Roliga ordvurpor

Mer felsägningar

Skulle baka egen pizza en gång. När jag knådat klart degen sa jag "nu skall bara jästen dega!"

En arbetskamrat som kom från usa sa till en kund "tog jag dig på något viktigt"
Vet inte hur han fick till den svenska översättningen men vi vek oss av garv i bakgrunden.

Kan de va så illa :näsblod

Drakkedja är lika samma, de heter för helvitti dragkedja.

Men det är roligt att läsa dina inlägg där, du är bäst på medvetna konstnärliga pubertalfelstavningar helt klart. :D

En annan grej som det ofta sägs fel på är "arshitekt", när det ska uttalas arkitekt, med ett hårt K.

Stod. Det stod i tidningen. Inte stog.

Man blir förbannad. :mad:

En annan grej som det ofta sägs fel på är "arshitekt", när det ska uttalas arkitekt, med ett hårt K.

Nänä, vänta nu. Det där är dialektalt, inte grammatiskt korrekt. 'K' framför mjuk vokal skall alltid uttalas som 'sch' - utom i slutet av ord och utom i ordet 'Kex' som är undantaget som bekräftar regeln. :tungan

F.ö. avskyr jag folk som ska säga grammatiskt med kort 'a' efter 'mm'. Vokalens längd bestäms av konsonanten/-erna efter vokalen, inte före och är det bara en konsonant efter så ska vokalen vara lång.

Nänä, vänta nu. Det där är dialektalt, inte grammatiskt korrekt. 'K' framför mjuk vokal skall alltid uttalas som 'sch' - utom i slutet av ord och utom i ordet 'Kex' som är undantaget som bekräftar regeln. :tungan

Ok. För mig är det mer så att jag uttalar arrschitekt och tjex när jag är packad och arkitekt och kex annars.

Jag och en kollega hade sjukt tråkigt på ett jobb en gång i tiden. Vi uppfann en lek för att fördriva tiden, som gick ut på att man kastade om lite bokstäver i folks för och efternamn. Vi hade på den tiden en chef som hette "Dick Kjellmar". Först började vi kalla honom "Kjell Dickmar", sedan blev det "Dell Kjickmar", "Kjill Deckmar" och slutligen "Dill Kjeckmar".
Det slutade med att snubben ringde och frågade efter min kollega och jag kunde för mitt liv inte komma ihåg vad snubben egentligen hette.
"Du....det är han...hmm..Dill, i telefon." :D

Den varianten körde vi också med Musse Pigg efter en felsägning. Numera heter han tydligen Pisse Mugg.

För några år sedan var det ett repotage på TV4 om en nystartad slidingskola (speedway för ungdummar) speciellt inriktad på tjejer.
Vill minnas att det var i Gislaved.
I slutet av repotaget hör man tränaren skrika:
"För helevete tjejer - Kuken på tanken!"
Tyckte att det roligaste var att ingen av tjejerna verkade reagera.

Man säger ju jätteliten, kan man då också säga pyttestor ?

Man kan ju vara intelegent, men hur är man om man är legent ?

Ok. För mig är det mer så att jag uttalar arrschitekt och tjex när jag är packad och arkitekt och kex annars.

Shhena tjexet schtår här och smular?
Ska du följa med hem och kolla in arrschitekturen i mitt sovrum?
Har det NÅGONSIN funkat?

Man är ursäktad den dåliga gramatiken när man är så full så man behöver stöd för att ligga ner...

Skulle säga det är lite luft i däcken det blev= det är lite däck i luften :tungan

Nyheter
Finslipning av Ducati-crossarna till 2027

Pressrelease, Borgo Panigal...

Nytt i MotoGP till 2027

MotoGP inför nytt helgforma...

Fyra nya Triumph-modeller

En helt ny Bonneville T40, ...

Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”