Nytt moment vid uppkörning from 1:a april

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Läste precis på fastbikes.se att uppkörningen kommer att innehålla två nya moment, varav det ena är "sparsam körning". Man kan nästan misstänka att det är ett aprilskämt, men troligtvis inte.

:D :D :D

Neger vad?!
All dessa jävla miljösynpunktsbullshit...!
Satt och tragglade en jävla massa kolmonoxid/koldioxid/kolväte-trams inför dagens teoriprov. Sedan fick jag inte en enda jävla fråga om handlade om dessa ämnen.

Svårt med eco-driving på en hoj. Vid bilkörning så ska man ju hoppa över växlar för att komma upp till femman fortast möjligt. Blir ett riktigt petande med foten för att växla ettan direkt till sexan........

Hmmm, blir säkert bra det här.

Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer hur du utför följande:
• tomgångskörning - ok, jag kan bara ETT sätt att köra på tomgång. Finns det fler eller ? Man kanske ska ställa sig på varvstoppen som svullo gör ?
• start och acceleration - Varvstopp, släpper upp och kolar minst 50 meter sen upp på bakhjulet ?
• val av växel - Hur vet han va jag har för växel i ?
• motorbromsning - Va ?
• framförhållning. - Ajfan, rödljus 400meter faröver. Farliga saker det här.

Min handledare sa åt mig att när man åker hoj då jävlar gasar man på ordentligt upp till 90Km/h när man kommer ut på stora vägen.

Undrar hur uppkörningsmannen ska kontrollera vilken växel den som kör upp ligger på? :D

Sparsam körning har de ju på uppkörning för bil - fast det kallas eco driving. Det innebär att man ska köra på så hög växel som möjlig hela tiden i princip. Mycket fånigt och ganska enerverande.

Fel,fel,fel :D
"Ecodriving" är ett koncept så det får de inte kalla det.
Kalla det för planering, det är vad det är.

Fel,fel,fel :D
"Ecodriving" är ett koncept så det får de inte kalla det.
Kalla det för planering, det är vad det är.

Va?

Jag tog B-körkort för två månader sen, då hette det minsann Eco Driving - körskolan var Eco Driving-certifierad och jag blev utbildad i Eco Driving. Planering vete tusan, mycket onödig växling skulle jag kalla det. Dra i sexan för 200 m körning mellan två rödljus - joorå, så skulle man göra. Jag tyckte inte jag gjorde annat än slet i den där jävla spaken.

Nåja, det kommer snart krav på att alla privata uppkörningshojar ska ha en gigantisk växelindikator under nummerplåten :huvet Monterad av fackman med intyg självklart. :huvet

aaapapapapap... glöm inte gas och broms indikatorerna monterade på bakstänkan och ögonscannern som ser hur du kollar och vilken framförhållning du har. Sen får vi inte glömma tankeläsaren som bestämmer om du är lämplig i trafiken eller inte.

Det är viktiga saker vi pratar om !

Dom e inte kloka

Nu har dom väl gott fööör långt:3freak Landets trafik kommer stå helt still:finger om dom får som dom vill..Då ja tog mckort för nåt år sen så fick ja lära mig att ja skulle ta mig upp i den hastighet det stog på fartskyltet så fort som möjligt...E ju lika bra att plocka bort 5 växlar på hojen så man får ta o starta på 6:ans växel...Blir ju knappast ett kraftigt gaspådrag då:hojraket

Va?

Jag tog B-körkort för två månader sen, då hette det minsann Eco Driving - körskolan var Eco Driving-certifierad och jag blev utbildad i Eco Driving. Planering vete tusan, mycket onödig växling skulle jag kalla det. Dra i sexan för 200 m körning mellan två rödljus - joorå, så skulle man göra. Jag tyckte inte jag gjorde annat än slet i den där jävla spaken.

Din skola får använda utrycket eftersom de är certifierade.
Skolan jag jobbar på är inte Eco Driving-certifierade så vi få inte kalla det vi utbildar för "Eco Driving" även om vi jobbar mot samma mål.
Det låter som ett konstigt sätt att köra ekonomiskt på. Man måste ju hinna med annat än att bara växla :va

Grattis till B-kortet ialla fall.

Sparsam körning har de ju på uppkörning för bil - fast det kallas eco driving. Det innebär att man ska köra på så hög växel som möjlig hela tiden i princip. Mycket fånigt och ganska enerverande.

Gubbkörning kallades det för förr i tiden. Motorn sotar igen på nolltid och ventilerna kröker sig...

Min handledare sa åt mig att när man åker hoj då jävlar gasar man på ordentligt upp till 90Km/h när man kommer ut på stora vägen.

...och sedan petar man i tvåan (oupps, det där kan missförstås :) )

Last edited:
För bil kan jag förstå det men inte för mc då de flesta som kör mc gör det för skojs skull och hade man tänkt så mycket på miljön hade man nog struntat i att köra mc totalt.

I ecodriving gäller det att man accar upp till ca 3000 varv(då minskar katalysatorns påverkan) och när man har kommit upp i rätt fart lägger man i högsta möjliga växel. Själv så tar jag nästintill aldrig min mc när jag ska någonstans inom cykelavstånd. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Last edited:
Gubbkörning kallades det för förr i tiden. Motorn sotar igen på nolltid och ventilerna kröker sig...

Bara för det måste jag berätta när jag och farsan lånade farfar Polo.
Och eftersom den bara har 75hk, så körde vi rätt hårt med den. Man var nästan tvungen att dra ur alla växlar för att det skulle hända nåt.

Sen när vi lämnade tillbaka bilen och farfar hade kört med den, kom han hem med den till oss och frågade. "Vad har ni gjort med bilen? Det går ju mycket friskare och starkare."

Och nu brukar farfar ligga upp emot rödmarkeringen när han kör :D.

Jag ligger hemma och har magsjuk och är förkyld :rolleyes:

Ja dessa regelverk, suck..man kan ju inte hoppa 2:an till 4:an utan att klicka i 3:an ialla fall..
Vem skall kunna avgöra detta om man kör sparsamt..:confused:

Bak på hojen monteras en 22" lcd modell sissy bar som indikerar med en siffra vilken växel du ligger i!!! :yoparty

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard