Bensinpriset..

Iofs man åker mycket billigare med en dieselbrännare än en bensinare om man ska ha samma effekt i jämförelse. min 140hk 320nm org säg vilken bil som har 320nm org under 250hk och vad drar inte en sådan bil...

Min BMW 528 från 98 har 280nm och 193 hästar. Ligger jag i 130-135 på långvägen drar den 0,8-0,85, har automatlåda så den varvar inte så mycket (2000 rpm = 110 km/h). Det tycker jag är jäkligt bra för en (gammal) stor och tung bil.

Om bilen drar 0,6 eller 0,8 spelar väl mindre roll om man räknar in skatt, försäkring, service och värdeminskning. Jag tar gärna lite högre bensinräkning om jag får köra en komfortabel bil som går skapligt gött än att kuska runt i en liten plåtburk. :gnissla

Min BMW 528 från 98 har 280nm och 193 hästar. Ligger jag i 130-135 på långvägen drar den 0,8-0,85, har automatlåda så den varvar inte så mycket (2000 rpm = 110 km/h). Det tycker jag är jäkligt bra för en (gammal) stor och tung bil.

Om bilen drar 0,6 eller 0,8 spelar väl mindre roll om man räknar in skatt, försäkring, service och värdeminskning. Jag tar gärna lite högre bensinräkning om jag får köra en komfortabel bil som går skapligt gött än att kuska runt i en liten plåtburk. :gnissla

Påminner om min Diesel Benz, E-klass 320CDI Automat och drar runt 0,85 i stan och knappt 0,7 landsväg.
Efter montering av trimbox så är det ca 220hk och 530nm.
Går skapligt med tanke på att den nästan väger två ton.
Tyvärr är ju skatten 8700kr/år :gnissla

Tror jag juh inte en sekund på iofs då jag har haft 2st Bmw 1st e36 325 som sög soppa så det va som e virvel i tanken sedan en e46 328ci 00:a samma motor som i din 528. Då väger juh även 528 ca 300kg mer och min 328 drog fan inga 0,8 i 135kmh och det var desutom ingen automat. Kolla in på www.autopower.se under modell guiden. Där står det att en 528i 1998 års modell dricker 0,99 och det är manuell låda....

Och jag åker mycket hellre i en Golf än en PIZZA kartong med beigt skinn och massage kulor till ryggstöd.:tungan

Har även ägt dessa bilar
1st saab 9-3 aero 01:a,
1st Saab 9-3 Aero 02:a,
1st Saab 9-3 Aero SS 03:a,
1st Saab 9-5 Aero 00:a,
1st Golf V6 4Motion 02:a
1st 206gti 03:a
1st V70 D5 07:a med kcr box,
1st Bmw 325i e36 92:a
och slutligen en Bmw 328ci 00:a

Så jag har faktiskt inte alltid åkt plåtburk, men det gör jag gärna då jag numera har 165hk och 411nm :yoparty

///Micke

Tror jag juh inte en sekund på

Varför skulle jag ljuga? :va

Jo, Autopower har en massa siffror ja. Men min drar 0,62 - 0,65 i 95 km/h på farthållaren och några såna nuffror har de säkert inte. Om du rotar i forumet där lär du läsa att det varierar en hel del mellan olika 528:or. Dessutom drar automaten mindre än manuell låda...

Hade en 89:as 520 med 129-hästars motorn (lilla sexan). Sträckkörde från Karlskrona till Umeå och låg i 120-140 så gott det gick, dock svårt i rondeller. Den hade tagit 0,74, även det klart under vad den "ska" ta enligt Autopower.

mjo, politikerna vill ju ha in pengarna oavsett.

jag bara väntar på att vår jättesmarta regering vill flytta över skatten på drivmedel till inkomstskatten för alla som har körkort så att det ser ut som en jättefin skattesänkning på drivmedel. :huvet

Ja visst blir man ledsen, inget roligt får man ha ifred. Så fort de märker att nåt är mer poppis bland oss dödliga så lägger de på sjukt höga skatter, vinklar en massa statistik, drar fram några fattiga miljö argumment som de lätt lurade lätt går på, så går allt igenom för våra moraler är så rena o fina att vi inte kan sova om nätterna ifall vi inte tänker på alla andra runt om HELA världen fast än det kostar snart allt för oss själva.

Min dröm bil är en Bmw 330 XD, berättade så gott om mina drömmar till syrrans kille. Tror ni inte han kom efter jag slutat jobbet och plockade upp mig i en sådan som han hade köpt? Fick köra den hem och fy fan vilken dröm.....piskade den som fan och satan vad gött den gick för att vara en disel. För er som inte vet är det en 4x4 3.0 liter disel motor i en BMW sportcupe. 233hk med 500Nm. Imorn chippar han den till crika 260hk och cirka 620Nm inte för att han behöver det men han vill det :S fy fan Bmw har gjort nåt som ingen annan gjort som vanligt.

Varför skulle jag ljuga? :va

Jo, Autopower har en massa siffror ja. Men min drar 0,62 - 0,65 i 95 km/h på farthållaren och några såna nuffror har de säkert inte. Om du rotar i forumet där lär du läsa att det varierar en hel del mellan olika 528:or. Dessutom drar automaten mindre än manuell låda...

Hade en 89:as 520 med 129-hästars motorn (lilla sexan). Sträckkörde från Karlskrona till Umeå och låg i 120-140 så gott det gick, dock svårt i rondeller. Den hade tagit 0,74, även det klart under vad den "ska" ta enligt Autopower.

Då har du nog en bil som övervunnit teknikens lagar. Den första automaten som drar mindre än manuell haha. Men säger du att de är så så är de väl så och då är de bara att gratulera. Letar faktiskt efter en skåp bil till mig och en bil till tjejen. Men vet inte om det kommer löna sig att köpa en gammal diesel med hög skatt eller om man ska satsa på en bensinare som drar runt 0,7-0,8L milen...???

Iofs har hon 12mil om dagen tur/retur, och jag åker samma sträcka med men vi jobbar olika tider/olika jobb...:näsblod

jaja lutar åt en diesel brännare till henne med. Har man väl börjat åka diesel så är det svårt att sluta...

///Micke

Iofs man åker mycket billigare med en dieselbrännare än en bensinare om man ska ha samma effekt i jämförelse. min 140hk 320nm org säg vilken bil som har 320nm org under 250hk och vad drar inte en sådan bil...

Tror du trasslar ihop begreppen lite... är det något som inte är en diesels starka sida så är det toppeffekt
Hög toppeffekt är bra för acc o toppfart...

Högt vridmoment är kanske med lite god vilja bra för körbarheten i stan. Även om vi egentligen borde säga effekt vid låga varv.

Det som normalt är diselbilens fördelar är ju att effekten finns tidigt men det negativa är att det oftast endast är där det finns effekt. Tacka net ja varvvilliga motorer... BMW har byggt några trevliga dieselsnurror på senare år.

Dock handlade tråden om dyr disel o sant är att dieslar drar mindre än motsvarande bensinare.

Min dröm bil är en Bmw 330 XD, berättade så gott om mina drömmar till syrrans kille. Tror ni inte han kom efter jag slutat jobbet och plockade upp mig i en sådan som han hade köpt? Fick köra den hem och fy fan vilken dröm.....piskade den som fan och satan vad gött den gick för att vara en disel. För er som inte vet är det en 4x4 3.0 liter disel motor i en BMW sportcupe. 233hk med 500Nm. Imorn chippar han den till crika 260hk och cirka 620Nm inte för att han behöver det men han vill det :S fy fan Bmw har gjort nåt som ingen annan gjort som vanligt.

En sådan har man juh gått och suktat efter. Men en E46 330xd har bara 184hk fram till 2004 sen har 05 330xd 204hk sen gjorde de inte 330xd förens 06 igen och då är det 231hk...

Och chipar man en bmw 330Xd E90 231hk org så får man med KCR 265Hk och 575Nm :)

///Micke

Är det samma som E60 530d?

Den motorn gillar jag skarpt... En diesel som inte känna som en diesel att köra, den riktigt ber om att bli dragen till rödmarkeringen, inte många diselbilar som gör det. Körde 5000mil i en sån förra året.
edit: vill minnas att det gick att få upp den i 237 i en nerförsbacke med medvind

Last edited:
Tror du trasslar ihop begreppen lite... är det något som inte är en diesels starka sida så är det toppeffekt
Hög toppeffekt är bra för acc o toppfart...

Högt vridmoment är kanske med lite god vilja bra för körbarheten i stan. Även om vi egentligen borde säga effekt vid låga varv.

Det som normalt är diselbilens fördelar är ju att effekten finns tidigt men det negativa är att det oftast endast är där det finns effekt. Tacka net ja varvvilliga motorer... BMW har byggt några trevliga dieselsnurror på senare år.

Dock handlade tråden om dyr disel o sant är att dieslar drar mindre än motsvarande bensinare.

Tror jag nog inte då jag sysslat med bilar i hela mitt liv typ.... Hur ofta ligger du och maxar din bil??? :näsblod

Jag skulle svara typ aldrig för jag får inget ut av de. Däremot kan vi ju lasta bilen full + en BE kärra efter och dra upp för en backe och se vilken bil som funkar bäst, typ samma sak som och sitta och jämföra topphastighet.

Jag finner liksom inte det roliga i att tok köra med en bil när jag har en hoj jag kan gå ut och piska skiten ur. Men det är ju olika från person till person en del tycker det är ass fränt att ligga och bränna i 200kmh + på en motorväg med en race hoj också....:va

Men visst vem skulle inte villja ha en BMW M3:a eller något annat kul men då ska man juh köra den på bana med inte på motorvägen, Fast jag skulle nog hellre villja ha VW TOUAREG med V12 Diesel ca 500Hk och över 1000Nm :yoparty

///Micke

Tror jag nog inte då jag sysslat med bilar i hela mitt liv typ.... Hur ofta ligger du och maxar din bil??? :näsblod

Jag skulle svara typ aldrig för jag får inget ut av de. Däremot kan vi ju lasta bilen full + en BE kärra efter och dra upp för en backe och se vilken bil som funkar bäst, typ samma sak som och sitta och jämföra topphastighet.

Jag finner liksom inte det roliga i att tok köra med en bil när jag har en hoj jag kan gå ut och piska skiten ur. Men det är ju olika från person till person en del tycker det är ass fränt att ligga och bränna i 200kmh + på en motorväg med en race hoj också....:va

Men visst vem skulle inte villja ha en BMW M3:a eller något annat kul men då ska man juh köra den på bana med inte på motorvägen, Fast jag skulle nog hellre villja ha VW TOUAREG med V12 Diesel ca 500Hk och över 1000Nm :yoparty

///Micke

Det han menar är väl att dieseln har oftast ett smalt effektregister, oftast bara 2-4000varv....bra om du ska ha en laståsna men sämre körglädje/gång.
Bla. Bmws nya diesel 6or börjar dock bli riktigt körglada :tummenupp

Det han menar är väl att dieseln har oftast ett smalt effektregister, oftast bara 2-4000varv....bra om du ska ha en laståsna men sämre körglädje/gång.

Då är nyare diesel + automat en klockren kombination, kanske inte för körglädjen, men komfortmässigt.
Automaten sköter ju växlandet så man har inga problem med smalt effektregister.
Blev lite imponerad av min faktiskt, har man full gas så växlar den till 5an vid prick 200km/h.
Hade man sagt att dieslarna skulle vara så, för 20år sedan, skulle man blivit totalt utskrattad.
Då fick man vara glad om man kom upp i 130-140 :D

Problemet med diesel i sveriga är att den (svenska) dieseln skiljer sig i innehållet jämfört med den i övriga europa. Och således finns det bara 3st raffenanderier som gör den diesel vi använder i sverige, vilket gör att efterfrågan NÄSTAN är större än produktions mängden och det i sin tur driver upp priserna! Det är iaf den förklaringen jag fick av en av styrelsemedlemmarna för svenska åkeri ägar förbundet och jag tror ju att de har full koll på sådant då de både kör varan och förbrukar ansenliga mängder av den.

Mvh Fredric

Vadå lika dyr som bensin, nu fattar jag ingenting....
...jag betalar ca 6 kr litern:va

///Micke

Jo men om det nu är sant så borde du veta att effekt inte mäts i Nm.

Jag bara som ett litet sidospår menade att dieslar oftast är trista att köra pga det tråkiga effektregistret.
Men att förolämpa dieselbil verkar nästan va som att säga att Mac är skit. :tungan

Jag skrev sen heller aldrig att dom var dåliga att dra släp med. Jag vet att dom är jättebra att dra släp.
Och ja jag maxar bilarna jag kör ganska ofta. Men det hör knappast hit.

Tack!
håller med till 100%

Då är nyare diesel + automat en klockren kombination, kanske inte för körglädjen, men komfortmässigt.
Automaten sköter ju växlandet så man har inga problem med smalt

:tummenupp

Bensinare o manuellt om man ska ha kul eller diesel o automat om man ska transportera sig.

Last edited:
Jo men om det nu är sant så borde du veta att effekt inte mäts i Nm.

Jag bara som ett litet sidospår menade att dieslar oftast är trista att köra pga det tråkiga effektregistret.
Men att förolämpa dieselbil verkar nästan va som att säga att Mac är skit. :tungan

Jag skrev sen heller aldrig att dom var dåliga att dra släp med. Jag vet att dom är jättebra att dra släp.
Och ja jag maxar bilarna jag kör ganska ofta. Men det hör knappast hit.

Nä för det mäts i kW hehe :)

Jag va med helt anti för några år sedan tills jag fick en V70 D5:a och slängde i KCR i den så man fick lite över 200 kusar, den varvade ur riktigt fint och jag körde ett race emot en s40 t4.a och han hade juh inte en suck, Så visst utvecklas bilarna.

Men jag kan väl hålla med om att ska man ha kul och leka med den org effekt som bilarna erbjuder så är det juh svårt att slå bensinare. Men nu när det börjar ploppa upp 250hk + diesel bilar så tror jag bensinarna får det svårt i framtiden.

///Micke

Vadå lika dyr som bensin, nu fattar jag ingenting....
...jag betalar ca 6 kr litern:va

Då gör du en riktig jävla super deal då, jag köpte av åkeri till morsan för ca 2-3 år sedan och då låg deras inköps pris på 6,20kr/L och de sålde för 7kr/L marknads priset va väl då 9-10kr/L .....

Inte lust att kränga några fat till mig??????? :tummenupp

///Micke

Last edited:
En sådan har man juh gått och suktat efter. Men en E46 330xd har bara 184hk fram till 2004 sen har 05 330xd 204hk sen gjorde de inte 330xd förens 06 igen och då är det 231hk...

Och chipar man en bmw 330Xd E90 231hk org så får man med KCR 265Hk och 575Nm :)

///Micke

det är en -06:a. han chipade den i märsta idag och satan vad den går nu. trist att man inte har råd med en själv. men han erbjöd själv att jag får låna den om jag vill :D

mjo, politikerna vill ju ha in pengarna oavsett.

jag bara väntar på att vår jättesmarta regering vill flytta över skatten på drivmedel till inkomstskatten för alla som har körkort så att det ser ut som en jättefin skattesänkning på drivmedel. :huvet

Det tror jag inte kommer ske eftersom att regeringen är för att föra över beskattningen direkt på kostnadsstället. DVS de vill inte kollektiv straffa hela Sverige för den skadan drivmedel gör på miljön utan de vill att de som framför fordon drivna av miljöskadliga medel ska bära den kostnaden. Precis som att MC-förare får bära kostnaden för de skador som uppstpr vid MC körning och så vidare. Sen tycker jag också att det är märkligt om miljödieseln blivit dyrare, man borde ju premiera de miljövänliga drivmedlen.

Problemet med diesel i sveriga är att den (svenska) dieseln skiljer sig i innehållet jämfört med den i övriga europa. Och således finns det bara 3st raffenanderier som gör den diesel vi använder i sverige, vilket gör att efterfrågan NÄSTAN är större än produktions mängden och det i sin tur driver upp priserna! Det är iaf den förklaringen jag fick av en av styrelsemedlemmarna för svenska åkeri ägar förbundet och jag tror ju att de har full koll på sådant då de både kör varan och förbrukar ansenliga mängder av den.

Mvh Fredric

Jag har släkt i tyskland, där kör de på en speciell miljödiesel som är mycket snällare mot miljön än bensin. Den dieseln är dessutom billigare. Men sverige ör ju alltid lite sena med saker tyvärr.

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...