Honda CRF 450

Du bör ju iallafall gå upp ett nr på huvudmunstycket.
Går den kass ppå tomgången är det inte fel att gå upp ett (till 48) även på lågfarten.
I vissa fall kan det räcka med att vrida ut blandskruven ett halvvarv eller liknadne för att få tomgången ok.

Bäst är ju att köra fullt sen tvärdöda och kolla stiftets färg.

Okej, det där var som kinesiska för mig. Mek och så kan jag tyvärr inget om, så jag får ha nån att göra det till mig. Undrade mest om något behövdes göra när jag väl bytt. Vad är det här med att ändra nr på huvudmunstycke och lågfart? Vad händer/ändras?
 
Verkar ju vara påkostad en del, akra system och ny kolv är inte fel. Originalljuddämparen stryper drygt 10hk så den vill du inte använda, crossljuddämparen å andra sidan låter för mycket för att du ska kunna köra i stan utan o va rädd för polisen...

Kollar själv med jämna mellanrum efter ljuddämpare eller helsystem till min CRF -03 och det är fan inte lätt o hitta beggat.

Får du med crosskit till den eller är det bara motardkit?
 
Hehe, killen skriver "inga bucklor" och det första man ser på bilden är en fet bula på ljuddämparen.... Men priset var rätt iaf, svetsar man ett sånt där eller hur lagar man det?

**Edit**

Så här står det på thumpertalk angående ljuddämpare och helsystem till CRF450:

CRF 450 -02: head pipe the same as 03, muffler wont fit later models.

Som jag förstår det passar alltså inte ljuddämparen från -02 till -03....
 
Last edited:
Hej!
Tänkte skaffa mig en CRF 450 till helgen eventuellt.
Är inte insatt i crfen alls, och det blir min första 4t cross.
Vad ska jag letar efter när jag undersöker hojjen?
Vad brukar vara "problemet" med 03ornas CRF?
Allt tips och köpråd är väldigt välkommna!
 
Se till att den är lättstartad kall å varm annars kan det va ventilproblem. Kolla även att den inte läcker vatten från vattenpumpen när den står på tomgång. Det vet ja flera som gjort inkl min egna 03á
 
Okej. Tack för svaret.
Vad är dyra fel man bör se upp för?
Vet att den är orenoverad.. så vad kostar en helrenovering av motorn?
 
Tändspolarna har en tendens att pajja, det ser du på att lyset är alldeles för svagt. 2000:- för nya tändspolar på blomsmx.com

Kolv 1520:- på blomsmx
 
okej! tack för svar! Mata gärna på med info, saker som är bra att tänka på eller se upp för!
Börjar dra ihop sig.. såg även en asfaltsfläck, kanske blir en lilltur till helgen;)
 
Tydligen brukar Xr650r std förgasare användas vid etanolkonvertering av Crf450 pga större kanaler!:tummenupp

Om någon är sugen så har jag en sådan över komplett med vajer och rulle.

1600:- eller 1000:- för bara fuggen +frakt då!

Har hört rykten om en etanol 520cc Crf som trycker ur sig 85hk på slangen 16:1 i komp. Letar info om detta nu för att kolla om det finns någon sanning i det Coolt låter det iallafall!:yoparty

Mvh Christer
 
Tydligen brukar Xr650r std förgasare användas vid etanolkonvertering av Crf450 pga större kanaler!:tummenupp

Om någon är sugen så har jag en sådan över komplett med vajer och rulle.

1600:- eller 1000:- för bara fuggen +frakt då!

Har hört rykten om en etanol 520cc Crf som trycker ur sig 85hk på slangen 16:1 i komp. Letar info om detta nu för att kolla om det finns någon sanning i det Coolt låter det iallafall!:yoparty

Mvh Christer

Redan vid runt 60hk o 14:1 i komp brukar ju CRF:en protestera o spotta ur sig motordelar om man inte håller efter dom som en nyfödd baby. Vill inte ens tänka tanken på hur det går med 16:1 o några 85 hk måste man ju ställa sig djäkligt skeptiskt till. Det skulle vara en 70%:ig effekt ökning mot standard.
 
Någon som har koll på vart jag får tag på lyse och blinkers till min crf ?

Håller på att tillverka kåpor till mitt bygge, så jag tänkte göra en uppsättning avgjutningar av crf-plasten och sätta in lite lampor när jag ändå håller på .
 
Någon som har en instruktionsbok till honda 450 -04 motard. att sälja eller om man kan ladda hem den på nätet??
 
Instruktionsbok finns säkert någonstans att köpa på nätet. Vore konstigt annars tycker jag.

Till en annan sak, vad är "Pulse 1" osv. i färddatorn? Man kan välja mellan 1-6.
 
Sådär, vart affär.
Visade sig vara en hel del slarv med servicen.. hittade INGEN olja i motorn, lade i stort sätt ikull hojjen utan att nån motorolja rann ut.. vågar inte tänka hur länge sen de var den var bytt.. och hur ventiltätningar och annat ser ut.
Tråkigt som fan.. motorn lät fint, men det blir en totalrenovering, vågar inte chansa.
Fick den till ett riktigt bra pris i alla fall, så med en total motor renovering så ligger jag i ungefär +- 0 i värde/utlagda pengar..
Nya talon/excel motard fälgar med nya däck på.

Tappade även frambroms-oket några hundra meter från garaget när jag lastat av den från släpen å tänkte varmköra den.. krökte några bultar å beläggen..
Riktigt riktigt trevligt, tur det är några mil mellan mig och tattarn som hade den tidigare, annars gör man väl sig olycklig..
 
Kolla även att den inte läcker vatten från vattenpumpen när den står på tomgång. Det vet ja flera som gjort inkl min egna 03á


Vart på vattenpumpen brukar det läcka, packningen mellan pump och cylle eller? Min vattenpump har ett litet hål i botten som det droppar lite vatten ur ibland, oftast precis när man kickar igång den, nån som vet om det är fel, eller kan det vara så? Inga mängder vatten, men droppar litegranna..

/Robban
 
Vart på vattenpumpen brukar det läcka, packningen mellan pump och cylle eller? Min vattenpump har ett litet hål i botten som det droppar lite vatten ur ibland, oftast precis när man kickar igång den, nån som vet om det är fel, eller kan det vara så? Inga mängder vatten, men droppar litegranna..

/Robban

Droppar det där är det väl packboxen innanför impellern som är kass, vilket oxå är vanligast. Den bytar du enkelt genom att bara montera av impellern. Är den inre packboxen kass kommer det in vatten i motorn. Är lite omständigare att byta, så vänta med det till behov eller när du har i sär motorn så långt nästa gång.

Byt den på en gång. Risken är att den börjar läcka mkt utan att du märker det. Motorn gillar inte att köra helt utan vatten ;)
 
Back
Top