Reinkarnerad? Testa själv! (Tro ej nödvändigt)

Vad anser du om reinkarnation?

• Antal röstningar
    0
Ingen av förespråkarna för reinkarnation har någonsin kunnat visa upp någonting som tillnärmelsevis uppfyller dom kraven.

Att medvetandet slutar vid döden baseras enkelt på att medvetandet uppstår i den fysiska kroppen och bara är dom strömmar som går genom nervbanorna i hjärnan.

Professor Ian Stevensons forskning:

Vetenskapliga publikationer, artiklar och böcker av den världsberömde reinkarnations-forskaren professor Ian Stevenson, som under sin forskning bland annat intervjuade över 3000 barn med minnen från tidigare liv:

http://www.healthsystem.virginia.edu/internet/personalitystudies/publications.cfm

http://www.childpastlives.org/library_articles/stevenson_books.htm

http://www.childpastlives.org/library_articles/stevenson_articles.htm

Professor Ian Stevensons studier och forskningrapporter kring reinkarnationen:

http://reluctant-messenger.com/reincarnation-proof.htm

http://www.near-death.com/reincarnation.html

Vetenskapliga studier, av professor Ian Stevenson, som bevisar sambandet mellan födelsemärken och reinkarnation:

http://www.childpastlives.org/library_articles/birthmark.htm

http://www.near-death.com/experiences/reincarnation01.html

http://www.tim.nu/swe/chap8.html

http://www.scientificexploration.org/jse/bookreviews/12-4/stevenson.html

Medvetandet uppstår i den fysiska kroppen och utgörs av strömmar... :va

Belägg för det, tack!

Dessutom så kan inte dessa strömmar utgöra medvetandet!

Varför?

Just det, för i så fall borde själva strömmarna vara medvetna, och det är de ju inte... :ajjabajja

Smartman, varifrån kommer själen från början då? liksom när startade det hela?:confused:

Både Gud, vi minigudar, och Guds energier (materiella och andliga) är EVIGA, vilket innebär att det inte finns någon början eller slut...vi är evighetsvarelser!

Varför?

Just det, eftersom vi består av den medvetna levande andliga energin! :2cool

Ja, det undrar jag också!

Och så undrar jag om Smartman vet vem som skapade Gud?

Gud är EVIG och har därmed alltid funnits, det eviga skapas aldrig!

Om man tror att Gud/Skaparen skulle ha blivit skapad av någon annan, så innebär ju det att man förväxlar Skaparen med denne som blivit skapad!

Gud/Skaparen är nämligen per definition den som har skapat allt annat, den Ursprungliga Orsaken (och därmed helt logiskt evig); alltså kan ingenting ha skapat Honom, för skulle Han vara skapad, så skulle Han ju inte vara den Ursprungliga Orsaken; Gud Skaparen!

Som att fråga vad som kommer före A i alfabetet...

Last edited:
För det första saknar "är du dum på riktigt LR?" det har nog aldrig varit mer passande.

Hur orkar du spy galla på ett MC-forum när du inte ens har en hoj, inte skrivit ett enda inlägg i något mc-relaterad avdelning.

Hur har man blivit så hjärntvättad som du är din mor måste gett dig en härlig bröstmjölksdrink. Religösa är totalt kokta i bajs passar bra.

Kan inte du bara ta livit av dig, sen försöker du återfödas som en råtta sen biter du mig i tån på julafton kl 04.30 gör du det så tror jag på dig.

Tja, det är ju så att materien är oförstörbar så dom atomer man består av lär ju alltid hamna i något annat i en ständig cirkulation. Det är ju i princip reinkarnation.

Dock tror då inte jag att atomer kan bära med sig en själ så antagligen är själ snarare en flummig beskrivning av personlighet.

Professor Ian Stevensons forskning:

Vetenskapliga publikationer, artiklar och böcker av den världsberömde reinkarnations-forskaren professor Ian Stevenson, som under sin forskning bland annat intervjuade över 3000 barn med minnen från tidigare liv:

http://www.healthsystem.virginia.edu/internet/personalitystudies/publications.cfm

http://www.childpastlives.org/library_articles/stevenson_books.htm

http://www.childpastlives.org/library_articles/stevenson_articles.htm

Professor Ian Stevensons studier och forskningrapporter kring reinkarnationen:

http://reluctant-messenger.com/reincarnation-proof.htm

http://www.near-death.com/reincarnation.html

Vetenskapliga studier, av professor Ian Stevenson, som bevisar sambandet mellan födelsemärken och reinkarnation:

http://www.childpastlives.org/library_articles/birthmark.htm

http://www.near-death.com/experiences/reincarnation01.html

http://www.tim.nu/swe/chap8.html

http://www.scientificexploration.org/jse/bookreviews/12-4/stevenson.html

Medvetandet uppstår i den fysiska kroppen och utgörs av strömmar... :va

Belägg för det, tack!

Dessutom så kan inte dessa strömmar utgöra medvetandet!

Varför?

Just det, för i så fall borde själva strömmarna vara medvetna, och det är de ju inte... :ajjabajja

Både Gud, vi minigudar, och Guds energier (materiella och andliga) är EVIGA, vilket innebär att det inte finns någon början eller slut...vi är evighetsvarelser!

Varför?

Just det, eftersom vi består av den medvetna levande andliga energin! :2cool

Gud är EVIG och har därmed alltid funnits, det eviga skapas aldrig!

Om man tror att Gud/Skaparen skulle ha blivit skapad av någon annan, så innebär ju det att man förväxlar Skaparen med denne som blivit skapad!

Gud/Skaparen är nämligen per definition den som har skapat allt annat, den Ursprungliga Orsaken (och därmed helt logiskt evig); alltså kan ingenting ha skapat Honom, för skulle Han vara skapad, så skulle Han ju inte vara den Ursprungliga Orsaken; Gud Skaparen!

Som att fråga vad som kommer före A i alfabetet...

Tyvärr är det väl så att dom bevis som Stevenson i dina artiklar lägger fram i bästa fall kan kallas för indicier. Det är inget som är empiriskt verifierbart. Jämför med till exempel evolutionsteorin som har mängder av fysiska bevis som stödjer teorierna till skillnad från denna som är frågan om intervjuer med barn.

Just att det är barn är också lite graverande. Barn har fantasi. Det förekommer att barn hävdar att någon av deras föräldrar förgripit sig mot dem och det först senare visar sig att det var inte alls fallet. Det var bara ett påhitt från barnets sida.
Barn är väldigt mottagliga för suggestioner vilket i viss mån jämställer dom med hypnotiserade som Stevenson själv hävdar är opålitliga då dom är motagliga för suggestioner. Dessa förkastar han men barn som nästan lika lätt faller offer för suggestion säger han är bra. Antagligen för att det är just dom han själv använder i sina undersökningar.

Om det nu är så att alla medvetanden skapades från början så borde det ju vara brist på dom nu. Från 1999 till 2006 ökade jordens befolkning från 6 miljarder till 6,5 miljarder. I början av 1700-talet var vi ca 0,5 miljarder. Sett från då till nu borde med andra ord 6 miljarder människor gå utan medvetande. Går man längre tillbaks i tiden så medför det att alla skulle gå utan medvetanden. Låter inte kul alls.

Sen är det ju en annan grej med påståendet att gud är evig och ofelbar.
"It took god 6 days to create a perfect world. On the seventh day he rested"
Det är väl den skapelseberättelsen som du hävdar är korrekt.
Newsflash. Världen är inte perfekt.:gnissla Ganska långt ifrån faktiskt. Med andra ord så skulle inte gud vara ofelbar om han fanns och skapat gjorden. Han skulle snarare vara ett praktpucko. Annars hade han sett till så att vi inte kunde förstöra så oerhört mycket.

Jag vidhåller bara faktumet att så länge du lägger ut bevis som inte är starkare än så här så kommer du inte att övertyga någon.

Varför skulle det krävas av strömmarna är medvetna för att medvetandet skall vara ett resultat av strömmarna i hjärnan??
måste elström kunna räkna för att man ska kunna konstruera en dator? Måste elströmmen kunna spela ljud?
Om nu elströmmen skulle vara medveten så måste den vara ond. För den dödar så fort den kommer åt. Tar du i en 16 kV ledning så dör du.

Dina teorier är inget annat än ett sätt att försöka stämpla det du inte kan förstå som obegripbart för att det är skapat av en högre makt.
Jag förstår heller inte i detalj hur en dators processor fungerar. än mindre förstår jag i detalj hur människans hjärna som är långt mer komplicerad fungerar. Det finns dock dom som gör det och jag kan acceptera att jag inte förstår allt i detalj. Det räcker för mig att konstatera att det finns dom som gör det och kan presentera en förklaring som jag även om jag inte tillfullo förstår tydligt kan förstå att den är korrekt.

Det jag vill säga är. Ge Upp. Dom som tror på reinkarnation behöver inte luras över. Dom som inte gör det kommer inte att luras över med så bristfälliga bevis. Du kommer inte att åstadkomma något annat än en känsla av att du är missförstådd och utanför. du har en övertygelse. Håll dig till den och håll den för dig själv.

man! this is deep deep shit:skrämd har du kokat te på änglatrumpet nu igen:D

Förstår mig inte på er som trackar ner denna kille. Han är ju helt underbar! Bara det att han har en "egen" smiley är ju priceless! :D
Väldigt få ggr man faktiskt skrattar framför datorn, men när Smartman är i farten så kan man inte undvika det.

Smartman, du rockar! :2cool :2cool :2cool :2cool :2cool

:tummenupp

Tja, det är ju så att materien är oförstörbar så dom atomer man består av lär ju alltid hamna i något annat i en ständig cirkulation. Det är ju i princip reinkarnation.

Dock tror då inte jag att atomer kan bära med sig en själ så antagligen är själ snarare en flummig beskrivning av personlighet.

Vi ÄR Jaget/själen, medan vi HAR ett sinne och en kropp! :tummenupp

Jaget/själen = Den medvetna eviga andliga energin, vi som lever i kroppen, själen, subjektet, som upplever och relaterar till de fysiska och psykiska objekten i vår kropp och vår omvärld. Vi är den eviga medvetna andliga gnistan, som är oföränderlig, det är exakt samma Jag i oss nu som när vi var ett litet barn! Det är Jaget som tänker tankarna och känner känslorna!

Sinnet = (Tankar, känslor, vilja, intelligens, personlighet) Temporär finfysisk, psykisk materiell energi, subtilkroppen, astralkroppen, som ständigt förändras!

Kroppen = (kött, blod, ben, hjärna) Temporär grovfysisk materiell energi, som ständigt förändras; vart 7:e år har vi bytt ut alla kroppens celler, vilket bevisar att Jaget som upplever barndom, ungdom och ålderdom skiljer sig från kroppen...

Så av detta kan vi sluta oss till att vi varken är kroppen eller sinnet, utan det eviga medvetna Jaget, som inte dör när kroppen dör... :tummenupp

Förresten, någon som kan förklara för mig hur det kommer sig att man i Sverige alltid översätter ordet "mind" till hjärna?

Det är ju "brain" som är hjärna, medan "mind" är ens sinne! :tummenupp

Last edited:
Så av detta kan vi sluta oss till att vi varken är kroppen eller sinnet, utan det eviga medvetna Jaget, som inte dör när kroppen dör...

Nej, det köper jag inte.

Nu minns jag vad jag var i mitt förra liv. Jag var en fästing som bet Smartman i stortån. Ledsnade på att det gav så dålig karma och beslöt mej för att pånyttfödas till mcburen människa...

Om det nu är så att alla medvetanden skapades från början så borde det ju vara brist på dom nu. Från 1999 till 2006 ökade jordens befolkning från 6 miljarder till 6,5 miljarder. I början av 1700-talet var vi ca 0,5 miljarder. Sett från då till nu borde med andra ord 6 miljarder människor gå utan medvetande. Går man längre tillbaks i tiden så medför det att alla skulle gå utan medvetanden. Låter inte kul alls.

Sen är det ju en annan grej med påståendet att gud är evig och ofelbar.
"It took god 6 days to create a perfect world. On the seventh day he rested"
Det är väl den skapelseberättelsen som du hävdar är korrekt.
Newsflash. Världen är inte perfekt.:gnissla Ganska långt ifrån faktiskt. Med andra ord så skulle inte gud vara ofelbar om han fanns och skapat gjorden. Han skulle snarare vara ett praktpucko. Annars hade han sett till så att vi inte kunde förstöra så oerhört mycket.

Jag vidhåller bara faktumet att så länge du lägger ut bevis som inte är starkare än så här så kommer du inte att övertyga någon.

Varför skulle det krävas av strömmarna är medvetna för att medvetandet skall vara ett resultat av strömmarna i hjärnan??
måste elström kunna räkna för att man ska kunna konstruera en dator? Måste elströmmen kunna spela ljud?
Om nu elströmmen skulle vara medveten så måste den vara ond. För den dödar så fort den kommer åt. Tar du i en 16 kV ledning så dör du.

1) Vilken åldersgrupp tycker du själv vore den mest tillförlitliga!

2) En odödlig själ finns i allt levande, alltså även djur, och reinkarnation kan alltså även ske till och från djur...

3) De som direkt drabbas av förstörelse på Jorden är de som själva har karmat för det, som man sår får man skörda, en Gudomligt rättvis naturlag!

Människan har, till skillnad från djuren, en fri vilja, och är alltså ansvarig för sina gärningar!

4) Men vad är det då som är medvetet!

Vi är ju medvetna varelser, och när det nu inte är strömmarna eller kroppscellerna som är medvetna, vem är det då som är medveten?

Just det, själen, det medvetna eviga Jaget, själva subjektet i kroppen, som upplever och betraktar omvärlden. Själen består av den medvetna levande andliga energin, och det är själen/Jaget, vår eviga andliga identitet, som kilar vidare efter att vårt fysiska hölje slutat att fungera... :tummenupp

1) Vilken åldersgrupp tycker du själv vore den mest tillförlitliga!

2) En odödlig själ finns i allt levande, alltså även djur, och reinkarnation kan alltså även ske till och från djur...

3) De som direkt drabbas av förstörelse på Jorden är de som själva har karmat för det, som man sår får man skörda, en Gudomligt rättvis naturlag!

Människan har, till skillnad från djuren, en fri vilja, och är alltså ansvarig för sina gärningar!

4) Men vad är det då som är medvetet!

Vi är ju medvetna varelser, och när det nu inte är strömmarna eller kroppscellerna som är medvetna, vem är det då som är medveten?

Just det, själen, det medvetna eviga Jaget, själva subjektet i kroppen, som upplever och betraktar omvärlden. Själen består av den medvetna levande andliga energin, och det är själen/Jaget, vår eviga andliga identitet, som kilar vidare efter att vårt fysiska hölje slutat att fungera... :tummenupp

Tyvärr är ingen åldersgrupp direkt tillförlitlig i den frågan. Så länge som det finns såpass många som så gärna vill att det ska vara så så är det omöjligt att utföra en undersökning som inte är kraftigt drabbad av bias. Det är ju tyvärr inte någon empiriskt grundad metod. Det blir mer filosofi än vetenskap och det har ju inget bevisvärde direkt.

Dom som drabbas av miljöförstöringen har dålig karma säger du. Ok. Med andra ord så har alla sälar, torskar, sill, örnar, falkar, vargar och annat varit elaka i ett tidigare liv. Är det så du menar? För dom drabbas ju i allra högsta grad av våra härjningar. Vi människor drabbas ju inte nämnvärt ännu så länge. Så vi måste ha varit goda i våra tidigare liv allihopa.
Dom enda som möjligtvis förstör själva och ganska omedelbart får skörda frukten av det är väl i så fall skarvarna men det är ju en mycket liten minoritet av alla varelser på jorden.
Snygg och rättvis naturlag. Din gud verkar vara lite som en blind man som slår vilt omkring sig och straffar vem som helst som bara kommer nära. Verkar inte så allsmäktigt om du frågar mig. Det är för många saker som talar emot en gud för att jag ska kunna övertygas.

Medvetandet uppstår i hjärnan på grund av en kombination av strömmar. Den enskilda strömmen har inget eget medvetande. Exakt hur det går till är svårt att förklara eftersom hjärnan är så oerhört komplicerad. Men det är ju på samma sätt som att en transistor inte kan räkna men om man stoppar ihop några miljoner transistorer på en processor så går det.

Dina förklaringar är så fulla med hål så jag vet inte riktigt vart jag ska börja skjuta. Det är som att försöka välja ut en mås i en måsflock.:gnissla

1) Människan har, till skillnad från djuren, en fri vilja, och är alltså ansvarig för sina gärningar!

Människor har ingen fri vilja, den styrs av social miljö normer mm

Djur däremot har verkligen en fri vilja! ett lejon bryr sig inte om vad någon annan tycker när han hugger sin antilop eller lägger sig och sover mitt på dagen.

Du återfår din eviga andliga identitet i den andliga världen, och slipper reinkarnationen här i den materiella världen...födas, åldras, dö.....födas, åldars, dö.....födas, åldras, dö.....födas, åldras, dö.....:tummenner :huvet

och vad ska man göra med sin eviga andliga identitet i den eviga andliga världen när man väl är där?:va ska man bara sitta där i all evighet?:va fan, jag skulle få långtråkigt på ett par sekunder!:D då föredrar jag att springa omkring här nere och ha kul!:tummenupp

gäller detta endast människor? eller gäller det djur också? om det inte gäller djur, hur fungerar dom då? om det gäller djur, gäller det även småkryp och kvalster osv? och sen funderar jag på hur det fungerar med att det bara blir fler människor och djur på jorden? betyder det att det finns någon annan planet någonstans vi snor ifrån?

(Misstänker att detta inlägg var till mig.)

Alla indianer var visst inte i kanoten när jag skrev det där. Såg visst att jag hade missat att citera Smartman. Till dig var inget ont menat, med religösa personer menar jag lite mer fanatiska även de som försöker hjärntvätta andra..

Smartman fråga dig själv om så många människor återföds varför är det fortfarade lika mycket krig/mord och jävelskap som mänskligheten skapar? Ska det inte bli/vara bättre då. Förklara det. För vad är anledningen annars att återfödas.

Nä du grabben ,varje indvid får tro på vad som helst, mig spelar det ingen roll men snälla ta och ifrågasätt din tro lite.
Det är ett fint försök av dig o kränga lite filmer här .Hur mycket får du ut av det, pengar? ´högre status i din jehovas klubb? Varför måste de ha pengar? Frågat dig själv det.
De högsta hönsen borta i USA skrattar mot dig ända bort till banken ska du veta.

Ps. Kom på en liten ankedot
Hade grannar en gång i tiden som var med i jehovas.
En dag var vi ute i trädgården o farsan fick syn på våran tanten.
Lite grannsnack o farsan beklaga sig att han var så pank he he
Grannen utbrast då att idag har Gud sagt till mig o je dig 100 kr. Han fick 100 spänn av tanten. He he Det var dagens goda gärning av henne.
Ha ha o gud vad vi skratta när vi fick höra det efteråt.

Alla indianer var visst inte i kanoten när jag skrev det där. Såg visst att jag hade missat att citera Smartman. Till dig var inget ont menat, med religösa personer menar jag lite mer fanatiska även de som försöker hjärntvätta andra..

Då ber jag om ursäkt för det där med din tå och tar bort mitt inlägg!:tummenupp

Smartman du fick en del stryk i högstadiet va? :)

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon