Frågor om Bridgestone slicks och regndäck

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Var inne på Bridgestones europeiska sajt för att försöka lista ut vilka slicks de har att erbjuda, vilka gummiblandningar, däckstryck osv.

Det gick inget vidare så nu tänkte jag kolla med er som vet vilka modeller som är aktuella, vad som skiljer dem åt osv?

Hittade följande slicks på deras sajt utan någon vettig förklaring till vad som är vad:
Battlax R01 Racing
Battlax R02 Racing
Battlax R03 Racing
Battlax R04 Racing
Battlax R05 Racing
Battlax R06 Racing
Battlax R09 Racing
BM01
BM02
MR02

Regndäck:
Battlax E03 Racing
Battlax E06 Racing
Battlax ME01 Racing
Battlax ME04 Racing
Battlax ME77 Racing

Info från RoLLERs, däcknasarnas konungar:

R01=120/600, finns i YDC (soft) och YCX (medium)
R02=190/645, finns i YDC, YCX och YCY (hard)
R03=90/580 (framdäck 125R), finns i YDC och YCX
R04=180/640, finns i YDC, YCX och YCY
R05, R06 och R09 har jag ingen info om.

BM01(Z) är supermotodäck (16,5")
BM02 är supermotodäck bak 165/625

E03=90/580 regndäck fram 125R
E06=165/620 regndäck, finns i YDA (medium) och YEK (soft)
E06=120/595 regndäck bak 125R YEK
E06=180/640 regndäck bak 600/SBK, finns i YEK
ME01=120/600 regndäck fram, finns i YEK (soft)
ME04=ingen info
ME77=ingen info

Hoppas du blev något lite klokare.

Hoppas du blev något lite klokare.
Lite, men bara lite :D

600, 640 osv är det höjden på däcket i cm?
Kan man översätta tex 600 till 16 tum, 640 till 17 tum osv?

Swedie eller någon annan (Macke?) som kört på Bridgestone i år kanske kan fylla på med lite info om vilka modeller och blandningar ni kört, däckstryck osv :nicka

Lite, men bara lite :D

600, 640 osv är det höjden på däcket i cm?
Kan man översätta tex 600 till 16 tum, 640 till 17 tum osv?

Swedie eller någon annan (Macke?) som kört på Bridgestone i år kanske kan fylla på med lite info om vilka modeller och blandningar ni kört, däckstryck osv :nicka

600, 640 osv är ytterdiametern på däcket i millimeter. Alla däck jag listat är 17", utom där det står 16,5" angivet,och det var ju supermotodäck.

Att namnge däcktyper och gummiblandningar logiskt verkar inte vara möjligt. Det heter alltid SJX för hård och KPW för mjuk, osv. Obegripligt. :mad:

Tack Mattias :tummenupp

Det gamla klassiska 190/50 -17 tex är väl inte tillräckligt racemässigt, då ska det vara höjden delat på bredden gånger hypotenusan (eller vad fan det heter) i kvadrat :gnissla

Att kalla gummiblandningarna för supersoft, soft, mediumsoft, medium osv verkar också vara för enkelt. Xzz2R11fA är ju mycket lättare att förstå :rolleyes:

Så nu väntar jag bara på att någon som faktiskt kört med Bridgestone i år ska skriva något. Ska jag behöva störa överste SH med ett PM?

Tack Mattias :tummenupp

Det gamla klassiska 190/50 -17 tex är väl inte tillräckligt racemässigt, då ska det vara höjden delat på bredden gånger hypotenusan (eller vad fan det heter) i kvadrat :gnissla

Att kalla gummiblandningarna för supersoft, soft, mediumsoft, medium osv verkar också vara för enkelt. Xzz2R11fA är ju mycket lättare att förstå :rolleyes:

Så nu väntar jag bara på att någon som faktiskt kört med Bridgestone i år ska skriva något. Ska jag behöva störa överste SH med ett PM?

Jag tyckte Bridgestone var hala....
Jag har ju inte så mycket att jämföra med men alla däck jag kört på har varit hala...

Fan va halt de varit :huvet :huvet

Känns det bättre nu ?:)

Jag körde med Bridgestone under 2006 års ERF. Hade dem både som regndäck & slicks. 190/645 i bak & 120/600 i fram. Nu är jag absolut ingen fartfantom men jag gillade dem, även de övriga i teamet som var betydligt snabbare trivdes även de på dessa sulor.

Körde med 1,9/2,2 i lufttryck.

Jag tycker Bridgestone funkar finfint har kört med dem hela säsong 2007 både på min egen R6:a i R600 och på en K5:a i NEC-serien. Enda gången då det känts riktigt halt var under sista ERF:et efter vårt däckbyte där hjulaxeln bak trilskades och vi tappade minuter. Ut ur depån och full mutter direkt, inbromsningen sedan efter rakan bjöd på en fettsladd som hade gjort vilken motardåkare som helst avundsjuk. Anledningen var att däcket hade hunnit bli för kallt under tiden det strulade men annars när man har fått värme i däcken tycker jag fästet är bra. Kommer köra med Bridgestone i STK600 under 2008! :tummenupp

japp, bridgestone funkar bra numera. Dom är mycket halare än Pirelli när dom är kalla så försiktighet innan man har fått upp tempen är att rekommendera. Men annars är det ett jäkla bett och MYCKET bättre livslängd än suddgummina från Pirelli.

Tackar för infon, men vilka modeller körde ni på förra säsongen, blandning etc?

Tackar för infon, men vilka modeller körde ni på förra säsongen, blandning etc?

Tjena
Börja med att prova soft fram o bak. Skapa en uppfattning om däckens karaktär och prova sedan medium bak och kanske medium fram. Köper du däcken av oss ska jag hjälpa dig att nå resultat. :)

Dim bak= 190/645-17 R02 Z YDC = soft Fram 120/600-17 R01 Z YDC

Medium= YCX

MVH
Jörgen
Ps bara en månad kvar.

Slicksen så körde jag Medium fram och Medium bak. Funkade prima. Bridgestones framdäck är väldigt mjuka och jag tyckte Medium gav en aning mer "stabilitet" genom kurvorna.

Bridgestonen kan kännas lite "smetiga" när de är kalla, men de är inte "hala" och det går fort innan det "hala" försvinner.

Regndäcken så minns jag inte om jag ens tänkte på att välja mjukhet.
Men regndäcken annars är skitgrymma! Bra grepp och stabilitet.
Lyckades ju kör 1.04.4 på Sviestad i spöregn så nog funka det :) (kunde kört 1.03 om det inte vore rena syndafloden ut ur s'et och genom snabb vänstern... ).

Jag kör vidare på Bridgestone nästa år och då blir det på radfyra och vem vet om det känns annorlunda, men det kan jag inte tro. Åker ner till Spanien för att köra 10-14 mars så efter det kan jag svara på hur dom känns.

Med Aprilian iaf och såg även andra, så Bridgestone håller en god andel längre än andra märken. Jag var ibland riktigt fundersam på varför jag gjorde av med så få däck på bandagar... kände aldrig något behov... verkade så oekonomiskt att bara byta när det inte behövdes. Skön känsla =)

Börja med att prova soft fram o bak. Skapa en uppfattning om däckens karaktär och prova sedan medium bak och kanske medium fram. Köper du däcken av oss ska jag hjälpa dig att nå resultat. :)
Dim bak= 190/645-17 R02 Z YDC = soft Fram 120/600-17 R01 Z YDC
Medium= YCX
Jag ringer Martin i morgon (mail verkar inte vara hans grej :D ).
Ps bara en månad kvar.
Oj vad jag längtar :yoparty

Visst har BT002 Pro, samma gummiblandning som slicksen?
De är mönstrade och lättare att sälja till gatåkare sen..

Visst har BT002 Pro, samma gummiblandning som slicksen?
De är mönstrade och lättare att sälja till gatåkare sen..

Men BT002 Racing då, är det gatdäck ????
Hittade detta på en tysk site. Är det nått att ha på t.ex erf?
//
Benny

"Performance 180"
1 x 120/70 R17 Vorderradreifen Bridgestone BT002 Racing NEU - wahlweise in Type 3 oder 4
2 x 180/55 R17 Hinterradreifen. Bridgestone BT002 Racing NEU - Type 4 = medium/soft
--------------------------------------------------------------------------
3 Reifen für nur 299,-- €
=================

"Economy 180"
1 x 120/70 R17 Vorderradreifen Bridgestone BT002 Racing NEU - wahlweise in Type 3 oder 4
2 x 180/55 R17 Hinterradreifen. Bridgestone BT002 Racing NEU - Type 3 = medium
--------------------------------------------------------------------------
3 Reifen für nur 349,-- €
=================

BT002PRO är inte så lämpliga för gata eftersom de faktiskt kan anses vara mönstrade slicks och då kräver de en högre arbetstemperatur för att fungera bra. ca 80 grader för bana mot ca 40-50 grader för gata.
Anledningen till V-kassificeringen 240km/h är att det krävs en DOT-märkning för SS-racing men samtidigt är de inte det lämpligaste alternativet på gata. BT002PRO är i grunden mönstrade slicks och finns i soft och medium i Sverige.
För bana & gata finns BT002RS (samma mönster men inte samma konstruktion eller gummiblandning) med hastighetsindex W=över 270 km/h. Därför är de en väldigt bra kompromiss för de som kör hojen till banan och (förhoppningsvis) därifrån.

BT002PRO är inte så lämpliga för gata eftersom de faktiskt kan anses vara mönstrade slicks och då kräver de en högre arbetstemperatur för att fungera bra. ca 80 grader för bana mot ca 40-50 grader för gata.
Anledningen till V-kassificeringen 240km/h är att det krävs en DOT-märkning för SS-racing men samtidigt är de inte det lämpligaste alternativet på gata. BT002PRO är i grunden mönstrade slicks och finns i soft och medium i Sverige.
För bana & gata finns BT002RS (samma mönster men inte samma konstruktion eller gummiblandning) med hastighetsindex W=över 270 km/h. Därför är de en väldigt bra kompromiss för de som kör hojen till banan och (förhoppningsvis) därifrån.

Konstigt att döpa ett gatdäck för hobby åkare till BT002 Racing, och ett annat BT002PRO..

Bifogat

• bt002psnr4april2005.gif
    bt002psnr4april2005.gif
    101.4 KB · Visningar: 110
KOmmer att köra på Brosten däck 2008, att hållbarheten är så mycket bättre än Pirelli gör att det känns väldigt positivt.Kanske man rent utan kan slippa ett obligatoiriskt däcksbyte under racet??

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...