Diskutera ALDRIG med en gammal bessevisser!!

Knappast va, och vidare:

− Nästan hälften av alla mc-förare omkom i singelolyckor.
− Var femte mc-förare omkom under sitt första år med mc-körkort.
− Var femte omkommen mc-förare var påverkad av alkohol eller andra droger.
− 7 av 10 omkomna mc-förare som sitt körkort körde Supersport.

Källa: http://publikationswebbutik.vv.se/u...v_vagverkets_djupstudiematerial_2000_2003.pdf
(Gammal studie, orkar inte googla efter nyare)

Av dödsolyckorna stämmer det säkert ja :fakta

Gratulerar!
Du har nu träffat på en "Svensson". De ses oftast putrandes runt i volvos i knappt styrfart på mittlinjen. De bär ofta keps. Riktigt svåra fall har även husvagn efter volvon och en blå adidasoverall. Fan vet hur de förökar sig, men många är de...
Frågan om vad samhället skall göra åt detta problem har diskuterats länge, och även om skyddsjakt har diskuterats, så är det inte sanolikt att det kommer att lagstadgas om det.

Eller som Monthy Python antagligen skulle uttryckt det: "Congratulations! You have spotted... A loony."

Diskutera ALDRIG med fjuniga moppefuckos. :mattias
Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet! :fakta

Jag startade två trådar om just det här förra året, just vem som bär ansvaret om man kör 200 blås och smäller, och vems fel det är om man smäller in i vänstersvängande bil. Alltså inte juridiskt, utan suntförnuftansvar. Tragiskt många ansåg att det var bilistens fel alldeles oavsett. Det vill jag ha på min gravsten, under datumet: "Jag hade iaf lagen på min sida" :gnissla
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=161443
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117257

Just nu sitter gubben på PRO chatten, startar en tråd " diskutera aldrig med fanatiska hojåkare" :)

50% är direkt orsakade av ouppmärksamma bilister.

Va uppe i nån tråd för några veckor sedan ingen aning om vart man hittar källan men trot om du vill.

Öööhh. Menar du att en andel av singelolyckorna med MC orsakas av ouppmärksamma bilister???
Det är ju över hälften av MC olyckorna som är singelolyckor. Att bilisterna uteslutande skulle vara skyldiga i samtliga MC olyckor som inte är singelolyckor tror jag inte på för ett ögonblick.
Jag skulle möjligtvis kunna tro det om ingen hojåkare körde över hastighetsgränserna, aldrig någonsin wheeelade och följde alla trafikregler som finns att följa. Inklusive heldragna linjer.

I dagsläget är det dock annorlunda. Jag är ganska övertygad om att MC-föraren faktiskt är åtminstone moraliskt delvis ansvarig ganska ofta. För faktum är att ganska många hojåkare har en benägenhet att ta risker och med det följer tyvärr risk för inblandning i olyckor på grund av att man faktiskt råkar köra lite fortare än lämpligt och kanske kör något över sin förmåga.

Jag gör också det men jag hoppas att jag i alla fall slipper vara med om en olycka.

Slangar man förbi en korsning och en bil kör ut kan man inte lasta bilisten, brassar man fan får man stå sitt kast om det smäller.

Jag håller med dig i den frågan.
Det är inte så lätt att hålla sig ur vägen om det plötsligt kommer en båge i 200+ över krönet på vägen man är på väg ut på. Köra som en tok i tätort har sina risker och det måste man ju vara medveten om som hojåkare. Vill man klara sig utan död och skador så får man vara lite selektiv med var och när man tokgasar.

Jag har faktiskt noterat att folk kör inte ut framför dig oftare bara för att du kör hoj. dom kör ut framför mig precis lika ofta när jag kommer i 2 ton audi som på hojen. Det är bara det att det är brutalt mycket svårare att väja och bromsa när man kommer i 100+ på MC jämfört med när man håller 70+ i bil.

Jo, för han har skyldighet att lämna företräde för ALL korsande trafik oavsett om du kör i ljushastighet eller snigelfart måste han alltid lämna företräde.
Det finns inga ursäkter för att inte se sig för i trafiken !

Jo, visst har han skyldighet att lämna företräde. Men lagarna gäller även MC-förare. Exempelvis det där om att visa hänsyn och omdöme. Eller att man ska kunna stanna på den del av vägen som man kan överblicka.
Slangar man förbi en bil genom en korsning så har man själv brutit mot vägtrafikförordningen och är följdaktligen medskyldig.

Om ingen någonsin gjorde misstag i trafiken skulle ingen skadas eller dö. Men folk gör tyvärr misstag. Som exempelvis att inte notera den där motorcykeln som kommer i för hög fart på bakhjulet bakom den där långtradaren som svänger höger. Av den anledningen är det inte omdömsegillt att köra på det sättet.

vem som hade "rättigheten" att köra först känns nog ganska ointressant när man ligger i gipsvagga

Acceptera att ALLA* bilister är idioter och överlev lite längre...

*ja jag drar alla över en kant

Korrekt. Eller man kanske inte direkt måste tycka att dom är idioter. Men man ska i alla fall vara beredd på att dom kan hitta på otroligt underliga grejor.
Att alltid vara beredd på värsta tänkbara räcker ganska långt.

Last edited:
tycker att det är tillräckligt farligt att vistas i trafiken med bil.

skulle nog tro att många av "singel"olyckorna med dödlig utgång egentligen är rena smitningar.. (nej jag har inte större förtroende för mänskligheten)
eller indirekt orsakade av andra trafikanter, bil på fel sida av vägen som tvingar ner folk i diket osv.

rena omkullkörningar med dödlig utgång utan någons inblandning ter sig vara sällsynta, brukar mest bli några benbrott och mörbultning.

om det är något hojåkare är bra på , så är det att ha tur i oturen!
devisen "never ride faster than your guardian angel can fly" passar in dock.

jag förutsätter att alla andra trafikanter beter sig som älgar i trafiken..
älgar på PCP..

men nu är jag ju lite överpedantisk med att hålla trafikregler också, trots snart 10 år me b-kort.

jag kanske är en av de få som tycker att det är onödigt att köra om en bil som håller hastigheten 100%, och t.o.m håller lite avstånd (3 sek) så snart det går.

när jag tänker efter, så tror jag inte ens att jag gjort ett fuskstopp vid en stop-skylt nån gång. :D

äddit:
första gångerna jag övningskörde med hoj så räknade jag medvetet gångerna en bil eller dyl kunde bragt mig om livet...
fingrarna tog slut ganska snabbt.

Last edited:
Med tanke på hur stor del som är singelolyckor så är du tyvärr helt fel ute. Han är nog närmare sanningen än dig iaf.

Förövrigt ska man bara skratta åt dessa människor, då brukar de blir tysta.

har för mig att de är runt 80% bilisternas fel när det är bilister inblandade i en MC olycka, men singel olyckorna är betydligt fler än olyckor med andra fordon inblandade sett ur MC synvinkel.

så han har väll rätt på sätt å vis men..

tycker att det är tillräckligt farligt att vistas i trafiken med bil.

skulle nog tro att många av "singel"olyckorna med dödlig utgång egentligen är rena smitningar.. (nej jag har inte större förtroende för mänskligheten)
eller indirekt orsakade av andra trafikanter, bil på fel sida av vägen som tvingar ner folk i diket osv.

rena omkullkörningar med dödlig utgång utan någons inblandning ter sig vara sällsynta, brukar mest bli några benbrott och mörbultning.

om det är något hojåkare är bra på , så är det att ha tur i oturen!
devisen "never ride faster than your guardian angel can fly" passar in dock.

jag förutsätter att alla andra trafikanter beter sig som älgar i trafiken..
älgar på PCP..

men nu är jag ju lite överpedantisk med att hålla trafikregler också, trots snart 10 år me b-kort.

jag kanske är en av de få som tycker att det är onödigt att köra om en bil som håller hastigheten 100%, och t.o.m håller lite avstånd (3 sek) så snart det går.

när jag tänker efter, så tror jag inte ens att jag gjort ett fuskstopp vid en stop-skylt nån gång. :D

äddit:
första gångerna jag övningskörde med hoj så räknade jag medvetet gångerna en bil eller dyl kunde bragt mig om livet...
fingrarna tog slut ganska snabbt.
you and me both.. att man tillhör en minoritet när man stannar för gult ljus är också lite lustigt.. eller att heldragna linjer bara är där av estetiska skäl.. eller att de flesta moderna bilar helt verkar sakna blinkersspak..

you and me both.. att man tillhör en minoritet när man stannar för gult ljus är också lite lustigt.. eller att heldragna linjer bara är där av estetiska skäl.. eller att de flesta moderna bilar helt verkar sakna blinkersspak..
Det finns en tydlig trend vilka som använder blinkers. Dom som har stora och dyra bilar använder det aldrig, dom anser sig vara lite bättre å stå över alla andra. Dom som åker en pundarpunto för 650kr på blocket skiter också i blinkers. För att inte tala om dom i firmabil. Kvar är då dom som har en mellanbil, som dom har gnetat för att ha råd med, och faktiskt är rädd om.

Vad duktiga ni är! Kanske till och med bäst? :tungan

---

Bilister varken förstår eller ser oss. Med största sannolikhet så framgår det inte hur många olyckor de egentligen orsakar. En del av singelolyckorna kan troligen tillskrivas bilister som inte ens förstod att de orsakade olyckan. Så har vi säkert en del som smiter också.

Svårt att peka finger dock när vi kör som svin.

Jag skulle åkt och hämtat hojen och dragit en fet FU-burn brevid dom jälvarna! :mad :hihi

skulle nog tro att många av "singel"olyckorna med dödlig utgång egentligen är rena smitningar.. (nej jag har inte större förtroende för mänskligheten) eller indirekt orsakade av andra trafikanter, bil på fel sida av vägen som tvingar ner folk i diket osv.

Tyvär har du fel, om du läser statistiken och lyssnar på vad SMC och räddningstjänsten säger så kommer du inse hur stor del singelolyckorna faktiskt utgör.

Ta bara gruppkörningarna som exempel, i 9/10 vurpfall så kör folk över deras förmåga i kurvor och brassar rakt ut i grönskan helt på egen hand utan bilisters inblandning. Sen må de i efterhand skylla på motljus eller att Vägverket inte hade sopat bort de där gruskornen, men det är ändå en singelolycka :fakta

Tyvär har du fel, om du läser statistiken och lyssnar på vad SMC och räddningstjänsten säger så kommer du inse hur stor del singelolyckorna faktiskt utgör.

Ta bara gruppkörningarna som exempel, i 9/10 vurpfall så kör folk över deras förmåga i kurvor och brassar rakt ut i grönskan helt på egen hand utan bilisters inblandning. Sen må de i efterhand skylla på motljus eller att Vägverket inte hade sopat bort de där gruskornen, men det är ändå en singelolycka :fakta
:felämne
Ja, att vurpa på grus måste väl betraktas som singelolycka? :D
F'låt, kunde bara inte låta bli...
:spammer :backontop

Statistik och verklighet är 2 skilda saker.

2 gånger i mitt liv har jag hört talas om någon som bara kört rakt ut i ett dike och kolat, utan någon annans inverkan.

4 gånger har vänner blivit nerpressade i diket av bilar och lastbilar som inte ens reagerat över att nåt hänt och bara kört vidare. klassats som singelolycka.
1 väninna dog i diket, 1 låg i koma i 2 månader innan han slutligen dödförklarades.

Varje år ser man på vägarna x antal dödsfall med en liten klump skrot till mc och en bil med knycklig kofångare, där bilen klart och tydligt varit vållande.

om en bilist skiter i trafikreglerna och blundar när de kör så kvittar det om mc-n ligger i 50 eller 100, någon kommer att råka illa ut förr eller senare.

Synd bara att folk har så lite vett i skallen i trafiken.

jo visst finns det rena klant-vurpor också.

gruppkörningar i synnerhet brukar väl sluta med att en del börjar öka tempot, o andra som kanske inte alltid klarar av det försöker hänga på.

En pöl med olja/diesel på vägen som någon kör ihjäl sig på i en kurva, är det enbart mc-förarens fel ? , som exempel. lite av en gråzon tycker jag och borde inte inkluderas i vissa statistiker.

t.ex Någon som spänner en vajer över en väg/ställer ut hinkar innan du kommer och kör ihjäl dig, ska det också vara singelolycka då?

Nä, statistik litar jag lika mycket på som jag litar på politiker. :arsele

Edit:
för att hjälpa till och öka medvetandet om att allt som har 2 hjul INTE är mopeder som ska knuffas undan och struntas i, så borde reklamer likt de som england kör, visas i tv minst en gång/dag på primetime.
Det, skulle funka avsevärt bättre än allt annat ntf hittat på de senaste åren.

Last edited:
vem som hade "rättigheten" att köra först känns nog ganska ointressant när man ligger i gipsvagga

Acceptera att ALLA* bilister är idioter och överlev lite längre...

*ja jag drar alla över en kant

Det lärde min körskollärare ut. Att man som mc-åkare ska utgå från att alla bilister idioter.

Suck. Alla som sitter på en hoj vet väl att det är farligt?
Mig veterligen finns det inte en enda mc-förare som tvingats upp isadeln? (mc-ordonnanser undantaget).
Kan alla dessa vänliga människor som tänker på min hälsa vänligen upphöra med det? Man är alltid välkommen att be mig sluta personligen men låt bli att förändra regler. Tack.

Alla dessa förbud. Jag är helt säker på att det dör fler av att knulla utan kondom än i mc-olyckor.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!