Husaberg 650 på E85

Jag började med att bestycka min med att smågasa lite lätt med motor igång, innan detta räknade jag ut storleken på munstycken vad den teoretiskt bör vara. 46% ökning på högfart och en hiskelig massa på lågfart, så mycket som gick ungefär, runt 150% tror jag. Sen testade jag om den gick att starta, kanonbra och tomgång hade den, fast ingen reaktion på blandskruven, svar på gasen då? Nej inte ett smack, körning då? Kalasbra förutom det första och det visade ju bänkkörningen varför. Frågan är hur man öppnar upp accpumpen.:va

Sitter det inte axpumpsmunstycke på denna där?
 
Jag började med att bestycka min med att smågasa lite lätt med motor igång, innan detta räknade jag ut storleken på munstycken vad den teoretiskt bör vara. 46% ökning på högfart och en hiskelig massa på lågfart, så mycket som gick ungefär, runt 150% tror jag. Sen testade jag om den gick att starta, kanonbra och tomgång hade den, fast ingen reaktion på blandskruven, svar på gasen då? Nej inte ett smack, körning då? Kalasbra förutom det första och det visade ju bänkkörningen varför. Frågan är hur man öppnar upp accpumpen.:va
Du får nog byta nål/nålmunstycke.Ligger du hyfsat rätt i bestyckning går den bra med accpumpen bortkopplad också.
 
Brukar det inte bara stå att det ska vara "handelsbränsle"?

Jo,det stämmer,men när reglementet skrevs för "100år" sen så fanns det inte
E85 att köpa MEN det förbjöds tydligt att använda t.ex VP(103+ oktan)bränslen som också kunde köpas "över disk" på den tiden.

Möjligtvis så är det ett kryphål i reglementet nu! :va

Jag får kontakta Svemo och höra om dem tänkt på detta.

Det börjar bli väldigt orättvisst gentemot tvåtakt,mera kubik (750cc) och nu då ev också E85:huvet

Får annars ta fram slipstiftet igen inför nästa isbanesäsong! :tummenupp
 
Med tanke på miljödebatten som pågår vore det väl ren idioti att förbjuda användandet av e85. Vad spelar det för roll inom isracing t.ex. om vi ändå inte får ngn is? :rolleyes:
 
Du får nog byta nål/nålmunstycke.Ligger du hyfsat rätt i bestyckning går den bra med accpumpen bortkopplad också.

ja det kan vara så att även nålmunstycket är för litet !! det kan du lätt kolla genom att ta bort h-F munstycket helt och dra upp gasen och se om den drunknar helt enkelt..Om munstycket nålmunstycket har rätt storlek så ska motorn drunkna helt strax under halv gas dvs nästan stanna av allt bränsle. kan du därimot gasa vidare ja rent utav köra omkring så är det för litet så då spelar det ingen roll hur stora munstycken man sopar på:gnissla Du kan även lida av för dåligt flöde i bränslekran!!Om nålmunstycket är rätt kan man även slipa med fint vattensandpapper och nålen instucken i en borrmaskin där stupningen uppstår. TÅLAMODSKRÄVANDE:näsblod :tummenupp
 
Med tanke på miljödebatten som pågår vore det väl ren idioti att förbjuda användandet av e85. Vad spelar det för roll inom isracing t.ex. om vi ändå inte får ngn is? :rolleyes:

Du har rätt Barret,det är ju "ganska" miljövänligt och ger också en skatterabatt som vi kan hävda att få som etanolbilarna.:tummenupp

Detta gör ju att även tvåtaktsmotorer kan sägas vara ett miljövänligt alternativ om man konverterar till E85 och oktantalet för E85 är faktiskt 104 oktan,renessans för tvåtaktsmotorer med andra ord!:yoparty

Så med andra ord är jag numera för E85,gör ett tillägg i reglementet och låt även alla E85-hojar stå längst fram i startledet. :D

Ditt inlägg: citat "Vad spelar det för roll inom isracing t.ex. om vi ändå inte får ngn is?" slut citat: förstår jag inte hur du kopplar ihop det med E85,menar du att det är slut med kalla vintrar i framtiden om vi inte kör på E85?:va
 
Sitter det inte axpumpsmunstycke på denna där?

Jag har för mig det i alla fall och det har jag också för mig att det är fast och inte går att byta. Rätta mig om jag har fel.

Du får nog byta nål/nålmunstycke.Ligger du hyfsat rätt i bestyckning går den bra med accpumpen bortkopplad också.

Högfart är ju bytt, men nålen kom aldrig fram innan konkursen.
 
Last edited:
Ditt inlägg: citat "Vad spelar det för roll inom isracing t.ex. om vi ändå inte får ngn is?" slut citat: förstår jag inte hur du kopplar ihop det med E85,menar du att det är slut med kalla vintrar i framtiden om vi inte kör på E85?:va

Det va ett försök till skämt om att denna milda vinter skulle bero helt på vårt användande av fossila bränslen.

Är det lika "enkelt" att konvertera en 2t eller blir det ngt jox med oljeblandningen i bränslet?
 
Enligt min kurva nu då, vad ska jag ligga på för afr? Tänkte beställa lite nya saker och testa på igen nu när tempen börjar stiga. OBEKP nål var ju tanken som skulle ge lite mer soppa i alla fall, sen är ju frågan om något mer, den där toppen är ju inget bra och det är väl förstås accpump, går det byta det munstycket?
 
Enligt min kurva nu då, vad ska jag ligga på för afr? Tänkte beställa lite nya saker och testa på igen nu när tempen börjar stiga. OBEKP nål var ju tanken som skulle ge lite mer soppa i alla fall, sen är ju frågan om något mer, den där toppen är ju inget bra och det är väl förstås accpump, går det byta det munstycket?

ARF ska ligga lite fetare med etanol har för mig att man kan köra neråt 10!! men dom drar ju tillräckligt med soppa ändå så nog skulle jag försöka köra den snålare typ 11-12.. Bäst att du kollar med turboforumet att jag mins rätt!!:va
 
ARF ska ligga lite fetare med etanol har för mig att man kan köra neråt 10!! men dom drar ju tillräckligt med soppa ändå så nog skulle jag försöka köra den snålare typ 11-12.. Bäst att du kollar med turboforumet att jag mins rätt!!:va

Då ligger den ju förhållandevis bra till nu då från halvvarv och upp, tänkte testa med OBEKM nål och uppåt 230 main för att se om det går att råda bot på den där lilla dippen uppåt afr 14 som går att se på bilden.
 
Då ligger den ju förhållandevis bra till nu då från halvvarv och upp, tänkte testa med OBEKM nål och uppåt 230 main för att se om det går att råda bot på den där lilla dippen uppåt afr 14 som går att se på bilden.

Svårt att få till det bättre än så där med förgasare ser ju riktigt bra ut på bänkpapperet:tummenupp märker du av någon dip någostan vid olika trottelyft så att säga? Om man har ett begränsat ställe vid ett vist lyft där den går snålt så kan man markera av det området med en penna och sätta upp nålen i en borrmaskin och klämma fast ett fint sandpapper med fingrarna och gasa på lite just i det området,,,lite i taget och ut å kör:tummenupp
 
Svårt att få till det bättre än så där med förgasare ser ju riktigt bra ut på bänkpapperet:tummenupp märker du av någon dip någostan vid olika trottelyft så att säga? Om man har ett begränsat ställe vid ett vist lyft där den går snålt så kan man markera av det området med en penna och sätta upp nålen i en borrmaskin och klämma fast ett fint sandpapper med fingrarna och gasa på lite just i det området,,,lite i taget och ut å kör:tummenupp

Det området du ser där afr kurvan får en dipp uppåt, det är vad som händer när jag kör.

Oavsett växel eller varvtal så gott som tycker jag i alla fall, så ligger du på ingen gas alls i stort sett. (Tuffa fram på typ tomgång trean, eller fyran med lite till gas, ganska precis varje växel) När jag då vrider full rulle för att den ska resa sig t.ex. då gör den inte det utan bara tvärtvekar istället och bara vägrar tända för att sekunden efter tända på nästa mängd soppa som kommer in. Då jävlar flaxar den upp som en raket i luften, eller som din maskin gör på sjöis filmen :yoparty

Vrider man då långsamt förbi detta genom att öka det första varvtalet sakta så den kommer upp i gissningsvis halvvarv kanske något mindre och sen ger fullt så drar den kanon. Dock så känns den tröttare på topp (över 180km/h) än på bensin.

Vissa har sagt accpump som ger för lite, vissa tolkar det som att det är main som är för litet eftersom det är just när jag vrider fullgas men ingen fasen har velat provköra den som kan och förstår sig på munstycken, hade någon bara gjort det hade det ju varit jättelätt.
 
Det området du ser där afr kurvan får en dipp uppåt, det är vad som händer när jag kör.

Oavsett växel eller varvtal så gott som tycker jag i alla fall, så ligger du på ingen gas alls i stort sett. (Tuffa fram på typ tomgång trean, eller fyran med lite till gas, ganska precis varje växel) När jag då vrider full rulle för att den ska resa sig t.ex. då gör den inte det utan bara tvärtvekar istället och bara vägrar tända för att sekunden efter tända på nästa mängd soppa som kommer in. Då jävlar flaxar den upp som en raket i luften, eller som din maskin gör på sjöis filmen :yoparty

Vrider man då långsamt förbi detta genom att öka det första varvtalet sakta så den kommer upp i gissningsvis halvvarv kanske något mindre och sen ger fullt så drar den kanon. Dock så känns den tröttare på topp (över 180km/h) än på bensin.

Vissa har sagt accpump som ger för lite, vissa tolkar det som att det är main som är för litet eftersom det är just när jag vrider fullgas men ingen fasen har velat provköra den som kan och förstår sig på munstycken, hade någon bara gjort det hade det ju varit jättelätt.

Du skulle ha gjort ett test genom att ta bort huvudmunstycket helt.. då ska den drunkna totalt efter högst halv gas den ska helt enkelt inte varva ur då. Om den skulle göra det ändå så måste du sätta i större nålmunstycke eller borra upp det 10% arf kurvan talar ju för att det räcker till så förmodligen är det nog nålen... men det kan bli skumma fel om nålmunstycket är för litet!!
 
Du skulle ha gjort ett test genom att ta bort huvudmunstycket helt.. då ska den drunkna totalt efter högst halv gas den ska helt enkelt inte varva ur då. Om den skulle göra det ändå så måste du sätta i större nålmunstycke eller borra upp det 10% arf kurvan talar ju för att det räcker till så förmodligen är det nog nålen... men det kan bli skumma fel om nålmunstycket är för litet!!

Nu har jag en OBDTR nål tror jag den hette ihop med 190/42 6 clip på bensin, skulle vara bättre än OBEKR 160/42.
 
Det området du ser där afr kurvan får en dipp uppåt, det är vad som händer när jag kör.

Oavsett växel eller varvtal så gott som tycker jag i alla fall, så ligger du på ingen gas alls i stort sett. (Tuffa fram på typ tomgång trean, eller fyran med lite till gas, ganska precis varje växel) När jag då vrider full rulle för att den ska resa sig t.ex. då gör den inte det utan bara tvärtvekar istället och bara vägrar tända för att sekunden efter tända på nästa mängd soppa som kommer in. Då jävlar flaxar den upp som en raket i luften, eller som din maskin gör på sjöis filmen :yoparty

Vrider man då långsamt förbi detta genom att öka det första varvtalet sakta så den kommer upp i gissningsvis halvvarv kanske något mindre och sen ger fullt så drar den kanon. Dock så känns den tröttare på topp (över 180km/h) än på bensin.

Vissa har sagt accpump som ger för lite, vissa tolkar det som att det är main som är för litet eftersom det är just när jag vrider fullgas men ingen fasen har velat provköra den som kan och förstår sig på munstycken, hade någon bara gjort det hade det ju varit jättelätt.

ta lös huvudmunstycket och kör... Den ska drunkna strax under halv gas !! gör den inte det så byt till större nålmunstyck ellr borra upp det 10%.. arf kurvan talar ju visserligen för att det räcker till men det kan bli skumma fel när nålmunstycket är för litet. för just när man dra på så drar den mest!!
 
ta lös huvudmunstycket och kör... Den ska drunkna strax under halv gas !! gör den inte det så byt till större nålmunstyck ellr borra upp det 10%.. arf kurvan talar ju visserligen för att det räcker till men det kan bli skumma fel när nålmunstycket är för litet. för just när man dra på så drar den mest!!

Nu har jag en obekm nål och ett 230 munstycke att testa senare när jag får temperatur. Har även beställt ett pipercrossfilter som ska monteras på.

Det jag fick som tips var att skaffa 450 sx ventilfjädrar men inte köpa original för dom var jättedyra. Vad är prislappen på dessa pirat? Funderar även på att göra en borrning av förgasare från 41 - 43mm ungefär. Måste lugna ner mina utlägg lite först bara så förgasarborr får vänta.

Ska även passa på att byta kamkedja på den och vipparmsrulle tänkte jag när jag ändå ska lämna iväg det. Vad skiljer kedjorna åt, den billiga och dyra? Vipparmsrulle, vilket artikelnummer är det? och sida? http://www.husaberg.com/fileadmin/user_upload/ENGINE_FS_650-E_2007.pdf
 
Lite bilder också är väl inte fel? Började lite ombyggnad. Sadeln omklädd och höjd någon cm, bilden är väl inte det bästa som gick att få tag på bara. Bytte soppaslang här efter till lite stålomspunnet också
 

Bifogat

  • DSC00116.JPG
    DSC00116.JPG
    209 KB · Visningar: 68
  • DSC01200.JPG
    DSC01200.JPG
    185.9 KB · Visningar: 65
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top