Svemo-möte på mässan.

Vet inte vad ni väntar på:)
Med med 100% ren spekulation......... det bordlades till nästa möte :D :D

Tycker dom verkar gå efter principen: Varför bestämma något idag, när man kan bordlägga tills nästa möte:D
//
B

Troligen sant det du antar, men en kan ju ha tur :D
 
Besked om det MÅSTE vara tävlingsledare på alla träningar där det är licensåkare med och kör
Jag vet inte vad de kommer fram till i den frågan, men däremot vet jag att licensförskringen även fortsättningsvis gäller även om tävlingledare inte finns på plats. Det har aldrig ens varit en fråga för SVEMO. Uppgifterna direkt från SVEMO:s försäkrignsansvarige.

Uppgifter om motsatsen beror på enskilda funtionärers/ledares missförstånd.
 
Någon som vet vad dom sa på Pro superbike mötet då?
Ingen som vet :confused:
 
Last edited:
Jag vet inte vad de kommer fram till i den frågan, men däremot vet jag att licensförskringen även fortsättningsvis gäller även om tävlingledare inte finns på plats. Det har aldrig ens varit en fråga för SVEMO. Uppgifterna direkt från SVEMO:s försäkrignsansvarige.

Uppgifter om motsatsen beror på enskilda funtionärers/ledares missförstånd.

Vem är försäkringsansvarig på svemo?
 
Vem är försäkringsansvarig på svemo?
Henrik Olofsson. Han finns under rubriken "Försäkringar" på SVEMO:s hemsida:

Henrik Olofsson
Telefon: 019-16 16 69
E-post: Skicka ett mail till henrik.olofsson AT colemont.se
Licensförsäkring, personförsäkring, elitförsäkring
 
Verkar som att Svemo beslutade sig för att skjuta på kravet om TL vid RR-träning till 2009.
 
Verkar som att Svemo beslutade sig för att skjuta på kravet om TL vid RR-träning till 2009.

skjuta på kravet är väl fel ordval dock...
dispans och de som ska vara träningsledare i år måste ha funktionärslicens...
så har jag fattat det iallafall... och måste skicka lista på namn till svemo för de som är träningsledare i år. och klubbarna måste ha planer för att utbilda fler...

alla får hjälpa till att se till att det finns folk på posteringarna, ragga med nån kompis till träningarna så löser det sig, enkelt va? :D
 
skjuta på kravet är väl fel ordval dock...
dispans och de som ska vara träningsledare i år måste ha funktionärslicens...
så har jag fattat det iallafall... och måste skicka lista på namn till svemo för de som är träningsledare i år. och klubbarna måste ha planer för att utbilda fler...

alla får hjälpa till att se till att det finns folk på posteringarna, ragga med nån kompis till träningarna så löser det sig, enkelt va? :D

Ok, det måste inte finnas någon TL alltså, men kravet om att följa bemanningsplanen, kvarstår det?
 
skjuta på kravet är väl fel ordval dock...
dispans och de som ska vara träningsledare i år måste ha funktionärslicens...
Den korrekta termen kanske är dispens men min tolkning av den är att man skjutit upp kravet till nästa år.

Har fått lära mig att en förarlicens är snäppet över en funktionärslicens och stämmer det så borde vi förare kunna ta träningarna som tidigare, eller?
 
skjuta på kravet är väl fel ordval dock...
dispans och de som ska vara träningsledare i år måste ha funktionärslicens...
så har jag fattat det iallafall... och måste skicka lista på namn till svemo för de som är träningsledare i år. och klubbarna måste ha planer för att utbilda fler...

alla får hjälpa till att se till att det finns folk på posteringarna, ragga med nån kompis till träningarna så löser det sig, enkelt va? :D

Men hur e de med de tävlingslicensen är väl högre än funktionärslicensen, så man får va träningsledare med den?
 
Har fått lära mig att en förarlicens är snäppet över en funktionärslicens och stämmer det så borde vi förare kunna ta träningarna som tidigare, eller?

vi får se vad som kommer ut i handlingarna från svemo.
Tror inte "vem som helst"(ens med RR licens/funktionärslicens) får ta träningarna, utan behöver gå en crash course först eller nåt.... tills dess man vet mer så orkar jag inte spekulera mera.

//håkan:fyllisar
 
Men hur e de med de tävlingslicensen är väl högre än funktionärslicensen, så man får va träningsledare med den?

Att jämföra "nivåer" mellan tävlingslicens RR och funktionärslicens RR är som att jämföra äpplen och bananer, visst det är frukt båda två.
Detsamma med licenserna. Det är ganska stor skillnad på den teoretiska kunskapen för funktionärslicensen. Här handlar det i första hand om allt som har med RR´s hela struktur och inom alla ansvarsområden.
De rättigheter och skyldigheter du har som funktionär samt inte minst banfunktionärens och tävlingsledningens arbetsbeskrivning. Som underlag för det så är det motorkalendern som gäller.
Det finns väl inte många RR förare som mer än bara bläddrat igenom NT. Här står det ju knappt något om RR.
Tidsmässigt så tar en funkisutbildning längre tid och har även ett skriftligt prov.
RR förare har väl i första hand mest koll på enbart sin egen klass och inget mer.
Du kan inte utbilda dej vidare, som tex tävlingsledare, utan att ha gått funkiskursen först även om du haft förarlicens i flera år.

Att vara flaggvakt med förarlicens funkar bra men att den skulle funka som licens för posteringschef eller träningsansvarig kan väl vara tveksamt. Vi får väl se.
 
Har fått lära mig att en förarlicens är snäppet över en funktionärslicens och stämmer det så borde vi förare kunna ta träningarna som tidigare, eller?
Jag kollade saken med en av personerna som håller tävlingsledakursen i Värnamo (eller däromkring) och han sade att det inte är så. Förarlicensen ersätter inte tävlingsfunktionärslicensen. De har tydligen testat ge dispenser till folk som bara haft förarlicens men erfarenheterna avskräckte så det kommer man inte att göra om.

Edit: känns som att jag missförstår dig lite och skjuter brevid målet :va

Det är både bra och dåligt. Bra därför att det så klart är helt andra saker en funktionär skall kunna, dåligt därför att det blir ett mycket långt projekt att ta en tävlingsledarlicens.

Jag tycker också att SVEMO agerar mycket bra i den situation som uppstått. Istället för att driva igenom det nya reglementet så ger man klubbarna tid på sig att anpassa sig till de nya förutsättnignarna. Det ger också tid att utvärdera de åtgärder som genomförs på klubbivå och se om det är möjligt att geomföra öht.
 
Last edited:
Det är klart att det tar tid att ta en tävlingsledarlicens.

Det som är "tidsödande" är i så fall att man måste ha vissa praktiska meriter vid minst 3st tävlingar som "chefs funkis".
Det kan väl knappast var någon nackdel att vi får kunniga och motiverade tävlingsledare och som verkligen har förmågan att gripa in då det behövs.

Vi minns väl vilket kaos det varit på Knutstorp några ggr.
 
Det är klart att det tar tid att ta en tävlingsledarlicens.

Det som är "tidsödande" är i så fall att man måste ha vissa praktiska meriter vid minst 3st tävlingar som "chefs funkis".
Det kan väl knappast var någon nackdel att vi får kunniga och motiverade tävlingsledare och som verkligen har förmågan att gripa in då det behövs.

Vi minns väl vilket kaos det varit på Knutstorp några ggr.
Nä, det är ingen nackdel på så sätt. Men ju längre utbildningstid desto färrre slussar man igenom till TL. Det kommer att behövas ganska många nya om ett år och jag misstänker att många av dem som kan tänkas vara intresserade saknar funktionärsutbildningen. Det ger att det tar tid att kvalificera sig till TL-kursen.

Knutstorp är en klubb som har relativt gott om tävlingsledare. Det finns alltid en på plats på klubbträningarna och självklart på alla tävlingar. Kunnigt och erfaret folk dessutom. En licens löser inte alla problem och är inte en garanti för att arrangemangen blir bra.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top