Förgasare - Mikuni TMR41 kontra..?

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Hej igen.

Snabb fråga;

Jag är på jakt efter en Mikuni TMR41 men den kostar fanemej som hela min motorcykel att köpa ny och finns inte begagnad någonstans, varken på nätet eller hos diverse mc-handlare/skrotar.

Undrar alltså om det finns någon förgasare som är snarlik eller helt ekvivalent med Mikuni TMR41? Jag är helt och hållet novis på förgasare, men råkar av en händelse veta att det är just en TMR41 jag behöver (tack RacerX). Vänder mig nu till er där den samlade kunskapen ju är enorm.

Tack och godnatt, hoppas på svar till morgonen!

Puss på er alla.

Mahh.

Angenämt! Har kikat runt lite nu - finns ett mycket större urval av sådana Keihin FCR än Mikuni TMR. Vad kommer det sig? Samma effekt men för billigare peng?

Edit: Jag har 40mm dellorto phm monterad som det ser ut på min båge nu men är ju på gång med att investera i en ny rackare. Skiljer det något på Keihin FCR41 relativt Keihin FCR39 i annat än håldiameter samt kommer effekten inte alls bli den samma med en 39 som med en 41. Hoppas ni förstår vad jag menar. Tack igen.

Last edited:
Angenämt! Har kikat runt lite nu - finns ett mycket större urval av sådana Keihin FCR än Mikuni TMR. Vad kommer det sig? Samma effekt men för billigare peng?

Edit: Jag har 40mm dellorto phm monterad som det ser ut på min båge nu men är ju på gång med att investera i en ny rackare. Skiljer det något på Keihin FCR41 relativt Keihin FCR39 i annat än håldiameter samt kommer effekten inte alls bli den samma med en 39 som med en 41. Hoppas ni förstår vad jag menar. Tack igen.
FCR är en riktigt bra förgasare men personligen föredrar jag TMR men sen är den ju som bekant både dyr och ovanlig beg samtidigt som FCR duger utmärkt åt VM förarna.

FCR39/41 är precis samma förgasare förutom håldiametern, en 39 är på gränsen till för lite för MX med en HVA570 men för endurobruk ger den trevligare gashastighet och därmed bättre svar på små trottelöppningar.
FCR är standardmonterat på KTM 4-t samt alla japanska 4-t cross så de är rätt vanliga beg, går att få tag på för ungefär 1500 medan nypriset är 6kkr.

Du får gärna sälja din Dellorto till mig för en rimlig peng.

FCR är en riktigt bra förgasare men personligen föredrar jag TMR men sen är den ju som bekant både dyr och ovanlig beg samtidigt som FCR duger utmärkt åt VM förarna.

FCR39/41 är precis samma förgasare förutom håldiametern, en 39 är på gränsen till för lite för MX med en HVA570 men för endurobruk ger den trevligare gashastighet och därmed bättre svar på små trottelöppningar.
FCR är standardmonterat på KTM 4-t samt alla japanska 4-t cross så de är rätt vanliga beg, går att få tag på för ungefär 1500 medan nypriset är 6kkr.

Du får gärna sälja din Dellorto till mig för en rimlig peng.

Får jag tag på en bra förgasare och är nöjd så säljer jag mer än gärna min gamla Dellorto till dig.

Jag spanar runt och ser att det hänger nån sladd lös (se bilder) på många av dessa förgasare. Den kanske finns på alla, men jag ser den inte lös såhär på alla. Hur som helst, är den till TPS och isf, vart gör man av den kontakten när man som mig inte har några sådana hitech-grunkor på min nuvarande förgasare? Vad gör en TPS? Vad innebär det?

p1013015vt1.jpg

p1013016wl6.jpg

p1013025is6.jpg

TPS= trottelpositions-sensor. Används för att ställa om tändkurvan beroende på hur mycket du öppnar trotteln, är dock mest försäljningsfeature då de flesta crosscyklar bara använder omställningen för att klara ljuddämparkrav.

Använder du det inte så är det bara att ge fan i att ansluta den, förgasaren fungerar utmärkt ändå.

dellorton var jag faktist riktigt nöjd med (den som sitter på husaberg) motorn gick skitfint och svarade bra i hela registret. När jag sedan bytte till mikuni som kallas allt från pro-serie till tm och ja den som i första hand är tänkt till 2-takt och har ingen axpump. skillnaden blir ännu bättre svar i hela registret och säkert 2-nästan 4hk mer på samma borrning 40mm!! provade även mikunis tm/hsr 40 med axpump men den har inget att säga till om mot den billiga enkla 2-taktsgasaren, skulle tro att den ligger 2 kusar efter!! Enda fördel axpump på hsr dåra ,,, men det går utmärkt utan, bar man har rätt inställd gasare!! du kan faktist få rätt bra fart på dellorton genom att porta upp den max till typ närmare 42mm. Om man portar den på rätt sätt så flödar den lika bra som en hsr åtminstonde det är ju billigaste alltenativet:tummenupp
Har hör att man kan skicka förgasare till någon boost som portar dom och om man vill även förser dom med powerjet!!:D

Okäjj gott folk, jag har raggat upp två Keihin FCR - en på 39 o en på 41mm. Båda med accpump, varmstart o TPS som ag ändå inte kommer använda. Det skiljer nästan exakt 1000 spänn mellan förgasarna, och jag undrar om det är värt att lägga ner 500 SEK/mm för att få den större eller blir inte effektförlusten så stor som man kan tro.

Viktigast av allt, kommer isf. 39-förgasaren att gå bättre än den dellorto phm40 jag har nu?

Tack.

Okäjj gott folk, jag har raggat upp två Keihin FCR - en på 39 o en på 41mm. Båda med accpump, varmstart o TPS som ag ändå inte kommer använda. Det skiljer nästan exakt 1000 spänn mellan förgasarna, och jag undrar om det är värt att lägga ner 500 SEK/mm för att få den större eller blir inte effektförlusten så stor som man kan tro.

Viktigast av allt, kommer isf. 39-förgasaren att gå bättre än den dellorto phm40 jag har nu?

Tack.
Beror på vad du skall ha hojen till? Kör du enduro, crossbanor eller supermotard? På asfalt och crossbanan gasar man ju oftare fullt, men i skogen mer sällan.

Mindre diameter kommer märkas vid fullgasrepor på höga varv. Men som Boris nämnde kommer du få bättre gasrespons och effekt på lägre varv (högre gashastighet genom förgasaren).

EDIT// Själv har jag Dellortos PHM 40 på min hoj och jag känner inget behov av någon accpump, men ska se över det Boost nämnde att slipa lite på förgasaren. Du kör ju med något mindre kubik så om du inte är ute efter fullgasrepor så är kanske 39 mm rätt väg att gå. Men skall du sedan trimma mer så kanske du bör byta upp dig igen.

Last edited:

Tack.

om jag förstår rätt så skiljer 500 mellen 39 & 41an? då skulle jag tveklöst ta 41an men om du menar 1000kr skilnad då skulle jag porta 39an för ...en bra portad 39a kan man få att gå bättre upp till halv gas men ändå ha samma slutflöde som 41an......
Effektvinst per mm är 1hk och den kusen kommer inte före 6000v. men efter 42mm på din makapär utan mer trimm är bara overkill....

Last edited:
Beror på vad du skall ha hojen till? Kör du enduro, crossbanor eller supermotard? På asfalt och crossbanan gasar man ju oftare fullt, men i skogen mer sällan.

Mindre diameter kommer märkas vid fullgasrepor på höga varv. Men som Boris nämnde kommer du få bättre gasrespons och effekt på lägre varv (högre gashastighet genom förgasaren).

EDIT// Själv har jag Dellortos PHM 40 på min hoj och jag känner inget behov av någon accpump, men ska se över det Boost nämnde att slipa lite på förgasaren. Du kör ju med något mindre kubik så om du inte är ute efter fullgasrepor så är kanske 39 mm rätt väg att gå. Men skall du sedan trimma mer så kanske du bör byta upp dig igen.

Jag kör i huvudsak motard med den, men har crosshjul så det blir även nåra varv på crossbana när tillfälle ges. Men jag ligger sällan och pressar, iaf inte när jag kör asfalt. Transportsträckorna ligger jag i max 50-60 och kör oavsett vilka hjul jag har på.

Men med tanke på de modifikationer jag har gjort på motorn nu så vore det kanske osmart att inte välja den stora eftersom motorn i övrigt nu är konstruerad för att fabricera mer ketchup på högre varv...

Jag kör i huvudsak motard med den, men har crosshjul så det blir även nåra varv på crossbana när tillfälle ges. Men jag ligger sällan och pressar, iaf inte när jag kör asfalt. Transportsträckorna ligger jag i max 50-60 och kör oavsett vilka hjul jag har på.

Men med tanke på de modifikationer jag har gjort på motorn nu så vore det kanske osmart att inte välja den stora eftersom motorn i övrigt nu är konstruerad för att fabricera mer ketchup på högre varv...

Exakt Bra tänkt.. Du kan ju även trimma 41an...skicka till farbror Boost bara:D

Här är boost senaste förgasartrim upponervänt d-portning för att behålla gashastigheten på upp till halv gas även powerplate som delar av gasaren i 2 den gör så att man får högre gashastighet upp till halv gas... löständerna tar bort turbulerande luft efter väggarna vilket ska minska fritionsförluster och öka gashastighet. Jag har även monterat powerjet för att få 2st sprutbilder och enklare bestyckning, Org var detta en tm 39mm men nu motsvarar den en 41mm som har stenbra lågvarvsegenskaper & gassvar:tummenupp

Bifogat

• xr 650 turbo bollsta 188.jpg
    xr 650 turbo bollsta 188.jpg
    83.5 KB · Visningar: 192
  • xr 650 turbo bollsta 189.jpg
    xr 650 turbo bollsta 189.jpg
    117.6 KB · Visningar: 254
  • xr 650 turbo bollsta 190.jpg
    xr 650 turbo bollsta 190.jpg
    110.8 KB · Visningar: 136
Här är boost senaste förgasartrim upponervänt d-portning för att behålla gashastigheten på upp till halv gas även powerplate som delar av gasaren i 2 den gör så att man får högre gashastighet upp till halv gas... löständerna tar bort turbulerande luft efter väggarna vilket ska minska fritionsförluster och öka gashastighet. Jag har även monterat powerjet för att få 2st sprutbilder och enklare bestyckning, Org var detta en tm 39mm men nu motsvarar den en 41mm som har stenbra lågvarvsegenskaper & gassvar:tummenupp

Åfan, ser ju skräckinjagande ut!
Funkar det verkligen? Finns det några vetenskapliga bevis, typ nån sorts vindtunnelfilm eller liknande? Hade ju varit grymt. Hur fäster du piggarna, borrar å fäster på utsidan eller lödar fast dom på nåt vänster inifrån? Vad begär du för att modda en förgasare på detta viset?

Åfan, ser ju skräckinjagande ut!
Funkar det verkligen? Finns det några vetenskapliga bevis, typ nån sorts vindtunnelfilm eller liknande? Hade ju varit grymt. Hur fäster du piggarna, borrar å fäster på utsidan eller lödar fast dom på nåt vänster inifrån? Vad begär du för att modda en förgasare på detta viset?

Powerbladet som går att köpa löst till vissa gasare är ju folk nöjda med upp till halv gas då!! men jag vill påstå att detta blad är mycket bättre tack vare att det endast är 0,5mm tunnt epoxylaminat samma som reedventiler är tillverkade av. powerblad man kan köpa är minst 1mm och dessutom följer en äklig korg som tar bort aria från insuget:gnissla turbuleceriktarna kommer från ex NASA sidor har läst för länge sedan att det andvänds för att ta bort turbulerande luft i rör för att minska friktion, har även sett typ liknande i insug på jetflygsmotorer jag såg det på en gammal rysk mig från kalla kriget:D Men jag har själv provkört detta i mina fläktkärror i 2år ,, rc styrd viggen mf med egentillverkad fläkt och har nog hastighetrekord på fläktkärra med en given watt in aldrig under 200:D Och insugen på dessa flyg är otroligt lika insug i toppar. Så man kan säga att jag provflyger mina portningar först:D Så ommdet funkar? Tja...Det sitter hädanefter i alla mina kommande flyg hädanefter.. Hur dom sitter Dom är borrade rakt igenom gasaren och består av rostfria spikar som är jb weld limmade så även om limmet skulle släppa så åker dom endast utåt, skallen är kvar på spiken..
vad jag tar för moddning? PM

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt