YZF 750R fighter bygge

Skamlar den lika mycket när du drar in kopplingen?
Kan låta därifrån!

Min ktm jag hade var svår startad när jag köpte den, det var bara chokewire som inte var rätt monterad i förgasarn, (kan vara nåt enkelt fel om du har tur)

Funkar den bra när den blir varm?


den var inte varm när jag filmade så tror bara att det var ventilerna som lätt.

Hade den inne på service (div ventiljusteringar, synkning av fuggar och dyl.) när jag köpte den. Till hösten samma år när den stått en vecka (kört ca 100mil då) var den svårtstartad och ville inte alls.
Hjälpte bara att ställa in den inomhus så att den blev varm.
Det känns som ventilerna, även om den liksom nyss var inlämnad.
Den har ju gått 7000mil så ventilerna kan ju vara helt slut om de inte är skötta!

Japp den är lättstartad som en plätt när den är varm... någon bra idé?
 
Last edited:
Som sagt kolla chokewiren.



den var inte varm när jag filmade så tror bara att det var ventilerna som lätt.

Hade den inne på service (div ventiljusteringar, synkning av fuggar och dyl.) när jag köpte den. Till hösten samma år när den stått en vecka (kört ca 100mil då) var den svårtstartad och ville inte alls.
Hjälpte bara att ställa in den inomhus så att den blev varm.
Det känns som ventilerna, även om den liksom nyss var inlämnad.
Den har ju gått 7000mil så ventilerna kan ju vara helt slut om de inte är skötta!

Japp den är lättstartad som en plätt när den är varm... någon bra idé?
 
min skramlar också ganska mycket men deet kommer från exup:en, var inne på verkstad och spände den och då försvann det men kom tillbaka efter bara ett litet tag.
 
Som sagt kolla chokewiren.

Har monterat bort tank och allt nu.
När jag drar i chocken så flyttar sig ett spjäll vid alal förgasarna ser det ut som. Ser inte ut att vara något lustigt där iaf. Den ligger inte heller i och drar när den inte är i.

Har även plockat bort alla stiftet och de var väl ingen vacker syn...
Bränd sot... vilket gör att jag tror ännu mera på slitna ventiller.
Slänger upp en bild så får alla motorgurrus säga sitt:tuttar
 

Bifogat

  • Bild 003.jpg
    Bild 003.jpg
    53.3 KB · Visningar: 115
Min vaccummätare passade inte så får fixa en adapter.
Under tiden har jag bestämmt mig för att kolla ventilerna:näsblod Hur nu det ska gå då jag aldrig gjort det tidigare!
 

Bifogat

  • Bild 001.jpg
    Bild 001.jpg
    160.6 KB · Visningar: 141
Min vaccummätare passade inte så får fixa en adapter.
Under tiden har jag bestämmt mig för att kolla ventilerna:näsblod Hur nu det ska gå då jag aldrig gjort det tidigare!

Fråga Dr Bike.............han kan han !:D
 
Mätte ventilspelet igår (klarade det faktiskt:tummenupp )
Mätte bara på insugsventilerna, MEN... 10 av 12 ventiler låg åt för hårt...
Har nu bestämmt mig för att byta hela motorn istället för att ställa mig och shimsa.

Så idag (just nu) så har jag plockat bort kablar, kylare mer kablar och annat bröte!
Har en bult kvar innan motorn far ner... Står på en domkraft och väntar på mig nu i garaget. Inväntar bara brorsan som ska hjälpa mig (vill inte vara solo i garaget när jag ska ha ur snurran!)

Limez (Grattis till köpet förresten!) om du behöver kopplingsshema och handbok så kan du ju tjoa till, PM eller MSN u pick:tuttar
 

Bifogat

  • Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    131.1 KB · Visningar: 89
  • Bild 005.jpg
    Bild 005.jpg
    113.1 KB · Visningar: 85
Nya motorn har gått 2700mil och jag lägger 7000:- på den.
De har en till som har gått 1500mil men den kostar 9000:-

Behövde du handbok eller?

Ok, Det var ju inte så fasligt dyrt egentligen.
Fasst med tanke på vad jag gav för min hoj så är det ju mer än 1/3 av värdet. Den som hade gått 1500 är ju nästan ½ värdet av min hoj, fasst det hade inte varit helt fel med en riktigt fräsh motor :tummenupp Jag får fixa den jag har istället, hittills är det ju inge problem med den:tummenupp


Jag har Haynesboken om yzf 750r/sp/yzf1000r. Är det den du har också eller?

Lägg till min msn så kan vi snacka lite :tummenupp perzoonen@hotmail.com
 
Yamaha i world Superbike (1988 till 2002)

Skulle man inte kunna få boka in en rundtur i ditt garage nu i sommar? Kolla på alla fräcka samlar ex :yoparty

FZR750Ran (OW01) och YZF750R R7an (OW02) Kommer att finnas på Custom Motorshow på Elmiamässan i Jönköping under påskhelgen. 4 stora mässhallar med motor-show varav en hall (C) är till för mc. Kommer att stå i en Sporthojsmonter (Superbike-eran 1988 till 2002 ) med 8 andra Limited Edition fabriks homologiseringsmaskiner. Förövrigt är mässan en fröjd för alla som gillar fräcka fordon både gamla och nya samt ombyggda. Billjud är det gott om ochså!:hördu

adress till mäss-sida http://www.custommotorshow.se/2007/index.php

Ha det gott.
 

Bifogat

  • IMG_0227 hp.jpg
    IMG_0227 hp.jpg
    199.7 KB · Visningar: 128
RC45 är Honda kod och den hojen kördes inte 02, däremot RC51 ( SP-2 )

Ok.
Tyckte nämligen att mekanikern på lokala verkstaden sa att toymans RC45a var en -02a när vi stod och dregglade (han trodde det iallafall)

Men men, det spelar ju ingen större roll:)
 
Gammal som gatan!

Ok.
Tyckte nämligen att mekanikern på lokala verkstaden sa att toymans RC45a var en -02a när vi stod och dregglade (han trodde det iallafall)

Men men, det spelar ju ingen större roll:)

Lite data på RC45an. Toymans RC45a är 1994 års modell.

The homologation RVF750 (RC45), not to be confused with Honda's mid-eighties endurance racer of the same name, was introduced in 1994, when it was clear that the RC30 was no longer competitive. Yamaha's YZF750 had proved to be fast, and Ducati were taking WSB competition very seriously. Honda threw all its know-how into the new bike, and it is safe to say that this machine is less than impressive in road guise. It is capable of a ludicrous 90mph in 1st gear, and takes the concept of race-ready road bike a step further than the RC30.

Its retail price of £17,780 meant that it was beyond most people's means, and considerably more than Ducati's 916 (£11,800). Its specification (including PGM-FI fuel injection) put fear into the hearts of competing race team managers. This was unfounded, as the RC45, while certainly the most powerful WSB machine, has been dogged by handling problems through most of its racing career. The Castrol Honda squad had to wait until Hockenheim in 1996 for Aaron Slight to give the team a win in WSB racing. Domestic teams often complained that there was little support to address the front-end problems they were experiencing, though despite this it dominated AMA superbike championship and won the Japanese World Superbike round at Sugo.

Honda continued working on this flawed design, and were rewarded with the WSB title the following year, 1997. Having ridden to third spot on a Ducati the previous year, John Kocinski took the RC by the scruff of the neck and showed Aaron Slight (and the rest of the four-stroke racing world) how to win races, and the WSB championship, on the RC45. He was blessed with a number of wet races, where he shone, but there is no doubt that the bike won because he was on board. In that year Fogarty struggled after a year away from Ducati, finding that they had altered the power delivery to the detriment of its ability to drive out of corners.

The 1999 RC45 is probably the most refined WSB bike ever made, and Honda had finally come up with some answers to the front end problems which have plagued the bike through its race career. The conventional dual-sided swingarm, introduced in 1998, and revised suspension made this the best-handling RC45 ever. For 1999 the brakes and suspension had also come under scrutiny, and the improvements were palpable. We have been granted permission to quote some of the in-depth review of Colin Edwards' 1999 RC45, written by Alan Cathcart, in the April 2000 issue of Motorcycle Racer magazine. It was the last test of this machine before it was retired to make way for the RC51 1000cc V-twin. Motorcycle Racer is the only magazine to cover racing in depth. It has changed hands a couple of times, but is still way ahead of any other motorcycle magazine in its racing coverage.

As well as showing the way in endurance racing, the RC45 has been dominant at the Isle of Man TT. The v-four's power and tractability, coupled with their legendary reliability and full factory support, have meant that Honda has an enviable, nay unchallenged record at the TT. In 1994 Hislop led home fellow RC45 riders Philip McCallen and Joey Dunlop, and McCallen won the F1 and Senior races in 1995, 1996 and 1997 (barring the 1995 senior, claimed by Dunlop).
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top