Bromspump till ett Moto-Masterok?

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Enligt Moto-Master själva så ska det fungera med original bromspump. Det är såklart att det bromsar med originalpumpen, men hur bra?

Vilken pump passar bäst till ett Moto-Masterok?
 

Bifogat

  • Moto-Master.jpg
    Moto-Master.jpg
    36.9 KB · Visningar: 63
Jag kör med originalpumpen på TTR:n (Brembo 13 mm), kanske inte den pimpigaste men den passar som handen i handsken. Vill varken ha större eller mindre. Tar direkt utan någon döväg och har skön vinkel på handtaget.
 

Bifogat

  • bromspump.jpg
    bromspump.jpg
    73.6 KB · Visningar: 86
magura-bromscylindrar2.jpg
Jag har Magura köpt från CC Products, funkar kanonbra!
 
Last edited:
Jag kör med originalpumpen på TTR:n (Brembo 13 mm), kanske inte den pimpigaste men den passar som handen i handsken. Vill varken ha större eller mindre. Tar direkt utan någon döväg och har skön vinkel på handtaget.
Jag är inte ute efter någon hög pimp-faktor. Jag använder gärna originalpumpen om det går.
Du säger att Brembo har 13 mm. Jag undrar vilken diameter min xr650r pump kan ha? Någon som vet?
 
Den där Magura pumpen har jag sett att andra använder till Moto-Master. Det går ut en sladd från den pumpen på bilden. Är det bromsljuskontakt på den modellen?
 
Den där Magura pumpen har jag sett att andra använder till Moto-Master. Det går ut en sladd från den pumpen på bilden. Är det bromsljuskontakt på den modellen?

jepp.. eller. nä .. men där följer med en som du skruvar på. smack in i färdiga hål. hade sån på min förra 525 i kombination med ett 4-kolvs ok från bering. för hård för min smak men funka utmärkt.
 
Om du har 12-13 mm på original så behöver du nog inte bry dig, däremot om du har typ 10 så kan det vara läge att byta, men det funkar rätt bra med det också
 
Jag är inte ute efter någon hög pimp-faktor. Jag använder gärna originalpumpen om det går.
Du säger att Brembo har 13 mm. Jag undrar vilken diameter min xr650r pump kan ha? Någon som vet?
Min pump är 13 mm i diamater och mellan ledbulten och pumpkolven är det 22 mm. På din pump är måtten 11 resp. 18. Med lite huvudräkning (:rolleyes:) så är min pump 70% "större" än din. Den pumpar alltså 70% mer bromsvätska om man drar in handtagen lika långt.

Får du tag på en sån billigt så tycker jag du ska slå till på en sån. Den har ju integrerad bromsvätskebehållare och fungerar precis lika bra som en radialpump bara det att den inte får lika många possörpoäng.
 
Min pump är 13 mm i diamater och mellan ledbulten och pumpkolven är det 22 mm. På din pump är måtten 11 resp. 18. Med lite huvudräkning (:rolleyes:) så är min pump 70% "större" än din. Den pumpar alltså 70% mer bromsvätska om man drar in handtagen lika långt.

Får du tag på en sån billigt så tycker jag du ska slå till på en sån. Den har ju integrerad bromsvätskebehållare och fungerar precis lika bra som en radialpump bara det att den inte får lika många possörpoäng.

Jag fick ett tips om att använda YZF/WRF pumpen. Den ska tydligen passa bra ihop med mitt ok. Han sa att den är lite större. Det kanske är 13mm Brembo, Yamaha brukar ju använda Brembo på sina hojar.

Jag ska kolla lite med min lokala Yamahahandlare :tummenupp
 
Jag fick ett tips om att använda YZF/WRF pumpen. Den ska tydligen passa bra ihop med mitt ok. Han sa att den är lite större. Det kanske är 13mm Brembo, Yamaha brukar ju använda Brembo på sina hojar.

Jag ska kolla lite med min lokala Yamahahandlare :tummenupp
YZ/WR har samma pump, ännu mindre på dom nya. Även KTM har små pumpar. :5sure

Ett hett tips om du vill snika till det ordentligt är att skaffa en beggad pump från en aerox. Dom har 13 mm brembopumpar. Nackedelen är att dom inte har nån justering till handtaget men det går ju att modda om du nöjer dig med en fast inställning. Har aldrig provat själv med en sån men kan ju va värt ett försök. ;)
 
Varför använder man 17mm pump, när Moto-Masters egna pump är på 12mm :confused:
 

Bifogat

  • Moto-Master brake system .jpg
    Moto-Master brake system .jpg
    88 KB · Visningar: 102
Varför använder man 17mm pump, när Moto-Masters egna pump är på 12mm :confused:

17 låter stort till MotoMaster-oket, har för mig att det oket har en relativt liten innervolym. Skulle gissa på att det kommer bli väldigt stumt och dålig känslighet i ingreppet med en 17.
Personligen skulle jag testa med en 13.

Har en Brembo 13 liggande lös om du vill prova med ditt ok.
 
Pump

Använder ett brembo från en ducce monster 1000cc 03 fungerar:tummenupp beställde från en skrot billigt:tummenupp
 
Välj inte en för stor pump det blir bara stumt och kraftlöst, satsa på 13mm som blivit nämnt innan.
 
Kapar tråden och skakar liv i den igen.

Jag har en annan fundering kring bromspumpar så jag tänkte det passade fint i tråden. Jag har till min frambroms motomaster oket och sedan en ISR-pump att driva det hela med. Problemet är bara att det inte sitter någon bromsljuskontakt på pumpen. (liknande den på bilden) Har någon annan detta problem och hur har ni löst det? Jag har i nuläget löst det med en likadan kontakt som sitter till bakbromsen. En tryckkänslig sensor som skruvas i vid banjoanslutningen. Problemet är bara att dom inte är så känsliga och ljuset tänder sig då först när man trycker rätt så hårt jämfört med hur hårt man bromsar vid normal körning. Så hårt man bromsar för att tända ljuset så nitar man. De e ju fräckt iof men rätt störande i hög fart. Någon som har en lösning?
 

Bifogat

  • 21-012.jpg
    21-012.jpg
    140.2 KB · Visningar: 80
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top