Vad hade ni gjort?

MR R6™

Alla andra är dumma i huvudet!
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Ktm 450 exc
På vår tomt har vi två stora träd, ett körsbärsträd och en stor gran.
Våra grannar har ett par gånger frågat om vi inte kan fälla träden vilket vi inte vill!

Ett par grenar har växt över granens tom vilket tydligen har irreterat grannarna.
Körsbärsträdet står ca 2 meter in på vår tomt och lutar lite in mot vår tomt.
Granen står även den 2 m in på vår tomt och grenarna har kanske vuxit 30 cm in på grannens tomt.

När jag komm hem från jobbet igår så hade grannarna sågat av några stora grenar på körsbärsträdet inne vid stammen. Det är ca en 3 meter lång gren de har kapat på vår sida. I och med att de har kapat den stora grenen så har de minskat kronan med åtskilliga m3.
På granen har de kapat alla grenar mot deras sida och ett par som inte gick mot deras tomt.

Förbannad gick jag in och pratade med grannarna vilka inte tyckte att det gjorde något fel.

Så nu undrar jag om man ska förstöra grannsämjan och anmäla grannarna eller ska man tala om att man misstycker till vad de gjort och inte anmäla?

VAd hade ni gjort???

Lagen säger att granarna ska först fråga oss ov vi kan kapa överväxande grenar ov vi inte gör det så har de rätt att kapa grenarna fram till tomtgränsen.

Är det värt att vara ovänner med grannarna så länge ni bor där för en grenjävel? Knappast..

fråga jimmie åkesson.. han har svar på allt

eftersom trettio cm träd tar några dagar att växa till sig kunde du ha använt njuren och haft lite framförhållning i frågan; kapat grenarna då grannarna uppenbarligen besväras av era träd.. som en goodwill gest..

Dom har INGET att göra på er tomt!
Polisanmäl
:3freak

Last edited:
Jag skulle ha ollat deras brevlåda.

Har de en dotter?

Kontakta en jurist

... jag vet ju inte omfattningen av beskärningen. Hade mina grannar skadat mitt körsbärsträd och förkortat den förväntade livslängden avsevärt så hade jag iallafall rådfrågat en jurist. Många jurister har gratis telefonrådgivning, kontakta en och fråga.

Och de har naturligtvis inget att göra på din tomt utan ditt medgivande. En grannfejd vill man inte ha, men du kanske redan är där?

Det bästa är förstås om du bjuder in grannen till en härlig dag i trädgården och ber om synpunkter och sedan att ni hand-i-hand tillsammans utför beskärningen iförda raff-set.

/Lill-jesus

Som någon sa, är det värt att riskera krig för en gren?

Jag skulle ha bjudit över grannarna nån kväll på drinkar o ev käk, när alla är mätta o lite småfulla reder ni ut detta i fredlighet. Ingen blodspillan, inget grannkrig. O så får du bättre kontakt med grannarna på köpet. :hihi

Jag skulle ha bjudit över grannarna nån kväll på drinkar o ev käk, när alla är mätta o lite småfulla reder ni ut detta i fredlighet. Ingen blodspillan, inget grannkrig. O så får du bättre kontakt med grannarna på köpet. :hihi

Men tänk om hans granne ser ut såhär:

grumpyoldman.jpg

Hade det bara varit en gren så hade jag inte brytt mig. Nu är det så att grenen, med alla förgreningar de har kapat var ca 1/4 av den hela kronan. På granen har de skalat bort alla grenar på ena sidan från marknivå till ca 4 m upp på granen.

Men tänk om hans granne ser ut såhär:

grumpyoldman.jpg

...min granne ser ut som en blandning av gubben på bilden, arnold schwarzenegger och en i spice girls!

Last edited:
Varför måste man vara vän med sin granne? Man behöver väl varken umgås eller prata med varandra om man inte vill bara för att man bor bredvid varandra.
Anmäl fanstyget.

ta en bild och lägg upp! lite lättare att tänka sig in i situationen om man verkligen ser skadan dina grannar åstadkommit... handlar det bara om att de kapat av en gren som vuxit över på deras sida och som efter kapningen slutar precis innan deras tomt hade jag nog inte brytt mig men handlar det om att de gått in på din tomt och sågat av varenda grenjävel som sitter på den sida av trädet som vätter mot deras hus ända inne vid stammen hade jag fanimig blivit sur. vem vill ha ett halvt träd?:va och angående att starta grannfejd pga gren så tycker jag snarare att det verkar vara grannen som vill mucka gräl... jag menar, är det så jävla farligt att en gren från någon annans träd vuxit en liten bit in över tomtgränsen?:va
sen det där med att de kapat grenar från granen som inte ens växer mot deras tomt... häum??:va och att de kapat så mycket av körsbärsträdet...:va nej, som sagt: hade de bara kapat den sträcka som grenarna vuxit sig in över deras tomt så hade jag inte brytt mig men pillar de på resten ska de allt få se på fan!:mad:

Bifogat

• trädbråk.jpg
    trädbråk.jpg
    37.6 KB · Visningar: 70
Last edited:
Jag har gjort en illustration, efter förslag från Bushida

Bifogat

• Före.GIF
    Före.GIF
    20.2 KB · Visningar: 97
  • efter.GIF
    efter.GIF