Diskutera ALDRIG med en gammal bessevisser!!

Läste i en engelsk tidning att de flesta singelolyckor(MC) med dödlig utgång hade merparten lägre hastighet än skyltat. Vikten av att ej köra över sin förmåga kan nog ej belysas tillräckligt ofta.

/Kraschkungen

.....
Jag har faktiskt noterat att folk kör inte ut framför dig oftare bara för att du kör hoj. dom kör ut framför mig precis lika ofta när jag kommer i 2 ton audi som på hojen....

Där har vi helt klart olika erfarenheter. Jag tycker absolut man behandlas på andra premisser i trafiken när man kör på två hjul ist för fyra.

Sist jag var ute färdades jag på huvudled, skulle svänga vänster i en T-korsning där anslutande väg givetvis har väjningsplikt. Jag tittar på bilisten som färdas på den anslutande vägen för att fösäkra mej om att han ser mej (blickarna möts). Han svänger likväl rakt ut framför mej när jag påbörjat min vänstersväng. Idiotjävel till gubbe!

Dagen innan blir jag prejad av en herre som vill in i min fil då hans egna försvinner. Att hans fil försvinner är tydligt skyltat, men han tycker kanske det är lämpligt att preja ut mej som färdas på moppe, vad vet jag?! Idiotjävel till gubbe!

Sedan finns det dom som blir förbannade på att vi kan kryssa mellan bilarna när det blir kö. Inte ovanligt att bilarna försöker blocka ens framfart även om det går beskedligt. Summa summarum: håller inte alls med dej på den punkten...

Last edited:
Men för h-e!

Det heter faktiskt Besserwisser :pannkyss

hehe, de va öppet mål faan....kunde inte hålla mig

Last edited:
Statistik i all ära, men den är inte värd ett skit i verkligheten.
Nu har jag haft körkort ( BIL) i 3 veckor och kan bara konstatera det som många mc-förare säger: bilister är totalt jävla livsfarliga!
Om kära farbror blå tog och började rensa upp lite bland alla som bryter mot grundläggande trafikregler så kanske olyckorna skulle minska lite. Fartsyndarna på motorvägen är dom som ger mig minst problem. Däremot idioterna som tror att mittenfilen är en vanlig fil och ligger där utan att vara på omkörning borde ha minst lika höga böter som dom som kör om i högerfil. Som det är nu måste vi som faktiskt vet att mittenfilen är en omkörningsfil ut 2 filer för att köra om (jag kör alltid laglig fart) och sen tillbaka till högerfilen igen. Onödiga filbyten ökar olyckrisken?
Väjningsplikt existerar inte längre, har haft idioter som kört ut när jag är 10 meter från korsningen och jag har bara haft en förbannad tur att mötande körfält varit tomt. Mitt val är ju kasta mig ut eller bli påkörd bakifrån, eftersom 99% av alla bilister håller ett avstånd på 1,5 meter till framförvarande bil.
Människor som kör ut på motorvägen i 60 är också kul att hamna bakom.
Så, gnäll gärna på hojarna men sluta försvara bilisterna för dom har totalt glömt allt dom en gång (förhoppningsvis) lärde sig när dom tog körkortet.
Jag har dessutom varit med om ett tillfälle med hojen när en medelålders gubbe skulle preja ner oss i diket när vi körde om. Han styrde lugnt ut hela vägen i mötande körfält men misslyckades ändå. Vet inte riktigt var det står i lagen att man har rättighet att bestraffa andra trafikanter på något sätt, man får inte ens bromsa för att visa att någon ligger för nära bakom.

Last edited:
Bilister är idioter.Mcåkare är idioter.Lev därefter..........:yoparty

Har du ens läst hans inlägg? Du klagar på hans stavning men påpekar bara ett enda ord? :va

Citera hela inlägget istället.
Men slappna av!:D
Det var inte ett dugg illa ment och jag har faktiskt läst hela tråden från början till slut.
Tyckte själv att det va rätt skoj och om man kan sin TV-historia så vet man att på 80-talet gick ett underhållningsprogram som hette Måndagsbörsen.
Där gjordes en gång ett litet gag på detta tema:

"Du är allt en riktig Besserwisser"
"Ähhh det är jag inte alls...och föresten heter det Messerschmitt"

Roade mig alltså med en liten historisk återkoppling men de gick tydligen åt pipan...

Så no hard feelings...ok?:tummenupp

Last edited:
varför läser man att det blir färre olyckor procentuellt?
roligt med folk som inte vet vad dem pratar om, ingen idee och diskutera med folk som inte har faktan rätt. sjunk inte till deras nivå

som körläran sa, tänk på att alla bilister försöker köra över dig så kommer du klara dig längre:D

Statistik i all ära, men den är inte värd ett skit i verkligheten.
Nu har jag haft körkort ( BIL) i 3 veckor och kan bara konstatera det som många mc-förare säger: bilister är totalt jävla livsfarliga!
Om kära farbror blå tog och började rensa upp lite bland alla som bryter mot grundläggande trafikregler så kanske olyckorna skulle minska lite. Fartsyndarna på motorvägen är dom som ger mig minst problem. Däremot idioterna som tror att mittenfilen är en vanlig fil och ligger där utan att vara på omkörning borde ha minst lika höga böter som dom som kör om i högerfil. Som det är nu måste vi som faktiskt vet att mittenfilen är en omkörningsfil ut 2 filer för att köra om (jag kör alltid laglig fart) och sen tillbaka till högerfilen igen. Onödiga filbyten ökar olyckrisken?
Väjningsplikt existerar inte längre, har haft idioter som kört ut när jag är 10 meter från korsningen och jag har bara haft en förbannad tur att mötande körfält varit tomt. Mitt val är ju kasta mig ut eller bli påkörd bakifrån, eftersom 99% av alla bilister håller ett avstånd på 1,5 meter till framförvarande bil.
Människor som kör ut på motorvägen i 60 är också kul att hamna bakom.
Så, gnäll gärna på hojarna men sluta försvara bilisterna för dom har totalt glömt allt dom en gång (förhoppningsvis) lärde sig när dom tog körkortet.
Jag har dessutom varit med om ett tillfälle med hojen när en medelålders gubbe skulle preja ner oss i diket när vi körde om. Han styrde lugnt ut hela vägen i mötande körfält men misslyckades ändå. Vet inte riktigt var det står i lagen att man har rättighet att bestraffa andra trafikanter på något sätt, man får inte ens bromsa för att visa att någon ligger för nära bakom.

Får aldrig förhindra eller försvåra en omkörning hur dum den än är,skall göra vad du kan för att underlätta den.
Gå åt höger och minska farten.

2+1 vägar som går ihop från vänster så är det fordon i högerfil som skall lämna företräde,räknas som omkörning se ovan regler om omkörning.

Får inte utan anledning bromsa för att någon ligger för nära,men väldigt svårt bevisläge där så det är inte många som åker på det om något händer,får inte heller ligga för nära.

Högerregeln ger dig inte rätt att bara blåsa ut i trafiken,ger endast fordon från vänster skyldighet att släppa fram dig,tillämpas oftast dock som absolut förträde.

De farligaste situationer som jag ser okunskap om i trafiken är de som jag listat ovan,skulle eleminera en massa olyckstillbud om folk lärde sig de reglerna och följde dem,gäller alla fordon.

Angående gubben som försökte preja dig så är det inte säkert en medveten handling,tittade i spegeln eller på dig för att ha koll på var du var och per automatik styr bilen åt samma håll som han tittar,vanligt fenomen oftast grundat i dålig körvana.

Henrik

Men slappna av!:D
Det var inte ett dugg illa ment och jag har faktiskt läst hela tråden från början till slut.
Tyckte själv att det va rätt skoj och om man kan sin TV-historia så vet man att på 80-talet gick ett underhållningsprogram som hette Måndagsbörsen.
Där gjordes en gång ett litet gag på detta tema:

"Du är allt en riktig Besserwisser"
"Ähhh det är jag inte alls...och föresten heter det Messerschmitt"

Roade mig alltså med en liten historisk återkoppling men de gick tydligen åt pipan...

Så no hard feelings...ok?:tummenupp

Haha, det är nog du som ska slappna av, jag menade inget särskilt, var bara allmänt dryg vilket jag tyckte att den här tråden förtjänade... :)

Folk är idioter. Alla utom jag borde förbjudas på vägarna.
Och så tänker de flesta...

Synd bara att alla utom jag har fel. :D

Last edited:
Knappast va, och vidare:

− Nästan hälften av alla mc-förare omkom i singelolyckor.
− Var femte mc-förare omkom under sitt första år med mc-körkort.
− Var femte omkommen mc-förare var påverkad av alkohol eller andra droger.
− 7 av 10 omkomna mc-förare som sitt körkort körde Supersport.

Källa: http://publikationswebbutik.vv.se/u...v_vagverkets_djupstudiematerial_2000_2003.pdf
(Gammal studie, orkar inte googla efter nyare)

....och om man hittas död i havet med hajbett så räknas man inte som dödad av haj, utan hajen har tuggat på en efter man dött... Hajbiten kan man endast bli om det finns vittne.

Statistik kan slå fel åt alla håll.

Exemplet kommer från Australien, EJ Sverige om nu någon tänkte kommentera.

Då svarar man raaaaap och så kollar man honom tomt i ögonen, vänder på klacken och faller raklång bakåt för att få slut på diskutionen.
Vänta nu! Du gjorde ju för någon månad sedan den mest melodramatiska sorti forumet har upplevt och lovade indignerat att aldrig mer logga in...

:va

Får aldrig förhindra eller försvåra en omkörning hur dum den än är,skall göra vad du kan för att underlätta den.
Gå åt höger och minska farten.

2+1 vägar som går ihop från vänster så är det fordon i högerfil som skall lämna företräde,räknas som omkörning se ovan regler om omkörning.

Får inte utan anledning bromsa för att någon ligger för nära,men väldigt svårt bevisläge där så det är inte många som åker på det om något händer,får inte heller ligga för nära.

Högerregeln ger dig inte rätt att bara blåsa ut i trafiken,ger endast fordon från vänster skyldighet att släppa fram dig,tillämpas oftast dock som absolut förträde.

De farligaste situationer som jag ser okunskap om i trafiken är de som jag listat ovan,skulle eleminera en massa olyckstillbud om folk lärde sig de reglerna och följde dem,gäller alla fordon.

Angående gubben som försökte preja dig så är det inte säkert en medveten handling,tittade i spegeln eller på dig för att ha koll på var du var och per automatik styr bilen åt samma håll som han tittar,vanligt fenomen oftast grundat i dålig körvana.

Henrik

Nope, gubben skulle ut vid en väjningsplikt och jag var max 30 meter från honom när han drog ut. Om man inte ser en annan bil i helt öppen terräng på så nära avstånd ska man inte köra bil. Enda anledningen till att han körde ut är att han sket fullkomligt i väjningsplikten och det händer ideligen.
Omkörningar hjälper jag alltid till vid om jag kan och sänker alltid farten när någon kör om, även när jag ligger i vägren.
2+1 väg vet jag inte riktigt vart jag tog upp, mitt dilemma handlade om motorväg, något som det ofta talas om som olycksdrabbat område, kanske pga att mittenfilen barrikaderas av puckon som tror att det är en vanlig fil och högerfilen är en prydnad.
Om bilar ligger för nära mig struntar jag blankt i, det är deras bekymmer och stör inte mig nämnvärt. Om dom anser att dom fixar att ligga tätt i röven på mig så är det deras bekymmer om det händer något, dom känner sig väl tryggare av att ha någon framför, vad vet jag.
Högerregeln?
Existerar den fortfarande annat än i teorin?
Finns inte någon som fattar vad jag håller på med när jag lämnar företräde enligt högerregeln.
T.o.m bilskolan tyckte att det är total kaos på vägarna eftersom bilisterna har hittat på egna lagar och skiter fullkomligt i vad som egentligen gäller. Det kan ju bara komma ur att dom får bryta mot reglerna utan att något händer. Alla är besatta av fortkörare men ingen skulle komma på tanken att bötfälla gubben på 80 år som lungt kör ut på motorvägen i 60 km/h för han har väl inte begått något brott, eller?

Jag måste säga att jag inte har så mycket problem i trafiken,
Jag tycker det fungerar ganska fint bara man tar det lite lugnt.
Men man ska aldrig säga aldrig.
Det kan väl hända att jag var lite hetsigare när jag var helfärsk, på den tiden trodde jag också att jag var gud i bil.
Men efter dryga 20 år i trafiken har man coolat ner sig liite iallafall, nu har man så sakta börjat förstå att man inte är felfri.

Last edited:
håller med missvims till fullo! det går inte många minuter ute i trafiken utan att man ser den ena idioten efter den andra glatt ratta runt i 1,5 ton metall o tro att världen kretsar kring dom, plötsliga filbyte, heldragen linje, inbromsningar på motorväg etc.
kan tyvärr bara säga att merparten av folk som kör idag e fullkomligt olämpliga som förare!

ja, jag gnäller men det e bara en tidsfråga innan jag spränger det blodkärlet i tinningen när jag vistas ute bland mina "medtrafikanter" OMFG!!!!!

detta e när jag själv kör bil, hojresorna vågar jag inte ens ta upp här....

Last edited:
Jag måste säga att jag inte har så mycket problem i trafiken,
Jag tycker det fungerar ganska fint bara man tar det lite lugnt.
Men man ska aldrig säga aldrig.
Det kan väl hända att jag var lite hetsigare när jag var helfärsk, på den tiden trodde jag också att jag var gud i bil.
Men efter dryga 20 år i trafiken har man coolat ner sig liite iallafall, nu har man så sakta börjat förstå att man inte är felfri.
:tummenupp :bow
Håller med till 100%!

Nope, gubben skulle ut vid en väjningsplikt och jag var max 30 meter från honom när han drog ut. Om man inte ser en annan bil i helt öppen terräng på så nära avstånd ska man inte köra bil. Enda anledningen till att han körde ut är att han sket fullkomligt i väjningsplikten och det händer ideligen.
Omkörningar hjälper jag alltid till vid om jag kan och sänker alltid farten när någon kör om, även när jag ligger i vägren.
2+1 väg vet jag inte riktigt vart jag tog upp, mitt dilemma handlade om motorväg, något som det ofta talas om som olycksdrabbat område, kanske pga att mittenfilen barrikaderas av puckon som tror att det är en vanlig fil och högerfilen är en prydnad.
Om bilar ligger för nära mig struntar jag blankt i, det är deras bekymmer och stör inte mig nämnvärt. Om dom anser att dom fixar att ligga tätt i röven på mig så är det deras bekymmer om det händer något, dom känner sig väl tryggare av att ha någon framför, vad vet jag.
Högerregeln?
Existerar den fortfarande annat än i teorin?
Finns inte någon som fattar vad jag håller på med när jag lämnar företräde enligt högerregeln.
T.o.m bilskolan tyckte att det är total kaos på vägarna eftersom bilisterna har hittat på egna lagar och skiter fullkomligt i vad som egentligen gäller. Det kan ju bara komma ur att dom får bryta mot reglerna utan att något händer. Alla är besatta av fortkörare men ingen skulle komma på tanken att bötfälla gubben på 80 år som lungt kör ut på motorvägen i 60 km/h för han har väl inte begått något brott, eller?

Var inget påhopp endast en förklaring till den du nämde som försökte preja dig,de andra tillbudsriskerna jag listade är sådana jag ser dagligen i trafiken som är farliga och en förklaring hur man bör agera för det finns flera här som inte vet eller skiter i vilket.

Problemen är inga som jag personligen drabbas av då jag förutsätter genom erfarenhet att reglerna inte funkar och agerar därefter,problemen kommer när någon som inte riktigt vet men tror han har rätt möter någon som vet han har rätt och stenhårt håller på reglerna,exempelvis på 2+1väg när han som vet att högerfilen ska släppa in honom och förväntar sig det och den som ligger till höger tycker att vill han om får han väl gasa vilket oftast slutar med en panikbromsning eller i räcket.

Eller en dålig omkörning då mötande kommer lite väl snabbt och fordonet som håller på att bli omkört håller hastigheten och tycker det inte är hans problem istället för att agera rätt från början och svära åt idioten som tar en risk genom att försöka.

Jo,högerregeln existerar hos försäkringsbolagen när skuld skall utredas men inte som tänkt utan nästan till 100% till den från vänsters nackdel vilket en del satt i system och i lämplig korsning drar ut och får betalt för sin bil av motpartens bolag,som tänkt skall du från höger förvissa dig om att du blir framsläppt och sen åka annars skall det vara delat ansvar.

Men som sagt ,inget påhopp utan bara en möjlig förklaring till gubben som försökte preja dig under omkörningen och lite egna utsvävningar om vad jag ser som mindre lyckat agerande och farligt i trafiken dagligen.

Henrik

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...