Gös i agenthatt
Live hard, Paul Young
Om vi ska diskutera ur en strikt (hund)etologisk synvinkel så har det det i allra högsta grad! Om du tittar på ett korningsprotokoll, som i sig inte är idealiskt pga poängbedömningen, så har du lite olika bedömningsparametrar.
En sån är Hårdhet. En hård hund är en hund som exempelvis kan utsättas för obehag av något slag och avreagera och sen inte vara påverkad av händelsen, dvs den glömmer obehaget. En vek hund avreagerar inte lika lätt på obehaget, och framför allt kommer den att minnas situationen/obehaget länge. Hårdhet/vekhet finns ju naturligtvis i olika grader, men normalt brukar man gradera från ena "änden" till den andra i fem eller sex olika grader, dvs från mycket hård till mycket vek, eller bara vek. Hårda hundar är inte som, man skulle kunna tro, speciellt önskvärda, eftersom dom kan vara jävligt svårdresserade, svåra att få att minnas dressyren med andra ord. Veka hundra är inte heller speciellt lätta, då minsta lilla misstag från dressörens side kan förstöra allt arbete för lång tid framöver. Det finns massor med mer situationer där det inte är, eller är, önskvärt med hundar med olika grader av hårdhet, dessa var bara exempel. Ett exempel till: dressera minhund. Hård hund som gillar att gräva när den hittar nåt som luktar "gott". frågan är om det är nån mening att ens prova.
/T
Jag delar dina åsikter - till viss del. Orden "hård hund" brukar dock sällan nyttjas. I.a.f. inte i mina hundkretsar.
Ang. korningen; Gillar inte du heller det nya poängsystemet? Personligen föredrog jag det gamla.