Uppfostra en jycke! HJ'A'LP!

Om vi ska diskutera ur en strikt (hund)etologisk synvinkel så har det det i allra högsta grad! Om du tittar på ett korningsprotokoll, som i sig inte är idealiskt pga poängbedömningen, så har du lite olika bedömningsparametrar.
En sån är Hårdhet. En hård hund är en hund som exempelvis kan utsättas för obehag av något slag och avreagera och sen inte vara påverkad av händelsen, dvs den glömmer obehaget. En vek hund avreagerar inte lika lätt på obehaget, och framför allt kommer den att minnas situationen/obehaget länge. Hårdhet/vekhet finns ju naturligtvis i olika grader, men normalt brukar man gradera från ena "änden" till den andra i fem eller sex olika grader, dvs från mycket hård till mycket vek, eller bara vek. Hårda hundar är inte som, man skulle kunna tro, speciellt önskvärda, eftersom dom kan vara jävligt svårdresserade, svåra att få att minnas dressyren med andra ord. Veka hundra är inte heller speciellt lätta, då minsta lilla misstag från dressörens side kan förstöra allt arbete för lång tid framöver. Det finns massor med mer situationer där det inte är, eller är, önskvärt med hundar med olika grader av hårdhet, dessa var bara exempel. Ett exempel till: dressera minhund. Hård hund som gillar att gräva när den hittar nåt som luktar "gott". frågan är om det är nån mening att ens prova.
/T

Jag delar dina åsikter - till viss del. Orden "hård hund" brukar dock sällan nyttjas. I.a.f. inte i mina hundkretsar.
Ang. korningen; Gillar inte du heller det nya poängsystemet? Personligen föredrog jag det gamla.

Jag delar dina åsikter - till viss del. Orden "hård hund" brukar dock sällan nyttjas. I.a.f. inte i mina hundkretsar.
Ang. korningen; Gillar inte du heller det nya poängsystemet? Personligen föredrog jag det gamla.
Nej det kanske kan vara så att det inte är så lätt att hitta en riktigt hård hund. Däremot används termen "vek" alldeles åt pipsvängen för mycket och i helt fel sammanhang. för att inte tala om låtsasuttrycket "föraravek".

Har aldrig tyckt att något poängsystem öht varit bra, nytt eller gammalt.
Det har bara blivit totalfisako, du har stått där med två hundar med diametralt motsatta mentala egenskaper, med ungefär samma poäng. Det enda som jag personligen kan se som vettigt, är när man mentalbeskriver hunden, antingen som MUH, eller L-test.
/T

Last edited:
Med så många experter på tråden,,,

Angående "handtuggande", börjar bli jävligt trött på det nu.
Jag har testat att stoppa fingrarna i svalget/nypa i tungan och leksak som nämnts här i tråden.

Jag tänkte på sånhär smörja som man penslar på naglarna för att förhindra nagelbitande hos människor.
Smakar visst riktigt dåligt. Finns att köpa på apoteket.

Kan det vara något?

Jag har testat att stoppa fingrarna i svalget/nypa i tungan och leksak som nämnts här i tråden.

Jag tänkte på sånhär smörja som man penslar på naglarna för att förhindra nagelbitande hos människor.

Kan det vara något?
Det generella rådet, utan att vara någon expert, skulle nog bli att snäppa upp verkligheten lydnadsmässigt för djuret i fråga. Lär hunden vad ett "nej" faktiskt betyder, så ska du se att problemet försvinner. Lös problemet istället för att gå runt det.
mvh /T

Jamen, jamen, får inte hunden dåligt samvete när den har väckt dig alldeles i onödan.
Att just tillskriva hundar större intelligens än vad dom egentligen besitter, och att förmänskliga dom, gör bara att det blir bra mycket svårare att förstå vad som händer och varför. Vad ska du göra med hundens dåliga samvete tex? Ska ni diskutera saken? Men det är ju möjligt att den är så smart att den förstår svenska, inte att den reagerar på signaler från omgivningen. hmmm undrar vilket språk hundar pratar? Esperanto?
/T

Nja. Dåligt samvete för att han väckte mig fick han nog inte. Att väcka mig för att han behövde gå ut var ju inget jag lärt honom var fel direkt. :rolleyes:
Att det skulle vara skillnad på att vilja gå ut för att han var nödig eller om det var för att han ville springa tror jag inte att han visste om. Jag vet i alla fall inte hur man i så fall skulle kunna få ett sådant budskap att gå fram. För att bli arg för att han väckt mig bara för att han ville springa skulle ju mycket väl kunna få effekten att han instället trodde att det var fel att väcka för att gå ut och följdaktligen inte säga till när han var nödig.

Dom är inte riktigt lika intelligenta som människor. Det har jag aldrig hävdat. Min åsikt är bara att dom inte är dom totalt minneslösa varelser utan någon som helst slutledningsförmåga som många framställer dom som.

Problemet är väl just att hundar inte förstår svenska. Dom reagerar huvudsakligen på signaler. Med lite träning kan man få dom att förstå att ordet sitt betyder just att man ska sitta osv.

Jag menade för övrigt inte att jag skulle göra något åt att han vid det tillfället skämdes. Det enda jag kunde göra var att som vanligt klappa om honom och kela lite som vanligt när jag kom hem. Det jag menade var bara att han kom ihåg att han gjort något som inte var bra trots att det var en ganska god stund tidigare det inträffat. För han var rumsren och hade lärt sig att behov uträttar man utomhus. Hela bostaden var ju hans "gryt"

Kan det vara något?

Hålla tag, peta med fingrarna längt bak i munnen och dom andra tipsen brukar fungera för det mesta. Fast det kan ju såklart ta tid. Särskilt som det ju är en valp och dom tuggar på det mesta.
Det kan hända att det funkar med stopp & väx eller vad det heter. Det smakar ju illa och det kan hända att det förstärker att det är lite obehagligt att tugga på händer. Å andra sidan är hundar inte alltid så känsliga för sånt. Men testa gärna. Jag har väldigt svårt att tro att det skulle göra någon skada. Det lär ju inte vara giftigt i alla fall.

Last edited:
Viktigast är väl ändå att låta en valp vara en valp utan att "neja" hit och dit och upp och ner. Att börja med en massa förbud är ju inte så värst smart.

Det generella rådet, utan att vara någon expert, skulle nog bli att snäppa upp verkligheten lydnadsmässigt för djuret i fråga. Lär hunden vad ett "nej" faktiskt betyder, så ska du se att problemet försvinner. Lös problemet istället för att gå runt det.
mvh /T
Är det inte dummt att säga nej och tagga ner hans bushumör, bättre i längden att byta ut handen mot något som han faktiskt får bita och busa med.
Ju mer pli ju tråkigare hund får du, om du inte vill att han ska vara en tråkmåns.

Är det inte dummt att säga nej och tagga ner hans bushumör, bättre i längden att byta ut handen mot något som han faktiskt får bita och busa med.
Ju mer pli ju tråkigare hund får du, om du inte vill att han ska vara en tråkmåns.

Tja det var ju nån som var jävligt trött på handtuggandet. Ju bättre pli du har på djuret, desto större frihet kan den få. Jämförelse igen, fast i människornas värld: om du har en väluppfostrad son/dotter, som vet var gränserna går, skulle det inte vara lättare att låna ut bilen till den, än om du skulle ha värsta ligistungen som du vet skulle sladda sönder bilen?
En gammal välkänd variant är ju skällande hundar. Om du har svårt att få tyst på den, lär den skälla på uppmaning, då har du plötsligt möjlighet att få tyst på den också. Det hela handlar om att skaffa sig verktyg för att kunna få en trevlig samvaro med sin hund, inte att man ska behöva ta livslusten ur den.
Varför göra allt så himla svårt? Låta hundvalpen tugga händer? Skulle inte tro det va? Avledning på nån bitstock? Varför då? För att den inte ska bli ledsen?
Nja, har ni sett vad en tik gör, när valparna blir för intesiva och börjar bita henne? Inte går hon och hämtar en bitstock eller pinne, utan det är en resolut åtgärd som följer där, så att valpen slutar. Det kallas fostran, inte att man tar gnistan ur den lilla valpen, och den långsiktiga effekten är att man får en betydligt mycket mer problemfri framtid tillsammans.
/T

Viktigast är väl ändå att låta en valp vara en valp utan att "neja" hit och dit och upp och ner. Att börja med en massa förbud är ju inte så värst smart.

Jag vet ju inte hur det går till i dina hundkretsar, men min uppfattning om hur folk i gemen använder ordet "nej" till sina hundar, är att det blir habituerat vid tre månaders ålder. Senast.
Det går inte ut på att man ska förbjuda valpen att göra saker, det går ut på att man ska kunna tillåta valpen att göra en massa saker. Hur många gånger har man inte sett folk som inte har några gränser alls för valpen, eller unghunden, eller den vuxna hunden heller för den delen, och som tycker att det är ok att kräket härjar jävlar, ända tills finvasen går i backen, eller grannungen blir omkullsprungen. DÅ JÄVLAR ska det dresseras, och det ska vara STENHÅRD disciplin. Plötsligt. Tror du hunden fattar nåt eller? Är det inte bättre att man har lite shysst lydnad på djuret så att man kan bromsa när det bär iväg.
Ytterligare en liknelse: Vad föredrar du? Bromsar på hojen som du kan använda när du vill, eller inga alls? Bara för att det FINNS bromsar, så betyder ju inte det att dom ligger på hela tiden, dom finns där hela tiden, redo att att användas, men du åker väl inte omkring och tjuvbromsar bara för det?
Och framför allt, skulle du köra omkring och tjuvbromsa så skulle dom nötas ut ganska snart och inte längre vara funktionsdugliga. Samma sak med en hund man tjatar på. Dom blir döva för kommandot.
/T

Nja. Dåligt samvete för att han väckte mig fick han nog inte. Att väcka mig för att han behövde gå ut var ju inget jag lärt honom var fel direkt. :rolleyes:

Nä men skita i sängen var det eller?

Hålla tag, peta med fingrarna längt bak i munnen och dom andra tipsen brukar fungera för det mesta. Fast det kan ju såklart ta tid. Särskilt som det ju är en valp och dom tuggar på det mesta.
Det kan hända att det funkar med stopp & väx eller vad det heter. Det smakar ju illa och det kan hända att det förstärker att det är lite obehagligt att tugga på händer. Å andra sidan är hundar inte alltid så känsliga för sånt. Men testa gärna. Jag har väldigt svårt att tro att det skulle göra någon skada. Det lär ju inte vara giftigt i alla fall.

Varför alla dessa råd om att köra ner fingrarna i halsen, dra i tungor och gud vet allt, när det bara gäller att göra som du tidigare hävdat, helt riktgt dessutom, att det faktiskt går att lära hundar saker. Man kan lära hunden att avbryta det dom håller på med, istället för att lära dom att bara bitandet blir obehag. Vaför är ni så envisa med att inte vilja ha god lydnad på hunden? Generellt.
Jag kan bara inte förstå varför man avstår ett verktyg som löser så många problem. Sätt er ner och tänk en stund. Till vad mer kan jag ha stopp å väx i min dagliga samvaro med min hund. Kan jag springa ifatt djuret när det håller på att springa över vägen framför bilarna, köra ner fingrarna i halsen på hunden och få den att förstå vad som inte är rätt? När den drar i kopplet, och vill hoppa upp på tant Asta, ska jag dra den i tungan då? Ett finger i svalget kanske?
Slår vad om en hel del att ni inte ens funderar på den lösningen.
Jag kan också sätta min sista liter bensin på att ni kommer att avge någon form av ljud och eventuellt någon liten annan reaktion, som att segdra i kopplet för att hejda ekipaget.
Förstår ni inte att ni har ett jävligt kraftfullt universalverktyg till ert förfogande? En jättelik Victorinox, som om den blir rätt använd och underhållen, aldrig kommer att svika!
Tänk till lite!
/T

Varför alla dessa råd om att köra ner fingrarna i halsen, dra i tungor och gud vet allt, när det bara gäller att göra som du tidigare hävdat, helt riktgt dessutom, att det faktiskt går att lära hundar saker. Man kan lära hunden att avbryta det dom håller på med, istället för att lära dom att bara bitandet blir obehag. Vaför är ni så envisa med att inte vilja ha god lydnad på hunden? Generellt.
Jag kan bara inte förstå varför man avstår ett verktyg som löser så många problem. Sätt er ner och tänk en stund. Till vad mer kan jag ha stopp å väx i min dagliga samvaro med min hund. Kan jag springa ifatt djuret när det håller på att springa över vägen framför bilarna, köra ner fingrarna i halsen på hunden och få den att förstå vad som inte är rätt? När den drar i kopplet, och vill hoppa upp på tant Asta, ska jag dra den i tungan då? Ett finger i svalget kanske?
Slår vad om en hel del att ni inte ens funderar på den lösningen.
Jag kan också sätta min sista liter bensin på att ni kommer att avge någon form av ljud och eventuellt någon liten annan reaktion, som att segdra i kopplet för att hejda ekipaget.
Förstår ni inte att ni har ett jävligt kraftfullt universalverktyg till ert förfogande? En jättelik Victorinox, som om den blir rätt använd och underhållen, aldrig kommer att svika!
Tänk till lite!
/T

Jag vet inte hur du citerat men något om att skita i sängen har jag bestämt inte sagt. Om det är en av dina kommentarer så vet jag inte vartifrån du fått det. Jag har faktiskt aldrig någonsin råkat ut för att någon hund jag, någon i min familj eller någon av mina vännner haft har skitit i sängen.

Vart ligger relevansen i den kommentaren.

För övrigt så tror jag att du har missförstått det mesta av vad jag försökt säga/skriva. Om inte annat så är ditt svar ett ganska tydligt tecken på att du kraftig missuppfattat några saker.
Det verkar inte som om det är någon mening med att driva den här diskussionen vidare.

Jag vet inte hur du citerat men något om att skita i sängen har jag bestämt inte sagt. Om det är en av dina kommentarer så vet jag inte vartifrån du fått det. Jag har faktiskt aldrig någonsin råkat ut för att någon hund jag, någon i min familj eller någon av mina vännner haft har skitit i sängen.

Vart ligger relevansen i den kommentaren.

För övrigt så tror jag att du har missförstått det mesta av vad jag försökt säga/skriva. Om inte annat så är ditt svar ett ganska tydligt tecken på att du kraftig missuppfattat några saker.
Det verkar inte som om det är någon mening med att driva den här diskussionen vidare.

Nä, det verkar inte så.

Nej det kanske kan vara så att det inte är så lätt att hitta en riktigt hård hund. Däremot används termen "vek" alldeles åt pipsvängen för mycket och i helt fel sammanhang. för att inte tala om låtsasuttrycket "föraravek".

Har aldrig tyckt att något poängsystem öht varit bra, nytt eller gammalt.
Det har bara blivit totalfisako, du har stått där med två hundar med diametralt motsatta mentala egenskaper, med ungefär samma poäng. Det enda som jag personligen kan se som vettigt, är när man mentalbeskriver hunden, antingen som MUH, eller L-test.
/T

ville bara flika in och säga,bra skrivet..
Håller helt med..
både gamla och nya skalan e inge vidare..

...
En annan sak jag såg i tråden är att folk rek vatten spruta?
Absolut inte, den kan användas i verkligen nödfall!
Det du gör när du använder vatten eller något annat gör bara att hunden blir rädd för det istället.
Vanlig hedlig uppfostring funkar bäst.

...

Trolla är inte rädd för vatten eller vattensprutan.
Själva vitsen är att ta hunden med överraskning och avbryta ett oönskat beteende när jag sagt ajaj eller nej för döva öron. Helst utan att hon ser vart/vem vattnet kommer från.

Ex. Trolla är uppe i varv och tuggar på mina händer. Ajaj får henne att bita lösare men inte att lägga av... nej får henne att avbryta i 2 s. Min kille sitter i närheten och precis när hon ska på och bita igen får hon en skvätt på sig och hon avbryter och ser omåttligt förbryllad ut.
Är jag själv och hon inte ger sig och lyssnar bra på nej, så avbryter jag leken med henne och går och gör något annat.

Annat ex. Trolla skäller på katten... lyssnar inte på nej... Trolla blir blöt.
Eller Trolla skäller på mig för att få igång bus och bryr sig inte om att jag avbrytit eller inte vill hänga på... Trolla blir blöt. (Men då ser hon vem och vart vattnet kommer ifrån, fast hon skäller inte på mig mer nu...)

Ett annat klockrent ex är när hon försökte råna min kille på en hamburgare, det var inte tiggeri utan ett rent rån där hon kastade sig upp efter hamburgaren när han tog en tugga av den. Genom ett lyckligt sammanträffande stod min vattenflaska med sportkork alldeles bredvid... Resultat blöt Trolla som med en obeskrivligt förbryllad min sitter och tittar på oss ett tag för att sedan gå och lägga sig.

Inte! Man ska aldrig kampa med en valp. Risken är vansinnigt stor att man drar dess tänder snett, vilket kan ge stora problem när de permanenta tänderna ska växa ut.

Va? :va

Last edited:
Vadå "va?"? Vad exakt är det som du finner oklart?
Att man med handkraft kan dra mjölktänder snett så att de skulle påverka utväxten av permanenttänderna.

Känns som "inte sant" när jag tänker på hur hårt även mjölktänder sitter när man ska dra ut fanskapen.

Undrar om det inte inte är någon tjusig ursäkt som förklaring till hur ett bettfel uppkommit... för att mörka bakomliggande genetik. :va

Att man med handkraft kan dra mjölktänder snett så att de skulle påverka utväxten av permanenttänderna.

Känns som "inte sant" när jag tänker på hur hårt även mjölktänder sitter när man ska dra ut fanskapen.

Undrar om det inte inte är någon tjusig ursäkt som förklaring till hur ett bettfel uppkommit... för att mörka bakomliggande genetik. :va

Ja, och mitt ex är inte veterinär och jag har inte en gös som avatar...

Jag är inte heller veterinär... och har inte en katt som avatar... men min kille känner ambulans-Janne. :D

Ambulans-Janne känner jag också inte. Men bara om han fortsätter att låta bli att bo granne med någon som jag inte känner eller hans fru som han inte har.

Hahaha

Då kan man nästan säga att ni inte skäller (obs ordvitsen) på varandra. Framför allt inte nu.
Att man skulle kunna dra tänder snett på ett sätt som skulle framkalla bettfel, känns jäkligt långsökt! Hur blir det då av pinnar, sten, tuggben, skor osv. Där tar dom ju dessutom i allt dom kan dom små liven...
En liten passus: Om du vill skrämma hunden fullkomligt från vettet, så ömka den ordentligt när du har sprutat vatten på den och den inte har sett varifrån det kommer. JAg har varit tvungen att göra så med några jakthundar som inte var rädda för bilar, vilket ju kunde ha slutat illa. Effekten blev att dom slängde siog "handlöst" ner i diket när det kom någon körande. Obs denna typ av korrigering är väldigt effektivt och man bör ha en aning om vad man håller på med, för risken att hunden blir rädd för föraren är ganska stor om man gör fel.
/t

Nicotin!
Det var en riktig liten snutte som var på andra bilden i din profil!
Vad tränar ni där? Är det bara nån form av hets eller blandar ni in bett också?
/T

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm