Dränera eller inte dränera?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tittar fn på en kåk, en souterrängvilla, där tomten bakom ligger rätt högt. Huset från -72 och delvis renoverat invändigt (badrummen återstår dock) men dräneringen är från byggåret. En besiktning har gjorts och inte gett vid handen att det skulle vara några förhöjda fuktvärden i/kring grundmuren. Kåken står på sand/morän som i sig är hyggligt bra ur dräneringshänseende.

Vad skulle ni göra? Hur sannolikt är det att det finns någon fuktspärr kvar att tala om? Har fått prisuppgfter på 70-100k för att gräva upp tomten, det känns som sura pengar som man hellre vill lägga invändigt om det nu inte är kris.

Kan tillägga att även taket är original så även där finns det en del cash att stoppa in.

jag skulle säga nej, eller snarare springa fort som fan åt andra hållet. för det mesta iaf.

en 72-a skulle jag inte tro har särskilt mycket till fuktspärr, om någon alls.
fuskbyggena på 70 var ganska monumentala på sina håll.
skulle tro att grunden på sin höjd är tjärad.

besiktningen kan ju vart gjord en torr vecka utan regn. dunstar rätt fort om det är varmt ute.

gå in och känn utmed väggarna, lukta på tapeter osv. gärna efter att det regnat i ett par dar. eller nu när det töat en massa snö.
buckliga tapeter, spindelinvasioner och svag potatislukt är lite varningstecken på problem.

själva dräneringsjobbet ska inte behöva gå på mer än 5-10 papp om du är lite händig och fixar det själv.

kika lite på hur det ser ut med grundvatten-nivån, är det vattenfyllda diken utanför osv.

taket kan ju dock va lite lotteri oavsett byggnadsår, tyvärr.

Lite småtips iaf. :)

Edit:
uppvärmningskostnader kan också vara ett litet orosmoment, suteränger av sten kyls ofta av väldigt kvickt på vintern, och kan bidra till höga kostnader
när det är minusgrader längre stunder. kan dock åtgärdas om man som sagt är lite händig.

Last edited:
Ja, känns det fuktigt som fan i källarn så hade jag dragit öronen åt mig, hyr en fuktmätare själv och kolla upp... Men i vilket fall som hellst så skulle jag gräva upp omedelbums och göra det sjysst...

jag skulle säga nej, eller snarare springa fort som fan åt andra hållet. för det mesta iaf.

en 72-a skulle jag inte tro har särskilt mycket till fuktspärr, om någon alls.
fuskbyggena på 70 var ganska monumentala på sina håll.
skulle tro att grunden på sin höjd är tjärad.

besiktningen kan ju vart gjord en torr vecka utan regn. dunstar rätt fort om det är varmt ute.

gå in och känn utmed väggarna, lukta på tapeter osv. gärna efter att det regnat i ett par dar. eller nu när det töat en massa snö.
buckliga tapeter, spindelinvasioner och svag potatislukt är lite varningstecken på problem.

själva dräneringsjobbet ska inte behöva gå på mer än 5-10 papp om du är lite händig och fixar det själv.

kika lite på hur det ser ut med grundvatten-nivån, är det vattenfyllda diken utanför osv.

taket kan ju dock va lite lotteri oavsett byggnadsår, tyvärr.

Lite småtips iaf. :)

Edit:
uppvärmningskostnader kan också vara ett litet orosmoment, suteränger av sten kyls ofta av väldigt kvickt på vintern, och kan bidra till höga kostnader
när det är minusgrader längre stunder. kan dock åtgärdas om man som sagt är lite händig.

Tack för feedback. Ja, vi är lite kluvna, det är mkt hus för pengarna, skitbra planerat dubbelgarage, ny gäststuga mm i ett bra område men hittills har vi bara tittat på modernare kåkar.

Besiktningen gjordes i en rätt blöt period och gav som sagt inga onormala värden i souterrängplanet. Vare sig jag, frugan eller kompisarna som var med kände någon unken lukt (har tittat på ett gäng hus och känner igen lukten när jag stöter på den), buktande tapeter etc. Huset är ett av 10 likadana längs en vanlig villagata, således inga diken och dylikt.

Vi lägger ut dräneringen och då landar vi runt 70-80k tyvärr. Men saknas det fuktspärr måste det ju göras.

Nuv ägaren har installerat en lufvärmepump precis, antar att det är för att komplettera nere på souterrängplanet.

Ja, känns det fuktigt som fan i källarn så hade jag dragit öronen åt mig, hyr en fuktmätare själv och kolla upp... Men i vilket fall som hellst så skulle jag gräva upp omedelbums och göra det sjysst...

ja någon fuktkåk köper vi inte. Men som sagt, det vare kändes eller luktade skumt på souterrängplanet och besiktningen gav inga onormala värden. Tror nog att huset är ok byggt (det ligger 10 likadana längs gatan) men den dränering som följde med huset har säkert rätt nedsatt funktion efter så många år.

Last edited:
Snacka lite med grannarna hur läget är med dränering o dyl. Säkrare tips kan du inte få tror jag.

Några vi känner tittade på ett liknande hus. När dom hittade WounderBaums utspridda i källaren sprang dom fort därifrån :D :)

mina päron köpte ny kåk förra vinter. vart tok blåsta!
sutteräng hus ingen lukt men de var dags för drenering.
vi tänkte aja 30k för en drenering är ju ok. eftersom besiktnings gubben sa att de inte var någon fukt! men för att kunna mäta fukt värden i grunden måste de borras 10cm stora hål i golven och test utrusning ska föras ner.
(antisimex 20 000kr för en koll av grunden)

vårat hus var också lite äldre var nog från samma tid. då de gjöt in reglarna till golvet direkt i betongen vilket gjorde att de sög upp all fukt i grunden.
EN STOR VARNING FÖR DETTA BYGGSÄTT!! kolla upp !
De var detta som vi föll på för i kontraktet stod de att huset var byggt enligt "standard 5830029b" typ! och i enlighet med att man har undersökningsplikt så skulle vi förstått att detta byggsätt var extra känsligt för fukt.

Men, har dom borrat och kollat fuktvärdena och dom är ok, borde det väl inte vara några problem..
Det är väl bara att planera in en dränering i framtiden..

Men, har dom borrat och kollat fuktvärdena och dom är ok, borde det väl inte vara några problem..
Det är väl bara att planera in en dränering i framtiden..

grejen var att vårat hus var kollat men inte tillräckligt noga vi fick besiktnings protokoll och allt. problemet är ju att de var duktigt dyrt att verkligen kolla grunden 20k plus att du får 10cm stora hål i alla golven i alla rum tror ingen säljare går med på att man får göra så INNAN man köper huset.

vårat hus var också lite äldre var nog från samma tid. då de gjöt in reglarna till golvet direkt i betongen vilket gjorde att de sög upp all fukt i grunden.
EN STOR VARNING FÖR DETTA BYGGSÄTT!! kolla upp !

exakt, och tyvärr har det förekommit att en del nyare hus använt samma metod.

kollat på 3 suterränghus och 2 av dem var golvreglarna ingjutna, med typ tjära som fuktspärr..

det tillsammans med genomfuktad grund intill väggarna (där det inte fanns tjär-behandling) gjorde så att fukten samlades mellan golvlagret och grunden och börjat ruttna upp de ingjutna reglarna..

ganska tungt jobb och fixa, men gick att råda bot på fukten med lite egenkonstruerade ventilationslösningar.

mitt barndomshem var ett praktexempel på liknande fuskjobb.

det var ett suterängshus som inte grävts ned mer än 40-50 cm, där den lilla fuktspärr som en gång funnits hade tynat bort med åren och släppt in fukt.

Men, att fråga grannarna intill är ett bra tips.

Vi köpte kåk som är från -70 med hel källare som förvisso ligger på en ås men vi körde dränering som prio ett. När entreprenören började gräva hittade han inga dräneringsrör - typiskt fusk som kunde ske på 70-talet (enligt honom). Vi lade isodrän-skivor och jäklar vad bra det har blivit i källaren om man jämför hur det var när vi flyttade in: all fuktlukt & fukt är helt väck. Vi kan hålla 20 grader utan att värmen sticker ut i källarväggarna = lägre uppvärmingskostnad. 80 000 kostade det som jag absolut tycker är småpengar i sammanhanget. Folk lägger mer på nya kök för tusan.

Men tagga ner lite...

Mitt hus är byggt 1950 & blev dränerat ca klockan 1979, dü gjorde man det med isolering & tjära, det har hüllt bra med tanke pü att hela väggen är nedgrävd...det luktar inte fukt, ingen svamp eller fuktgenomträngning, men visst, pü nedre delen av väggen finns spür av fukt...inget att oroa sig för sü mkt dü det ej är boutrymmen utan tvättstuga + badrum & bastu

Ska man dock sova i ett sutterängutrymme bör man ha fullgott dräningensjobb gjort! :)

Folk lägger mer på nya kök för tusan.

Jo, men det är viktigt för kärringar att kunna visa upp ett nyrenoverat kök med det senaste, ungefär lika viktigt som 56" Plasman är för gubbarna....

Ingen blir ju imponerad av en väl fungerande drenering lixom....

Det är lite svårt att skryta med helt enkelt.

Jo, men det är viktigt för kärringar att kunna visa upp ett nyrenoverat kök med det senaste, ungefär lika viktigt som 56" Plasman är för gubbarna....

Ingen blir ju imponerad av en väl fungerande drenering lixom....

Det är lite svårt att skryta med helt enkelt.

jo men det kanske skulle gå..

dra med polarna ner på grillfesten och
"duue, känn här va, längst ner, känner du va torrt det är???"
- öh ja vadå?
"döö, Suteränghus!!!"

-jaaa fan, jävlar va coolt, you da man!

*high five*

... mmm japp

Herregud vilken hysteri det råder runt renovering nu. Nästan alla husägare jag känner snackar om sina projekt med dyra ekskivor i köket och ny klinkers i badrummet med värsta duschen. Frågar man vad det är för fel på det befintliga köket sneglar de på en med en död blick och säger: "döhh, det är ju 5 år gammalt". Inte riktigt hela sanningen men det känns som det är så.

Herregud vilken hysteri det råder runt renovering nu. Nästan alla husägare jag känner snackar om sina projekt med dyra ekskivor i köket och ny klinkers i badrummet med värsta duschen. Frågar man vad det är för fel på det befintliga köket sneglar de på en med en död blick och säger: "döhh, det är ju 5 år gammalt". Inte riktigt hela sanningen men det känns som det är så.

Japp, jag känner likadant, alla jävlar jag känner ska skrytrenovera, speciellt kök och ändå tillhör dom generationen som räknar att värma en Billy's till avancerad matlagning...

Det ska vara glashäll och varmluftsugn, och ändå måste dom ha en vattenkokare för att koka thé-vatten...

jag har ett blått badrum i min kåk o ändå klagar inte tanten på att jag ska börja med isolering av mitt hojgarage samt carport :yoparty
köket är inte finast men de duger, nya luckor o sånt :) de håller minst i 10 år men ska försöka hålla ut längre :tungan

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa