Tingen
Fritt irrande i moderet speed
Vad kostar det att ansluta en klubb till svemo???
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hyfsat OT, men jag var bara tvungen att kommentera ditt motto Tingen. Principen är ju helt riktig (sort of...), men ditt räkneexempel stämmer inte riktigt. För att du ska kunna halvera antalet bilar du möter genom att dubbla din hastighet krävs att alla mötande bilar håller oändlig hastighet, vilket de ganska sällan gör. Om man istället antar att de kör lika fort som du gjorde innan du dubblade hastigheten, dvs 5 mil på 30 minuter, kommer du att möta 18,75 bilar om du kör sträckan på 15 minuter. Anledningen till det är att du visserligen minskar antalet nya mötande bilar som hinner köra in på sträckan genom att öka din fart, men de som redan fanns på sträckan när du börjar köra är lika många hur fort du än kör.
Saken kompliceras förstås ytterligare en aning om det finns av- och påfarter längs sträckan, men om det kör på ungefär lika många som det kör av på dessa så kan man bortse från det.
En intressant relaterad fråga är den om vilt, där principen tvärtom inte alls fungerar, eftersom viltet normalt sett inte rör sig längs vägen, utan så att säga spontant uppstår på vägen för att strax efteråt försvinna igen. Varje meter väg har alltså en viss sannolikhetsmässig "vilttäthet", och antalet vilt du krockar med ges av vilttätheten gånger längden på sträckan.
Fast personligen känner jag inget behov av att rationalisera mitt fortåkande med säkerhetsaspekter, så det ovanstående känns egentligen ganska oviktigt.

Nej då, jag är bara konstig.Har du tråkigt idag?![]()
|
|
Stabilt läge på Gotland Ring!
Den trista dispyten om ägan... |
|
|
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX
Ducati lanserar serviceinte... |
|
|
Oro för batteriet
Batteriet oroar mest – men ... |