Bensinpriset..

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Är precis i tankarna att köpa mig en Passat diesel men när jag åkte förbi en mack i västerås upptäckte jag att dieseln är över 1kr dyrare än 95 oktan.:näsblod
Trodde att dieseln var billigare pga att dom bilarna är straffbeskattade..

Nån som hört nått varför det har blivit så här?

Förstår inte riktigt det heller.
Dieselbränsle är billigare att framställa än bensin.

Tycker dock att man skall ha i åtanke att bensinen egentligen inte är dyr.
sisådär fyra spänn litern tycker inte jag är farligt.
Skatten däremot - Den är dyr.

Drar iaf fortfarande mindre per mil

Jo men samtidigt är dom ju staffbeskattade och kostar 3-4ggr så mycket i fordonsskatt.

Undrar om nån hört eller läst nånting om hur det kommer vara med dieselpriset i framtiden och om prisskilnaden kommer bestå eller bli ännu större?

Dieseln på Shell här i stan kostar 14 öre mer än V-power...det är fan helt sjukt!

Nyare dieslar går som miljöklass..

Jag byter snart Golf-högen till en V50 2.0D.. 0,5 landsväg, jag tackar jag!! :)

Är väll inte så svårt att lista ut varför dieseln blivit dyr som fan.....
Eftersom skatten på bensin höjts så sjukt mycket är det nog många som kör mindre idag än vad dom gjorde tidigare, och dom som måste köra mycket har skaffat diesel. Det gör ju att man inte får in lika mycket pengar till staten längre.

Åtgärd? Chockhöj priset på dieseln! Dieselbilarna drar ju dessutom mindre än bensinbilar så då måste dieseln vara dyrare, det förstår vilken politiker som helst...

Jag tror faktiskt att det är så här illa: Även om det skulle komma ett bränsle som var väldigt miljövänligt och billigt att tillverka så kommer staten att lägga skatter på det så att priset på macken ligger runt 10:-/l. Då är det ju fortfarande billigare än bensin/diesel och man fortsätter dra in sjuka skattepengar på att sverige är ett glesbebyggt land med långa avstånd.
Man kan ju inte heller göra så att för många har råd att köra bil/mc, det skulle påverka nollvisionen negativt. Dessutom kanske folk skulle börja ställa krav på att skatten på bränslet skulle användas till att laga det allt sämre vägnätet, hemska tanke!

Last edited:
Jag kör själv Diesel Golf med miljöklassning men att det håller på att höja priset på diesel bara för att fler köper det är ju sinnes rubbat.

Iofs man åker mycket billigare med en dieselbrännare än en bensinare om man ska ha samma effekt i jämförelse. min 140hk 320nm org säg vilken bil som har 320nm org under 250hk och vad drar inte en sådan bil...

Kör ca 95mil på 1tank 55L så än åker man billigt och skatten är på 3700kr/året..

Tillsalu är den med :) jävlar vilken promotion man gjorde nu....:näsblod

///micke

Är väll inte så svårt att lista ut varför dieseln blivit dyr som fan.....
Eftersom skatten på bensin höjts så sjukt mycket är det nog många som kör mindre idag än vad dom gjorde tidigare, och dom som måste köra mycket har skaffat diesel. Det gör ju att man inte får in lika mycket pengar till staten längre.

Åtgärd? Chockhöj priset på dieseln! Dieselbilarna drar ju dessutom mindre än bensinbilar så då måste dieseln vara dyrare, det förstår vilken politiker som helst...

Jag tror faktiskt att det är så här illa: Även om det skulle komma ett bränsle som var väldigt miljövänligt och billigt att tillverka så kommer staten att lägga skatter på det så att priset på macken ligger runt 10:-/l. Då är det ju fortfarande billigare än bensin/diesel och man fortsätter dra in sjuka skattepengar på att sverige är ett glesbebyggt land med långa avstånd.
Man kan ju inte heller göra så att för många har råd att köra bil/mc, det skulle påverka nollvisionen negativt. Dessutom kanske folk skulle börja ställa krav på att skatten på bränslet skulle användas till att laga det allt sämre vägnätet, hemska tanke!

Så sant som det är sagt :(

Testa det i stockholm du :huvet Alla säger att allt finns i stockholm, och att det är så nära till allt. Jag har aldrig i hela mitt liv haft så långt till allt, eller varit tvungen att använda bilen så mycket, som jag har här :mad:

Nej, ville inte vara uppnosig på nått sätt, det lovar jag. Kristianstad är inte den största staden som finns, cyklar överallt, helt underbart! :yoparty

Min bror bor dock i Stockholm, och han äger inte ens ett körkort! Kommer ihåg när han ringde en taxi för att kunna flytta, mycket mer Stockholmare blir det inte :näsblod

Kan ju även tilläga att min mor är säljare, och därigenom tillryggalägger 5-6000 mil om året, och bytte förr året till en diesel, och nu, nu kostar dieseln 13,19 på preem...

Last edited:
ganska billigt ändå. Tänk på tex. Vatten som man köper på ICA(Loka tex.) kostar ju nästan jämförligt med bensin.

ganska billigt ändå. Tänk på tex. Vatten som man köper på ICA(Loka tex.) kostar ju nästan jämförligt med bensin.

Jo, men att köpa svindyrt vatten på affären är väll i allra högsta grad både onödigt och frivilligt. Bensin och diesel å andra sidan är ett måste för en stor del av sveriges befolkning......

Last edited:
Nu när man handlar "allt" via nätet så mycket billigare, skinställ från FC-Moto, däck från Riefenversan osv, kan man inte köpa bensin från Venezuela då? Sist jag kolla låg priset på motsv. 2kr/l eller nåt :tummenupp Måste ju bli billigare även med frakt

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back