Nytt personbästa 443.32hk

man får gratulera till mer hästar på slangen :tummenupp

har du bara höjt laddtrycket eller har du exprementerat med något mer:yoparty
 
Faktiskt rätt kul att man med matimatiska beräkningar ( även om dom är bonde mässiga) kan bekräfta sannolikheten i vissa effektsiffror


enligt den enkla beräkningen att 1bar ger 100% effektökning kan man kontrolera sina mätvärden


Massor av parametrar är med och styr i denna GROVA förenkling

men faktum kvarstår att SÄLLAN kliver man över denna linjära effektberäkning

Snarare halkar man neråt ( rejält) när man laddar på

Men det går faktiskt att vända kurvan uppåt med avancerad turboladdning

Så som Christer Johansson och grabbarna ( 701 hk busan för 3 år sen)


Till slut kör man även sådana extrema setuper i botten , då halkar man under strecket igen



Exempel , En motor ger 200 hk i grund - vi laddar 1 bar och erhåller 400 hk


200x2 ( atmosfärstryck+ 1 bar = 2 absolut tryck) = 400 hk



( påhittade siffror) vi erhåller 463 hk vi vet att grunden ger 185hk

463 / 185 = 2.50 ( absolut) - 1bar = 1.5 bar laddtryck , som sagt väldigt förenklat men faan så rätt ändå:yoparty
 

Tjena!
Grattis! Inte illa! Mest imponerande är dessutom att man kan se ditt effektmonster dyka upp på tex en gruppkörning eller stripkörning på Barkarby eller liknande! Ingen engångsraket liksom:tummenupp

Har du noterat vad du har för avgastemp i header eller efter turbo när du peakar den? Nyfiken! :hihi
 
Lustigt vilka proportioner man får på saker och ting. Kändes som jag hade 25cm kewk nu när jag var ute och gäsa på min lilla fjuniga 600. Efter att ha läst den här tråden försvann snabeln in i byxorna och gömde sej, riktigt ordentligt dessutom. Så! Fötterna på jorden igen…
 
Är det nån som har den korrekta formeln för sambandet mellan vridmoment och effekt?

Vore kul att kunna plottra ut en effektkurva utifrån en vridmoments dito

Mest bara för att själv se vad som är rimligt
 
Är det nån som har den korrekta formeln för sambandet mellan vridmoment och effekt?

Vore kul att kunna plottra ut en effektkurva utifrån en vridmoments dito

Mest bara för att själv se vad som är rimligt

Självklart.

P= (M*n)/9550. M i Nm, n i varv/min. Ut får du effekten i kW. Vill du ha ut i hästkrafter, ta svaret och dela med 0,7355. Eller få hästkrafterna direkt med hk=(M*n)/7024.

På andra hållet (för att få vridet) blir det ju då såklart: M=(9550*P)/n med effekt i kW in, eller M=(7024*hk)/n med effekt in i hk.
 
Imponerande siffror! Grattis!

Självklart.

P= (M*n)/9550. M i Nm, n i varv/min. Ut får du effekten i kW. Vill du ha ut i hästkrafter, ta svaret och dela med 0,7355. Eller få hästkrafterna direkt med hk=(M*n)/7024.

På andra hållet (för att få vridet) blir det ju då såklart: M=(9550*P)/n med effekt i kW in, eller M=(7024*hk)/n med effekt in i hk.


:Bugar Nån hängde med i skolan...
 
Last edited:
Faktiskt rätt kul att man med matimatiska beräkningar ( även om dom är bonde mässiga) kan bekräfta sannolikheten i vissa effektsiffror


enligt den enkla beräkningen att 1bar ger 100% effektökning kan man kontrolera sina mätvärden


Massor av parametrar är med och styr i denna GROVA förenkling

men faktum kvarstår att SÄLLAN kliver man över denna linjära effektberäkning

Snarare halkar man neråt ( rejält) när man laddar på

Men det går faktiskt att vända kurvan uppåt med avancerad turboladdning

Så som Christer Johansson och grabbarna ( 701 hk busan för 3 år sen)


Till slut kör man även sådana extrema setuper i botten , då halkar man under strecket igen



Exempel , En motor ger 200 hk i grund - vi laddar 1 bar och erhåller 400 hk


200x2 ( atmosfärstryck+ 1 bar = 2 absolut tryck) = 400 hk



( påhittade siffror) vi erhåller 463 hk vi vet att grunden ger 185hk

463 / 185 = 2.50 ( absolut) - 1bar = 1.5 bar laddtryck , som sagt väldigt förenklat men faan så rätt ändå:yoparty


Har för mig att MR Blue lyckades ligga ganska mycket över den teoritiska effekthöjningen jmf med ladd..
Om jag inte minns fel så har han en liten fläkt..
 
:Bugar Nån hängde med i skolan...

Hehe, jag går fortfarande i skolan också... Läser till Maskiningenjör och har tenta på måndag i konstruktionsteknik, och då räknar vi på en massa sådant med effekt och moment och kopplingar och bromsar och skruvförband och transmissioner och växlar och krympförband och en jäkla massa annat, så det är nog inte så konstigt att jag kunde det :D
 
Är 9550 något slags konstant? Och i så fall, vad för en?

Ursäkta ot! Jääävla hårigt att klämma ur 440 hk ur en 1.3 liten liten skit! Fortsätt så!

Det är en förenklad formel. Konstanten konverterar från rad/s och W till kW. I SI-enheter ska nämligen varvtalet uttryckas i radianer/s och vridmom i Nm då behövs ingen konstant och effekten erhålls i Watt.
 
Det är en förenklad formel. Konstanten konverterar från rad/s och W till kW. I SI-enheter ska nämligen varvtalet uttryckas i radianer/s och vridmom i Nm då behövs ingen konstant och effekten erhålls i Watt.


Men va fan, du går ju inte i skolan längre !

Ruggia siffror:tummenupp
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top