Du kan ALDRIG skälla på en hund för något den gjort tidigare. Hunden ser inte sambandet utan tror att du är arg för vad hunden gör just då. Alltså måste du ta hunden på bar gärning när den gör nåt otillåtet, sen är det för sent.
Ädit:
En valp som har börjat pissa slutar om du lyfter den. så om du ser att hon sätter sig, lyft upp henne och bär ut bara.
Det där med att hundar inte skulle kunna komma ihåg att dom gjort fel tidigare är bara båg enligt min erfarenhet. Inte för att jag någon gång bestraffat eller tillrättavisat en hund för att den någon timme tidigare gjort något den inte fick. Men om hunden vet att den gjort något den inte ska så märks det oftast ganska tydligt utan att man ens antyder en tillrättavisning.
Ett exempel är en hund som jag hade förut. Han var helt rumsren och skötsam och det enda ofog han egentligen gjorde var att så fort jag var utanför dörren bäddade han ner sig i sängen. Upptäcktes enklast genom att sängen plötsligt var obäddad och lakanen håriga när jag kom hem igen. Han visste att han inte fick vara i sängen. Av någon anledning var den dock oerhört mycket mysigare än soffan som han fick vara i så han valde alltid sängen. När jag kom hem och gick in i sovrummet så började han nästan alltid fjäska. Men aldrig om han inte legat i sängen.
En gång hade jag varit borta lite för länge i kombination med att han var lite taskig i kistan. När paniken kom och han bara måste uträtta sina behov så smög han undan till arbetsrummet och gjorde det han skulle på mattan där. Direkt när jag kom innanför dörren flera timmar senare så syntes det enormt tydligt att han skämdes för att han gjort något han visste var fel.
Dock var det ju egentligen jag som gjort fel som lämnat honom ensam för länge (9 timmar) så jag kunde ju inte gärna vara arg. Jag hade ganska dåligt samvete efter det.