Uppfostra en jycke! HJ'A'LP!

Du kan ALDRIG skälla på en hund för något den gjort tidigare. Hunden ser inte sambandet utan tror att du är arg för vad hunden gör just då. Alltså måste du ta hunden på bar gärning när den gör nåt otillåtet, sen är det för sent.

Ädit:
En valp som har börjat pissa slutar om du lyfter den. så om du ser att hon sätter sig, lyft upp henne och bär ut bara.

Det där med att hundar inte skulle kunna komma ihåg att dom gjort fel tidigare är bara båg enligt min erfarenhet. Inte för att jag någon gång bestraffat eller tillrättavisat en hund för att den någon timme tidigare gjort något den inte fick. Men om hunden vet att den gjort något den inte ska så märks det oftast ganska tydligt utan att man ens antyder en tillrättavisning.

Ett exempel är en hund som jag hade förut. Han var helt rumsren och skötsam och det enda ofog han egentligen gjorde var att så fort jag var utanför dörren bäddade han ner sig i sängen. Upptäcktes enklast genom att sängen plötsligt var obäddad och lakanen håriga när jag kom hem igen. Han visste att han inte fick vara i sängen. Av någon anledning var den dock oerhört mycket mysigare än soffan som han fick vara i så han valde alltid sängen. När jag kom hem och gick in i sovrummet så började han nästan alltid fjäska. Men aldrig om han inte legat i sängen.
En gång hade jag varit borta lite för länge i kombination med att han var lite taskig i kistan. När paniken kom och han bara måste uträtta sina behov så smög han undan till arbetsrummet och gjorde det han skulle på mattan där. Direkt när jag kom innanför dörren flera timmar senare så syntes det enormt tydligt att han skämdes för att han gjort något han visste var fel.
Dock var det ju egentligen jag som gjort fel som lämnat honom ensam för länge (9 timmar) så jag kunde ju inte gärna vara arg. Jag hade ganska dåligt samvete efter det.

...Att fysisk tillrättavisning skulle ge en kamphund är båg. Det viktiga är att du inte låter det bli en kamp. Din tillrättavisning skall vara såpass kraftfull att hunden inser att det inte är frågan om förhandling. Du bestämmer att det inte är OK och därmed basta. Då ger hunden sig i nästan 100% av fallen.
Det var därför jag skrev mördarhund (vilket alltså inte är det samma som en kamphund). Det är nog riktigt att det är båg i de flesta fall men det finns en liten risk att hunden lär sig att våld är en förhandlingmetod om man tex slår, sparkar eller biter den. De flesta hundar man kan få tag på i Sverige i dag är ganska veka och riskerar nog snarare bli rädda och förstörda av sådan behandling. Det kan ibland vara svårt att inte låta en fysisk tillrättavisning övergå i kamp, det beror på hundens mentalitet och ens egen hundkännedom.
Det finns iofs fysiska metoder som är bättre än andra men alltför ofta hör man även hundvana personer förespråka att man tex ska sparka hunden i magen när den hoppar, slå den på nosen när den bits etc. Är man inte helt säker på hur man ska göra så är det bättre att inte ta till våld.
Om man råkar ha en hund med mycket skärpa, dominans och dådkraft (=djävligt svår hund) så är risken överhängande att den reagerar på smärta som om det vore en utmaning till att trappa upp våldet. Jag har en sådan jycke hemma nu och sparkar man honom i magen när han hoppar på en så hoppar han bara igen och hugger efter en dessutom:näsblod

Om man råkar ha en hund med mycket skärpa, dominans och dådkraft (=djävligt svår hund)

Jaha... Så om en hund har dådkraft (läs: mod), så är det negativt? Skärpa och dådkraft är något som jag ser som positivt. Jävligt svår hund per automatik. Jo, tjena.

Det var därför jag skrev mördarhund (vilket alltså inte är det samma som en kamphund). Det är nog riktigt att det är båg i de flesta fall men det finns en liten risk att hunden lär sig att våld är en förhandlingmetod om man tex slår, sparkar eller biter den. De flesta hundar man kan få tag på i Sverige i dag är ganska veka och riskerar nog snarare bli rädda och förstörda av sådan behandling. Det kan ibland vara svårt att inte låta en fysisk tillrättavisning övergå i kamp, det beror på hundens mentalitet och ens egen hundkännedom.
Det finns iofs fysiska metoder som är bättre än andra men alltför ofta hör man även hundvana personer förespråka att man tex ska sparka hunden i magen när den hoppar, slå den på nosen när den bits etc. Är man inte helt säker på hur man ska göra så är det bättre att inte ta till våld.
Om man råkar ha en hund med mycket skärpa, dominans och dådkraft (=djävligt svår hund) så är risken överhängande att den reagerar på smärta som om det vore en utmaning till att trappa upp våldet. Jag har en sådan jycke hemma nu och sparkar man honom i magen när han hoppar på en så hoppar han bara igen och hugger efter en dessutom:näsblod

Slag och sparkar är aldrig en bra metod att uppfostra hundar. Ska man använda en fysisk tillrättavisning så måste den vara av samma typ som en artfrände skulle kunna tänkas använda. Exempelvis i frågan om tiken med sina valpar. Blir en valp för jobbig och bråkig så tar hon ett försiktigt men bestämt grepp om valpen, vänder den upp och ned och håller fast.

Det är korrekt att många av dagens hundar är veka och att en ordentlig fysisk tillrättavisning skulle ställa till med mer skada än nytta. Men det finns dock ett antal hundar som är lite "svårare" än genomsnittet och ibland kan det bli nödvändigt att tillrättavisa. Men man ska då givetvis använda sig av en form som inte skadar eller tillfogar smärta. Den ska bara säga att jag är den som bestämmer och nu är det nog.

Lyssna på MangeO, det han säger borde följa med som ett lexikon till alla nya hundägare.

Framför allt. Låt hunden gå ut och pissa oftare så kommer han sluta att göra det inomhus. Var fjärde timme... :hjälp

Måste börja att säga att en valp kan ha svårt att hålla sej i den där åldern!

Sen måste du börja tajma hennes behov! Ge mkt beröm! Kanske tom en liten levergodis för att hon varit duktig och skitigt ute.
När den bajsar inne så ska du aldrig fya henne, då blire bara svårare att få henne att skita ute.

Ge aldrig en hund stryk, utan ta tag i henne och lägg henne på rygg! Detta visar moderinstinkter, och låt henne ligga på rygg medans du skäller ut henne grovft!
Om inte detta funkar så gör du allt för att visa att livet är inte en dans på rosor om man inte sköter sej.

Men om du ska busa med henne och hon börjar bita i dina händer så "byter" du ut dina händer mot tex en leksak och "kampar" med henne.
Samma sak där visa att hon varit duktig när hon ger fan i dina händer.

Sen är hon 3.5månader? Så måste dom få vara valp också.

En annan sak jag såg i tråden är att folk rek vatten spruta?
Absolut inte, den kan användas i verkligen nödfall!
Det du gör när du använder vatten eller något annat gör bara att hunden blir rädd för det istället.
Vanlig hedlig uppfostring funkar bäst.

Kom ihåg det här.
Såfort hon har ätigt, druckit, lekt och sovigt ska hon ut på en gräsplätt och fixa sina behov.
När hon gör det utryck beröm så du ser att hon lyssnar och blir glad.
/mvh jonas

Ladda ner och kolla avsnitt av: Dog Whisperer

http://www.cesarmillaninc.com/

Den killen är grym på hundar:tummenupp :tummenupp

Lycka till

Oj jobbig jycke. Vad tycker du om The Dog Whisperer?

Jag kan inget om hundar men det är lite underhållande och kolla när han tillrättavisar hundägarna.:D

Last edited:
Angående att hunden ska bli rumsren så kan jag meddela att det tog oss nästan 6-7 månader innan hon (luna) var helt rumsren, tror lite det där beror på hunden i sig, men är bara konsekvent och ser till att hunden får komma ut ofta (som många andra har sagt) så ska väl det där lösa sig. Vidare an. bit problemet så skulle jag också föreslå att bara byta ut handen mot en leksak, hunden kommer säkert att vilja bita efter handen ändå i början men är man bara konsekvent och ser till att VARJE gång hunden biter i handen så får den en leksak intryckt i munnen istället så borde det funka, men som sagt alla hundar är ju inte lika, funkade på min iaf! =) Och jag tycker att en bra metod om hunden gör fel och vägrar lyssna på NEJ eller liknande så brukar jag lägga ner hunden på sidan och se till att hon ligger still även när jag släpper henne och sen att hon inte reser sig innan jag säger Varsegod, reser hon sig innan jag ger kommandot så åker hon ner igen (OBS! Jag gör detta enbart när det är något hunden "vet" att den inte får göra, typ bita på katten(?))

Lycka till! =)

Jaha... Så om en hund har dådkraft (läs: mod), så är det negativt? Skärpa och dådkraft är något som jag ser som positivt. Jävligt svår hund per automatik. Jo, tjena.
Det var inte riktigt det jag menade. Jag menade kombinationen mycket dådkraft i kombination med mycket skärpa och dominans. Sådana hundar är svåra. Dådkraft i kombination med lite dominans är bara trevligt. Skärpa kan vara bra i vissa lägen...

...
Oj jobbig jycke. Vad tycker du om The Dog Whisperer?
Han är jobbig om man gör fel med honom. Men han är en dröm att träna med, klarar alla utmaningar man ger honom och man känner sig inte direkt otrygg när man är ute och promenerar med honom.
Cesar Milan är helt fenomenal. Har en av hans böcker dessutom. Dock riktar han sig i princip bara till sällskapshundägare.

jaklar vad svar man fick pa denna raga, kul! Bra lasning tycker jag det verkar vara oxa!
Sa har ligger det till nu, bara pa de tva sista dagarna har hon faktiskt "mognat" en hel del, pissar visserligen inne, men inte lika ofta, direkt nar man tar ut henne skiter hon pa forsta basta gras. Hon har dock lite svart att halla sig pa natten, men ialf vet hon nastan var skiten ska vara, hon lagger den precis vid ytterdorren.
Bitandet verkar vara storsta problemet med den har jycken, jag har haft ett par hundvalpar under min uppvaxt dom var inte sa har bitiga, samt att jag varit i kontakt med ett flertal valpar senaste aren som heller inte varit sa har bitiga, pa jusst handerna.
Det jag gor nu (som ngn skrev tidigare i traden) om vi tex busar med leksak och hon helt plotsligt attackerar handerna ar att trycka tungan bak i munnen och sager NEJ, hon slapper direkt och mina hander far vara i fred ett par minuter, tills leksaken blir trakig igen.
Det enda vald jag andvander ar nackskinnet, det andvander jag bara nar hon verkligen biter, biter HART for att fa uppmarksamhet och leksaker verkligen inte hjalper, hon skams da och for ett tag fattar att hon gatt lite for langt!

Annars tycker jag den har jycken verkligen verkar rolig, intelligent och lagom aktiv, dock kan den helt bara plotsligt satta sig ner och vagra ga nar man ar ute och rastar, men det borde komma med tiden att vilja ga ut och utforska?

Det där med att hundar inte skulle kunna komma ihåg att dom gjort fel tidigare är bara båg enligt min erfarenhet. Inte för att jag någon gång bestraffat eller tillrättavisat en hund för att den någon timme tidigare gjort något den inte fick. Men om hunden vet att den gjort något den inte ska så märks det oftast ganska tydligt utan att man ens antyder en tillrättavisning.

Ett exempel är en hund som jag hade förut. Han var helt rumsren och skötsam och det enda ofog han egentligen gjorde var att så fort jag var utanför dörren bäddade han ner sig i sängen. Upptäcktes enklast genom att sängen plötsligt var obäddad och lakanen håriga när jag kom hem igen. Han visste att han inte fick vara i sängen. Av någon anledning var den dock oerhört mycket mysigare än soffan som han fick vara i så han valde alltid sängen. När jag kom hem och gick in i sovrummet så började han nästan alltid fjäska. Men aldrig om han inte legat i sängen.
En gång hade jag varit borta lite för länge i kombination med att han var lite taskig i kistan. När paniken kom och han bara måste uträtta sina behov så smög han undan till arbetsrummet och gjorde det han skulle på mattan där. Direkt när jag kom innanför dörren flera timmar senare så syntes det enormt tydligt att han skämdes för att han gjort något han visste var fel.
Dock var det ju egentligen jag som gjort fel som lämnat honom ensam för länge (9 timmar) så jag kunde ju inte gärna vara arg. Jag hade ganska dåligt samvete efter det.

Här har vi en riktig etolog ser jag, den här killen ska ni lyssna noga på: Direkt när jag kom innanför dörren flera timmar senare så syntes det enormt tydligt att han skämdes för att han gjort något han visste var fel.
Jösses...:huvet
Dessutom har ni fått begreppet "vek" helt om bakfoten mina vänner. Vek i etologisammanghang har ingenting med rädd, eller mänskilgt vek, att göra.
Ni måste få lite ordning på begreppen här. Det är som att säga "kamaxel" när ni egentligen menar "vevaxel".
Mvt /T

Last edited:
Här har vi en riktig etolog ser jag, den här killen ska ni lyssna noga på: Direkt när jag kom innanför dörren flera timmar senare så syntes det enormt tydligt att han skämdes för att han gjort något han visste var fel.

Ord!

*text*

Det enda vald jag andvander ar nackskinnet, det andvander jag bara nar hon verkligen biter, biter HART for att fa uppmarksamhet och leksaker verkligen inte hjalper, hon skams da och for ett tag fattar att hon gatt lite for langt!

Att dra i nackskinnet är inte helt rätt egentligen även om det sannolikt absolut inte skadar doggen..

Nackskinnet är inte uppfostrande, utan ett verktyg, om inte tom ett lekmoment att bitas i nackskinnet hundar emellan.

Om tiken sätter tänderna nånstans för att markera så är det över strupen (det betyder INTE att jag tycker att du ska bita hunden i halsen), nackskinnet är något annat, men inte alls uppfostrande i deras värld.

Som någon sa, alla teorier funkar om man är konsekvent. Glöm aldrig det och bli inte lat så går det bra!

Att dra i nackskinnet är inte helt rätt egentligen även om det sannolikt absolut inte skadar doggen..

Nackskinnet är inte uppfostrande, utan ett verktyg, om inte tom ett lekmoment att bitas i nackskinnet hundar emellan.

Om tiken sätter tänderna nånstans för att markera så är det över strupen (det betyder INTE att jag tycker att du ska bita hunden i halsen), nackskinnet är något annat, men inte alls uppfostrande i deras värld.

Som någon sa, alla teorier funkar om man är konsekvent. Glöm aldrig det och bli inte lat så går det bra!

Last edited:
Dessutom har ni fått begreppet "vek" helt om bakfoten mina vänner. Vek i etologisammanghang har ingenting med rädd, eller mänskilgt vek, att göra.
Ni måste få lite ordning på begreppen här. Det är som att säga "kamaxel" när ni egentligen menar "vevaxel".
Mvt /T

Ja. Ordet vek kanske inte är det mest korrekta i sammanhanget. Jag använde det väl snarast i betydelsen att det är en hund som inte är så benägen att försöka ta kommandot och som man får vara försiktig med att säga till för skarpt. Det finns ju ingen poäng med att ta i i onödan med hundar.

Och ja. I fallet med den hunden och det tillfället så syntes det med all önskvärd tydlighet att han skämdes för något när jag kom hem. Dock tror jag faktiskt att jag hade mer dåligt samvete än han eftersom felet i grunden var mitt. Han hade helt enkelt inte någon möjlighet att komma ut och göra sina behov på rätt ställe. Felet var som sagt mitt i grunden. Jag hade lämnat honom ensam för länge vilket faktiskt inte är bra. Jag har aldrig någonsin bestraffat en valp (eller vuxen hund heller för den delen) för att dom uträttat sina behov inomhus. Å andra sidan har jag faktiskt aldrig varit med om att ha några större problem med det. Dom flesta hundar som jag eller mina föräldrar haft har mer eller mindre automatiskt blivit rumsrena väldigt fort.

Jag vet inte riktigt vad det är som är "Jösses" i den grejen. Men jag tillskriver hundar i allmänhet något större intelligens än det verkar som det stora flertalet gör.

jaklar vad svar man fick pa denna raga, kul! Bra lasning tycker jag det verkar vara oxa!
Sa har ligger det till nu, bara pa de tva sista dagarna har hon faktiskt "mognat" en hel del, pissar visserligen inne, men inte lika ofta, direkt nar man tar ut henne skiter hon pa forsta basta gras. Hon har dock lite svart att halla sig pa natten, men ialf vet hon nastan var skiten ska vara, hon lagger den precis vid ytterdorren.
Bitandet verkar vara storsta problemet med den har jycken, jag har haft ett par hundvalpar under min uppvaxt dom var inte sa har bitiga, samt att jag varit i kontakt med ett flertal valpar senaste aren som heller inte varit sa har bitiga, pa jusst handerna.
Det jag gor nu (som ngn skrev tidigare i traden) om vi tex busar med leksak och hon helt plotsligt attackerar handerna ar att trycka tungan bak i munnen och sager NEJ, hon slapper direkt och mina hander far vara i fred ett par minuter, tills leksaken blir trakig igen.

Annars tycker jag den har jycken verkligen verkar rolig, intelligent och lagom aktiv, dock kan den helt bara plotsligt satta sig ner och vagra ga nar man ar ute och rastar, men det borde komma med tiden att vilja ga ut och utforska?

Det låter som att du gör bra framsteg. Bara att nöta på i samma fotspår så kommer hon att bli helt rumsren ganska snart skulle jag tro.
Inget underligt att dom kan ha lite svårt att hålla sig under nätterna. Det är ju frågan om ganska många timmar. Men jag skulle tro att det inte tar så lång tid innan hon fattat att det är jättebra att gå ut och börjar pipa och väcka er när hon känner att det är dags att göra sina behov på natten.

Med lite otur så kommer hon på att om hon piper så får hon gå ut och utnyttjar det till att bara få gå ut på promenad på natten för att hon känner sig rastlös och egentligen inte vill göra något behov. Jag hade en hund som gjorde så. Lite irriterande egentligen när hunden väcker en genom att låta som han håller på att kissa på sig för att sedan upptäcka att han egentligen bara var rastlös och ville ut och lufta sig lite. Men det är sånt man får ta. Det är ju värt det.

Last edited:
Ja. Ordet vek kanske inte är det mest korrekta i sammanhanget. Jag använde det väl snarast i betydelsen att det är en hund som inte är så benägen att försöka ta kommandot och som man får vara försiktig med att säga till för skarpt. Det finns ju ingen poäng med att ta i i onödan med hundar.

Och ja. I fallet med den hunden och det tillfället så syntes det med all önskvärd tydlighet att han skämdes för något när jag kom hem. Dock tror jag faktiskt att jag hade mer dåligt samvete än han eftersom felet i grunden var mitt. Han hade helt enkelt inte någon möjlighet att komma ut och göra sina behov på rätt ställe. Felet var som sagt mitt i grunden. Jag hade lämnat honom ensam för länge vilket faktiskt inte är bra. Jag har aldrig någonsin bestraffat en valp (eller vuxen hund heller för den delen) för att dom uträttat sina behov inomhus. Å andra sidan har jag faktiskt aldrig varit med om att ha några större problem med det. Dom flesta hundar som jag eller mina föräldrar haft har mer eller mindre automatiskt blivit rumsrena väldigt fort.

Jag vet inte riktigt vad det är som är "Jösses" i den grejen. Men jag tillskriver hundar i allmänhet något större intelligens än det verkar som det stora flertalet gör.

Det låter som att du gör bra framsteg. Bara att nöta på i samma fotspår så kommer hon att bli helt rumsren ganska snart skulle jag tro.
Inget underligt att dom kan ha lite svårt att hålla sig under nätterna. Det är ju frågan om ganska många timmar. Men jag skulle tro att det inte tar så lång tid innan hon fattat att det är jättebra att gå ut och börjar pipa och väcka er när hon känner att det är dags att göra sina behov på natten.

Med lite otur så kommer hon på att om hon piper så får hon gå ut och utnyttjar det till att bara få gå ut på promenad på natten för att hon känner sig rastlös och egentligen inte vill göra något behov. Jag hade en hund som gjorde så. Lite irriterande egentligen när hunden väcker en genom att låta som han håller på att kissa på sig för att sedan upptäcka att han egentligen bara var rastlös och ville ut och lufta sig lite. Men det är sånt man får ta. Det är ju värt det.

Jamen, jamen, får inte hunden dåligt samvete när den har väckt dig alldeles i onödan.
Att just tillskriva hundar större intelligens än vad dom egentligen besitter, och att förmänskliga dom, gör bara att det blir bra mycket svårare att förstå vad som händer och varför. Vad ska du göra med hundens dåliga samvete tex? Ska ni diskutera saken? Men det är ju möjligt att den är så smart att den förstår svenska, inte att den reagerar på signaler från omgivningen. hmmm undrar vilket språk hundar pratar? Esperanto?
/T

"Vek", i dessa sammanhang, har väl endast med "förarvek" att göra.

Jaha, du menar att hunden kommer ihåg vem som är föraren just vid nämnda tillfälle? Eller är det någon form av aktiv underkastelse du är ute efter?
Liknelse: jamen den där som kolven sitter fast på, som åker upp och ner ... VEVAXELN! Äpplen och päron, äpplen och päron...
/T

Last edited:
Jaha, du menar att hunden kommer ihåg vem som är föraren just vid nämnda tillfälle? Eller är det någon form av aktiv underkastelse du är ute efter?
Liknelse: jamen den där som kolven sitter fast på, som åker upp och ner ... VEVAXELN! Äpplen och päron, äpplen och päron...
/T

Vad skulle vekhet ha med hundens minne att göra?

Vad skulle vekhet ha med hundens minne att göra?

Om vi ska diskutera ur en strikt (hund)etologisk synvinkel så har det det i allra högsta grad! Om du tittar på ett korningsprotokoll, som i sig inte är idealiskt pga poängbedömningen, så har du lite olika bedömningsparametrar.
En sån är Hårdhet. En hård hund är en hund som exempelvis kan utsättas för obehag av något slag och avreagera och sen inte vara påverkad av händelsen, dvs den glömmer obehaget. En vek hund avreagerar inte lika lätt på obehaget, och framför allt kommer den att minnas situationen/obehaget länge. Hårdhet/vekhet finns ju naturligtvis i olika grader, men normalt brukar man gradera från ena "änden" till den andra i fem eller sex olika grader, dvs från mycket hård till mycket vek, eller bara vek. Hårda hundar är inte som, man skulle kunna tro, speciellt önskvärda, eftersom dom kan vara jävligt svårdresserade, svåra att få att minnas dressyren med andra ord. Veka hundra är inte heller speciellt lätta, då minsta lilla misstag från dressörens side kan förstöra allt arbete för lång tid framöver. Det finns massor med mer situationer där det inte är, eller är, önskvärt med hundar med olika grader av hårdhet, dessa var bara exempel. Ett exempel till: dressera minhund. Hård hund som gillar att gräva när den hittar nåt som luktar "gott". frågan är om det är nån mening att ens prova.
/T

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...