plats och på så sätt andvända det måttet för uträkning av förhållandet (inte min avdelning) kammens siffror begriper inte jag iaf

Aha... :) Tja, vatten är ju lätt att hälla upp och mäta - resten är bara att plocka fram miniräknaren och knåpa en stund :D
 
Förutom den vanliga svata Teflonbehandlingen och den djungelgröna så finns det även en sorts kolvytbehandling som är knall ljusblå.

Barikit har det som standard på vissa av sina kolvar.

En firma i England kunde också behandla kolvtoppen så att den fick en riktigt rivig och sträv yta som ett 180 sandpapper.
Skulle fungera som isolering så att kolven tog upp mindre värme.
Beläggningen är vit / vit-ljusgrå.
 
Eö 24-26 grader - Aö 47-49 grader
Esch 50-52 grader - Asch 23-25 grader
...och måttet 29mm

Säger det dig något?
:)

25+180+48=253
51+180+24=255
Låter som duration, vid något lämpligt ventilspel.
29mm? Skulle kunna vara grundcirkelns diameter.
R14,5mm Radien på kammen där den är stängd.

Inlägg 999 !!!
Vem blir nummer 1000 ?

Edit: Jag blev nummer 1000 :D


Mats
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top