Honda CRF 450

Kom precis in efter att ha packat om crossljuddämparen och tagit en liten tur... Jävlar vilken skillnad! Låter iofs hejdlöst mycket, men går fan så mkt bättre också.

Blev lite besviken när jag provkörde den 1:a gången, jämfört med dom KTM 660 jag haft så var den hejdlöst slö. Gick knappt att få upp på 3:an, men iom att jag visste hur mkt den godkända ljuddämparen stryper så slog jag till iaf.
Nu fick man upp den på 4:an utan att slita ihjäl sig, går säkert på 5:an också men ville inte provocera för mkt med crossdäck, 0 gradigt ute och snöslask på vägen.

Går inte riktigt att jämföra med 660:n ändå med tanke på att dom är drevade helt annorlunda, vet inte hur Hondan är drevad nu men tror det är nått mellanting mellan cross och motarddrevningen.

Känns hur som helst mycket roligare nu när man fick känna att det va lite klös i motorn, längtar tills isen har lagt sig så man kan ut o sladda lite :D
 
Utklipp från Thumpertalk angående avgassystem och slip-on till CRF450:

Exhaust:

02: head pipe the same as 03, muffler wont fit later models

03-04: The mounting points on the engine and subframe are the same,but you have to use either the entire 03 system or the entire 04 system,the head pipe is shorter on the 04 than the 03 and the mid pipe is longer on the 04 than the 03

05-06: fit with small massage

07: ?


Tolkar ni det som att slip-on och helsystem till årsmodell 05-06 även passar på 03-04 efter lite modifiering?
 
När jag köpte min -05:a så satte dem på slipon till mig, om jag inte missminner mig så var orginalkröken i stort sett samma som om jag skulle satt på ett helsystem (dvs byta krök med) så det skulle inte vara ngn mening med att byta den:va
 
Tips

Tjena,
kanske lite utanför pågående diskussion men ville ändå tipsa. Jag kör själv cross men tycker ändå ni skall kolla upp två saker som jag tror fungerar bra till motard.
1. Gå in på www.pulseracing.seoch kolla på Honda CRF450 Billet Cable Guide. Jag har själv haft denna på min -05,-06,-07 samt har precis moterat den på min -08. Kopplingen blir mycket mer direkt pga att hållaren inte sviktar när man drar in handtaget.
2. Köpte en slip-on till min 07:a som var mycket tyst. FMF Q4. Tappade ingen effekt alls men fick betydligt lägre ljud. Snygg är den också. Kommer inte att montera den på -08:an för den ljudämparen är lite längre och har ett mindre hål så den är nog tystare.... Så den är till salu om någon är intresserad.


ha det
 
Idag hämtade jag dom här!

När min turbohoj är klar har jag allt kul i garaget, Gatracer, kross och motard !
 

Bifogat

  • 3.JPG
    3.JPG
    134.8 KB · Visningar: 423
Har nyss skaffat en crf 450 och undrar om är det nått man ska tänka på med dom?. Kan ju inte så mycket om grussprättare.
//Häggen
 
var noga med att byta luftfilter efter varje körning. Dom är oerhört känsliga för kontminering eftersom det är titan på insugningsventilerna, annars bara tuta o kör :p
 
var noga med att byta luftfilter efter varje körning. Dom är oerhört känsliga för kontminering eftersom det är titan på insugningsventilerna, annars bara tuta o kör :p

Ok tack för tipset:tummenupp .Annars är det inget mer mer än vanlig service då alltså.
 
tjenare köpte en crf 450-03 cross i dagarna å har lite funderingar på att motard kitta den men då kommer frågan ska man ändra utväxlingen i lådan eller räcker det att dreva om den??iså fall vad e det för drev uppsättning??
 
tjenare köpte en crf 450-03 cross i dagarna å har lite funderingar på att motard kitta den men då kommer frågan ska man ändra utväxlingen i lådan eller räcker det att dreva om den??iså fall vad e det för drev uppsättning??

Enbart drevning duger fint. Jag brukade köra 42 bak & sen skifta mellan 13,14 el. 15 fram beroende på bana. 13 o 14 räcker om det inte är extrem snabba banor.
 
ok tack för tipset snackade med en annan kille å han sa att det inte funka så bra med crosslådan..funkar även den drevningen till lands vägs körning??
 
Hej! Jag har en liten fråga till er som är van vid stora 4-takts crossmaskiner.

Jag rycker in i lumpen nu i slutet på januari och tänker köpa mig en stor 4-taktshoj när jag kommer hem. Nu är frågan: vad tycker ni att jag med störst fördel bör köpa? Har tidigare kört en Rm 125 -86 ( första crossen ), sålde den sedan och köpte en Yz 250 -96 och nu har jag bara min CBX 600 E kvar.

Testkörde för övrigt en trimmad Honda Crf 450 i söndags, det var ingen särskild match, tycker jag. Jag menar, kraften fanns, men den var mycket kontrollerad. Jag funderar på en Rmz 450. Är det nån som kan säga varför jag ska eller inte ska köpa en Rmz 450 istället för en Crf 450?
 
ok tack för tipset snackade med en annan kille å han sa att det inte funka så bra med crosslådan..funkar även den drevningen till lands vägs körning??

Det enda jag kan tycka är att 1:an blir för hög när man kör 15/42. Annars tycker jag både ettan och stegen mellan växlarna är ok.

För landsväg åka har jag ingen aning om vad som är bra.
 
Va ut en sväng med hojen igår, 6 mil grusväg och stigar blev det.... hur kul som helst! Grymt liten och smidig, råkade visst köra en bit på upplandsleden av bara farten :rolleyes:

Bakhjulet på 5:an i 90km/h hur lätt som helst, när det slutat spinna :D

Kan tänka mig att CRF:en är suverän på motardbana, ser fram emot att testa Lundabanan i sommar.
 
Hej! hörde av en att det inte går att strypa en crf 450 04 motard.. Någon som har koll på de?
 
Hej! hörde av en att det inte går att strypa en crf 450 04 motard.. Någon som har koll på de?

han jag sålde min crf till fick besked från honda att de inte gjorde det, han var tvungen att få nåt papper från honda till besiktningen, men det gick tydligen inte honda med på
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top