Ang luft i däcken

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Man kanske skulle byta till nitrogen med anl av denna olycka (flyg)

It was found that the tire had been serviced with air rather than nitrogen. The air, under high temperature and pressure, resulted in a chemical reaction with the tire itself. This led to a chemical explosion of the tire.
 
Tycker det var mer spännande att det blev så olika svar på lufttrycks-testet på startsidan. 2500 kör jag på och de gjorde de flesta andra på oxå.

Men de som har 3.5 eller 1 kg vad har de för speciella hjul ? 20" tums / 10" tums ? eller är det bara galet fel ? /Fredde
 
Det måste såklart varit under landningen som trycket och tempen blir extremt hög, och då lär ju en intert gas som kväve vara bra.
Känns rätt moot med kväve i däck på vanliga fordonsdäck dock.
 
Det är 80% kväve i vanlig luft, och partialtrycken skall ju adderas. Sålunda kan inte syrgasens reaktioner under värme påverka däcktrycket nämvärt. Avvikelsen från ideala gaslagen är mycket liten för de temperaturer och tryck vi kör i hojen.

På ett flygplan har man väl mer än 10kg samt att däcken accelererar från stillastående till 300km/h på mindre än 0,5 sekunder.

Detta är enligt mig bluff och båg. Snart kommer väl att vi skall fylla däcken med xenongas...
(bara 100kr/däck, specialprice only for you my friend...)
 
Tycker det var mer spännande att det blev så olika svar på lufttrycks-testet på startsidan. 2500 kör jag på och de gjorde de flesta andra på oxå.

Men de som har 3.5 eller 1 kg vad har de för speciella hjul ? 20" tums / 10" tums ? eller är det bara galet fel ? /Fredde

Bakhjul, framhjul, stunt, gata, race, temperatur, däckstyp bla bla bla. Dum quiz det där
 
Jag har Nitrogen i mina sommardäck på bilen
på ett år har jag tappat 1 hekto i tryck.
så visst funkar det.
 
Det är 80% kväve i vanlig luft, och partialtrycken skall ju adderas. Sålunda kan inte syrgasens reaktioner under värme påverka däcktrycket nämvärt. Avvikelsen från ideala gaslagen är mycket liten för de temperaturer och tryck vi kör i hojen.

På ett flygplan har man väl mer än 10kg samt att däcken accelererar från stillastående till 300km/h på mindre än 0,5 sekunder.

Detta är enligt mig bluff och båg. Snart kommer väl att vi skall fylla däcken med xenongas...
(bara 100kr/däck, specialprice only for you my friend...)

Sant, men vanlig luft innehåller även vatten vilket gör att du inte kan tillämpa allmänna gaslagen rakt av.

Det är det som gör skillnaden. Men sen tror inte jag heller att det gör nån skillnad som är värt pengarna
 
nä men däcktrycket ökar iom att luften expanderarvpåvhögre höjd.

Fast eftersom det står att den kemiska reaktionen berodde på hög temperatur(!) och högt tryck kan man ju snabbt dra slutsatsen att olyckan skedde vid start eller landning då däcken faktiskt används varvid höjden va ungefär densamma som när jag e ute och gasar...

Bästa att ta det vackert... NOT :D
 
wdac: varför skullle luften i däcken expandera på högre höjd?
Det kilos tryck/cm^2 som atmosfären utgör påverkar nog inte däckens volym märkbart?
(skulle isåfall däcken explodera i rymden (alt vacuum) där det inte finns nåt mottryck alls?)
Däremot MINSKAR nog trycket i däcken på 10km höjd iom att det är ca -50 grader (nu är väl inte däcken helt oskyddadde, men KALLA blir dom nog iaf).
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top