Dränera eller inte dränera?

Nog inget "fel" med tjäran, men den bör ju vara helt tät...annars är det kört.

Det gäller ju för samtliga tätskikt, lät mest på arachnid som det var nå fel på tjäran som fuktspärr vilket det inte är. Få saker som är så bra som tjära och asfaltspapp när du ska täta en grund.

nej nej, inget fel som så, Om det har använts i tillräcklig utsträckning det vill säga.

saknas det en fläck eller snålats däremot så.

däremot papp av olika slag har jag litet förtroende för.
väldigt varierande tätning i det långa loppet, en del typer håller sig fina i 20 år, andra hårdnar o spricker upp eller dylikt efter bara 5.

skulle nog komplettera med annat också för säkerhets skull.

Last edited:
Problemet med tjäran är att den så småningom börjar att spricka och att det är lätt att den blir skadad av sten när man återfyller runt grunden.
Att köpa ett suteränghus eller ett med källare är inget att va rädd för, man får helt enkelt räkna med att dränera om det inte är gjort de senaste 15-20 åren, precis som man får räkna med att lägga om ett tak efter 25-30år.

Nu vet jag inte hur de byggde upp soutteräng-husen förr i tiden men jag har sett hus där syllisoleringen har varit utav papp på list och med en fungerande ångspärr i botten så klarar det sig länge. Men som sagt, från mitten av 60-tal till mitten av 70-tal så fanns det en hel del fuskbyggen, även om souterräng-husen känns som att de är lite mer påkostade då det inte bara är att slänga upp dem lika enkelt som ett hus på platta.
Kan du inte göra några besök hos grannarna till det huset du har kollat på och höra deras berättelser? Någon kanske redan har dränerat huset pga fukt eller så har de gjort andra omfattande renoveringar för att det har varit tvunget?
Anlita en oberoende besiktningsman vid en andra koll på huset, jag har hört från pålitliga källor i min närvaro där mäklarens besiktningsman har fuskat, kan ju vara av en anledning. Nu kanske ni inte har lika stora skojare till mäklare där uppe som här (även fast jag tror att det är lika illa) men man kan aldrig vara säker.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa