Motorsport för alla !

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Minimoto är en motorsport som man får börja tävla i från 7 års ålder...

Mellan 7-10 år så körs i Junior A med 4,2 hk
Från 10-14 Junior B 6,5 hk
Från 14 och uppåt är det standard motorer som ger mellan 10-13 hk, detta ger alltså ganska bra skjuts när hojen väger ca 25 kg !

I senior klasserna är det i dagsläget uppdelat i -75kg och +75kg och utövare som är upp mot 45 år

Träningar och tävlingar bedrivs utomhus på svemo besiktade gokartbanor och har ett eget reglemente som tillhandahålls av svemo.

Alltså en ganska bred motorsport för dom allra flesta som vill syssla med nåt kul på sommarhalvåret:tummenupp

Målet är att försöka nå ut till flera som kan bli nyfikna på denna roliga form av motorsport !

Fråga på om ni undrar över något så ska jag göra vad jag kan för att svara eller skaffa fram svar...:tummenupp

/Jonas

Hej, jag brännde runt på en 12hästars förrförra sommaren, kostade 5000 spänn och visst va det skoj som fan men på ett hojforum där de flesta redan har sporthoj kan det nog bli svårt att rekrytera nya medlemmar. Personligen skulle jag aldrig köra en minimoto hellre än en riktig sporthoj en fin sommardag.

Däremot om det går att köra inomhus skulle jag inte tveka en sekund att inhandla och köra minihoj på vintern, hoj året runt ! :D Och även på regniga sommardagar såklart !
Det va väl på topgear tjejen körde va, såg skoj ut !

Vad behövs för grejer för att en 7-åring ska komma igång och prova lite?
Får man köra med Kinagrejor?

Vad kostar det ungefär?

Vad behövs för grejer för att en 7-åring ska komma igång och prova lite?
Får man köra med Kinagrejor?

Vad kostar det ungefär?

Obligatoriska saker är:

Godkänd hjälm
Ryggskydd
Knä och armbågs-skydd
Handskar

Sen är det ju absolut bra om man har lite tjocka kläder o skor....står lite grand om det på swemos sida: http://www.svemo.se/g_view.php?did=11&p=120

Är det träning som gäller så är det inga som helst problem att börja med en kinahoj, det är ett bra insteg för att se om intresse finns ! Gäller det tävling så är det italienare som Polini, DM, GRC osv som gäller...

I klassen Junior A kör man med en strypbricka i utblåset som är 9mm för att få ner effekten till ca 4,2 hk

Kostnader är kanske lite olika beronde på vilken klubb man väljer, men i Kalmar MK så är det en medlemsavgift på 300 och första året är träningsavgiften för junior gratis, sedan 300 kr/år för Junior !

Finns ett forum för minimotointresserade där man kan få mycket info också:
http://portal.minimoto.se/news.php

Flera frågor så bara återkom här eller via PM:tummenupp

Mvh Jonas

Hej, jag brännde runt på en 12hästars förrförra sommaren, kostade 5000 spänn och visst va det skoj som fan men på ett hojforum där de flesta redan har sporthoj kan det nog bli svårt att rekrytera nya medlemmar. Personligen skulle jag aldrig köra en minimoto hellre än en riktig sporthoj en fin sommardag.

Däremot om det går att köra inomhus skulle jag inte tveka en sekund att inhandla och köra minihoj på vintern, hoj året runt ! :D Och även på regniga sommardagar såklart !
Det va väl på topgear tjejen körde va, såg skoj ut !

Att jämföra en Kinahoj för 5000 med en italienare som kostar mellan 10-35 000är bara dumt, eftersom det mesta skiljer sig...Om tillverkaren av en kinahoj uppger 12hk så är det inte särskillt troligt att det stämmer, däremot så går det med justeringar o byte av vissa prylar att få dom att gå riktigt bra också.

Men att jämföra hojen som helhet vad det gäller kvalite o annat funkar inte, däremot så kan det ju vara helt ok att börja på för att se om intresse finns att gå vidare, o där är det ju så att alla resonerar olika ! :tummenupp

Att tro att det är fel att marknadsföra sporten på ett sporthojsfoum är jag inte med på eftersom sporthoj.com ibland marknadsförs som sveriges största forum för roadracing, och minimoto är en perfekt inkörsport för juniorer som sedan vill ta steget upp !

Jag vet dessutom folk som har kört roadracing tidigare o nu kör minimoto o anser att det kan vara riktigt kul det också, så det är ju så att alla tänker vi lite olika :tummenupp

/Jonas

Last edited:
Alltid roligt med aktiviteter som inte kostar skjortan.

Men:
En "Motorsport för alla" som jag gärna skulle se etablerad i Sverige. är:
http://www.youtube.com/watch?v=gTO2s7wyrFs

Går att deltaga i oavsett fordon.
Behövs inte ens kubikklasser.
http://www.youtube.com/watch?v=RHgjFPhhzY8
Går antagligen att köra året runt.
Bil, hoj och skoter på isen, med lika villkor, vore skoj!
Härlig sport faktiskt! Behövs bara en parkering, det är relativt hög säkerhet samt ett mästarprov i körskicklighet. Hyffsat högt underhållningsvärde också kan jag tycka. Fast vi har ju något liknande här också; manöverprovet på uppkörningen. Kanske därför som det aldrig blir populärt här, alla föknippar bara oranga koner med griniga vägverksinspektörer, handsvett och hjärklappning.

/perris

Alltid roligt med aktiviteter som inte kostar skjortan.

Men:

Går att deltaga i oavsett fordon.
Behövs inte ens kubikklasser.
http://www.youtube.com/watch?v=RHgjFPhhzY8
Går antagligen att köra året runt.
Bil, hoj och skoter på isen, med lika villkor, vore skoj!

Härligt att se på o ett bra förslag till uppkörningsprover för körkort på hoj o bil...:tummenupp

Låt oss inte glömma bort minimoto bara som var upphovet till denna tråden !:D

Bra att du försöker få fler intresserade av minimoto Jonas !

Problemet egentligen är väll bara att folk inte vet att det körs med små roadracehojar på kartbanorna samt att det bedrivs minimotoverksamhet med seriösa träningar, tävlingar.
Sen vet ju inte många hur kul/enkelt/smidigt det är heller.

Skaderisken är mkt lägre än i dom stora klasserna samt att vi på dom lite mindre hojarna har bättre rejs under enklare förutsättningar.

Nissan micra som teambuss :D

Härligt att se på o ett bra förslag till uppkörningsprover för körkort på hoj o bil...:tummenupp

Låt oss inte glömma bort minimoto bara som var upphovet till denna tråden !:D
Bara ett alternativ.
Tycker att det är skitbra om minimoto utvecklas till en seriös tävlingsgren.
Inte minst för ungdummarna.
Själv provade jag redan -89 i Italien.

Bra att du försöker få fler intresserade av minimoto Jonas !

Problemet egentligen är väll bara att folk inte vet att det körs med små roadracehojar på kartbanorna samt att det bedrivs minimotoverksamhet med seriösa träningar, tävlingar.
Sen vet ju inte många hur kul/enkelt/smidigt det är heller.

Skaderisken är mkt lägre än i dom stora klasserna samt att vi på dom lite mindre hojarna har bättre rejs under enklare förutsättningar.

Nissan micra som teambuss :D

Ja jag tycker absolut att flera borde få upp ögonen för att det bedrivs racing med minimoto precis som med gokart o cross tex....men för att sporten ska kunna växa så krävs att flera kan läsa om det och bli nyfikna så man kanske börjar forska lite i det...:tummenupp

Tycker att det är skitbra om minimoto utvecklas till en seriös tävlingsgren.
Inte minst för ungdummarna.
Själv provade jag redan -89 i Italien.

Det är en seriös tävlingsgren idag men den skulle kunna växa betydligt om flera blev medvetna o intresserade !:tummenupp

Hähä jag tyckte min kina-kopia gick skitbra.

Hör och häpna, det gick faktiskt att köra på slangen !!
Vred jag ur ordentligt så c:a vid 40 knyck så kom den lilla 2-taktarn igång och den reste sig utan problem om jag inte lutade mig framåt :D

Hur snabbt går det i runda slängar när ni tävlar ? Alltså kör ni på småbanor där man inte kommer upp i över 50knyck eller tävlas det på go-cart banor där man kan dra ur hojen på rakorna ?

Hähä jag tyckte min kina-kopia gick skitbra.

Hör och häpna, det gick faktiskt att köra på slangen !!
Vred jag ur ordentligt så c:a vid 40 knyck så kom den lilla 2-taktarn igång och den reste sig utan problem om jag inte lutade mig framåt :D

Hur snabbt går det i runda slängar när ni tävlar ? Alltså kör ni på småbanor där man inte kommer upp i över 50knyck eller tävlas det på go-cart banor där man kan dra ur hojen på rakorna ?

Det är gokartbanor som vi kör på.....men även dom ser ju lite olika ut !
Man drevar efter hur banan ser ut och en del har ganska långa rakor så det kan gå undan ganska bra...vet inte riktiga hastigheter egentligen men 70-80 km kanske...man måste ju ha lite ork även i kurvorna....

Dom kortaste banorna är kanske 4-500 meter men dom flesta ligger mellan 8-1200 meter...

Man kan väl säga att det kräver en viss teknik att inte köra på bakhjulet....:tummenupp

Du kan ju kolla lite på klippen jag la in längre upp så får du en uppfattning om hur fort det går....kanske inte rättvist o kolla den i regn givetvis...!

Last edited:
Men:

...och där trillade man in på följande film. Spana in killen på supermoton som först kasar omkull och sedan ska stila till det på slutet och slår över :D http://www.youtube.com/watch?v=QN3z1HhveBk&NR=1

Men minimoto var det ja - rena döden för handleder och vrister och inte minst pungkrossare av mått :tummenupp Man ska nog vara lite yngre och ledlös för att riktigt kunna njuta av körningen...

[QUOTEMen minimoto var det ja - rena döden för handleder och vrister och inte minst pungkrossare av mått :tummenupp Man ska nog vara lite yngre och ledlös för att riktigt kunna njuta av körningen...[/QUOTE]

Yngre är ju inte nödvändigt....ledlös är en fördel men även det kan man jobba med....:tummenupp

Vet flera förare i förra årets RM tävlingar som är födda mellan -65 och -72 i alla fall...Själv är jag varken ledlös eller riktigt snabb, men kul är det i alla fall !:tummenupp

Någon mera som har några funderingar kring det här med lite seriösare/säkrare körning med minimoto ? Gäller som sagt för både Juniorer o "vuxna" barn...:tummenupp

Är alla medvetna om att det bedrivs racing med minimoto utomhus på gokartbanor ?

Minimoto må se löjligt ut med förvuxna karlar på förkrympta miniatyrhojar, men det är ju trots allt upplevelsen man vill åt.
Jag har bara testat köra Minimoto på bana en gång och då hyrde vi hojar och hade tävling med dåvarande jobbet. Fruktansvärt roligt. Detta var 2002... Redan då sa jag att det är betydligt roligare än gokart och det står jag för än idag.

Adrenalinet flödar ju även på små maskiner när det börjar bli tätt mellan dom =). Klart roligt.

//Robert

Minimoto må se löjligt ut med förvuxna karlar på förkrympta miniatyrhojar, men det är ju trots allt upplevelsen man vill åt.
Jag har bara testat köra Minimoto på bana en gång och då hyrde vi hojar och hade tävling med dåvarande jobbet. Fruktansvärt roligt. Detta var 2002... Redan då sa jag att det är betydligt roligare än gokart och det står jag för än idag.

Adrenalinet flödar ju även på små maskiner när det börjar bli tätt mellan dom =). Klart roligt.

//Robert

Ja du har ju helt rätt...många tycker det ser löjligt ut o att det är löjligt, saken är att det känns inte lika löjligt som det ser ut...farten tillsammans med att man sitter så nära backen gör definitivt att det blir en upplevelse:tummenupp

Oavsett om man tycker det är roligt att kolla på eller man tycker det ser löjligt ut så är ju ändå hela grejen att det är ju roligast att köra, då känner man vad det handlar om...:D

Precis som i andra sporter så kan man lägga ner hur mycker pengar som helst i det om man blir riktigt intresserad, men till skillnad från andra motorsporter så går det definitivt att köra även utan att det kostar hur mycket som helst !

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back