40+ tråden

  • Thread starter Thread starter peppureikä
  • Start date Start date
Verkligen! Det fanns någon gammal tråd om världens sämsta motorcykel, och jag nominerade CB125 där. Kändes som en marginell förbättring från en 80cc-modifierad FS-1. :)

RD LC... Jag är ju inte äldre än att det var det senaste och coolaste man kunde köpa 1983 när jag var 16 :(

Jag är ju inte äldre själv, född -67. Men jag har ju åas aldrig velat ha "det senaste och coolaste man kunde köpa" :hihi
 
Även jag åkte CB125a.
Men det var innan jag hade åldern inne.
Tog den även till skolan ibland, när jag var 14-15år.
Roligaste minnet var att teknikläraren en gång ondgjorde sig över att jag "trimmat mopeden"..
Är fortfarande imponerad över denna hoj.
En relativt komplicerad fyrtaktare, som varvar så det skriker i motorn, sköts av fjuniga ynglingar i total avsaknad av mekanisk kompetens.
Trots detta vägrar de ge upp!
Tor faktiskt att vanligaste "dödsorsaken" för dessa motorer är misslyckade renoverings/trimmningsförsök.

Nu när jag tänker på det, så har jag knappt kört moped.
Började med en KS50 när jag var 11-12år.
Byttes mot en "MonkeyBike", som ju är lätt MC.
Denna byttes mot CB125 (som antagligen var stöldgods).
När åldern var inne för 125a, så blev det en Husqvarna 500 blåtakt(Visade sig vara en icke existerande modell - Någon sorts prototyp. Såg ut som en ordonanshoj, men manuell och stark.
Höll mig till skogshojar (bara husky tvåtakt)och körde lite enduro fram till 89 när jag köpte CB900F.
Efter det har jag mest hållt på med äldre järn.
 
Kul tråd där man äntligen känner sig hemma.
Minns mycket tydligt min första hoj en RD125:a- 74.Ute på motorväg la jag mig alltid bakom något större, typ lastbil för att överhuvudtaget kunna hålla motorvägsfart. Skulle man av någon anledning behöva köra om pga mindre backe eller liknande så behövdes väl 1 km eller två innan man kom om.
Har hänt en del sen dess:)
 
Ibland vet man inte om man ska skämmas eller inte. När man har folk i garaget kan de få för sig att man har tonårsbarn (mitt äldsta är 7...). Jag antar att det har att göra med Zundappen som väntar på renovering. Den står bakom karten.

Kraschkåporna till duccen ligger lite här och där...:D
 
Nu är det nog bara till att erkänna att man har blivit något äldre.:va
Mekade med en moppe idag. Får väl skylla på dålig belysning och trångt uthus.:rolleyes: Men f-n vilken tid det tog att få dit knastret på kolven. 10mm kolvbult och trångt :confused: .
Försöka få plats med händer och ficklampa+ verktyg, kyligt var det åxå. Men vägrar erkänna den minsta försämring av synen.:D

PÅ tal om minnen körde en sommar på en trimmad Kawa 750 trepip. Byttes bort på hösten mot Norton Dunstall ,åxå trimmad men växeln på höger sida. Inga problem förutom vid en panikbromsning =Nortons växellådor håller för MYCKET.............:yoparty
 
Jag är ju inte äldre själv, född -67. Men jag har ju åas aldrig velat ha "det senaste och coolaste man kunde köpa" :hihi

Jag mognade väl sent antar jag. :)

Hur som helst så var det en i bekantskapskretsen som hade en H-D 125 cc också. Minns ej modell eller detaljer, men det måste väl vara rätt ovanligt med sådana?
 
Jag mognade väl sent antar jag. :)

Hur som helst så var det en i bekantskapskretsen som hade en H-D 125 cc också. Minns ej modell eller detaljer, men det måste väl vara rätt ovanligt med sådana?

Ja de såg man inte ofta. Minns du den lilla monkeybiken från HD som kom på 70-talet, en sån skulle ju vara kult idag :)
 
50 ++++++++

Vill ej isolera mig, tänker glo i alla trådar:va
 

Bifogat

  • PICT1967 hp.jpg
    PICT1967 hp.jpg
    180.3 KB · Visningar: 129
Ibland var det fortfarande bättre förr.
Men vad gör man inte mellan ungar , hundar o radhus
Den gammla RÖDA RD125-77'an, (Race Devoped), ihopsparad av sommarjobb, fick slita ont.
Det kommer yuett o annat ivägen efter 125-tiden. Men man tvingas ge vika för suget.
åker GSX750ES sedan några år som som täcker det värsta behovet.
Dock hamnade den i garage 2år , men ändå hade man cykel.
Killen som hade den före mig hade haft den i, jag tror 10år, varav 6 (år) i garaget.
Men efter en längre resa norröver ökar suget och det står en FZ750 i garaget. Gammal seg hink kan någon tycka, men det vettigaste för lite pengar tycker jag.
Drömmen då var Benelli 900 Sei, sex cylindrar med lika många pipor. Den uppdatera modellen med mjukare linjer var inte fulare men har inte sett någon på vägen. musik.

Var det någon som har ägt Benelli 125'a?
 
En sån här Honda CB350 -70 var min första motorcykel, inköpt -76.
36 vilda hästar.
 

Bifogat

  • 350.gif
    350.gif
    32.4 KB · Visningar: 60
Verkligen! Det fanns någon gammal tråd om världens sämsta motorcykel, och jag nominerade CB125 där. Kändes som en marginell förbättring från en 80cc-modifierad FS-1. :)

Hade en CB125 -73, köpte den ny. Körde ca 2200 mil med, UTAN renovering. Enda reparationen jag hade på den, var på p g a att jag drog ett tändstift snett.

Passade då på också att byta topplockspackningen till kopparpackning.
 
Hej en 65:a här.
Underbar tråd och här kommer min MC-historia.

Började som 16-åring på en 125AS3 -73.
Den skar innan jag fått lappen.
Två veckor senare med nya kolvar,omborrade cylindrar och lappen i fickan tänkte jag nu jä---- ska jag toppa hojen,110Km/h RRRrrr stopp.
Brände hål uppe i ena kolven.
Köpte då den första RD125LC som handlaren fick hem i A-sås.
Den körde jag 3000mil med på två år.
När jag muckade blev det en ny XJ550 -83,vilket drag.På med ett Alfa 4-1 vilket ljuuud.
Efter det en SR500 en säsong.
Sedan uppehåll 10 år (två barn).
Hösten -00 blev det en Z750 -83,helt ok hoj 3 säsonger.
Blev sedan grymt sugen på en V-twin,bytte 750-n mot en kromtyngd och vässad 1500Classic
-96.Förstod ganska snabbt att det här var inte att köra MC.
Sålde den förra året och köpte en
FJR 1300 -04 som blev med ett par Leo-Vince
slip-on.
En hoj jag tycker är fullkomligt underbar.
Bekväm och stark men ändå smidig.
Den får hänga med ett bra tag.

Mvh.P.E
 
Hej en 65:a här.
Underbar tråd och här kommer min MC-historia.

Började som 16-åring på en 125AS3 -73.
Den skar innan jag fått lappen.
Två veckor senare med nya kolvar,omborrade cylindrar och lappen i fickan tänkte jag nu jä---- ska jag toppa hojen,110Km/h RRRrrr stopp.
Brände hål uppe i ena kolven.
Köpte då den första RD125LC som handlaren fick hem i A-sås.
Den körde jag 3000mil med på två år.


Mmmmm den As3 historian känner jag igen. Samma för mig men skam den som ger sig. Borrade igen och sedan höll den. Illafall motorn. Ett par marksyningar och terrängutflykter blev det. Tävlades ju på dom mest konstiga vägar:D
Så den var väl inte så vacker när det var dags för andra farkoster.:näsblod
 
Började mitt mc-liv vintern 77,med nytaget körkort gav man järnet med en Yamaha AS3.
Skaffade därefter en Honda cb500 four som gick som fan.Toppkåpa från speed7,4-1 från Winning performance.Dessa hojar ansågs vara rätt så slöa men min varvade 10500 på högsta växeln när rödmarkeringen började på 9300rpm.

Blev ett kort mellanspel på en Kawa 900 tills växeln hoppade ur i 200knyck,den ville inte gå så bra efter det(undrar varför).

Skaffade mig en Rickman Kawa 1981 och nu började det här med ombyggnation och styla om hojen göra sig gällandepå allvar. Sålde hojen 1984 och det blev ett uppehåll för barn mm.

soo1 när man skulle fylla 40 kom tankarna på att skaffa hoj igen. Jag och frugan köpte oss en varsin hoj den vintern så sommarn 02 togs mc åkandet upp igen på en Kawa zzr600 som också blev rejält ombyggd under några år.

Nu kör jag omkring på min pimpade zx7:a och tycker det är lika roligt att vara i garaget på vintern som att åka omkring på hojen på sommaren.
 

Bifogat

  • Rickman kawasaki.JPG
    Rickman kawasaki.JPG
    77.8 KB · Visningar: 114
Jag passar ej in här egentligen - fyller 40 först nu i mars, en hel evighet till alltså!
Så jag passade på att inhandla en 185hk livsfarlig sak nyss - innan jag blir vettig och övermogen :D

Rätt skönt ändå att ha fastnat på ca 27 mentalt, men F-bolag och erfarenhet ger rabatt. Synd att kroppen inte är 27 bara :gnissla
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top